• 0

Hoe verwerk ik merkeigendom op de balans?

Ik ben app-ontwikkelaar met eenmanszaak en verdien vooral met freelance klussen. Echter heb ik ook eigen producten waarvan er 1 daadwerkelijk in de store staat. De naam heb ik geregistreerd als merk met als eigenaar

 

[PRODUCTNAAM] h.o.d.n [bEDRIJFSNAAM]

 

Het merk is ingeschreven. Mijn bedrijf heeft een eigen merk. Ik heb mezelf verdiept in het merkenrecht en zelf het merk gedeponeerd. Het merk is ingeschreven. Dit is eigendom van mijn bedrijf dat echt wat waard is. Hoe verwerk ik dat op de balans (activa/passiva)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe verwerk ik dat op de balans (activa/passiva)?

 

1. Waarom wil je de merkwaarde in dit geval activeren?

 

Het maakt je bedrijf voor een overname niet meer waard omdat boekwaarde en verkoopwaarde niet hetzelfde hoeven te zijn. Bij staking wel, en moet je mogelijk flink in de buidel tasten richting de belastingdienst wegens stakingswinst.

 

2. Waar wil je de activering op baseren? Je hebt het zelf ontwikkeld, er ligt geen transactie aan ten grondslag. Waardebepaling is bijzonder lastig. Daarom mag je bepaalde zaken ook niet activeren.

 

3. Wat heb je zelf opgezocht over het activeren van merken en andere immateriële zaken? Dan zie je hoe lastig deze materie is.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ingeschreven in het handelsregister als tweede handelsnaam of in het officiële merkenregister?

 

De merknaam is (als ik het goed begrijp) gekoppeld aan één app. Als dat ooit een populaire app wordt, neemt de waarde toe. Die waarde zit deels in de functionaliteit (pindakaas) en deels in de reputatie (calve). Die reputatie kan je overdragen naar nieuw te ontwikkelen apps, en dan neemt de merkwaarde toe.

 

Je hebt kosten gemaakt, maar de waarde is vooralsnog wat de gek ervoor geeft. Reken jezelf niet voorbarig rijk!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het handboek van Toilet & Douche lijkt me hier nauwelijks relevant.

 

Het activeren van de merknaam van een app die nog in de steigers staat, heeft nauwelijks zin. De waarde blijft beperkt tot de kosten van het merkdepot en een eventueel vooronderzoek. En misschien niet eens dat, want als je bedenkt dat de overgrote meerderheid van apps faalt, zou je allicht naar goed koopmansgebruik gelijk je verlies moeten nemen.

 

Gewoon alle kosten direct ten laste van de winst brengen en het merk voorzichtigheidshalve voor € 1 op de balans zetten.

 

Dan staat het daar alvast, op de balans, en kun je er bij doorslaand succes, overname of beursgang misschien nog wat leuks mee doen met de hulp van Toilet & Douche & Co.

Link naar reactie
  • 0

 

Het activeren van de merknaam van een app die nog in de steigers staat, heeft nauwelijks zin.

 

Dat is eigenlijk mijn conclusie uit de eerdere feedback en kritische vragen (die terecht bleken na googelen). Het gaat trouwen om een echt merk (niet om een handelsnaam), geregistreerd bij het Benelux bureau.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.