• 0

Gepatenteerd Product op de markt brengen, tips?

Goedenavond allen,

 

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Robin, 18 jaar oud en doe momenteel HBO. Mijn interesse ligt niet alleen bij mijn studie, maar ook bij het bedenken en ontwerpen van producten die nog niet op de markt zijn.

 

Ik heb reeds mijn eerste product af. Het gaat om een product voor jong en oud. Ik zou heel graag willen dat dit product in de schappen komt te liggen, en het liefst voor een zacht prijsje zodat iedereen het zich kan veroorloven. De ontwikkelingen hebben heel veel tijd/werk/geld gekost. Ik heb bijna alle 'stappen' gehad, ik heb samples van het product ook al (het gaat hier om het definitieve product). De laatste stap is dat het product in de schappen komt te liggen. Het gaat om een huishoudelijk product, dus denk aan winkels als Blokker, Xenos, Marskramer etc. Ik heb al veel onderzoek gedaan naar hoe dit in z'n werk gaat, maar ik zou het heel handig vinden om wat tips te krijgen. Ik ben zelf namelijk nog erg onervaren op dit gebied, of beter gezegd, ik heb totaal geen ervaring op dit gebied. Maar goed, je moet ergens beginnen.

 

Het klinkt nu misschien alsof ik er heel makkelijk over denk, maar het vermarkten van het product is écht nog de enige stap. Ik heb al een bedrijf (ingeschreven bij de KvK), product is wereldwijd gepatenteerd en alles is volgend Europese normen als het op de kwaliteitseisen aankomt, dus dat zit wel goed. Dit alles heeft dan zoals eerder aangegeven heel veel werk en geld gekost. Het leek mij ook een goed idee om via social media reclame te maken. Via Facebook, Instagram en misschien YouTube. Dat laatste gaat natuurlijk wel geld kosten.

 

Nu is mijn hoofdvraag, hebben jullie wat tips als het aankomt op het verkopen van een product aan een winkelketen en het maken van reclame? Ik wil namelijk alles tot op de bodem uitgezocht hebben voordat ik ermee start, ik wil ten slotte een goede start maken!

 

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Robin

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Robin,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik ben erg nieuwsgierig naar je product! Je hebt al veel gedaan, maar ben je ook de beoogde gebruiker niet vergeten?

 

Zoals in een ander draadje aan de orde kwam: als het product zich er voor leent is het geen gek idee om letterlijk op de markt te gaan staan om directe feedback te krijgen op alles wat je verzonnen hebt. Dat werkt soms beter dan jarenlang vanaf een zolderkamertje proberen aan tafel te komen met grote winkelketens en je maar steeds afvragen waarom dat niet lukt. Feedback van anderen lijkt me onmisbaar.

 

Ik zou heel graag willen dat dit product in de schappen komt te liggen, en het liefst voor een zacht prijsje zodat iedereen het zich kan veroorloven. (...) De laatste stap is dat het product in de schappen komt te liggen. Het gaat om een huishoudelijk product, dus denk aan winkels als Blokker, Xenos, Marskramer etc. (...)

Nu is mijn hoofdvraag, hebben jullie wat tips als het aankomt op het verkopen van een product aan een winkelketen en het maken van reclame?

Het is niet belangrijk dat jij dat wilt, het draait erom of die winkelketens dat willen. Waarom zouden die winkelketens jouw product willen verkopen? Als je product interessant is, nemen ze met jou contact op. Om even mee te denken... Is er al grote consumentenvraag naar je product? Gaan ze van jouw product grote hoeveelheden verkopen? Kunnen ze op jouw product een fijne marge krijgen? Kunnen ze exclusiviteit krijgen? Kun je nog goedkoper leveren dan de leveranciers van vergelijkbare producten? Kunnen ze je product krijgen via hun bestaande groothandels, zodat ze niet een extra leverancier krijgen? Is jouw product anders interessant dan geld, bijvoorbeeld door nieuwswaarde of imagoverbetering?

 

En is zo'n keten wel de juiste weg? Want waar bevindt/komt jouw klant zich eigenlijk? Daarnaast kun je gaan nadenken over een geschikte marketingmix. Misschien kun je ook het patent gewoon verkopen, en de productie en verkoop aan iemand anders overlaten. Waarom denk je dat het een goed idee is om het zelf te gaan doen?

 

het liefst voor een zacht prijsje zodat iedereen het zich kan veroorloven

(...)

De ontwikkelingen hebben heel veel tijd/werk/geld gekost.

(...)

Dit alles heeft dan zoals eerder aangegeven heel veel werk en geld gekost

Is je primaire doel dat iedereen het zich kan veroorloven of om er winst mee te maken?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robin,

 

Leuk dat je dit naast je studie doet en dat je al een product hebt bedacht. Je prodoct aanbieden via een winkelketen kan zeker een goed optie zijn, omdat het je een hoop werk uit handen kan nemen. Maar je moet inderdaad goed kunnen onderbouwen waarom zij jouw product zouden willen verkopen.

 

Mocht je ze er niet van kunnen overtuigen, zou je ook kunnen overwegen je eigen webshop te beginnen. Tegenwoordig kun je vrij eenvoudig je eigen webshop maken zonder daar programmeerkenneis voor nodig te hebben. Je zou je dus ook eerst kunnen verdiepen in verschillende webshop software, om te kijken welke je het beste zou kunnen gebruiken in jouw situatie.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes ermee!

 

Mod edit. Geen links naar eigen sites aub

 

Met vriendelijke groet,

Arjan Nieuwbeerta - Appwiki

CRM | Boekhouding | Webshop

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Allereerst mijn oprechte excuses voor de late reactie. Ik was op vakantie en kon daar niet inloggen. Bedankt voor jullie reacties.

 

Om te beginnen heb ik een tijdje geleden al gedaan wat Ron zei. Ik heb mijn product gepakt en ben gewoon een winkelcentrum in gedoken. Ik ben bij een aantal winkels langs geweest en heb het product aan de filiaalmanagers laten zien. Over het product zelf waren ze allemaal zeer te spreken, ze vonden het erg vernieuwend en waren ervan overtuigd dat het in het assortiment van de keten zou passen. Helaas kon ik via hun geen contactgegevens van een inkoper krijgen, dat moest hoe dan ook via het hoofdkantoor. Ik heb mijn product ook meegenomen op vakantie. Daar heb ik hetzelfde gedaan en ook daar waren ze erg te spreken over het product. Daar ben ik erg blij mee.

 

Het gaat er inderdaad om wat de winkels willen. Ze kunnen zeker een mooie marge maken. Op even een voorbeeld te geven, als ze mijn verkoopprijs aan hun vermenigvuldigen met factor 2,5 dan is de uiteindelijke verkoopprijs (dus verkoopprijs x 2,5 x 1,21 (BTW)) nog steeds lager dan de concurrentie. Het lijkt mij dat hoe goedkoper het product (in de winkel), hoe groter de kans dat ze grotere volumes draaien. Het lijkt mij zeker niet onmogelijk om met dit product grote volumes te draaien aangezien het iets is wat je dagelijks gebruikt. Exclusieviteit kunnen ze zeker krijgen. Of ik goedkoper kan leveren dan andere leveranciers weet ik niet, wat ik wel weet is dat, zoals ik hierboven beschreven heb, de uiteindelijke verkoopprijs van mij met een factor 2,5 nog steeds onder de prijs van de concurrentie ligt. Imagoverbetering is het denk ik ook wel, want het is iets dat erg educatief is voor alle leeftijden.

 

Een webshop beginnen heb ik ook aan gedacht. Het (laten) bouwen van een webshop is het probleem niet. Het lijkt mij eerder erg lastig om je webshop bekend te maken. Dat kan natuurlijk dmv reclames maar het probleem is dat ik geen groot budget heb. Zoals ik al aangaf ben ik een student. Het is dan de vraag hoe mensen bij de webshop gaan komen. Promoten via Facebook zou een idee kunnen zijn, maar dan komen de verzendkosten weer. Die zijn meestal erg duur, zo'n 8 euro om een pakketje te verzenden. Dat maakt mijn product dan weer erg duur. Als je het product dan in de winkel haalt ben je een stuk goedkoper uit als klant.

 

Ik heb de ketens die in aanmerking komen voor mijn product op een rijtje gezet na mijn marktonderzoek. Vervolgens heb ik ze allemaal telefonisch gecontacteerd. Iedereen vertelde mij dat ik een mailtje moest sturen met een productpresentatie. Vervolgens heb ik als de brandweer een productpresentatie laten maken door een professioneel ontwerpbureau en deze naar al de ketens opgestuurd. Helaas nog steeds geen reacties. Ik kon trouwens ook niet direct met de inkoper spreken, elke keer werd mij geadviseerd een mail te sturen.

 

Ik vraag eigenlijk af hoe dat zit. Binnen hoeveel tijd kunnen inkopers reageren? Ik heb ook vernomen dat er nu een zogenoemde 'bouwvak' in de inkoop is. Veel inkopers zijn nu nog op vakantie.

 

Nogmaals bedankt voor jullie bericht!

Met hartelijke groeten,

Robin

Link naar reactie
  • 0

Doe je goed, vijf weken vakantie, man!

 

Heb je (behalve een presentatie) samples (ja dus, maar hoe productierijp is dit product) en op welke termijn zou je in aantallen kunnen leveren? Hoe wil je dit financieren?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoe lang geleden heb je die mails naar de inkopers verstuurd?

 

Het zou best kunnen dat een reactie een tijdje op zich laat wachten, ik kan me zo voorstellen dat erover vergaderd moet worden, en het is nog wel een beetje komkommertijd natuurlijk.

 

Ik zou het zeker een paar weken geven, en kijken of je reacties krijgt. Als je helemaal niets hoort nog een keer achteraan gaan en proberen te achterhalen wat de reden is. Mocht men geen interesse hebben dan is de motivatie daarvan voor jou zeer nuttige informatie, terwijl de inkoper mogelijk niet eens zin heeft om een 'nee dank u' mailtje te verzenden.

 

Overigens is het niet zo dat een goedkoper product per se aantrekkelijk is voor een winkelketen, het kan zijn dat ze op het concurrerende product meer marge maken en dat zo willen laten, totdat een concurrent het jouwe in de schappen legt - tricky!

Link naar reactie
  • 0

Je webshop onder de aandacht brengen hoeft niet veel te kosten en ook niet moeilijk te zijn. Zo kan je onder andere gratis samples opsturen naar bekende instagrammers of de aandacht zoeken van populaire bloggers of vloggers. Wat je hoe dan ook moet doen is je webshop bekend maken onder familie en vrienden zodat zij jouw webshop in hun netwerk onder de aandacht kunnen brengen. Daarnaast is het belangrijk om aanwezig en actief te zijn op social media. Ook kun je beginnen met het schrijven van blogs. Uiteindelijk moet je er natuurlijk voor zorgen dat je webshop goed vindbaar is in verschillende zoekmachines. Dit kan je doen door SEO optimalisatie.

 

Zolang je je product nog niet in een winkel kan aanbieden is een webshop een goede optie. Op deze manier kan je je doelgroep al kennis laten maken met het product en je naamsbekendheid vergroten. Ligt je product een tijdje later in verschillende winkels, dan hebben geïnteresseerden de keuze om het product daar te kopen of online te bestellen. Het bouwen en bekend maken van je webshop is dus niet moeilijk en hoeft ook niet veel te kosten.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

 

Met vriendelijke groet,

Arjan Nieuwbeerta - Appwiki

CRM | Boekhouding | Webshop

Link naar reactie
  • 0

Een student van 18 die een huishoudelijk en educatief product heeft bedacht dat inmiddels voorzien is van een wereldwijd patent wil graag tips over het vermarkten ervan. Studievraag was mijn eerste ingeving want waarom geheimzinnig doen als je al een patent hebt en hoe krijgt iemand van 18 dat zelfstandig voor elkaar? Bovendien als je een patent hebt is het zaak om zo snel mogelijk geld te verdienen om dat patent te kunnen onderhouden en eventueel verdedigen. Maar goed laten we gewoon positief zijn en met de vraag aan de slag gaan.

 

Je hebt gesproken met diverse filiaalmanagers zeg je. Nu kan je pech hebben gehad maar veel van de landelijke ketens werken met franchise ondernemers. Als die een leuk product tegenkomen zullen ze het meteen opnemen omdat ze zelf voor hun winst moeten zorgen en een (klein) deel "vreemd" mogen inkopen. Als je dat voor elkaar hebt en je kan de inkoper confronteren met daadwerkelijke omzet en eventueel een klanttevredenheidonderzoek hoef je geen presentatie op te sturen maar wordt je met open armen ontvangen voor het doen van een presentatie "op kantoor".

 

Wat betreft de webshop zijn verzendkosten natuurlijk geen 8 euro voor een huishoudelijk product. Voor rond de €5,- verstuur je vrijwel alles. En ook al kost één product minder dan €10,- dan nog zijn er genoeg mensen die de verzendkosten willen betalen omdat rijden en parkeren even duur of duurder zijn, nog afgezien van het gemak.

Link naar reactie
  • 0

Om even op dat wereldwijd gepatenteerd verhaal in te haken, en zonder aan te nemen dat het een studievraag is, en zonder pedant te willen zijn, vraag ik met de beste bedoelingen:

 

Weet je zeker dat je een wereldwijd patent hebt? Dat bestaat namelijk niet. Je kunt wellicht een octrooi (=patent) hebben in een groot aantal landen (en dat wereldwijd noemen), maar ook daar twijfel ik sterk aan. Dat duurt namelijk 5-6 jaar, en kost 50000 Euro of meer, afhankelijk hoeveel landen het zijn. Dan zou je al toen je 13 was moeten zijn begonnen, en zo'n bedrag lijkt me ook veel voor een tiener (voor bijna iedereen, eigenlijk).

 

Dus daarom mijn eerlijke vraag: houd je jezelf voor de gek of houd je ons voor de gek?

 

Er is een realistische kans dat je een wereldwijde octrooiAANVRAAG hebt. Houd er dan rekening mee dat je binnen 30 maanden na de eerste indiening je landen moet kiezen, en op dat moment diep in de buidel moet tasten. Doe je dat niet ---> alle mogelijke bescherming verloren.

 

Er is ook nog een kansje dat je alleen een NL indiening hebt en dat je begrepen hebt dat je daarmee wereldwijd beschermd bent. Dat is niet zo, je hebt (simpel gesteld) alleen een jaar lang de tijd om in andere landen ook bescherming aan te vragen zonder al te veel risico (maar wederom, wel kosten). Binnen het jaar geen actie---> ook alle mogelijk bescherming (buiten NL) verloren.

 

Kortom: ik geloof er niets van dat een 18-jarige wereldwijd een octrooi heeft, maar ik ben lief en neem aan dat je vergist en wil je waarschuwen voor wat er nog zit een te komen zodat je daarmee rekening kunt houden in je businessplan (of dat nu een formeel businessplan is of alleen een in je hoofd).

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Beste Robin,

 

Het is geen gek idee om je product tussen die anderen van de grote winkelketen zien staan.

Om zelf deze op de markt brengen gaat je veel tijd, energie, stress en geld kosten. Waarom niet deze onder licentie laten produceren, distribueren en vermarkten. Je zal ongeveer net zoveel gaan verdienen als je alle processen van productie tot distributie, marketing en promotie zelf zou gaan doen. Door alleen 5 tot 7% royalty's op te strijken kom je heel end.

Als dit je lukt houd dan alleen met je core business bezig n.l. innoveren en nieuwe producten bedenken. Europa is en blijft voor de klein denkers. Ik zou met mijn product naar de VS vertrekken en adviezen van bv Stephen Key volgen. Kijk zijn video´s op YouTube.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Ik heb de mails zo'n 2 weken terug opgestuurd, nog steeds geen reactie. Een webshop starten lijkt me inderdaad een goede mogelijkheid. Ik ben daar momenteel mee bezig, bedankt voor uw tips Arnieuw! Ik laat het jullie weten wanneer de webshop er is maar dat zal nog eventjes duren.

 

Het octrooi zit wel goed, het is een model dat ik heb vastgelegd en niet een geheel nieuw product (heb me daarin verkeerd verwoord). Laat ik het zo zeggen, het product met het model van mij erop is compleet nieuw. Het is mij wel duidelijk verteld dat het wereldwijd beschermd is.

 

Om in te gaan op te laatste reactie, ik heb inderdaad ook gedacht aan samenwerking met andere partijen, dat is ook mogelijk. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar het is een idee.

 

Nogmaals allemaal bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Het octrooi zit wel goed, het is een model dat ik heb vastgelegd en niet een geheel nieuw product (heb me daarin verkeerd verwoord). Laat ik het zo zeggen, het product met het model van mij erop is compleet nieuw. Het is mij wel duidelijk verteld dat het wereldwijd beschermd is.

Ik vermoed dat er helemaal geen sprake is van een octrooi, maar van een modelregistratie onder het modelrecht. Alleen het uiterlijk is dan beschermd, niet de eventuele unieke werking zelf.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Eindelijk is de aap uit de mouw gekomen. Het is dus gewoon een (optische) variant op een bestaand product. Het ziet er alleen maar wat anders uit dan de producten met dezelfde functie die al op de markt zijn. Dan verbaast het me niet, dat er weinig respons is gekomen van de ketens waar je het product graag aan zou willen verkopen. Ketens zoals jij waarschijnlijk bedoelt zijn over het algemeen meer geïnteresseerd in een breed assortiment dan in een diep assortiment, tenzij het de voedingsmiddelensector betreft. Daar kun je inderdaad meerdere dezelfde producten vinden met een iets andere smaak of een iets andere kleur. Inkopers van ketens zoals bv Blokker krijgen dagelijks zulke aanbiedingen en leggen de meeste af in "het ronde archief" naast het bureau. Deze inkopers vind je vaak op internationale beurzen waar het aanbod redelijk tot zeer groot is. Wil je ze bereiken via de manier waarop jij het gedaan hebt, moet je product wel sensationeel goed en mooi zijn. Ook zul je al een staat van dienst op dit gebied moeten hebben omdat ze niet met een product of een leverancier "op avontuur" willen gaan.

 

Jammer dat je ons niet meer over de aard van het product hebt verteld of zelfs een foto hebt getoond. Dat zou toch absoluut geen probleem moeten zijn. Je hebt het namelijk beschermd en laat het toch ook al aan potentiële klanten zien. Ik denk, dat je een betere kans op deskundig en doelgericht advies van HL leden zou kunnen krijgen als je eens wat meer tips van de sluier zou oplichten. Misschien reageert hier dan ook de juiste persoon die net op jouw product zit te wachten.

 

 

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.