• 0

Wettelijke garantie bij de zakelijke aanschaf van een ondeugdelijk product

Ik heb een laptop gekocht als zzp'er (facturering op mijn ondernemingsnaam) bij een Nederlandse e-winkel. Na 13 maanden ging de accu kapot, zonder tekortkomingen of misbruik aan mijn zijde. De fabrieksgarantie is 12 maanden.

 

Als ik de laptop had gekocht als privé, zou ik beroep doen aan het consumentenrecht, waarmee een wettelijke garantie bestaat. Zulke garantie dekt de mankementen van ondeugdelijke producten die ontstaan binnen een redelijke schatting van zijn levenstijd. Dus vallen 13 maanden wel mee. In dit geval is het consumentenrecht toch niet van toepassing. (Deze heb ik vernomen door raadpleging van de Consumentenbond.)

 

Ik ben op zoek naar argumenten om de verkoper tegen te gaan. Hij wilt reparatiekosten in rekening te brengen.

 

[*]Gelden dan wel soortgelijke begrippen (wettelijke garantie, ondeugdelijke producten) ook voor zakelijke aanschaffen?

[*]In welke websites, boeken en bepalingen zijn deze te vinden?

 

Ik heb al deze post gelezen, die doorverwijst naar http://www.ondernemersplein.nl/regel/garantie/.

Nu valt het wat tegen dat de Ondernemersplein verwijst naar websites die heel snel weer over consumentenrechten gaan, zoals

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consumentenrecht/garantie-en-conformiteit/recht-op-een-deugdelijk-product/

 

Dus wordt het snel moeilijk om te zien wat anders is bij B2C en B2B overeenkomsten.

 

Correcties en suggesties graag ontvangen. Bedankt alvast om mee te denken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een laptop gekocht als zzp'er (facturering op mijn ondernemingsnaam) bij een Nederlandse e-winkel. Na 13 maanden ging de accu kapot, zonder tekortkomingen of misbruik aan mijn zijde.

 

Het is een eenmanszaak en je eigen bedrijfsactiviteiten hebben niks met laptops te maken?

Wellicht dat je dan onder het mom van reflexwerking toch een beroep op de regels die gelden voor consumenten kan doen...

 

Link naar reactie
  • 2

Mijn accu was vorig jaar ook kapot. Heb ik voor 40 Euro een nieuwe besteld bij Replacedirect; werd de dag erna al geleverd. Rekening houdend met de afschrijving van de oude was dat 25 Euro schade en het koste me in totaal 15 minuten tijd

 

Lang verhaal kort: gaat het bij jou ook om tientjes? Ga je dan niet uren lopen opwinden over een principekwestie via consumentenbond en ondernemersfora: vertel de verkoper gewoon dat ie een klant kwijt is als ie je niet tegemoet komt. Wil die dat niet, neem dan afscheid en koop elders een nieuwe accu.

 

Edit: overigens is de gekozen titel suggestief. Wie zegt dat het product ondeugdelijk was? Bij een B2B koop moet jij aantonen dat het product inderdaad een gebrek bevatte op het moment van aanschaf.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als het een accu is die je zelf kunt vervangen is het waarschijnlijk beter dat te doen - heb je meteen weer een verse.

 

Bij ingebouwde accu's is het lastiger: Soms kun je die met een uurtje moeite verwisselen, maar daarmee vervalt wel de garantie op de hele laptop. Uiteraard alleen een optie als je technisch handig bent.

Link naar reactie
  • 0

Beste Waterbeweging,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Vervelend, zo'n kapotte accu.

 

Als zakelijke koper geniet je niet dezelfde wettelijke bescherming omdat wordt verwacht dat je je in de aankoop en bijbehorende voorwaarden hebt verdiept. Wat je als zakelijke koper met de verkoper bent overeengekomen, telt. Vind je de voorwaarden van de verkoper onredelijk bezwarend, dan kun je bezwaar maken bij de verkoper of bij de rechter.

 

De rechter zal je niet snel tegemoet komen in deze. Wanneer je meer of andere garantie wilt dan de verkoper biedt in zijn voorwaarden, kun je daar immers zelf afspraken over maken (en voor bijbetalen). Bij aanschaf van grote systemen is een servicecontract voor de verwachte levensduur heel gebruikelijk, soms met uptime garanties en inclusief onderdelen.

 

Bij (goedkope) laptops is de accu helaas vaak een verbruiksartikel. Accu's zijn te goedkoop om servicecontracten voor te sluiten of juridische procedures voor te starten (voor zover dat al zin heeft). Voor dit soort tegenvallertjes kun je wat geld achter de hand houden. Kortom, neem het verlies, bestel een nieuwe en ga weer verder met geld verdienen. Als het goed is levert dat per uur meer geld en meer positieve energie op.

 

Mocht je een grotere aanschaf gaan doen (zoals een bedrijfswagen), denk dan even goed na over de afspraken die je maakt met de verkoper over (mobiliteits)garantie. Denk ook na over je mogelijkheden om tegenvallers te dragen, dus koop zoiets niet met je laatste centen. Het omgaan met risico's is inherent aan het ondernemerschap.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bij ingebouwde accu's is het lastiger: Soms kun je die met een uurtje moeite verwisselen, maar daarmee vervalt wel de garantie op de hele laptop. Uiteraard alleen een optie als je technisch handig bent.

 

Da's bij het meerendeel van de moderne laptops het geval.

Zie ook het artikel van de consumentenbond: Laptopaccu vervangen een hele operatie

 

Als een accu een verbruiksartikel zou zijn, waarom lijmen sommige fabrikanten hem dan vast?!

 

Link naar reactie
  • 0
Als een accu een verbruiksartikel zou zijn, waarom lijmen sommige fabrikanten hem dan vast?!

 

Ik zou dan wellicht niet kiezen voor die sommige fabrikanten.

 

Maar goed, het punt is duidelijk: accu's worden kennelijk steeds lastiger zelf te vervangen. Dan zou ik zeggen: koop je laptop als consument (zoals Ward - meen ik? - recent al in een andere draad voorstelde), kies voor verlengde garantie of kies bewust voor geen van beide.

 

Voorkom in ieder geval een hoop gedoe, frustratie en tijd achteraf rondom wel of geen reflexwerking van consumentenwetgeving als zelfstandige. Je kunt die tijd en energie beter in je business steken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

zeker als je een eenmanszaak hebt is het dan handig om je laptop gewoon prive te kopen, dan kun je claimen onder consumenten garantie Je moet alleen zorgen dat de factuur wel op naam staat, dat hoeft niet je bedrijfsnaam te zijn. Voor de btw is het genoeg dat de factuur is gericht aan de ondernemer en de btw gespecificeerd op de factuur staat.

 

 

je kunt dan dus gewoon btw terugvragen en de laptop zakelijk boeken.. maar bij garantie kun je op consumentenrechten gebruiken omdat de factuur niet op naam van de onderneming is gekocht.

noem het een soort doe het zelf reflexwerking :)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

En als je dan toch op deze manier de waarheid geweld aan wil doen, wees dan niet zo dom in de winkel te gaan zeggen dat de reparatie snel moet gebeuren, omdat je hem voor je bedrijf nodig hebt.

 

Want laten we wel wezen: juridisch is de tenaamstelling van de factuur minder relevant dan de vraag of je het apparaat feitelijk voor je onderneming koopt.

Link naar reactie
  • 0

Als een accu een verbruiksartikel zou zijn, waarom lijmen sommige fabrikanten hem dan vast?!
Ik zou dan wellicht niet kiezen voor die sommige fabrikanten.
Bingo ... Het probleem dient zich aan als een onervaren ZZP-er met de ogen en oren van een consument aankopen gaat doen.

 

In tegenstelling tot consumenten gaat de wetgevende macht ervan uit dat ondernemers de kwaliteit van producten beter kunnen beoordelen, beter over hun rechten geïnformeerd zijn, en een betere onderhandelingspositie hebben bij het aangaan van koop-overeenkomsten ... althans zo is de gedachte.

 

Wat betreft die vastgelijmde batterij .... Een batterij is een opslagmedium voor energie. Dat sommige batterijen gemakkelijk door een leek vervangbaar zijn is slechts een positieve bijkomstigheid.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een vastegelijmde accu is zoiets als een auto verkopen waarvan de banden niet vervangbaar zijn: je weet dat je hem over 40.000 km moet weggooien zelfs als al het andere nog prima werkt. En nee, niemand zou dat accepteren.

Die vastgelijmde accu gaat hier een beetje een eigen leven leiden.

 

Niemand beweert dat je bij een defecte accu de laptop weg moet gooien ... alleen het vervangen gaat menigeen wat minder goed af. Daarmee is de analogie met de autobanden ook een feit ... welke bezitter van een auto vervangt een lekke band door een nieuwe? ... helemaal niemand.

Een autowiel (velg+band) vervangen zal misschien nog wel gaan, maar hoeveel personen bellen een servicedienst om dat uit te voeren? ... waarschijnlijk héél veel.

 

Aangezien accu's een beperkt leven hebben is het verstandig om de (eenvoudige) vervangbaarheid hoog op het prioriteitenlijstje te zetten, direct gevolgd door de prijs en beschikbaarheid van een nieuwe accu.

Extra garantie en service inkopen zie ik niet zo zitten ... dat betekent het apparaat inpakken, verzenden en héél lang wachten op de retourzending.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Van die accu's moet je het vooraf nagaan inderdaad.

 

Is dat ook niet een beetje informatieplicht van de verkoper?

Van de buitenkant kan je als klant welliswaar wel zien dat de accu intern is, maar hoe die bevestigd is, is -zeker bij nieuwe modellen waar nog geen vervang instructies of klachten over zijn verschenen- bijzonder lastig na te gaan.

 

Ook vermelden veel webwinkels wel promiment in de productomschrijving van laptops bijvoorbeeld "Garantie: 24 maanden" maar niet dat voor de accu vaak een kortere garantietermijn geldt.

 

==

 

Niemand beweert dat je bij een defecte accu de laptop weg moet gooien ... alleen het vervangen gaat menigeen wat minder goed af.

 

Welliswaar niet de hele laptop, maar "slechts" de bovenste helft. :P

 

Uit interne Apple instructies:

 

• Top case assembly with battery

The MacBook Pro (Retina, Mid 2012) top case assembly includes an embedded battery, keyboard, fan ducts and microphone. Batteries must be replaced with the top case assembly. The battery alone is not a replaceable part.

 

Link naar reactie
  • 0

Niemand beweert dat je bij een defecte accu de laptop weg moet gooien ... alleen het vervangen gaat menigeen wat minder goed af.

Welliswaar niet de hele laptop, maar "slechts" de bovenste helft. :P

 

Uit interne Apple instructies:

 

• Top case assembly with battery

The MacBook Pro (Retina, Mid 2012) top case assembly includes an embedded battery, keyboard, fan ducts and microphone. Batteries must be replaced with the top case assembly. The battery alone is not a replaceable part.

 

Geen enkel merk is perfect ... misschien daarom die hap uit de appel 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Is dat ook niet een beetje informatieplicht van de verkoper?

Van de buitenkant kan je als klant welliswaar wel zien dat de accu intern is, maar hoe die bevestigd is, is -zeker bij nieuwe modellen waar nog geen vervang instructies of klachten over zijn verschenen- bijzonder lastig na te gaan.

 

Ik denk niet dat de verkoper een proactieve informatieplicht heeft. Het is niet meer ongebruikelijk dat accus redelijk vast zitten in apparaten vanwege de formfactor.

 

Als je wilt weten hoe vast het zit is het verstandig een 'teardown' video oid op youtube te zoeken, die zijn er van veel nieuwe laptops en dergelijke.

 

De moeilijkheid verschilt overigens enorm, sommige maak ze zo open met tamelijk standaard schroevendraaiers, en de accu haal je eruit door 1 connectortje los te trekken en een paar plastic clipjes open te houden.

 

Sommige zijn het andere uitsterste: Speciale anti-tamper schroefjes, en vervolgens de accu's gewoon vastlijmen. Dat dient geen enkel nut behalve het frustreren van reparatie door anderen dan de eigen servicecentra (Apple doet dat graag).

 

Ook vermelden veel webwinkels wel promiment in de productomschrijving van laptops bijvoorbeeld "Garantie: 24 maanden" maar niet dat voor de accu vaak een kortere garantietermijn geldt.

 

Dat klopt, maar het is dusdanig gebruikelijk dat je een kortere termijn mag verwachten voor accu's, het is gebruikelijk voor slijtage-gevoelige delen van allerlei producten.

 

Bovendien is de vraag wanneer een accu precies 'versleten' is. Er zijn criteria als 70 of 50 procent van de oorspronkelijke capaciteit, bij normaal gebruik (1 cyclus per werkdag oid) en kamertemperatuur zul je die in respectievelijk 1 en 2 jaar ongeveer bereiken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt iedereen voor de bijdragen, ook al de vragen van deze post toch niet gaan over hoe men een tintje kan besparen, of hoe een accu thuis kan vervangen worden, of hoe energie en winst samengaat.

 

Naar aanleiding van de uiteenlopende reacties, voeg ik toch graag toe dat ik het liefst een tintje geef aan een goed doel dan aan het verkoper van een (vermoedelijk) ondeugdelijk product. Nu is het een accu, morgen is het een grotere bestelling.

 

Ten behoeve van de lezers die, zij het bij benadering, op zoek zijn naar antwoorden op de oorspronkelijke vragen, vat ik graag samen wat ik het meest nuttig en relevant vond.

 


Wellicht heb je hier iets aan:

b2b garantie hoe zit dat nu precies

Deze website bevat inderdaad een goede, leesbare samenvatting ondanks dat het over meubelen gaat. Bedankt.

 


Mijn accu was vorig jaar ook kapot. Heb ik voor 40 Euro een nieuwe besteld bij Replacedirect

Replacedirect is een interessante optie voor de privé. Het is aangesloten aan de Thuiswinkel Waarboorg, welk niet toeziet toe op zakelijke aankopen. Dus dit is een B2C oplossing.

 


Edit: overigens is de gekozen titel suggestief. Wie zegt dat het product ondeugdelijk was? Bij een B2B koop moet jij aantonen dat het product inderdaad een gebrek bevatte op het moment van aanschaf.

Dit is interessant. Duidelijk zijn er gebreken die ontstaan tijden de levensduur van een product. Ik begreep dat het begrip van conformiteit ook voor B2B geldt tenzij anders overeengekomen (wat in de algemene voorwaarden terug te vinden zou moeten zijn). In dat geval worden ook dat soort mankementen gedekt. Nevenopmerking: ikke verklaar dat het ondeugdelijk was en dat niets onoordeelkundig heb gedaan.

 


Beste Waterbeweging,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Vervelend, zo'n kapotte accu.

 

Als zakelijke koper geniet je niet dezelfde wettelijke bescherming omdat wordt verwacht dat je je in de aankoop en bijbehorende voorwaarden hebt verdiept. Wat je als zakelijke koper met de verkoper bent overeengekomen, telt. Vind je de voorwaarden van de verkoper onredelijk bezwarend, dan kun je bezwaar maken bij de verkoper of bij de rechter.

 

De rechter zal je niet snel tegemoet komen in deze. Wanneer je meer of andere garantie wilt dan de verkoper biedt in zijn voorwaarden, kun je daar immers zelf afspraken over maken (en voor bijbetalen). Bij aanschaf van grote systemen is een servicecontract voor de verwachte levensduur heel gebruikelijk, soms met uptime garanties en inclusief onderdelen.

 

Bij (goedkope) laptops is de accu helaas vaak een verbruiksartikel. Accu's zijn te goedkoop om servicecontracten voor te sluiten of juridische procedures voor te starten (voor zover dat al zin heeft). Voor dit soort tegenvallertjes kun je wat geld achter de hand houden. Kortom, neem het verlies, bestel een nieuwe en ga weer verder met geld verdienen. Als het goed is levert dat per uur meer geld en meer positieve energie op.

 

Mocht je een grotere aanschaf gaan doen (zoals een bedrijfswagen), denk dan even goed na over de afspraken die je maakt met de verkoper over (mobiliteits)garantie. Denk ook na over je mogelijkheden om tegenvallers te dragen, dus koop zoiets niet met je laatste centen. Het omgaan met risico's is inherent aan het ondernemerschap.

 

Succes!

Die gaat het algemene kader goed aan. Bedankt, ook voor het verwelkomen. Nevenopmerking: Het is een plezier om hier aanwezig te zijn ondanks dat ik ergens anders meer geld zou kunnen verdienen.

 


Soms kun je die met een uurtje moeite verwisselen, maar daarmee vervalt wel de garantie op de hele laptop.

Idd is het vervallen van de garantie in die gevallen gebruikelijk. Dus, volgens mij, niet aanbevolen.

 


zeker als je een eenmanszaak hebt is het dan handig om je laptop gewoon prive te kopen, dan kun je claimen onder consumenten garantie Je moet alleen zorgen dat de factuur wel op naam staat, dat hoeft niet je bedrijfsnaam te zijn. Voor de btw is het genoeg dat de factuur is gericht aan de ondernemer en de btw gespecificeerd op de factuur staat.

 

je kunt dan dus gewoon btw terugvragen en de laptop zakelijk boeken.. maar bij garantie kun je op consumentenrechten gebruiken omdat de factuur niet op naam van de onderneming is gekocht.

noem het een soort doe het zelf reflexwerking :)

en

Dat is op zich wel een goed idee, maar verzeker je er wel van dat je een factuur krijgt waar de BTW gespecificeerd op staat. Ik geloof dat het meer verplicht is een factuur te sturen naar particuliere klanten, en er zijn webwinkels die dat niet doen (wellicht wel op verzoek, maar pas ermee op).

 

Dit is inderdaad een manier om deze tegenvallertjes om te zeilen. Boekhoudingstechnisch denk ik in dat je dan het product naar je inventaris moet overdragen (als het waarde hoger dan €450 is). Maar ook:

 

En als je dan toch op deze manier de waarheid geweld aan wil doen, wees dan niet zo dom in de winkel te gaan zeggen dat de reparatie snel moet gebeuren, omdat je hem voor je bedrijf nodig hebt.

 

Want laten we wel wezen: juridisch is de tenaamstelling van de factuur minder relevant dan de vraag of je het apparaat feitelijk voor je onderneming koopt.

Eervolle vermelding.

 

Bingo ... Het probleem dient zich aan als een onervaren ZZP-er met de ogen en oren van een consument aankopen gaat doen.

 

In tegenstelling tot consumenten gaat de wetgevende macht ervan uit dat ondernemers de kwaliteit van producten beter kunnen beoordelen, beter over hun rechten geïnformeerd zijn, en een betere onderhandelingspositie hebben bij het aangaan van koop-overeenkomsten ... althans zo is de gedachte.

Goed aangeboden words of wisdom.

 


Nogmaals bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit topic had voor mij een nuttig topic kunnen zijn, als het een maand of 2 geleden geplaatst was. Ondanks heb ik ook een nieuwe laptop online gekocht. Ik heb deze gekocht bij een grote goed aangeschreven e-commerce partij. De door mij gekochte laptop werd aanbevolen als 'beste keuze' op te website. Op dat moment wist ik niet eens, dat er tegenwoordig laptops op de markt zijn waarbij de accu niet te vervangen is. Zoiets stoms heb ik nooit rekening mee gehouden. Ik vind de vergelijking van een auto, waarvan de banden niet vervangen kunnen worden een vrij sterke in deze. Ik heb dus allicht over een jaar ongeveer hetzelfde probleem als TS, maar dan hopelijk betere garantie. Helaas heb ik mijn laptop ook zakelijk aangeschaft.

 

De oplossing even een nieuwe kopen bij Replacedirect gaat dus tegenwoordig helaas lang niet altijd meer op. In mijn handleiding staat letterlijk, dat de accu nooit vervangen mag worden. Als de accu het niet meer doet, moet ik contact opnemen met de fabrikant?

 

Het is dus inderdaad zo, dat als mijn accu het begeeft ik mijn laptop niet meer kan gebruiken. Ik kan immers niet eenvoudig even een nieuwe accu er in doen. De verwachte levensduur van een laptop is bij mij toch echt wel langer dan 13 maanden. Dus los van of het zakelijk of privé is, zou je dan toch garantie moeten hebben? Als TS inderdaad in dezelfde situatie zit, gaat het dus niet om een paar tientjes.

Link naar reactie
  • 0

In mijn handleiding staat letterlijk, dat de accu nooit vervangen mag worden. Als de accu het niet meer doet, moet ik contact opnemen met de fabrikant?

 

Dat staat erin als een soort disclaimer: Als je zelf een ingebouwde accu vervangt zou je bijvoorbeeld kortsluiting kunnen veroorzaken met brand als gevolg, en de fabrikant wil daar geen aansprakelijkheid voor.

 

Ik neem aan dat je voor reparatie bij de verkoper moet zijn, maar het zou goed kunnen dat die de laptop opstuurt naar de fabrikant of er een mogelijkheid is dat zelf te doen. Let wel dat je dan je laptop vaak lang kwijt bent (een maand is niet ongebruikelijk), dus laten vervangen door een derde partij kan gunstiger zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ondanks heb ik ook een nieuwe laptop online gekocht. Ik heb deze gekocht bij een grote goed aangeschreven e-commerce partij.
Goed aangeschreven voor wat ... voorlichting, service, extra aangekochte garantie?

 

De door mij gekochte laptop werd aanbevolen als 'beste keuze' op te website.
Beste keuze wil vaak zeggen ... het meeste verkocht. Als één schaap over de dam is, volgen er automatisch meer ... heeft met een goede keuze vaak niets te maken.

 

Op dat moment wist ik niet eens, dat er tegenwoordig laptops op de markt zijn waarbij de accu niet te vervangen is. Zoiets stoms heb ik nooit rekening mee gehouden. Ik vind de vergelijking van een auto, waarvan de banden niet vervangen kunnen worden een vrij sterke in deze.
Het moet zijn ... waarvan de banden niet zelf vervangen kunnen worden. Dat ene woordje "zelf" kenmerkt een andere dimensie. De oude tijden van de Lada met z'n goedgevulde gereedschapskoffer zijn voorgoed voorbij.

 

Ik heb dus allicht over een jaar ongeveer hetzelfde probleem als TS, maar dan hopelijk betere garantie. Helaas heb ik mijn laptop ook zakelijk aangeschaft.
In 2011 in de uitverkoop een iPad (eerste generatie) gekocht, want de iPad 2 kwam er aan ... en vijf jaar later doet de accu nog dagelijks zijn werk. Intussen wel aan z'n 5e hoesje toe, maar die kosten bij de Action slechts een paar Euro's.

 

Het is dus inderdaad zo, dat als mijn accu het begeeft ik mijn laptop niet meer kan gebruiken. Ik kan immers niet eenvoudig even een nieuwe accu er in doen.
Voor de fervente doe-het-zelver ...
... dan toch maar de Wegenwacht bellen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, maar het is dusdanig gebruikelijk dat je een kortere termijn mag verwachten voor accu's, het is gebruikelijk voor slijtage-gevoelige delen van allerlei producten.

 

Bovendien is de vraag wanneer een accu precies 'versleten' is. Er zijn criteria als 70 of 50 procent van de oorspronkelijke capaciteit, bij normaal gebruik (1 cyclus per werkdag oid) en kamertemperatuur zul je die in respectievelijk 1 en 2 jaar ongeveer bereiken.

 

Maar fabrikanten adverteren tegelijkertijd wel vrolijk 1000 laadcycles voor moderne laptops.

Bij het gestelde normale gebruik van 1 cyclus per dag, en 250 dagen gebruik per jaar, zou je dan eerder op een verwachte levensduur van 4 jaar uit moeten komen.

 

Daarnaast wordt het aantal laadcycli vaak ook door het systeem bijgehouden, en kan dan dus achterhaald worden of er wel of niet sprake van normaal gebruik is geweest.

Vraag me dan ook af of een verweer van een verkoper die meent dat de 24 maanden garantie die deze voor een laptop belooft had, niet voor de accu geldt omdat deze "versleten" zou zijn, wel stand houd als het aantal laadcycli aantoonbaar laag is...

Link naar reactie
  • 0

Maar fabrikanten adverteren tegelijkertijd wel vrolijk 1000 laadcycles voor moderne laptops.

Nog zo'n geval ... Al vele jaren geleden gestopt met het kopen van oplaadbare AA en AAA penlite batterijen ... die 1000x opladen heb ik nog nooit - zelf niet bij benadering - kunnen halen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.