• 0

vennoot eist inbreng terug

Hallo,

 

Situatie is als volgt; VOF ( detailhandel) gestart met een vriend in oktober 2015. Vriend inbreng €40.000. Mijn inbreng arbeid (40 uur per week) en kennis. ( zonder VOF contract!)

Begin dit jaar blijkt onze samenwerking niet optimaal. Mijn inziens is functioneren van andere vennoot zelfs schadelijk voor onderneming. Vennoot deelt gevoelige bedrijfsinformatie (o.a. over tegenvallende resultaten) met verkoopmedewerkers en anderen. En hij schetst een negatief beeld over mij t.o.v. verkoopmedewerkers en klanten.

 

In eerste instantie geeft vennoot aan dat hij wil stoppen vanwege de samenwerking. Na overleg met boekhouder is echter besloten om het nog een keer gezamenlijk te proberen. Aangezien het geroddel niet ophield heb ik besloten niet meer met hem te willen samenwerken. Vennoot is zijn werkzaamheden per direct gestopt ( 6,5 uur per week arbeid).

 

Ik heb een voorstel neergelegd om zijn €40.000 minus verlies als een lening (60 maanden)terug te betalen, en de zaak wil voortzetten, zonder hem.

Vennoot doet tegen voorstel: eist zijn inbreng€40.000 minus verlies per direct op. Er is echter geen geld , en er zijn nog openstaande facturen bij leveranciers. Overigens is 2015 en eerste kwartaal 2016 met verlies afgesloten.

 

Mijn vragen: kan vennoot zijn inbreng per direct terug eisen? Kan hij aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade aan onderneming en mij persoonlijk? (billijk en redelijkheid).Er staat niets op papier, ook niet over het feit dat zijn inbreng een lening is aan de VOF.

 

Ik heb redelijk veel info van dit forum gehaald, maar zou graag specifiek info willen over deze situatie.

 

Bij voorbaat dank ;-)

 

Gr. P.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit glas is half vol. Als je de onderneming wil voortzetten, moet je onderhandelen. En niet al die aannames geloven.

 

Jij bracht tijd in, je vennoot kapitaal. Vervolgens gaan jullie uit dat potje aflossen en rente betalen - klinkt als een lening. Uit dezelfde pot gaan jullie ook nog eens jezelf naar ratio salaris uitbetalen. Hoezo tijd inbrengen?

 

Er moet huur en nuts betaald worden, en dan heb je ook nog voorraad die ingekocht worden. Of hebben jullie van die gretige leveranciers die de voorraad financieren?

 

En nou is het potje leeg. Dan valt er door niemand nog wat te eisen. Als de voorraad waarde heeft, kan de opbrengst gebruikt worden om de schuldeisers te betalen. Blijft er dan nog iets over, dan mag dat verdeeld worden.

 

Zoek een betere adviseur (dan de gezamenlijke boekhouder), schets een worst case scenario voor je vennoot en kijk dan eens goed of je daar wat mee kan doen, behalve weglopen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Of het nou een lening is (wat naar mijn mening niet kan) of een storting op de kapitaalrekening, die 40k is en blijft van de medevennoot. Dat betekent echter niet dat hij die 40k ook mee kan nemen. (Een deel van) die 40k is namelijk inmiddels verdwenen en een deel daarvan komt voor rekening van de medevennoot.

 

Hoeveel, is afhankelijk van de feiten en omstandigheden, zoals wat is het resultaat en hoe werkt de afgesproken winstverdeling. Pijn zit met name in de (ontbrekende duidelijkheid over de) afspraken over de winstverdeling. Er zijn afspraken: in ieder geval over de overwinst, namelijk 50-50. Maar ook over de arbeidsbeloning (mails en daadwerkelijke opnames, ik heb ook niet gelezen dat daar discussie over is). En wellicht over de stand op de kapitaalrekening. Vraag is wel wat is afgesproken over de voorwinstverdeling in het geval van onvoldoende winst. Je hebt twee opties: toch toepassen (en dus een (nog) negatieve(re) overwinst, die 50-50 wordt verdeeld, of de voorwinstverdeling beperken tot maximaal de winst.

 

Een cijfervoorbeeld bij een resultaat van -20k (er is dus nog 20 van de 40 over), waarbij ik ook de nodige aannames heb gedaan over de hoogte van de voorwinstverdeling. Ik heb gekozen voor de variant waarbij de voorwinstverdeling ongeacht het resultaat volledig wordt toegepast. Zo zou het er dus bijvoorbeeld uit kunnen zien, waarbij ik geen rekening heb gehouden met 'aflossingen' (privéopnames in welke vorm dan ook). Die verlagen de stand op de kapitaalrekening van de betreffende vennoot (nog verder). Onderaan zie je wat jij in dit voorbeeld nog moet aanzuiveren en waar je medevennoot nog recht op heeft.

jij partner
startkapitaal 0 40
arbeidsbeloning 8 1,3
'rente' 0 2,7
Overwinst -16 -16
Eindstand-8 28

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.