Jump to content
rob1979
Verberg

NIWO vergunning interressant vraagstuk

vraag

Ik heb een vraag waarbij ik bij TLN en EVO en NIWO geen eenduidig antwoord krijg.

 

Ik wil een handels bedrijf opstarten in handel van auto's en de mogelijkheid deze te laten vervoeren. Voor mijzelf maar ook voor derden. Ik heb echter zelf geen transport vergunning.

 

Het vervoer wil ik vervolgens volledig uitbesteden aan een transport bedrijf dewelk een NIWO vergunning heeft en ook aan alle eisen voldoet.

 

Bij het betreffende transport bedrijf sta ik tevens op 0-uren contract. Ik werk daar als ik tijd over heb en dit word verloond op de normale wijze als zijnde personeel in loondienst met alle afdrachten ed.

 

Nu komt het;

 

Als ik het transport verkoop via mijn nieuw op te zetten bedrijf, en vervolgens dit volledig uitbesteed aan het transport bedrijf met bijbehorend tarrief van auto met chauffeur, maar..... ik zou zelf op de auto rijden gewoon normaal in loondienst bij dit transport bedrijf. Mijn vraag ben ik dan in overtreding?

 

Ik hoor graag jullie mening en visie hierop. Als ZZP ed. mag het allemaal niet dat weet ik maar in deze ben ik toch benieuwd

 

 

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Een NIWO vergunning is nodig wanneer je als ondernemer, in opdracht van derden, tegen betaling, goederen vervoert in een voertuig met een laadvermogen van meer dan 500 kg.

 

De ondernemer in bovenstaande zin is het transportbedrijf (de vervoerder) die in opdracht van derden (bijvoorbeeld een autohandelaar) auto's vervoert.

 

Wanneer jij als chauffeur in loondienst van dat transportbedrijf op de bok zit van de autotransporter van dat transportbedrijf ben jij niet de ondernemer die een NIWO vergunning nodig heeft.

 

Deze situatie is dezelfde als wanneer jij als zelfstandige een autohandel hebt en daarnaast in het weekend bij TNT in loondienst pakketjes vervoert tussen sorteercentra, oid.

 

Om het administratief transparant te houden zou ik wel facturen en loonbetaling gescheiden houden (dus niet de het ontvangen loon verrekenen met de facturen die je moet betalen voor het transport).

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de reactie! Ik zat het zelfde te redeneren maar ik krijg alleen maar te horen het is een ZZP constructie mag niet etc. Zelf zie ik dat niet zo wanneer je zoals u correct stelt de financiële afhandeling maar gescheiden houd en transport via uitbesteed vervoerder laat lopen.

 

Bedankt!

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Toch nog even voor de zekerheid (en voor google): de uren die je dan in loondienst op de bok zit, tellen niet mee voor de in/aan je onderneming besteedde uren. Dat heeft wellicht gevolgen voor het (niet) voldoen aan het urencriterium, als het veel stuur-uren worden.

 

(en denk eventueel om je Code 95 per 10 september)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 213 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept