• 0

Wettelijke garantie bij de zakelijke aanschaf van een ondeugdelijk product

Ik heb een laptop gekocht als zzp'er (facturering op mijn ondernemingsnaam) bij een Nederlandse e-winkel. Na 13 maanden ging de accu kapot, zonder tekortkomingen of misbruik aan mijn zijde. De fabrieksgarantie is 12 maanden.

 

Als ik de laptop had gekocht als privé, zou ik beroep doen aan het consumentenrecht, waarmee een wettelijke garantie bestaat. Zulke garantie dekt de mankementen van ondeugdelijke producten die ontstaan binnen een redelijke schatting van zijn levenstijd. Dus vallen 13 maanden wel mee. In dit geval is het consumentenrecht toch niet van toepassing. (Deze heb ik vernomen door raadpleging van de Consumentenbond.)

 

Ik ben op zoek naar argumenten om de verkoper tegen te gaan. Hij wilt reparatiekosten in rekening te brengen.

 

[*]Gelden dan wel soortgelijke begrippen (wettelijke garantie, ondeugdelijke producten) ook voor zakelijke aanschaffen?

[*]In welke websites, boeken en bepalingen zijn deze te vinden?

 

Ik heb al deze post gelezen, die doorverwijst naar http://www.ondernemersplein.nl/regel/garantie/.

Nu valt het wat tegen dat de Ondernemersplein verwijst naar websites die heel snel weer over consumentenrechten gaan, zoals

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consumentenrecht/garantie-en-conformiteit/recht-op-een-deugdelijk-product/

 

Dus wordt het snel moeilijk om te zien wat anders is bij B2C en B2B overeenkomsten.

 

Correcties en suggesties graag ontvangen. Bedankt alvast om mee te denken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Met AA batterijen haal ik die 1000x ook nooit. Mijn huidige laptop gebruik ik nu zo'n 5 jaar intensief. De teller staat nu op 1250 laadcycli. Hij geeft al een half jaar aan dat ik de accu spoedig moet vervangen. (Nieuwe accu ligt even lang klaar).

 

Formeel moet ik de laptop opsturen voor een vervanging, maar er zijn inderdaad genoeg youtube filmpjes die laten zien dat zelf vervangen simpel is.

 

Ik heb ook recentelijk een Smartphone gekocht. Ook daarvan geeft de fabrikant aan dat zelf de accu wisselen uitgesloten is. De prijs en verwisselbaarheid van dergelijke verbruiksartikelen is iets waar een ondernemer (en consument) al bij aanschaf rekening mee moet houden.

Link naar reactie
  • 0

Draait allemaal een beetje om de essentie heen. TS koopt een laptop. Deze is na 13 maanden niet meer bruikbaar. Omdat hij het zakelijk koopt vraagt hij zich af of vervanging / herstel nog wel onder de garantie valt. Ik ben van mening dat verkoper in deze kwestie garantie moet verlenen, ondanks dat het zakelijk gekocht is, omdat de verwachtte levensduur bij lange na niet gehaald is.

 

Dat het hersteld kan worden en de laptop niet compleet vervangen hoeft te worden is mooi. Dan kan de verkoper het relatief goedkoop oplossen. Het zelf even oplossen door een nieuwe accu bij Replacedirect te kopen en er in te klikken lijkt geen oplossing. Het zelf oplossen zal dus niet een paar tientjes en 15 mins kosten om op te lossen. Hier een issue van maken vind ik dus niet zo heel gek.

 

Juridisch heb ik geen verstand van, maar is het niet zo dat als de levensduur sterk afwijkt van de verwachtte levensduur er altijd garantie verleend hoort te worden?

Link naar reactie
  • 0

Je zit hier met een verwarring van terminologie, nl 'garantie' versus 'conformiteit'.

 

Garantie betreft datgene wat expliciet is afgesproken (al dan niet in Algemene Voorwaarden). De verkoper garandeert gedurende X maanden de goede werking van het product. Dus niet meer op X maanden plus één dag, want dat was niet de afspraak.

Conformiteit betreft datgene wat een koper bij normaal gebruik van een product mag verwachten, en is een veel diffuser gebied.

 

Bij een consumentenkoop is de verkoper gebonden om een product te leveren dat conform de (gerechtvaardigde) verwachtingen van een consument is. Hiervan mag voor een consument niet worden afgeweken.

Bij een zakelijke koop kan (bijvoorbeeld in de Algemene Voorwaarden) wel van de conformiteitsverwachtingen worden afgeweken, en kan de verkoper zich op een afgesproken termijn beroepen die hem niet verplicht tot reparatie op één dag na afloop van de afgesproken garantietermijn.

 

Samengevat: bij een consumentenkoop zijn de gerechtvaardigde verwachtingen maatgevend, bij een zakelijke koop zijn de gemaakte afspraken maatgevend.

Link naar reactie
  • 0

Je zit hier met een verwarring van terminologie, nl 'garantie' versus 'conformiteit'.

 

Garantie betreft datgene wat expliciet is afgesproken (al dan niet in Algemene Voorwaarden). De verkoper garandeert gedurende X maanden de goede werking van het product. Dus niet meer op X maanden plus één dag, want dat was niet de afspraak.

Conformiteit betreft datgene wat een koper bij normaal gebruik van een product mag verwachten, en is een veel diffuser gebied.

 

Bij een consumentenkoop is de verkoper gebonden om een product te leveren dat conform de (gerechtvaardigde) verwachtingen van een consument is. Hiervan mag voor een consument niet worden afgeweken.

Bij een zakelijke koop kan (bijvoorbeeld in de Algemene Voorwaarden) wel van de conformiteitsverwachtingen worden afgeweken, en kan de verkoper zich op een afgesproken termijn beroepen die hem niet verplicht tot reparatie op één dag na afloop van de afgesproken garantietermijn.

 

Samengevat: bij een consumentenkoop zijn de gerechtvaardigde verwachtingen maatgevend, bij een zakelijke koop zijn de gemaakte afspraken maatgevend.

 

 

Daarmee heb je volgens mij de vraag van TS precies beantwoord. Ik was hier ook nieuwsgierig naar. Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Link naar reactie
  • 0

Bij het gestelde normale gebruik van 1 cyclus per dag, en 250 dagen gebruik per jaar, zou je dan eerder op een verwachte levensduur van 4 jaar uit moeten komen.

 

Daarnaast wordt het aantal laadcycli vaak ook door het systeem bijgehouden, en kan dan dus achterhaald worden of er wel of niet sprake van normaal gebruik is geweest.

 

Zonder er een overmatig technisch verhaal van te willen maken, slijten lithium accu's op twee manieren:

 

- door op- en ontlanden

- door tijd

 

Dat laatste is onvermijdelijk maar vooral afhankelijk van temperatuur. Bij 10 graden is die slijtage minimaal, maar bij een graad of 40 loopt het normaliter in de tientallen procenten per jaar. De testcondities voor 1000 cycli tot 50/70 procent zijn denk ik bij kamertemperatuur (20 of 25 celcius, mogelijk actief gekoeld, zelfde tructendoos als bij benzineverbruik).

 

Probleem is dat accus IN een laptop meestal redelijk warm zijn als je het ding ergens voor gebruikt. Daardoor slijten ze sneller en zie je relatief veel gevallen waarbij er na 2 jaar niet zoveel meer van over is.

 

IPads en telefoons worden bij normaal gebruik niet erg warm waardoor hun accus veel meer cycli mee gaan in de praktijk. Als je die ipad een zomer lang iedere dag in de auto in de zon laat liggen kun je erop rekenen dat er weinig van de accu over blijft (geldt ook voor satnavs in dashboardkastjes etc).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.