• 0

Dure les [bedrijfsovername niet betalen overeengekomen prijs]

Beste mensen ik zit met een probleem wat ik niet verwacht had en heb nu het gevoel dat ik fluiten kan naar me geld.

 

Het zit als volgt ik had een tijd een geleden een klein horeca zaak gehad die ik alleen runde door plotselinge omstandigheden moest ik eigenlijk per direct zelf mee stoppen. In de horeca wereld gaat het snel en nog geen dag later dat ik het bericht de wereld in stuurde, had er iemand interesse en wat bleek het was een oude kennis die vroeger ook een horeca zaak had. Hij was niet alleen hij had ook een compagnon maar alles kwam op zijn naam te staan prima. We zijn tot een prijs overeengekomen van 21.000 euro. Helaas had hij het geld op dat momment niet en wilde eigenlijk dat bedrag over de komende 24 maanden aflossen. Koop contract met inventarislijst gemaakt op zijn naam ! (natuurlijk persoon) met daarin dat het bedrag per maand afgelost gaat worden over de periode van 24 maanden. 2 dagen daarna heeft hij een KVK nummer opgevraagd mijn huur contract overgenomen en zijn ze gestart.

 

Nou ik dacht dat komt wel goed misschien eerste 3 maanden moeten ze hun plek vinden maar daarna zullen ze met gemak 1000 euro per maand kunnen overmaken. Dus heb ik de eerste 3 maanden niks gezegd want er kwam niks binnen. Ben daarna nog een paar keer naar de zaak gegaan en krijg altijd als antwoord er is niks we komen net rond etc...En uit de toon kon ik al snel opmaken dat ze geen zin hadden om te betalen. Ben toen naar een advocaat gegaan en die is een buitengerechtelijke traject begonnen (incasso) Brieven verstuurd en betalingsherinnering zonder resultaat. Wat ook blijkt is dat de kennis waarmee ik de contract aanging nu niks meer de zaak te maken heeft hij heeft zich weer uitgeschreven uit de KVK en zijn compagnon gaat verder door...

 

Waarschijnlijk gaat die meneer dus straks een WSNP aanvragen want hij heeft verder niet veel en na 3 jaar loopt die weer met 0 schulden eruit en kan ik fluiten naar me geld.

 

De advocaat heeft me voorgesteld om een gerechterlijke vonnis aan te gaan en die zal ik zeker winnen volgens hem (kost wel 1900 euro) Die ik nu moet ophoesten en aan het einde van de rit 5 euro van terug krijg. Wat denken/vinden jullie ?

 

[verandering: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Alpac1,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Samengevat heeft er iemand dus een schuld bij je openstaan van 21.000 euro en je vreest dat die persoonlijk failliet dreigt te gaan?

 

Verstandig dat je al een advocaat hebt geraadpleegd. Je vraagt nu wat wij denken/vinden van zijn/haar advies; dat is wel bijzonder lastig, want je verhaal blinkt niet uit in duidelijkheid of volledigheid.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De advocaat heeft me voorgesteld om een gerechterlijke vonnis aan te gaan en die zal ik zeker winnen volgens hem (kost wel 1900 euro) Die ik nu moet ophoesten en aan het einde van de rit 5 euro van terug krijg. Wat denken/vinden jullie ?

Dan zou ik dat niet doen ::)

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Beste Alpac1,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Samengevat heeft er iemand dus een schuld bij je openstaan van 21.000 euro en je vreest dat die persoonlijk failliet dreigt te gaan?

 

Verstandig dat je al een advocaat hebt geraadpleegd. Je vraagt nu wat wij denken/vinden van zijn/haar advies; dat is wel bijzonder lastig, want je verhaal blinkt niet uit in duidelijkheid of volledigheid.

 

Dag ron,

Vraagt u maar wat niet duidelijk is en zal daar op antwoorden ik wilde eigenlijk een niet al te lang verhaal gaan typen maar gewoon de hoofd punten. En ja zoals u al zij hij heeft dus een schuld openstaan bij mij omdat hij een compleet horeca inventaris heeft overgenomen, om dan die inventaris door te geven aan zijn vriend en zelf pleite gaan en via de WSNP na 3 jaar met een schone lei beginnen.

 

@RT Dat is waar ik vanuit ga en als hij in de WSNP terecht komt dan krijg ik niet veel meer terug en dat is wat ik moet zien te voorkomen. Want het maak me niet uit als die per maand 100 euro aflost hij is nog erg jong en zal die met gemak kunnen betalen over een lange periode om maar als die in de WSNP komt moet die 3 jaar zich goed gedragen beetje aflossen en dan weer schoon.

Link naar reactie
  • 0

Staan er ontbindende voorwaarden of een eigendomsvoorbehoud in het verkoopcontract? Heeft niemand meegetekend? Weet je zeker dat je van het huurcontract en andere verplichtingen af bent?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het eigenlijk helemaal geen onduidelijk verhaal. Volgens mij is het zo gegaan:

 

 

A) Je wilde de zaak overdragen aan een VOF (bestaande uit een "oude kennis" met een partner).

 

B) De partner heeft het overnamecontract getekend, als privépersoon (dus niet namens de samenwerkingsverband, de VOF dus, dat misschien toen nog niet eens bestond).

 

C) De VOF is nooit tot stand gekomen, of deze is heel snel beëindigd, en de 'vennoot' (in spe) is van het toneel verdwenen.

 

D) Jouw "oude kennis" (lekkere jongen, trouwens!) is met de buit er vandoor gegaan. Hij exploiteert nu 'jouw zaak' zonder een cent af te dragen.

 

 

Lijkt mij dat je hier wel iets aan zou moeten kunnen doen. Via een advocaat misschien. Maar die had je toch ook al.

 

Link naar reactie
  • 0

maar als die in de WSNP komt moet die 3 jaar zich goed gedragen beetje aflossen en dan weer schoon.

Je laat het klinken alsof dat een makkelijk trucje is om eenvoudig aan financiële verplichtingen te ontsnappen. Ten eerste kom je niet zomaar in de WSNP en als je daar inzit is het alles behalve prettig. Ik kan me je bewoordingen ook wel voorstellen hoor, want jij voelt je natuurlijk ontzettend getild.

 

Het lijkt me belangrijk dat je advocaat uitzoekt hoe het nu in elkaar zit. Het lijkt me vreemd dat de koper voor 21.000 euro iets van jou overneemt en dat vervolgens binnen drie maanden kado doet aan zijn zakenpartner. Als er echt een waarde is van 21.000 euro, dan is er mogelijk nog wat te halen. Maar via welke route, dat kan je advocaat het beste bepalen. Mogelijk is jouw verkoop nog te ontbinden bij uitblijven van betaling of omdat de koper mogelijk al onder bewind stond en niet bevoegd was.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Staan er ontbindende voorwaarden of een eigendomsvoorbehoud in het verkoopcontract? Heeft niemand meegetekend? Weet je zeker dat je van het huurcontract en andere verplichtingen af bent?

 

Groet,

 

Highio

 

Ja het contract word ontbindende wanneer ik de spullen te laat zou afleveren of bij een faillissement, er staat helaas geen eigendomsvoorbehoud in de contract. Er zijn verder ook geen getuigen op papier helaas maar dat moet toch geen probleem zijn?

 

Ik heb net ook met de WSNP en mijn gemeente contact gehad, en zij vertelden mij dat wanneer iemand een aanvraag doet voor de WSNP je een verweer kan neerleggen bij de rechter waarom die persoon niet toegelaten zou moeten worden.

 

Ik vind het trouwens heel fijn dat jullie meedenken want goede raad is tegenwoordig zo ver te zoeken.

 

@Peter benjeoor zo zit het indd, maar hij heeft mij 2 dagen daarna wel zijn kvk uitreksel overhandigd met zijn naam erop als eenmanszaak op het adres waar de spullen staan. Maar die is inmiddels weer uitgeschreven.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het eigenlijk helemaal geen onduidelijk verhaal. Volgens mij is het zo gegaan:

 

 

A) Je wilde de zaak overdragen aan een VOF (bestaande uit een "oude kennis" met een partner).

 

B) De partner heeft het overnamecontract getekend, als privépersoon (dus niet namens de samenwerkingsverband, de VOF dus, dat misschien toen nog niet eens bestond).

 

C) De VOF is nooit tot stand gekomen, of deze is heel snel beëindigd, en de 'vennoot' (in spe) is van het toneel verdwenen.

 

D) Jouw "oude kennis" (lekkere jongen, trouwens!) is met de buit er vandoor gegaan. Hij exploiteert nu 'jouw zaak' zonder een cent af te dragen.

 

 

Lijkt mij dat je hier wel iets aan zou moeten kunnen doen. Via een advocaat misschien. Maar die had je toch ook al.

 

A geen VOF maar eenmanszaak

B Precies het bestond nog niet

C Nee er is een eenmanszaak tot standgekomen op de naam van kennis en heb ook het kvk uitreksel van hem nog met zijn naam erop en het adres van de zaak, waar ook de inventaris staat die tot vandaag de dag nog gebruikt wordt.

D Precies geen 1 cent nog er zat gvd zelfs een bedrijfswagen bij.

 

Link naar reactie
  • 0

Als er nooit een cent voor deze spullen betaald is, dan zou ik denken dat ze misschien nog wel van jou zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als er nooit een cent voor deze spullen betaald is, dan zou ik denken dat ze misschien nog wel van jou

Het wel of niet betalen van een koopprijs is geen vereiste voor het verkrijgen van eigendom.

 

De advocaat heeft me voorgesteld om een gerechterlijke vonnis aan te gaan

Wat heeft je advocaat je geadviseerd ten aanzien van de ontbinding van de overeenkomst?

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik lees: afgelost gaat worden en dat heeft geen aanvang genomen. Geen idee wat op papier staat of mondeling overeengekomen is. Die nieuwe panneNkoek gebruikt iets, waar niet voor betaald is (wordt volgens afspraak). Ik mag aannemen dat de verhuurder wél betaald is (wordt).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik lees: afgelost gaat worden en dat heeft geen aanvang genomen. Geen idee wat op papier staat of mondeling overeengekomen is. Die nieuwe panneNkoek gebruikt iets, waar niet voor betaald is (wordt volgens afspraak).

Dat er niet betaald/afgelost wordt maakt niet dat het eigendom dus niet is overgegaan.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Dat neem ik als niet-jurist direct aan, maar wat voor recht heeft de derde op deze inventaris? Is dat schriftelijk overgedragen?

 

Welke richting zou je dan op willen met ontbinding van de overeenkomst? Is dat meer dan iemand aanspreken op een schuldgevoel?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Welke richting zou je dan op willen met ontbinding van de overeenkomst?

Als de kennis zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt (het betalen van de koopprijs/aflostermijnen) dan zou TS de overeenkomst kunnen ontbinden. Dan dienen beide partijen de geleverde prestaties (goederen/koopprijs) weer terug te leveren voor zover dat mogelijk is en krijgt TS z'n spullen weer terug.

 

Of ontbinding i.c. zin heeft kan ik niet beoordelen (wellicht zijn de goederen alweer overgedragen aan een derde/compagnon), maar de advocaat die het hele dossier onder zich heeft kan dat wel.

 

 

edit: Ik zie dat Ron al de mogelijkheid tot ontbinding aanstipte.

Mogelijk is jouw verkoop nog te ontbinden bij uitblijven van betaling

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

D Precies geen 1 cent nog er zat gvd zelfs een bedrijfswagen bij.

 

En is die inmiddels daadwerkelijk weer doorverkocht, of staat die nog op naam van je kennis?

(Eenvoudig te checken door op rdw.nl naar datum tennaamstelling te kijken).

Link naar reactie
  • 0

En is die inmiddels daadwerkelijk weer doorverkocht, of staat die nog op naam van je kennis?

(Eenvoudig te checken door op rdw.nl naar datum tennaamstelling te kijken).

Een tenaamstelling/overschrijving is geen vereiste voor overdracht.

Voor een overdracht is nodig een geldige titel (bv. koopovereenkomst), beschikkingsbevoegdheid en levering.

Levering geschiedt door bezitsverschaffing, en bij een auto verschaft men dit bezit middels het overhandigen van de sleutels.

 

Uiteraard is een overschrijving wel een aanwijzing dat de auto ook is geleverd.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

 

A geen VOF maar eenmanszaak

B Precies het bestond nog niet

C Nee er is een eenmanszaak tot standgekomen op de naam van kennis en heb ook het kvk uitreksel van hem nog met zijn naam erop en het adres van de zaak, waar ook de inventaris staat die tot vandaag de dag nog gebruikt wordt.

D Precies geen 1 cent nog er zat gvd zelfs een bedrijfswagen bij.

 

 

Ja, maar dan is het toch wel weer zo'n onduidelijk verhaal:

 

- Dus je wilde de zaak verkopen aan één persoon (met een eenmanszaak).

- En dat heb je gedaan.

- Maar hij betaalt niet.

- En zijn 'makker' (jouw lekkere "oude kennis") exploiteert nu jouw zaak (en betaalt ook niets).

 

Ga naar je advocaat!

 

Link naar reactie
  • 0

Is de bedrijfswagen voor het betalen van een eerste termijn overgeschreven?

 

Groet,

 

Highio

Ja de wagen is overgeschreven op de naam van de compagnon en hij heeft nog niks betaalt dus 0.

 

@Maxn ga ik zo doen ik ben zijn compagnon al meerdere keren tegen gekomen in de bedrijfswagen en het staat voor zijn huis.

 

Misschien is het handig en helderder als ik meneer A(kennis) en meneer Z(compagnon van de kennis) gebruik ? De rest van de vragen zal later beantwoorden.

 

Bedankt voor het meedenken jongens ;D

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.