• 0

Excel boekhouding (homemade)

Goedemiddag,

 

Na veel gepluis op HL en veel zaken waar ik hulp in heb kunnen vinden, heb ik zelf een document opgesteld in Excel om mijn boekhouding in bij te gaan houden.

Ik ben een webshop begonnen en omdat het allemaal kleinschalig start wil ik zelf de boekhouding gaan doen. Natuurlijk heb ik al meerdere tips gelezen over het uitbesteden, echter denk ik dat dit mijn eerste winst is om het zelf te gaan doen.

 

Mijn concrete vraag is nu of er iemand genegen is om naar mijn bestand te kijken en hierbij te kijken of ik iets mis en natuurlijk zijn daarnaast nog allerlei tips welkom.

 

Heel graag hoor ik van jullie!!

 

Gr,

Jeffrey

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@jeffrey, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Mijn concrete vraag is nu of er iemand genegen is om naar mijn bestand te kijken en hierbij te kijken of ik iets mis en natuurlijk zijn daarnaast nog allerlei tips welkom.

 

geef je Excelbestand een unieke naam -bijv. jeffrey06072016.xls(x) en voeg het dan als bijlage toe aan een bericht, dan zijn er vast leden die daar naar willen kijken en op gaan reageren.

 

En het leuke is dan dat andere - toekomstige lezers - ook nog wat hebben aan de tips, en wellicht ook aan jouw bestand. :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeffrey,

 

Vluchtig vanaf mijn telefoon bekeken dus niet op de formules etc gelet.

 

Bij de uitgaven mis ik een splitsing van soort kosten zoals autokosten verkoopkosten etc. Open eens het aangifte programma om te zien welke splitsingen je moet maken.

 

Je hebt wel een apart inkoopboek verkoopboek en bankboek gemaakt maar bij beide zet je de btw neer. Let op dat je facturen zo niet dubbel mee neemt.

 

Ik mis in het bestand hoe je bij houdt welke facturen wanneer betaald zijn. Dit doe je normaal gesproken via het bankboek maar die is nu zo niet ingericht. Op deze manier zijn nergens de openstaande debiteuren en crediteuren te zien. Ook andere balansposten rollen niet uit je bestand.

 

Bij het bankboek mis ik ook steeds het saldo van de bank die in de boekhouding overeen moet komen met de werkelijkheid.

 

 

Lever je voornamelijk aan particulieren? Dan mag je waarschijnlijk het kasstelsel toepassen voor de btw. Je zou dan ook alle boekingen rechtstreeks bij de bank op de kosten of omzet kunnen invoeren. Einde van het jaar moet je dan alleen een correctie maken voor de inkomstenbelasting voor de openstaande facturen. Dit moet je dan uiteraard wel zelf in de gaten houden

 

De sheet van de inkomstenbelasting voegt denk ik weinig toe omdat hierop ook nog allerlei andere zaken van invloed kunnen zijn zoals eigen woning, loondienst, spaargeld etc.

 

Link naar reactie
  • 0

OK, dan eerst downloaden, opslaan en extensie wijzigen.

 


Ik heb een eerste vluchtige blik geworpen:

 

Bij de BTW-aangifte verwacht ik een opstelling, die overeenkomt met het aangifteprogramma.

Naast de (BTW van) verkopen en inkopen, lijken ook (BTW van) bank- en privémutaties te worden meegeteld. ???

 

 

Dit klopt, er is een reden voor. Misschien zijn de benamingen niet helemaal juist.

 

Privé = uitgaven tbv de zaak

Inkomsten = cash geld

Bank = inkomsten + uitgaven (inkopen) via bank.

 

Duidelijker zo?

 

Jeffrey

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeffrey,

 

Vluchtig vanaf mijn telefoon bekeken dus niet op de formules etc gelet.

 

Bij de uitgaven mis ik een splitsing van soort kosten zoals autokosten verkoopkosten etc. Open eens het aangifte programma om te zien welke splitsingen je moet maken.

 

Je hebt wel een apart inkoopboek verkoopboek en bankboek gemaakt maar bij beide zet je de btw neer. Let op dat je facturen zo niet dubbel mee neemt.

 

Ik mis in het bestand hoe je bij houdt welke facturen wanneer betaald zijn. Dit doe je normaal gesproken via het bankboek maar die is nu zo niet ingericht. Op deze manier zijn nergens de openstaande debiteuren en crediteuren te zien. Ook andere balansposten rollen niet uit je bestand.

 

Bij het bankboek mis ik ook steeds het saldo van de bank die in de boekhouding overeen moet komen met de werkelijkheid.

 

 

Lever je voornamelijk aan particulieren? Dan mag je waarschijnlijk het kasstelsel toepassen voor de btw. Je zou dan ook alle boekingen rechtstreeks bij de bank op de kosten of omzet kunnen invoeren. Einde van het jaar moet je dan alleen een correctie maken voor de inkomstenbelasting voor de openstaande facturen. Dit moet je dan uiteraard wel zelf in de gaten houden

 

De sheet van de inkomstenbelasting voegt denk ik weinig toe omdat hierop ook nog allerlei andere zaken van invloed kunnen zijn zoals eigen woning, loondienst, spaargeld etc.

 

 

Goedenavond,

 

Bij de uitgaven heb je helemaal gelijk, ga ik aanpassen. Kan alleen nog inloggen bij belastingdienst. Ga ik fixen!

 

Omtrent al het andere :) ga ik verder induiken.

Eigen woning bijvoorbeeld heeft toch niks met aangifte van de eenmanszaak te maken. Het gaat om een aparte aangifte (toch?)

 

Ik heb de kop bank toegevoegd omdat er deels cash geld (inkomsten) en deels digitaal geld binnenkomt (webshop). Vandaar dus dat onderscheid.

 

Betreffende betaalde facturen, die vlieger gaat (volgens mij) niet op, een factuur wordt namelijk direct betaald.

 

Wow... Een hoop info binnen een paar uur! Dank alvast!

 

Gr,

Jeffrey

Link naar reactie
  • 0

Je ontvangt met de webwinkel ook cash geld? Komen ze dan aan de deur?

Dan zal je ook een kasboek bij moeten houden.

 

Maak dan

1 tabje kas die er ongeveer hetzelfde uitziet als de bank. Zorg dat je per regel het saldo van de kassa zichtbaar maakt net als dat je dat bij de bank nog moet Doen zodat je weet dat je niks vergeten bent. Voeg meerdere kolommen in met de soorten kosten en ook kolom privé opnamen/stortingen

 

1 tabje bank met steeds saldo zichtbaar en meerdere kolommen met soort kosten en ook kolom privé opnamen/stortingen

 

1 tabje die jij nu privé noemt waar je dus alle uitgaven in zet die je privé gedaan hebt

 

Evt 1 tabje waar je investeringen boven de 450 euro in bij kan houden en eventuele andere aantekeningen

 

1 tabje waar het totaal van die opbrengsten en kosten op geteld worden

 

Zo lang je onderneming klein is zal je hier ver mee komen.

 

 

Nee je doet voor de ondernemen geen aparte aangifte inkomstenbelasting. Dit is een onderdeel van dezelfde aangifte inkomstenbelasting waar ook eigen woning etc in staat. Als je dus ook al inkomsten uit loondienst hebt dan wordt dit inkomen daarbij opgeteld. Je betaald dus niet weer opnieuw het lage tarief.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je ontvangt met de webwinkel ook cash geld? Komen ze dan aan de deur?

Dan zal je ook een kasboek bij moeten houden.

 

Maak dan

1 tabje kas die er ongeveer hetzelfde uitziet als de bank. Zorg dat je per regel het saldo van de kassa zichtbaar maakt net als dat je dat bij de bank nog moet Doen zodat je weet dat je niks vergeten bent. Voeg meerdere kolommen in met de soorten kosten en ook kolom privé opnamen/stortingen

 

1 tabje bank met steeds saldo zichtbaar en meerdere kolommen met soort kosten en ook kolom privé opnamen/stortingen

 

1 tabje die jij nu privé noemt waar je dus alle uitgaven in zet die je privé gedaan hebt

 

Evt 1 tabje waar je investeringen boven de 450 euro in bij kan houden en eventuele andere aantekeningen

 

1 tabje waar het totaal van die opbrengsten en kosten op geteld worden

 

Zo lang je onderneming klein is zal je hier ver mee komen.

 

 

Nee je doet voor de ondernemen geen aparte aangifte inkomstenbelasting. Dit is een onderdeel van dezelfde aangifte inkomstenbelasting waar ook eigen woning etc in staat. Als je dus ook al inkomsten uit loondienst hebt dan wordt dit inkomen daarbij opgeteld. Je betaald dus niet weer opnieuw het lage tarief.

 

 

 

Mis ik nu iets.... Ik dacht dat het pas inkomstenbelasting was als ik zou uitbetalen vanuit de eenmanszaak naar mijzelf prive. Als ik dit bijvoorbeeld 2 jaar niet doe....

Mmmm.... Ik krijg zelf het gevoel dat ik iets doms zeg...

 

Met de rest ga ik morgen aan de gang..!!

 

Jeffrey

 

 

Link naar reactie
  • 0

.. Ik dacht dat het pas inkomstenbelasting was als ik zou uitbetalen vanuit de eenmanszaak naar mijzelf prive. Als ik dit bijvoorbeeld 2 jaar niet doe....

Mmmm.... Ik krijg zelf het gevoel dat ik iets doms zeg...

 

Yep, maar je bent niet de eerste en niet de laatste...

 

De werkelijkheid is precies andersom: je betaalt inkomstenbelasting over je winst, ongeacht of je dat ook privé uitkeert.

 

Edit: Sorry Lex :)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je ontvangt met de webwinkel ook cash geld? Komen ze dan aan de deur?

Dan zal je ook een kasboek bij moeten houden.

 

Maak dan

1 tabje kas die er ongeveer hetzelfde uitziet als de bank. Zorg dat je per regel het saldo van de kassa zichtbaar maakt net als dat je dat bij de bank nog moet Doen zodat je weet dat je niks vergeten bent. Voeg meerdere kolommen in met de soorten kosten en ook kolom privé opnamen/stortingen

 

1 tabje bank met steeds saldo zichtbaar en meerdere kolommen met soort kosten en ook kolom privé opnamen/stortingen

 

1 tabje die jij nu privé noemt waar je dus alle uitgaven in zet die je privé gedaan hebt

 

Evt 1 tabje waar je investeringen boven de 450 euro in bij kan houden en eventuele andere aantekeningen

 

1 tabje waar het totaal van die opbrengsten en kosten op geteld worden

 

Zo lang je onderneming klein is zal je hier ver mee komen.

 

 

Nee je doet voor de ondernemen geen aparte aangifte inkomstenbelasting. Dit is een onderdeel van dezelfde aangifte inkomstenbelasting waar ook eigen woning etc in staat. Als je dus ook al inkomsten uit loondienst hebt dan wordt dit inkomen daarbij opgeteld. Je betaald dus niet weer opnieuw het lage tarief.

 

 

 

Mag ik vragen wat de reden is van de tab met investeringen boven de 450 euro....

Daarnaast... Als er intracommunautaire verrichtingen plaatsvinden, ook aparte tab?

 

Gr,

Jeffrey

Link naar reactie
  • 1

Hallo Jeffrey,

 

Leuk model het zit logisch in elkaar.

Misschien een paar tips;

 

Beveiligen;

Je kan cellen met formules beter beschermen zodat je deze niet per ongeluk beschadigt.

Dit kan door een validatie toe te voegen met lengte tekst is 0

of het blad te beveiligen (Alleen on geblokkeerde cellen toegankelijk maken) (kan ook zonder wachtwoord) en de cellen voor invoer (onder celeigenschappen, beveiliging, vinkje weghalen bij geblokkeerd) te deblokkeren. Dan kan je alleen in de invoercellen ingeven.

 

Kolom Dagboek;

Als je een kolom dagboek (bijvoorbeeld Kas, Bank, Verkoop) toevoegt hoef je niet meerdere Tabs te Gebruiken. Later is werken uit één tabel of invoerbereik makkelijker om overzichten te maken.

 

Kassabon;

Misschien is het een idee om een artikel databestand te maken en de kassabonregels in te voeren zoals je met ontvangsten en uitgaven al doet.

Je kan de kassabon dan opnummeren en op nummer afdrukken.

je legt dan meteen al je kassabonnen vast en kan deze gegevens later gebruiken voor overzichten.

 

Balans en Winst en verliesrekening.

Uiteindelijk wil je een Balans en een Winst en verliesrekening maken voor je aangifte

en die zie ik nog niet.

 

Ik ben benieuwd hoe je model zich verder ontwikkelt.

Groetjes,

En veel succes!

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

De BTW berekening klopt niet. Bij de kas en bank moet je de bedragen inclusief BTW invoeren anders klopt het saldo van de bank niet. Maar de BTW bereken je altjid over het bedrag excl BTW. Jij berekent het nu over het bedrag inclusief BTW. Dus bij het voorbeeld van €100 die je al ingevuld hebt is de BTW 100*21/121=17,36 en niet 21

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

Het is verstandig in het invoerscherm wat controle gegevens op te nemen.

Ook is het verstandig om het BTW bedrag vanaf de nota in te geven.

het factuurbedrag is formeel het bedrag dat je mag verrekenen als voorbelasting of moet afdragen.

Handig bij verschillende percentages op één nota of als BTW maar gedeeltelijk aftrekbaar is.

Voorbeeld ingesloten.

 

Groetjes,

SCR_Invoerscherm_Model_Lean.pdf

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

Het is verstandig in het invoerscherm wat controle gegevens op te nemen.

Ook is het verstandig om het BTW bedrag vanaf de nota in te geven.

het factuurbedrag is formeel het bedrag dat je mag verrekenen als voorbelasting of moet afdragen.

Handig bij verschillende percentages op één nota of als BTW maar gedeeltelijk aftrekbaar is.

Voorbeeld ingesloten.

 

Groetjes,

klopt. Dit is wel een goede tip als het erom gaat foutjes in zo'n administratie op te kunnen speuren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Eigenlijk mag de kroon op je werkstuk niet ontbreken daarom sluit ik nog één voorbeeld in.

Namelijk van een balans en een resultatenrekening.

Ik heb gekozen voor de verticale balans, een vrij weergave van model F Besluit jaarrekeningen.

Deze is goed weer te geven in Excel en ik vind de vermelding van het werkkapitaal zeer zinvol.

Daarbij een Resultatenrekening en een staat van herkomst en besteding (der (geld(middelen)) omdat deze een aansluiting legt tussen je resultaat (winst) en je banksaldo. En deze moet m.i. iedere ondernemer goed begrijpen. "Profit is an opinion but cash is a fact!"

 

Veel succes met je model en je onderneming.

PR_FinOvz_Model_lean.pdf

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeffrey,

 

Leuk model het zit logisch in elkaar.

Misschien een paar tips;

 

Beveiligen;

Je kan cellen met formules beter beschermen zodat je deze niet per ongeluk beschadigt.

Dit kan door een validatie toe te voegen met lengte tekst is 0

of het blad te beveiligen (Alleen on geblokkeerde cellen toegankelijk maken) (kan ook zonder wachtwoord) en de cellen voor invoer (onder celeigenschappen, beveiliging, vinkje weghalen bij geblokkeerd) te deblokkeren. Dan kan je alleen in de invoercellen ingeven.

 

Kolom Dagboek;

Als je een kolom dagboek (bijvoorbeeld Kas, Bank, Verkoop) toevoegt hoef je niet meerdere Tabs te Gebruiken. Later is werken uit één tabel of invoerbereik makkelijker om overzichten te maken.

 

Kassabon;

Misschien is het een idee om een artikel databestand te maken en de kassabonregels in te voeren zoals je met ontvangsten en uitgaven al doet.

Je kan de kassabon dan opnummeren en op nummer afdrukken.

je legt dan meteen al je kassabonnen vast en kan deze gegevens later gebruiken voor overzichten.

 

Balans en Winst en verliesrekening.

Uiteindelijk wil je een Balans en een Winst en verliesrekening maken voor je aangifte

en die zie ik nog niet.

 

Ik ben benieuwd hoe je model zich verder ontwikkelt.

Groetjes,

En veel succes!

 

 

 

Hoi,

 

Wat betreft 1 tab met kas en bank, vind dit niet makkelijk ivm saldo...

De cellen zijn als het goed is beveiligd.... Moet idd alleen even de beveiliging er op zetten, maar had dit niet gedaan zodat eenieder het in kan zien.

 

Betreft de kassabon, dit is eigenlijk gewoon een vervanger voor het bonnenboekje. Ik snap wat je zegt en misschien in de toekomst inderdaad een hele voorraad er achter.

Ik heb al een voorraadadministratie sheet gemaakt, maar deze is nog niet up to date. Zou daar dan inderdaad allerlei subcategorien moeten maken en dan emt lijsten werken... Volgt wellicht!

 

Balans en winst en verliesrekening ga ik wederom mee aan de gang!!!

 

Gr,

Jeffrey

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Misschien is dit een handig tooltje voor je.

Het geeft aan hoe je lijsten kunt koppelen.

Is handig als je aan uitgaven of ontvangsten een sub administratie wil hangen.

Bijvoorbeeld; omzet, artikelen of debiteuren, relaties of Huisvestingskosten, huur-gwe enz.

 

Nogmaals Succes!

 

Thanx! Dit is voor mij een layout ding, wil hem eerst compleet hebben, kan dan altijd nog aan de achterkant werken! :)

 

Gr,

Jeffrey

Link naar reactie
  • 0

Middag,

 

Vandaag ben ik eens verder gaan kijken dan mijn neus lang is...

Momenteel testaccount aangemaakt bij ACUMULUS, dat ziet er wel bijzonder goed uit...

 

En ja, dat kost geld... 10€ per maand. Maar kan ik voor €10 per maand zelf alles verknoeien in Excel..

 

Ik zou bijna zeggen topic wijziging, wat zijn de ervaringen... :)

 

Gonna search out...

 

Jeffrey

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.