• 0

Bedrijven koppelen - te Amerikaans of heel normaal?

Beste members,

 

Graag hoor ik jullie input over het mijn idee wbt bedrijfsgroei. Allereerst wat belangrijke inleidende info, ben liever van tevoren wat vollediger, dat scheelt misschien een hoop vragen van jullie kant. Zal de inleiding en het verhaal met het idee met hoofdletters van elkaar scheiden, voor degenen die niet het hele verhaal willen doorlezen.

 

- INLEIDING -

 

Sinds oktober 2013 heb ik een fotografiebedrijf. Daarnaast ben ik alleenstaande moeder van een tienerzoon en heb ik een Wajong uitkering waar ik van leef.

 

Door mijn aandoening (oa angststoornis) mocht ik mijn bedrijf ook redelijk rustig opbouwen, al had ik niet het gevoel dat ik er al klaar voor was toen ik mij moest inschrijven bij de kvk. Dit heb ik toen gedaan onder lichte dwang/aanmoediging.

 

Op zich ben ik er wel blij mee dat het is gebeurd. Maar ik heb mijzelf het hele vak moeten aanleren in deze jaren, van begin tot eind. Omdat ik vanuit het uwv geen opleiding kon doen en zelf kon ik ook geen cursussen betalen. Gelukkig heb ik me er goed mee gered, ik maak nu kwalitatief erg goede foto’s. Maar het heeft me erg onzeker gemaakt en dat doet het nog steeds.

 

Het geeft ook het gevoel alsof ik altijd achter de feiten aanloop in plaats van dat ik duidelijk wist wat ik aan het doen was. Als ik erachter kwam dat ik een bepaalde vaardigheid nodig had, dan ging ik het uitzoeken en mezelf aanleren. In plaats van dat ik met allerlei kennis en vaardigheden iets kon gaan neerzetten. Al ben ik me ervan bewust dat iedereen tot op zekere hoogte dit ‘probleem’ wel zal hebben. En dat ondernemen altijd wel een beetje achter de feiten aan lopen is, misschien.

 

De afgelopen 3 jaar heb ik gevochten met alles wat ik in me had, om er wat van te maken. Iedere euro die ik over had stopte ik in het bedrijf en alles wat binnenkwam vanuit betaalde reportages . Ieder moment dat ik vrij kon maken (naast opvoeding, huishouden etc) was ik ermee bezig. Het blijft balletjes in de lucht houden. Helaas heb ik ook een heel klein netwerk van familie, vrienden en kennissen. Ook omdat ik liever zelfstandig ben dan dat ik mensen om hulp vraag – een forumbericht als deze is voor mij al een hele stap.

 

Nu moet ik vanuit het uwv re-integratie traject toch wat harder er aan gaan trekken, want ik heb wel een goed en mooi product, maar nog niet zoveel klanten. In het begin zat er een licht stijgende lijn in, ook wat betreft mond-tot-mond reclame. Toen dacht ik dat het vanaf dat punt echt ging lopen. Maar ineens stopte het juist. Achteraf gezien had ik toen meer aan marketing moeten doen. Maar ik was zo vreselijk gefocust op andere dingen in het bedrijf, dat ik daar ook nog niet echt klaar voor was. En ook hier kwam mijn onzekerheid om de hoek kijken.

 

Omdat het nu of nooit is (anders moet ik namelijk een gewone baan zoeken), wil echt alles geven. Alleen loop ik constant tegen mijn eigen beperkingen op. Ik wil graag denken in mogelijkheden, maar dat vind ik niet altijd meevallen. Ik heb bijvoorbeeld momenteel geen enkele euro om er in te stoppen. Heb besloten om daarom toch een microkrediet aan te vragen, want mijn apparatuur begint ook mankementen te vertonen, zoals de pc.

 

Verder heb ik alleen de zorg voor kind en huishouden, geen auto en mijn eigen beperkingen waardoor ik moeite soms heb met overzicht houden en snel onzeker ben.

 

Als ik het zelf zo lees, dan zou ik mijzelf adviseren om er mee te stoppen, denk ik. Maar wat ik dan wel weer heb is een enorme vechtersdrang en doorzettingsvermogen. En ik ben heel goed in wat ik doen, maak hele mooie foto’s. Ben ook heel goed in video en sinds ik mijn eigen website maakte heb ik ook een liefde voor websites maken ontwikkelt.

 

- HET IDEE -

 

Laatst las ik een boek van een Amerikaanse coach. Zij vertelde daarin hoe zij zonder geld is begonnen en hoe ze haar bedrijven heeft opgebouwd. Namelijk oa door steeds haar opgedane kennis over te dragen aan een ander, als het ware kopiëren. Waardoor zij weer genoeg tijd en focus had om op iets anders te concentreren, waardoor zij uiteindelijk meer werk kon verzetten dan wanneer ze dit alleen zou doen. (Dit is de erg verkorte versie van haar verhaal) Nu heeft ze verschillende bedrijven en ze zet nog steeds bedrijfjes op, al gaande. Degenen die het werk deden wat ze had overgedragen, konden uitvinden wat zij zelf het beste konden/leuk vonden en dan hun werk weer kopiëren etc.

 

Ik ben er over na gaan denken en eigenlijk vond ik het wel heel logisch klinken. Want waar ik inderdaad op vastloop, is al het werk wat ik allemaal moet doen, waardoor ik bijna geen puf meer heb om daadwerkelijk reportages te gaan doen. En heel veel van die dingen zouden anderen makkelijk kunnen doen. Dus zoiets opzetten lijkt me wel een goed plan, maar ik wil even nagaan of ik geen belangrijke zaken over het hoofd zie.

 

Omdat ik geen geld heb om iemand aan te nemen, maar nog niet van mijn winst hoef te leven, leek het me een goed idee om mensen te zoeken die graag iets voor zichzelf willen beginnen, maar nog niet direct weten wat. Waar ik deze mensen ga vinden in nog wel de vraag. Maar ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn…werkelozen..huismoeders..studenten.. die wel iets willen opzetten, maar geen idee hebben hoe. Misschien niet of niet de juiste opleiding gehad, of daar nog mee bezig. En zelf ruimte hebben om een half jaar oid van mij de vaardigheden te leren. En dan daarmee een bedrijfsondersteuning bedrijf beginnen.

 

Ik denk dan, als we er allebei heel hard voor gaan, dan komt er meer van de grond dan ik alleen. En komt er 2 keer zoveel binnen, in theorie. Omdat we beiden een eigen onderneming hebben zijn we beiden gemotiveerd om er ook voor te gaan. Want niet werken is ook geen inkomsten vanuit de bedrijven. Vanuit de winst die ik maak, hou ik 50% zelf om te her-investeren en met de andere 50% betaal ik de ander.

 

Na een paar maanden komt er weer iemand bij, waardoor wij ons weer op andere dingen kunnen focussen etc. Misschien doet de ene marketing en de andere administratie, hangt af van ieders talenten. Het is wel mijn bedoeling dat we uiteindelijk 1 bedrijf zijn, terwijl ieder zijn eigen bedrijf heeft.

 

Denk ik te moeilijk/te makkelijk, bestaat zoiets al, of zie ik zaken over het hoofd die dit onmogelijk gaan maken? Ik heb nog meer en grotere ideeën die eruit voort kunnen vloeien, maar wil graag weten of dit in de basis wel of niet een goed idee zou zijn. Want misschien werkt het hier in Nederland anders dan in Amerika natuurlijk.

 

Bedankt voor het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ga eens bij Hans Anders kijken! Misschien hebben ze daar nog een zogenaamde andersom-bril. Met een andersom-bril zie je dingen die negatief lijken ineens positief.

 

Je fotografeert graag. En blijkbaar zijn er mensen die in jouw talent geloven, want je mag zomaar met behoud van uitkering een bedrijfje opbouwen als fotograaf. Positief!

 

Het leuke van fotografie is dat je op iedereen kan afstappen. Dat wist je al lang natuurlijk. Je kan zomaar zeggen: ik maak een serie over mensen, over huisdieren, over voordeuren of papagaaien. Voor je het weet sta je een uur te kletsen en foto's te maken. Die je later kan opsturen, langsbrengen of digitaal openbaren. Allemaal positief!

 

Dat geeft je gelegenheid om vanuit je passie contacten te leggen die je bedrijf ten goede komen. Misschien dat dat nog niet helemaal soepel verloopt. Dan kun je daar versterking in zoeken. Combineer interesses. Vind fotomaatjes! Zoek steun bij vrijwilligersgroepen of clubs en ga samen op pad, als je alleen wat eng vindt.

 

Dus niet stoppen maar over barrieres heen stappen. Eerst de lage en dan de hogere. Denk positief.

 

Dat boek klinkt een beetje als excuus om iets anders te gaan doen. Als je eenmaal die andersombril hebt gevonden snel naar de bibliotheek om een boek over foodtrucks te halen, dat leidt af en brengt weer nieuwe ideeën mee. Niet teveel van die Amerikaanse get-rich-quick boeken lezen. Wees maar je lekkere Nederlandse nuchterheid zelve, alleen iets positiever. Komt prachtige fotografie uit voort.

 

Oh, en veel foto's delen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Het boek zou ik even laten voor wat het is.

 

Als je een bedrijf wilt opbouwen heb je wat meer nodig dan een boek van een Amerikaanse goeroe. Neem de tijd en ga er eens goed voor zitten, maak een plan. Niet "in je hoofd" maar zet het op papier. Begin met te noteren wat je over 5 jaar bereikt wil hebben, ambitieus EN realistisch. Vervolgens schrijf je op hoe je dat gaat bereiken, met de hulp van wie/wat/wanneer etc. Op deze wijze word de kans van slagen groter dan voor de vuist weg ondernemen.

 

Je geeft aan dat je al diverse reportages hebt gemaakt. Start het uitbouwen door je bestaande klanten te gebruiken als promotor voor jou. Start simpel en goedkoop. Een frisse zelfgemaakt flyer, een PC heb je dus dat zou moeten lukken, overhandigen aan hun met het verzoek deze te verspreiden onder bekende, bij de kapper, op het prikbord in de supermarkt etc. Mocht je wat financiële middelen hebben kan je de flyer voor een zeer geringe kosten bij een bedrijf als multicopy laten printen.

 

Let wel, je hebt met het hierboven staande nog geen bedrijfsplan maar wel een snelle en goedkope start. Uiteindelijk moet je ergens beginnen!

 

Succes

Link naar reactie
  • 1

Amerikaanse succes story boeken zijn slechts voor één persoon een succes ... en dat is de schrijver van het boek.

 

Zoek naar eigenschappen waar je erg goed in bent en focus je daar volledig op. Het ongeremt opborrelen van ideeën in je hoofd is eerder een vloek dan een zegen.

 

Het positieve aan je verhaal ... of je een goede fotograaf bent moeilijk te zeggen (een link naar je website ontbreekt), maar schrijven kan je wel.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.