• 0

NIWO vergunning interressant vraagstuk

Ik heb een vraag waarbij ik bij TLN en EVO en NIWO geen eenduidig antwoord krijg.

 

Ik wil een handels bedrijf opstarten in handel van auto's en de mogelijkheid deze te laten vervoeren. Voor mijzelf maar ook voor derden. Ik heb echter zelf geen transport vergunning.

 

Het vervoer wil ik vervolgens volledig uitbesteden aan een transport bedrijf dewelk een NIWO vergunning heeft en ook aan alle eisen voldoet.

 

Bij het betreffende transport bedrijf sta ik tevens op 0-uren contract. Ik werk daar als ik tijd over heb en dit word verloond op de normale wijze als zijnde personeel in loondienst met alle afdrachten ed.

 

Nu komt het;

 

Als ik het transport verkoop via mijn nieuw op te zetten bedrijf, en vervolgens dit volledig uitbesteed aan het transport bedrijf met bijbehorend tarrief van auto met chauffeur, maar..... ik zou zelf op de auto rijden gewoon normaal in loondienst bij dit transport bedrijf. Mijn vraag ben ik dan in overtreding?

 

Ik hoor graag jullie mening en visie hierop. Als ZZP ed. mag het allemaal niet dat weet ik maar in deze ben ik toch benieuwd

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een NIWO vergunning is nodig wanneer je als ondernemer, in opdracht van derden, tegen betaling, goederen vervoert in een voertuig met een laadvermogen van meer dan 500 kg.

 

De ondernemer in bovenstaande zin is het transportbedrijf (de vervoerder) die in opdracht van derden (bijvoorbeeld een autohandelaar) auto's vervoert.

 

Wanneer jij als chauffeur in loondienst van dat transportbedrijf op de bok zit van de autotransporter van dat transportbedrijf ben jij niet de ondernemer die een NIWO vergunning nodig heeft.

 

Deze situatie is dezelfde als wanneer jij als zelfstandige een autohandel hebt en daarnaast in het weekend bij TNT in loondienst pakketjes vervoert tussen sorteercentra, oid.

 

Om het administratief transparant te houden zou ik wel facturen en loonbetaling gescheiden houden (dus niet de het ontvangen loon verrekenen met de facturen die je moet betalen voor het transport).

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie! Ik zat het zelfde te redeneren maar ik krijg alleen maar te horen het is een ZZP constructie mag niet etc. Zelf zie ik dat niet zo wanneer je zoals u correct stelt de financiële afhandeling maar gescheiden houd en transport via uitbesteed vervoerder laat lopen.

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch nog even voor de zekerheid (en voor google): de uren die je dan in loondienst op de bok zit, tellen niet mee voor de in/aan je onderneming besteedde uren. Dat heeft wellicht gevolgen voor het (niet) voldoen aan het urencriterium, als het veel stuur-uren worden.

 

(en denk eventueel om je Code 95 per 10 september)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.