• 0

BV oprichten met zakenpartner, hoe optimaal prive beschermen?

Hoi allen,

 

Ik heb het forum reeds een aantal maanden afgestruind op zoek naar het juiste advise echter komen de gevonden en gegeven antwoorden slechts deels overeen met mijn eigen vraag. Vandaar dat ik mijn vraag hier onder de aandacht breng.

 

 

De situatie is als volgt:

Ik ben van plan om samen met een zakenpartner een BV op te richten alwaar wij aan de slag willen gaan met het werk en waar de waardevolle assets in zullen komen. Mijn zakenpartner en ik zullen beide voor 50% aandeelhouder zijn en ons beide gaan bemoeien met de bedrijfsvoering. Nu ken ik de voordelen van een VOF maar wil ik erg graag mijn prive berschermen. Ik ben namelijk in gemeenschap van goederen getrouwd en heb kids die ik niet terkort wil doen met een eventueel failissement in de toekomst. Uiteraard heb ik terug gevonden dat zolang wij als bestuur geen "stomme" dingen doen wij redelijk goed beschermd zijn, prive. Om alles uit te sluiten ben ik op zoek naar de beste contructie om te starten. Ben ik bijvoorbeeld voldoende goed prive beschermd bij het oprichten van een werkmaatschappij waarbij ik en mijn zakenpartner beide 50% aandeelhouder/bestuurder zijn? of ben ik nog beter beschermd als ik daarnaast een Holding opricht? zodat ik met de holding een 50% aandeel neem in de werkmaatschappij? De kosten en de "verplichte" DGA salarissen zijn mij bekend. Ik wil puur advies rondom prive bescherming.

 

Daarnaast vraag ik mij af voor welke mogelijke risico`s ik tevens afspraken dien te maken met mijn toekomstige zakenpartner zodat bij een 50%/ 50% verdeling niemand zelfstandig grote verplichtingen kan aangaan zonder toestemming van de ander? of is dit sowieso uitgesloten daar wij door 50% verdeling een zogenoemde deadlock hebben waarbij geen van ons beide zelfstandig gekke dingen kan doen die voor de ander prive risico`s opleveren?

 

Daar ik de BV(+ eventueel holding) in eerste instantie wil starten naast mijn huidige fulltime job heb ik ook nog een aantal vragen over de risico`s die ik daar kan lopen. (Uiteraard heb ik getoetst of ik een onderneming mag starten naast mijn job) Één van mijn vragen is bijvoorbeeld; Behoud ik bij ontslag van mijn fulltime job dezelfde rechten mbt een WW uitkering als dat ik geen onderneming zou opstarten? Of loop ik anderzins risico`s op dit vlak doordat ik een BV opricht naast mijn fulltime job?

 

Tot slot wil ik melden dat ik uiteindelijk op termijn mijn uiteraard mijn job in loondienst gefasseerd zal afbouwen en beeindigen en mij fulltime bezig te gaan houden met de BV.

 

Ik hoop dat jullie mij juist kunnen adviseren. Ik kijk dan ook uit naar de waardevolle reacties die ik ook bij andere topics tegen ben gekomen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Brena,

 

Over deze vraag is makkelijk een boek te schrijven dus houd ik het bij een paar korte opmerkingen.

 

Ja, een holding is nuttig. Al was het maar om in de toekomst overtollige geldmiddelen uit bedrijfswinsten uit de bedrijfs- en ondernemersrisicosfeer te halen en in de holding te parkeren.

Je kan ook een directie bv oprichten (holding is dan enkel aandeelhouder) en een verhuur bv voor waardevolle assets en deze verhuren aan de werkmij.Kort geleden stond op deze site een topic over beperken bestuursaansprakelijkheid door een buitenlandse holding.

Let later op dat je bij bankleningen en fiscale eenheden de holdingstructuur niet weer buitenwerking stelt. Beiden kunnen leiden tot hoofdelijke aansprakelijkheid.

Verder is nooit uit te sluiten dat de fiscus of een crediteur een zaak aanspant om alsnog door de holdingstructuur heen te grijpen.

 

Huwelijkse voorwaarden kunnen ook na het huwelijk worden afgesloten.

Je kan een familiefonds in een stichting onderbrengen.

De Belastingdienst noemt dit een Afgezonderd Particulier Vermogen.

 

Ieder bestuurder is in principe volledig en onbeperkt bevoegd de bv te vertegenwoordigen. Onderling kan in overeenkomsten en statuten beperkingen worden opgelegd maar werking naar derden is lastiger.

 

Regelingen omtrent WW en een bedrijf starten kun je voorleggen aan de uitkeringsinstantie.

 

Veel zaken moeten bij notariële akte dus vraag de notaris eerst een advies.

Een vermogen beschermings kerstboom optuigen is geen sinecure en vraagt veel aanvullende overeenkomsten die ook moeten worden samengesteld en juridisch en fiscaal worden getoetst.

Misschien kun je een paar dingen nu doen en sommige dingen later doen.

Vraag is hoeveel wil je beschermen en hoeveel wil je uitgeven aan deugdelijk advies?

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Voor de afscherming van privé is het genoeg om vanuit een BV te werken en te zorgen dat:

1. Het bestuur geen rare dingen doet

2. Jij in privé geen verplichtingen ten behoeve van de BV aangaat.

 

De praktijk leert dat die bescherming van privévermogen in de regel al fout gaat op het moment dat de financier een hoofdelijkheid of borg verlangt (en dan meestal ook nog omdat de bestuurder ten onrechte het idee heeft dat de borg pas aangesproken wordt als de andere zekerheden volledig uitgewonnen zijn) en anders doordat de bestuurders fouten maken, zoals het aangaan van verplichtingen waarvan ze wisten of hadden moeten weten dat die niet nagekomen zouden worden, het niet voeren van een deugdelijke administratie ('ik had geen geld voor een accountant' of 'ik ging er vanuit dat de accountant alles goed deed') of ronduit onzakelijke beslissingen nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.