• 0

Factuur verlagen door schenking

De meeste van mijn klanten zijn ANBI instellingen. Zij vragen soms of de prijs voor een opdracht omlaag kan door een deel van de kosten niet te facturen maar als schenking te bestempelen. Denk bijvoorbeeld aan reiskosten.

 

Ik heb al veel gezocht online en heb de indruk dat dit wel moet kunnen. Wat me niet duidelijk is, is hoe ik dit in een factuur verwerk. Heeft iemand tips?

 

groet,

Cindy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De meeste van mijn klanten zijn ANBI instellingen. Zij vragen soms of de prijs voor een opdracht omlaag kan door een deel van de kosten niet te facturen maar als schenking te bestempelen. Denk bijvoorbeeld aan reiskosten.

 

Ik heb al veel gezocht online en heb de indruk dat dit wel moet kunnen. Wat me niet duidelijk is, is hoe ik dit in een factuur verwerk. Heeft iemand tips?

 

groet,

Cindy

 

Je kunt de schenking als korting gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste wedervraag in een dergelijke situatie zou zijn of de directeur van de ANBI instelling datzelfde doet ten aanzien van zijn eigen salaris.

 

Dat gezegd hebbende: in het kader van 'inwerken' heb ik zelf iets dergelijke ook wel gedaan. In mijn boekhoudprogramma heb ik dan dezelfde activiteiten zowel tegen een uurtarief als tegen een nultarief opgenomen. Beide zet ik op de factuur, bijvoorbeeld

 

40 uur Werkzaamheden X à xx euro/uur = YY euro

10 uur Werkzaamheden X à 0 euro/uur = 0 euro

 

Totaal: YY euro.

Link naar reactie
  • 0

40 uur Werkzaamheden X à xx euro/uur = YY euro

10 uur Werkzaamheden X à 0 euro/uur = 0 euro

Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat dit niet helemaal mijn expertise is, maar gevoelsmatig gaat het zo volgens mij niet helemaal fiscaal optimaal.

 

Wat je hier beschrijft, is namelijk een simpele korting. Hiermee 'bespaar' je mogelijk wel btw, maar voor de ANBI valt de gegeven korting voor jou zakelijk meteen in de kosten, maar voor de ANBI in de winst (wat bij een gift volgens mij niet het geval is). Als het echt een gift is, moet je het volgens mij dus niet als korting boeken. Dat is namelijk fiscaal nadeliger voor de ANBI, hoewel jij privé die gift dan privé moet aftrekken als gift (en niet zakelijkk als korting).

 

Het ligt er ook nog aan of je als vragensteller btw over z'n diensten moet rekenen of niet. Is dat zo?Verder ligt het er nog maar aan wat voor rechtsvorm de vragensteller heeft. Is het een BV? Of is het een eenmanszaak? Ik ga even uit van het laatste. Dan is de gift namelijk niet als zakelijke kost af te trekken, maar wel op te voeren als privé-aftrekpost.

 

In mijn optiek zul je in geval van een eenmanszaak het volgende moeten doen. Allereerst zul je als dienstverlener een volledige factuur voor alle werkzaamheden moeten sturen met btw (en die afdragen - de ANBI kan die misschien terugvragen), dus:

 

50 uur Werkzaamheden X à xx euro/uur = YY euro + evt. btw

 

Als privépersoon kun je dan besluiten om bijvoorbeeld alvast 20% van die factuur met btw te voldoen voor die ANBI als gift (= onrechtstreekse schenking) door het geld daadwerkelijk over te maken van privé naar je zaak. Je zou dit al op de factuur kunnen vermelden, met vervolgens het nog te betalen bedragen voor de ANBI. Je moet je giften namelijk schriftelijk kunnen verantwoorden. Deze gift kun je dan zelf wel weer privé aftrekken, als je boven de giftdrempel uitkomt. En voor de ANBI is deze gift belastingvrij, terwijl ze toch een kostenpost voor het volledige factuurbedrag hebben.

 

Deze 20% kun je dan zakelijk afboeken op het openstaande bedrag. De ANBI moet de resterende 80% dan alleen nog betalen. Jouw zaak heeft dan per saldo dus een volledige omzet gefactureerd (50 uur), maar ook 100% daarvan ontvangen (20% van jou privé en 80% van de ANBI) - terwijl je privé toch nog een aftrekpost(je) hebt en de ANBI een belastingvoordeel.

 

Maar goed, misschien zijn er nog echte fiscalisten hier die er het fijne van weten. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

40 uur Werkzaamheden X à xx euro/uur = YY euro

10 uur Werkzaamheden X à 0 euro/uur = 0 euro

Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat dit niet helemaal mijn expertise is, maar gevoelsmatig gaat het zo volgens mij niet helemaal fiscaal optimaal.

 

Wat je hier beschrijft, is namelijk een simpele korting.

[...]

Ik denk dat je gelijk hebt...

Link naar reactie
  • 2

Wat Prins Rachid zegt. Ik zou je aanraden om te factureren wat je waard bent. Daarnaast staat het je volledig vrij om - ik neem even aan dat je vanuit een eenmanszaak werkt - vanuit privé schenkingen te doen aan ANBI's. Zodra die schenkingen boven de 1% van je bruto-inkomen uitkomen, is dat voor jou een aftrekpost.

 

Concreet: je factureert 1.000 + 210,- btw = 1.210,- Je draagt 210 btw af, je hebt 1.000,- verdiend.

Je boekt 100,- over naar de ANBI onder vermelding van 'gift'. In de administratie van je eenmanszaak zijn dit géén aftrekbare kosten, maar in de aangifte inkomstenbelasting mag je -onder voorwaarden- deze gift wel opvoeren als 'persoonsgebonden aftrek'.

 

De manier die PrinsRachid beschrijft, boek het van jouw privérekening over naar jouw zakelijke rekening zodat de ANBI nog slechts het restant hoeft te betalen, is ook prima toegestaan, maar is volgens mij administratief bewerkelijker.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1
Ik zou je aanraden om te factureren wat je waard bent.
Helemaal mee eens.

 

Daarnaast staat het je volledig vrij om - ik neem even aan dat je vanuit een eenmanszaak werkt - vanuit privé schenkingen te doen aan ANBI's.

Je mag ook direct van je zakelijke rekening een gift overschrijven. Voor een eenmanszaak, vof en cv gelden namelijk de regels als van particuliere giften. Niet moeilijk gaan doen met heen en weer boeken tussen privé en zakelijke rekeningen.

 

Eenmalige giften aan een ANBI-instelling zijn aftrekbaar in Box 1 als deze op jaarbasis in totaal hoger zijn dan 1% van het verzamelinkomen, met een maximum van 10% van dit verzamelinkomen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Snap het niet helemaal, waarom niet gewoon een korting opnemen?

In ieder geval als je verwacht een redelijke winst te maken?

 

Een gift is imho iets wat je geeft zonder tegenprestatie. Als je een bedrag afspreekt dat niet gefactureerd wordt om een opdracht binnen te krijgen, dan is dat toch gewoon een heel zakelijke korting? Je spreekt dit toch vooraf af met je opdrachtgevers?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.