• 0

BTW over trainings- en advieswerk voor stichtingen (NGO's) in niet-EU-landen?

Hallo allen,

 

Ik ben betrokken bij een Nederlands bedrijf dat in toenemende mate trainings- en adviesopdrachten doet voor stichtingen in niet-EU-landen. Vooral in Uganda neemt het aantal opdrachten het afgelopen jaar toe en dan vooral in projecten die te maken hebben met (beroeps)onderwijs. Het gaat hierbij om opdrachtgevers die geregistreerd staan als NGO, maar niet allemaal een BTW-nummer hebben. Een aantal van hen is expliciet vrijgesteld van BTW in Uganda. Rond het vraagstuk 'hoe in dit geval om te gaan met de BTW' gaan er in onze omgeving tegenstrijdige berichten rond:

 

- we zouden over deze opdrachten geen BTW hoeven te heffen omdat het gaat om activiteiten die te maken hebben met onderwijs

- we zouden over deze opdrachten geen BTW hoeven te heffen omdat het gaat om diensten die in het buitenland (niet-EU) worden geleverd en belast worden via de regeling in het betreffende land

- we zouden over de opdrachten voor NGO's die wel een btw-identificatienummer hebben geen BTW hoeven te rekenen, maar over opdrachten voor NGO's die geen btw-identificatienummer hebben wel

- we zouden over deze opdrachten wel BTW moeten rekenen omdat het in ons geval niet gaat om trainingen die te maken hebben met 'diensten die te maken hebben met het verlenen van toegang tot evenementen op het gebied van onderwijs', maar meer om het trainen en adviseren van docenten en andersoortige onderwijsprofessionals en het doen van evaluatieonderzoek

- we zouden over deze opdrachten geen BTW hoeven te rekenen omdat het gaat diensten verricht door raadgevende personen, adviesbureaus, en andere soortgelijke diensten, alsmede gegevensverwerking en informatieverschaffing

- we zouden over deze opdrachten wel BTW moeten rekenen omdat deze (in het geval van de niet-BTW-plichtige Ugandese NGOs) nog niet in Uganda wordt ingehouden

 

Heeft er iemand meer ervaring in hoe hier mee om te gaan? Hoe om te gaan met de BTW in dit geval?

 

Dank vast voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat zijn heel veel redenen, en niet overal kan ik een antwoord op geven. Met buitenland is dat altijd lastig, en daar heb ik mij iet in verdiept.

In onderwijs wel, daar geldt dat alleen het regulier onderwijs vrijgesteld is. Leerling aan de havo wel, de docent niet. omdat je aangeeft het laatste te doen, valt puntje 1 weg, vanwege punt 4.

 

(maar volgens mij heb je bij punt 2 een punt)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.