• 0

Klant moet 4 maanden betalen, maar zijn bedrijf heeft hij verkocht.

Een klant moet nog 4 facturen betalen en toen ik tegen hem zei dat ik hem een sommatie zal sturen zei hij “Het bedrijf is verkocht…”.

Ik heb hem nog geen sommatie gestuurd. Ben ik te laat in actie gekomen en is mijn geld weg?

 

Het contract duurt nog langer dan een jaar, maar in de overeenkomst staat dat het contract wordt beëindigd zodra het bedrijf overgenomen wordt. Ik voer nog steeds werkzaamheden in dit bedrijf, terwijl het bedrijf een nieuwe eigenaar heeft.!!!!! Met de nieuwe eigenaar heb ik geen contract en ik weet niet of ze de werkzaamheden aan mij niet willen uitbesteden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik neem aan dat hij je wel op de hoogte had moeten stellen toen het bedrijf verkocht werd, zeker als dat de ontbindende voorwaarde voor jullie contract is.

 

Het lijkt me zaak om duidelijk te krijgen op welke datum het verkocht is. Mocht je werkzaamheden voor de verkoopdatum hebben verricht is de nieuwe eigenaar gewoon verantwoordelijk voor de betaling daarvan.

 

Voor werk na de verkoopdatum is het wat lastiger, maar als niemand je geinformeerd heeft over de verkoop, en niemand heeft aangegeven niet meer van je werkzaamheden gediend te zijn denk ik dat je een vrij sterk punt hebt om ook daarvoor betaald te worden.

Link naar reactie
  • 0

Het contract duurt nog langer dan een jaar, maar in de overeenkomst staat dat het contract wordt beëindigd zodra het bedrijf overgenomen wordt.

Dan is het contract dus beëindigd. Er staat wat er staat, maar misschien is het handig om hier even de desbetreffende artikelen uit het contract te posten.

 

Ik voer nog steeds werkzaamheden in dit bedrijf, [...]

Wat voor werkzaamheden voer je in dat bedrijf uit?

 

Link naar reactie
  • 0

Dan is het contract dus beëindigd. Er staat wat er staat, maar misschien is het handig om hier even de desbetreffende artikelen uit het contract te posten.

 

Artikel 7. Duur van de overeenkomst en beëindiging

 

1. De Overeenkomst kan met onmiddellijke ingang worden opgezegd indien:

 de wederpartij in staat van faillissement is verklaard of surséance van betaling is aangevraagd;

 de onderneming van opdrachtnemer wordt overgenomen, wanneer hij zijn huidige onderneming staakt, of niet langer in staat worden geacht de verplichtingen uit deze overeenkomst na te kunnen komen.

 de wederpartij zijn verplichtingen, c.q. de werkzaamheden, herhaaldelijk niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomt, c.q. uitvoert en hiertoe door opdrachtnemer in gebreke is gesteld en de in de gebrekestelling genoemde ‘redelijke termijn is verstreken. Dit kan worden vastgesteld aan de hand van een erkende kwaliteitscontrolemethodiek. De opzegging zal in dit geval vooraf zijn gegaan door minimaal twee schriftelijke waarschuwingen, welke aangetekend verzonden zullen worden en waartussen een periode ligt van minimaal 4 weken en maximaal 6 maanden.

2. Indien tot opzegging met onmiddellijke ingang wordt overgegaan is opdrachtnemer jegens opdrachtgever verplicht tot vergoeding van de schade die door de opzegging mocht zijn ontstaan. Hieronder wordt tevens verstaan het verschil tussen de met opdrachtnemer overeengekomen prijs en de kosten verbonden aan het doen uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden door derden, gedurende een periode van maximaal vier maanden, vanaf het moment van opzegging.

Link naar reactie
  • 0

Rustig, rustig. Eerst zien of er wel een probleem is. Praat eerst eens met de nieuwe eigenaar. En breng even in kaart of de facturen betrekking hebben op de periode voor de overnamedatum. Dat het contract na overname mogelijk niet doorloopt wil niet zeggen dat geleverde prestaties voor die datum niet gewoon betaald moeten worden.

 

Daarnaast is de vraag wat "overgenomen" betekent in dit geval. Als je opdrachtgever een eenmanszaak heeft, heeft hij waarschijnlijk alleen delen daaruit verkocht en staat de eenmanszaak gewoon nog op zijn naam. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als je opdrachtgever een eenmanszaak heeft, heeft hij waarschijnlijk alleen delen daaruit verkocht en staat de eenmanszaak gewoon nog op zijn naam. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.

Het is een bv.

De oude eigenaar heeft 4 maanden niet betaald en ik werk voor de nieuwe eigenaar zonder contract.!!!!

Link naar reactie
  • 0

 

Artikel 7. Duur van de overeenkomst en beëindiging

 

1. De Overeenkomst kan met onmiddellijke ingang worden opgezegd indien:

Volgens mij betekent het woord kan in deze zin dat partijen het recht hebben om op dat moment de overeenkomst te beëindigen en niet dat de overeenkomst dan automatisch beëindigd is.

 

Bovendien is in dat geval sprake van vergoeding van de schade, dus dan lijkt enig overleg daarover van toepassing en dat heeft als ik het goed begrijp (nog) niet plaatsgevonden.

 

Link naar reactie
  • 0
Een klant moet nog 4 facturen betalen en toen ik tegen hem zei dat ik hem een sommatie zal sturen zei hij “Het bedrijf is verkocht…”.

Artikel 7. Duur van de overeenkomst en beëindiging

 

1. De Overeenkomst kan met onmiddellijke ingang worden opgezegd indien:

[...]

 de onderneming van opdrachtnemer wordt overgenomen, wanneer hij zijn huidige onderneming staakt, of niet langer in staat worden geacht de verplichtingen uit deze overeenkomst na te kunnen komen.

 

Ben jij zelf niet de opdrachtnemer?

Een klant is doorgaans een opdrachtgever.

 

Link naar reactie
  • 1

De oude eigenaar heeft 4 maanden niet betaald en ik werk voor de nieuwe eigenaar zonder contract.!!!!

Niet zo schreeuwen, ik ben niet blind. Is het grootste probleem nu dat je werkt zonder contract of dat je vier onbetaalde facturen hebt? Dat zijn twee verschillende dingen, ook al hebben ze met elkaar te maken.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De oude eigenaar heeft 4 maanden niet betaald en ik werk voor de nieuwe eigenaar zonder contract.!!!!

ik ben niet blind. Is het grootste probleem nu dat je werkt zonder contract of dat je vier onbetaalde facturen hebt? Dat zijn twee verschillende dingen, ook al hebben ze met elkaar te maken.

 

Twee problemen:

1. de ene heeft niet betaald

2. de tweede kan zeggen: ik betaal je niet want ik heb geen contrac met je.

Link naar reactie
  • 0

Twee problemen:

1. de ene heeft niet betaald

2. de tweede kan zeggen: ik betaal je niet want ik heb geen contrac met je.

Als het een BV is dan gaan de verplichtingen en contracten gewoon mee. En in je voorwaarden ben jij inderdaad de opdrachtnemer. No panic. Het contract eindigt dus pas tussentijds als jouw bedrijf wordt overgenomen.

 

Kortom, gewoon de nieuwe eigenaar even vriendelijk uitleggen dat hij jouw contract ook heeft overgenomen, net als de verplichting die openstaande facturen te betalen. Dat weet die nieuwe eigenaar ook nog niet misschien, dus breng het vriendelijk. Spreek gewoon een kennismaking af.

 

Je weet dit pas een uur en je zit vol emotie zo te merken. Neem een kopje thee. Dit kan morgen of volgende week ook, daar wordt het niet anders van.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Twee problemen:

1. de ene heeft niet betaald

2. de tweede kan zeggen: ik betaal je niet want ik heb geen contrac met je.

Als het een BV is dan gaan de verplichtingen en contracten gewoon mee. En in je voorwaarden ben jij inderdaad de opdrachtnemer. No panic. Het contract eindigt dus pas tussentijds als jouw bedrijf wordt overgenomen.

 

Kortom, gewoon de nieuwe eigenaar even vriendelijk uitleggen dat hij jouw contract ook heeft overgenomen, net als de verplichting die openstaande facturen te betalen. Dat weet die nieuwe eigenaar ook nog niet misschien, dus breng het vriendelijk. Spreek gewoon een kennismaking af.

 

 

 

Moet de nieuwe eigenaar alle openstaande facturen betalen of alleen facturen vanaf verkoopdatum?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moet de nieuwe eigenaar alle openstaande facturen betalen of alleen facturen vanaf verkoopdatum?

Het contract en de verplichtingen gaan in principe over, dus alle. Maar jij helpt de nieuwe eigenaar wel als je zegt hoeveel er hem door de oude eigenaar in de maag gesplitst is.

 

(Tenzij er bijzondere verkoopvoorwaarden zijn tussen oude en nieuwe eigenaar, maar dat hoor je dan wel. Als zij dat niet heel goed geregeld hebben kun jij gewoon je incassoprocedure naar de BV starten, want jij hebt niets met de eigenaars te maken. Je hebt een contract met de BV. Maar probeer eerst eens vrienden te worden met de nieuwe eigenaar.)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Begin dan altijd bij de bron i.p.v. eerst op een topic je paniek te delen. Bel op, vraag naar de status van jouw facturen, jouw werkzaamheden en contract.

 

Even terugdenkend aan eerdere topics van jouw hand: had je zoiets al niet aan zien komen en heb je daarop de geadviseerde maatregelen getroffen of herinner ik mij dat fout?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Moet de nieuwe eigenaar alle openstaande facturen betalen of alleen facturen vanaf verkoopdatum?

De eigenaar hoeft helemaal niks te betalen, de BV moet gewoon blijven betalen. Jij doet zaken met de BV, niet met de eigenaar.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen die mij geholpen heeft bedankt. ;D

 

En dit snap ik nou niet. Je zit twee pagina's paniek te schoppen en dan post je dit. Hoe ben je geholpen? Door het advies om te bellen om te vragen hoe de vork in de steel zit? Dat had je toch zelf kunnen bedenken? Ik vind het toch zo jammer dat er een topic wordt gestart, mensen daar hun tijd in steken en dat dan met smiley afdoen. Ik vind eerlijk gezegd dat geen ondernemen, in paniek schieten over niks. Ik heb het al vaker gezegd, maar het niveau van topicstarts begint toch wel heel vaak op bezigheidstherapie te lijken. En dat laatste dan wel voor de topicstarter.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.