• 0

Alternatieve modelovereenkomst voor Belgie?

Ik ben zelfstandig software-ontwikkelaar en ben weer eens acquisitie aan het doen na een lange klus in Nederland. Ik praat met verschillende opdrachtgevers, ook eentje over de grens.

 

Het is verstandig om je zelfstandigheid aannemelijk te kunnen maken. De uren die ik besteed aan mijn opdracht in België zijn uren waarin ik bezig ben met mijn bedrijf, in elk geval niet met een dienstbetrekking. Als ik dit niet aannemelijk kan maken, kan dit voor mij vervelende gevolgen hebben.

 

Natuurlijk zeg ik niks nieuws. En de oplossing ligt voor de hand. Gewoon werken met een modelovereenkomst zoals deze:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/vb_softw_gamesontw_dv10091z1ed.pdf

en je er aan houden.

 

Maar het is niet aannemelijk dat hij deze gaat tekenen en bovendien zijn modelovereenkomsten opgesteld voor bedrijven in Nederland, op locatie gecontroleerd worden door onze fiscus en bedoeld voor mensen die Nederlands kunnen.

 

Als mijn opdrachtgever met mij wil werken en ik ook, hoe maak ik dan aannemelijk dat ik gedurende die uren geld heb verdiend als winst uit mijn onderneming en geen inkomen uit loon en dat de uren die ik heb gewerkt, echte uren zijn die ik aan mijn bedrijf heb besteed? De modelovereenkomst, gebaseerd op het Nederlands recht, houdt geen rekening dat in het buitenland een ander recht geldt.

 

Het precieze standpunt van mijn opdrachtgever ken ik niet. De gesprekken lopen nog. Wat doen andere ondernemers in deze situatie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lekker thuiswerken en alleen voor acquisitie, overleg of oplevering afreizen? ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Parallelle opdracht(en) in Nederland. Opdrachtgever lekker naar Nederland laten reizen.

 

Alt 137

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je stuurt gewoon een factuur vanuit je onderneming naar de onderneming in België.

En je uren hou je gewoon zelf bij in een urenregistratie voor de zelfstandigenaftrek als je jaarlijks rondom de grens opereert.

 

meer hoef je niet te bewijzen. De belastingdienst heeft niet de mogelijkheid een arbeidsrelatie vast te stellen met een belgische ondernemer.

 

Een modelovereenkomst zegt alleen iets over de aanwezigheid of ontbreken van een arbeidsrelatie op grond van de wet op de loonbelasting en het zegt formeel NIETS over je status voor de inkomstenbelasting (dus of je winst uit onderneming mag aangeven of recht hebt op zelfstandigen aftrek)

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Roel. Ik begrijp het. Enkel, het feit of ik modelovereenkomst heb zegt niks over de vraag of ik ondernemer ben voor de inkomstenbelasting. Dat klopt. Echter, kun je uit een modelovereenkomst ook informatie halen die relevant is voor de ondernemerscheck van de belastingdienst waaruit je dit wel kunt afleiden.

http://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl

 

Een voorbeeld is de modelovereenkomst voor de bouw:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/vb_zelfstandigen_bouw_dv10151z2ed.pdf

waarin staat dat je met je eigen gereedschap werkt.

 

Een van de vragen uit de check is "Ik werk met mijn eigen materialen, gereedschappen of apparatuur.". Dat gaat dus over hetzelfde. Op dit soort zaken moet ik denk ik ook bij mijn contract met de Belgische opdrachtgever letten. Toch? Ik bedoel dat uit specifieke onderdelen van de nog te sluiten overeenkomst is af te leiden dat ik ondernemer ben zoals uit mijn voorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor daar hoef je helemaal niet specifiek op te letten, het is absoluut niet verplicht om dat soort zaken vast te leggen. In de nederlandse context binnen bepaalde functies (zoals de bouw) waar een heel leger zzp-ers loopt met zeer geringe zelfstandigheid kan het helpen dit soort dingen wel af te spreken.

 

Voor software ontwikkelaars is dit kolder om af te spreken. Als jij volledig zelfstandig een maatwerk pakket voor een mkb klant oplevert dan doe je dat vermoedelijk op je eigen hardware en ontwikkelsoftware.

Maar als je door een grote partij wordt ingehuurd moet je waarschijnlijk verplicht hun ontwikkelsoftware en projectmanagement tools en aan de daar gebruikelijke "coding protocollen houden.

Het is voor jou in die branche dus redelijk onzinnig om vast te leggen op welke pc je gaat programmeren.

Je moet dus ook niet naar de modelovereenkomsten van de bouw gaan zitten kijken want daar worden totaal andere factoren meegewogen dan bij software ontwikkeling.

 

Doe jezelf een plezier beperk je tot de modelovereenkomsten voor ICT. maar zelfs datis niet verplicht.

De hele boel wordt weer enorm opgeklopt. een modelovereenkomst gebruik je als er twijfel kan ontstaan of er sprake kan zijn van arbeidsrelatie voor de loonbelasting. Als die twijfel er niet is hoef je de modelovereenkomst ook niet te gebruiken.

 

voor de inkomstenbelasting is het nog NOOIT een vereiste geweest bepaalde zaken in je contract vast te leggen om zo je ib status veilig te stellen. Het enige wat de belastingdienst voor de inkomstenbelasting verwacht is dat je een goede administratie bijhoud zodat vastgesteld kan worden wat je winst is en of je aan het urencriterium kan voldoen.

 

Bijna iedereen die structureel meer dan een paar honderd euro per jaar winst maakt mag aangifte doen als winst uit onderneming, alleen als je jaar op jaar vrijwel geen winst maakt dan is er geen sprake van een inkomstenbron en schuift de heffing van winst uit onderneming naar resultaat uit overige werkzaamheden (

 

Link naar reactie
  • 0

Ow, gelukkig hoeft dat niet. Voor de wet zijn we allemaal gelijk. Daarom keek ik naar verschillende sectoren. Echter, heeft de fiscus goed in het achterhoofd zitten welke problemen spelen per sector en houdt daar bij de beoordeling van modelovereenkomsten mogelijk rekening mee. Enfin, maakt niet uit. Als het niet hoeft, hoeft het niet.

 

De opdrachtgever is een kmo (wat we hier mkb-bedrijf noemen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.