Ik heb al de nodige topics doorgespit op dit forum, maar heb daarbij nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden op onderstaande vraag:
Hoe wordt de verlegde of 0% BTW behandeld bij de berekening van de kleineondernemersregeling (KOR)?
Ik verricht met mijn eenmanszaak (een klein bedrag aan) diensten binnen Nederland, en daarnaast (meer) diensten aan ondernemingen binnen en buiten de EU. Neem het volgende rekenvoorbeeld (op jaarbasis):
Diensten binnen EU: 20.000 (BTW verlegd naar buitenlandse klant)
Diensten buiten EU: 20.000 (0% BTW op factuur; eventueel BTW-plichtig in land van afnemer, maar in de praktijk is dat niet het geval door wetgeving daar)
Voorbelasting: 630 (op 3.000 aan inkopen)
Te betalen BTW in Nederland: 2.100 - 630 = 1.470
Aftrek door KOR: 2,5 x (1883-1470) = 1.033 ???
Daadwerkelijk te betalen BTW = 437 ???
Ik heb in de berekening mijn diensten naar het buitenland (zowel intracommunautair als buiten de EU) dus niet meegenomen. Is dit terecht?
Op de website van de belastingdienst wordt als voorbeeld van verlegging een timmerman genomen die zijn BTW verlegt naar de aannemer, maar die (fictieve) BTW wél mee moet nemen bij de berekening van de KOR. Echter, ik weet niet of verlegging binnen Nederland hetzelfde wordt behandeld als verlegging naar andere EU landen voor de toepassing van de KOR. En zit er daarbij nog een verschil tussen BTW die ik binnen de EU verlegd heb en de 0% BTW naar andere landen?
Wie kan me hier duidelijkheid over geven? Alvast veel dank!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MartijnV
MartijnV
Ik heb al de nodige topics doorgespit op dit forum, maar heb daarbij nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden op onderstaande vraag:
Hoe wordt de verlegde of 0% BTW behandeld bij de berekening van de kleineondernemersregeling (KOR)?
Ik verricht met mijn eenmanszaak (een klein bedrag aan) diensten binnen Nederland, en daarnaast (meer) diensten aan ondernemingen binnen en buiten de EU. Neem het volgende rekenvoorbeeld (op jaarbasis):
Diensten Nederland: 10.000 (21% BTW verschuldigd = 2.100)
Diensten binnen EU: 20.000 (BTW verlegd naar buitenlandse klant)
Diensten buiten EU: 20.000 (0% BTW op factuur; eventueel BTW-plichtig in land van afnemer, maar in de praktijk is dat niet het geval door wetgeving daar)
Voorbelasting: 630 (op 3.000 aan inkopen)
Te betalen BTW in Nederland: 2.100 - 630 = 1.470
Aftrek door KOR: 2,5 x (1883-1470) = 1.033 ???
Daadwerkelijk te betalen BTW = 437 ???
Ik heb in de berekening mijn diensten naar het buitenland (zowel intracommunautair als buiten de EU) dus niet meegenomen. Is dit terecht?
Op de website van de belastingdienst wordt als voorbeeld van verlegging een timmerman genomen die zijn BTW verlegt naar de aannemer, maar die (fictieve) BTW wél mee moet nemen bij de berekening van de KOR. Echter, ik weet niet of verlegging binnen Nederland hetzelfde wordt behandeld als verlegging naar andere EU landen voor de toepassing van de KOR. En zit er daarbij nog een verschil tussen BTW die ik binnen de EU verlegd heb en de 0% BTW naar andere landen?
Wie kan me hier duidelijkheid over geven? Alvast veel dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53850-kor-bij-diensten-naar-het-buitenland/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag