• 0

Administratie BTW online verkoop

Hoi allemaal,

 

Ik heb een vraag over hoe ik de BTW moet registreren in mijn administratie in de volgende situatie:

 

- Ik verkoop digitale patronen (PDFjes) via een online marketplace als Etsy (gevestigd in Ierland). Zij dragen de BTW af bij elke verkoop. Wanneer een klant betaalt via Paypal ontvang ik de BTW eerst en betaal ik deze later via de maandelijkse rekening van Etsy weer terug aan Etsy.

 

Dus:

 

verkoop van 4,00

klant betaalt mij via paypal 4,84

einde maand betaal ik de 0,84 BTW terug aan Etsy + kosten voor het gebruik van Etsy

 

Als ik alleen de 4 euro inkomsten en btw 0 verwerk in mijn administratie lijkt het mij niet kloppen, ook ivm de kor.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

 

Groeten,

Sabrina

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Peter,

 

Ze handelen de transactie af, maar in het geval van Paypal gaat het betaalde geld rechtstreeks naar mij en (kunnen) zij er niet tussen zitten. Dus ontvang ik ook de btw, die ik weer terugbetaal aan Etsy. Wanneer de klant een andere betaalmethode kiest verwerkt etsy die en zie ik ook niks van de btw.

Link naar reactie
  • 0

Dan is de kernvraag of Etsy ook in het geval van een PayPal betaling optreedt als commissionair.

Dat zal wel blijken uit de overeenkomst met Etsy, lijkt mij (moeilijk hier vandaan te 'ruiken').

 

Want dan (de z.g. commissionairsfictie) wordt de (elektronische) dienst geacht te zijn verricht aan de tussenpersoon (Etsy dus) en vervolgens door de tussenpersoon aan de (eind)klant.

 

In dat geval verricht jij dus een dienst aan Etsy en verleg je de BTW naar hen. Dus als de eindklant toch (doordat het kennelijk niet anders kan via PayPal) het geld aan jou betaalt, dan is dat geld eigenlijk voor Etsy.

Maar jij kan natuurlijk 'jouw geld' (dat is dan de waarde van jouw dienst aan Etsy) inhouden en de rest gewoon doorbetalen aan Etsy.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik gevonden op de site van Etsy.

Maar ik zou dit dus als verlegde BTW moeten registreren? Moet ik dan ook niet een factuur van Etsy hebben waarop staat dat het verlegd is? Mijn BTW-nummer is wel bekend bij Etsy.

 

How Digital VAT Works for Buyers

 

Etsy automatically detects if the buyer is in the EU (as well as which EU country they’re located) and adds the appropriate VAT to the listing price if the item is a digital file download.

 

Buyers see the total price with VAT included on each listing that applies, as well as in their cart, invoice, and purchase page.

 

The price with VAT included will appear on the product listing for the digital item.

 

Buyers in the EU will pay the listing price and VAT for digital items purchased from any seller.

 

Digital VAT and Direct Checkout

 

If a buyer pays via Direct Checkout, Etsy automatically collects the VAT from the buyer and reflects it in the seller’s Shop Payment Account.

 

Digital VAT and Standalone PayPal

 

For non-Direct Checkout transactions, the buyer pays the full price (listing price plus VAT) directly to the seller. This would apply in cases where the seller accepts payments into their own PayPal account. Etsy doesn’t handle the payment, so there isn’t a way to separate the VAT portion of the payment before it’s sent to the seller.

 

In cases like these, after the buyer purchases the digital item, Etsy will collect the VAT from the seller through their Etsy bill.

 

Filing Digital VAT on Your Tax Returns

 

Etsy remits VAT collected on digital items to EU authorities. Sellers do not have to file VAT for sold digital items with their tax returns.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik zou dit dus als verlegde BTW moeten registreren?

 

Je hoort jouw omzet via Etsy als diensten binnen de EU aan te geven en ook een Opgaaf ICP te doen.

 

Waarschijnlijk staat ergens in de overeenkomst dat zij aan 'selfbilling' doen en dat jij dus geen factuur aan hem maakt, maar zij een creditnota aan jou.

En uiteraard zou je de creditnota in je administratie moeten verwerken. Waarschijnlijk moet je die zelf downloaden via hun systeem.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Peter, dit heldert een hele hoop op.

 

Geldt ditzelfde ook voor Ravelry? Zij doen hetzelfde als Etsy, alleen zijn zij gevestigd in de VS.

 

Nog een andere vraag waar ik zojuist tegenaan loop:

Etsy, van oorsprong een Amerikaans bedrijf, levert blijkbaar geen echte factuur op.

Ik kan de "invoice" alleen downloaden als csv met alle gemaakte kosten, maar is dit genoeg om de kosten te kunnen verwerken in mijn administratie (en ze te kunnen aftrekken van de inkomsten)?

 

Bedankt voor alle moeite.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sabrina,

 

Een goed vraag is het halve antwoord.

Daarom een paar vragen;

Zijn het voor jou "afstandsverkopen"?

Waar draagt Etsy de BTW af?

Is Etsy jou fiscaal vertegenwoordiger?

Hoe weet jij zeker dat ze het ook afdragen?

Jij blijft zelf verantwoordelijk voor de BTW afdracht!

Wat staat in jullie contract?

Krijg je nota's van Etsy?

Heb je hun BTW nummer?

Berekenen ze nog andere kosten?

 

Als je in jouw boekhouding de betalingen aan Etsy ziet als BTW afdrachten en de ontvangsten boekt na inhouding BTW zou het systeem KO regeling juist moeten berekenen.

0% is iets anders dan verlegd want dat is wel een belaste prestatie en jou boekhoudpakket berekent de KO niet juist als je 0% ipv verlegd gebruikt.

 

JP;

Bank 4.00

Afgedragen BTW Etsy 84

Aan omzet 4.00

Aan af te dragen BTW 84

 

Check wel of de constructie correct in elkaar zit en waar je BTW afdraagt of namens jouw wordt afgedragen.

 

 

Groetjes.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Geldt ditzelfde ook voor Ravelry?

 

Hangt van de overeenkomst af. En of zij gevestigd zijn binnen de EU.

Ik ken Raveltry verder niet.

 

Overigens denk ik wel dat Etsy (op een of andere wijze) 'goede facturen' (lees: creditnota's) ter beschikking stelt.

Want anders hebben zij een groot probleem met de fiscus in Ierland.

Link naar reactie
  • 0

Dus, als ik het goed begrijp, zit het zo:

 

Ik lever aan etsy, zij verkopen door aan klant.

Aangezien etsy in europa gevestigd is moet ik btw betalen, maar kan ik deze verleggen naar etsy.

 

Ik heb navraag gedaan bij een collega-verkoper en zij geeft aan dat btw verlegd niet van toepassing is op etsy omdat dit niet aangegeven wordt op een factuur door etsy. Ze downloadt elke maand een overizcht uit etsy met de btw die door etsy is afgedragen. Klopt dit?

 

Voor ravelry is het dus iets simpeler omdat ze gevestigd zijn in de verenigde staten.

Dan hoef ik alleen de opbrengsten in te voeren en geen btw.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb navraag gedaan bij een collega-verkoper en zij geeft aan dat btw verlegd niet van toepassing is op etsy omdat dit niet aangegeven wordt op een factuur door etsy.

 

Dan hebben zij dat helemaal verkeerd begrepen.

 

Maar ik heb je nu precies verteld hoe het zit. Dus nu weet je alles.

(overigens kan je niet de BTW verleggen, maar moet je dat doen)

Link naar reactie
  • 0

Verkopers hoeven geen BTW aangifte te doen voor digitale items.

 

Heel goed. Dat klopt, dat wil zeggen:

 

Etsy zorgt (in desbetreffende EU land) als commissionair voor de juiste BTW afdracht over de (elektronische) dienst aan de eindklant. Want volgens de commissionairsfictie wordt Etsy geacht om deze dienst verricht te hebben.

 

Maar hier gaat het over de BTW op de dienst van TS richting de 'tussenpersoon' (= Etsy), een (elektronische) B2B dienst binnen de EU.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Super bedankt voor je goede uitleg.

 

Nog 1 vraag: als ik van Etsy geen creditfactuur ontvang, hoe kan ik dit dan goed administreren? Is het dan voldoende om het BTW-nummer van etsy te vermelden?

 

Als ik eenmaal alles verwerkt heb, zou ik graag ook nog een check gedaan willen hebben op mijn administratie. Kan ik jou hiervoor inhuren?

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Etsy stuurt ieder maand een nota.

Dus alles moet nu helder zijn.

:)

 

 

Citaat;

Krijg ik een factuur van Etsy voor de btw over verkoperskosten?

Etsy verstrekt vanaf 1 april 2016 downloadbare btw-facturen aan verkopers in de EU (exclusief Ierland) die een geldig btw-nummer in hun Etsy accountinstellingen hebben toegevoegd, en vanaf juni 2016 aan alle andere verkopers in de EU.

Btw-facturen verschijnen op de eerste van elke maand en gaan over de factuur van de maand daarvoor. Als je in een bepaalde maand je btw-nummer opgeeft, is dat de eerste maand waarin je je eerste factuur ontvangt. We zullen niet met terugwerkende kracht, de maanden vóór je je btw-nummer indiende, btw-facturen verstrekken.

Op elke maandelijkse btw-factuur staan de contactgegevens en btw-nummers van zowel jouw shop als Etsy, en een specificatie van alle kosten waarover btw gerekend moet worden van de afgelopen maand. Op de factuur staat dat Etsy geen btw over de samengevatte kosten gerekend heeft.

Je kunt je factuur op je desktop computer bekijken. Ga naar Jouw shop > Financien > Je Factuur en klik op de maand waarvoor je een factuur wilt zien.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat heb ik ook gezien.

 

Maar die heb ik (nog) niet ontvangen, terwijl ik in juni mijn btw-nummer heb verstrekt.

Dus daar zal ik nog achteraan gaan.

 

Daarnaast gaat dit over de verkoperskosten (kosten voor mij dus), dit is dus een debetnota en niet de creditnota die ik nodig heb voor het verleggen.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast gaat dit over de verkoperskosten (kosten voor mij dus), dit is dus een debetnota en niet de creditnota die ik nodig heb voor het verleggen.

 

Hmmm...

 

Jij zou eigenlijk een factuur (een 'debetnota') moeten sturen naar Etsy. Want je hebt een dienst verleend.

En daarop zou je de BTW moeten verleggen.

 

Maar omdat Etsy (ongetwijfeld) in de overeenkomst heeft gezet dat zij aan 'selfbilling' doet (en dit heb ik óók al uitgelegd!) krijg je van hen een creditnota. In plaats van dat jij een factuur stuurt.

 

En die creditnota behandel je op dezelfde manier alsof jij een factuur gestuurd had.

 

Daarnaast is het waarschijnlijk dat je een ook een factuur krijgt van Etsy voor hun inzet in deze. Want voor niets gaat de zon op.

 

En mogelijkerwijze (of misschien zelfs: waarschijnlijk) maken zij maar één document op.

Maar jij moet natuurlijk jouw eigen transacties als zowel omzet als kosten verwerken.

Link naar reactie
  • 0

Wat goed, Sabrina!

 

Overigens had ik deze gemist:

 

Als ik eenmaal alles verwerkt heb, zou ik graag ook nog een check gedaan willen hebben op mijn administratie. Kan ik jou hiervoor inhuren?

 

 

En het antwoord is:

Nee, niet echt eerlijk gezegd...

 

Maar als je in de buurt van Amsterdam/Amstelveen "zit" en je in staat bent om enkele facturen/debet-/creditnota's met bijbehorende geldtransacties (overschrijvingen dus), plus wat je er van gemaakt hebt qua mutaties dan, kan laten zien dan mag je best een keer even langskomen.

Zal ik vertellen wat ik daar van vind.

 

(Merk het wel)

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Allereerst, Chapeau Peter_CVinfo !!

 

Ik wil deze topic graag goed samenvatten omdat ik verwacht dat deze vraag actueel blijft.

 

Verkopen via een site van een ander in het buitenland.

Op deze levering is ingevolge art. 3 lid 5 wet Omzetbelasting 1968 en art. 5 lid 4 sub c 6e EEG richtlijn de fictiebepaling voor de levering van goederen of het verrichten van diensten door tussenkomst van een commissionair van toepassing. Als gevolg van de fictie wordt de commissionair geacht de prestatie van zijn principaal (aanbieder digitale dienst) eerst zelf af te nemen en vervolgens zelf te verrichten aan zijn afnemer. Voor leveringen binnen Europa zal de principaal op zijn levering het nultarief toepassen en hiervan ook een Opgaaf intracommunautaire leveringen doen. De commissionair zal een verwerving aangeven. Ingevolge art 11.B lid 1 6e EEG richtlijn en jurisprudentie gaan de kosten van de commissionair op in de hoofd dienst en verlagen de maatstaf van heffing en vallen onder dezelfde BTW behandeling als de hoofddienst.

Verder geldt voor de commissionair dat voor levering van digitale diensten aan particulieren de woonplaats van de afnemer bepalend is voor belastingheffing. Via de zogenaamde Mini One Stop Shop (MOSS) regeling kan aangifte worden gedaan in de lidstaat waar men geregistreerd staat en hoeft men geen aangifte te doen in alle landen waar de afnemers wonen.

 

Bronnen;

 

Fiscale studie 2006

MOSS

Digidiensten aan particulieren

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Een van de grootste sites in Nederland denkt er blijkbaar anders over.

Daar stellen ze dat ze alleen de site beschikbaar stellen en dat de verkoop accounthouder verkoopt en dus BTW facturen aan klanten moet sturen omdat de sitehouder geen verkoper is. In dit geval gaan de goederen wel rechtstreeks van de verkoop accounthouder naar de klant.

De facturering e.d. van Etsy schijnen hierop aan te sluiten. (Geen Selfbilling!).

Zonder contract e.d. is het volgens mij niet met zekerheid te zeggen.

Anderzijds als je ICT aangiftes e.d. gaat doen voor fictieve leveringen aan Etsy en Etsy doet dat niet dan creëer je een probleem.

 

Groetjes,

 

De klant vraag een factuur?

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.