• 0

KOR bij diensten naar het buitenland

Ik heb al de nodige topics doorgespit op dit forum, maar heb daarbij nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden op onderstaande vraag:

 

Hoe wordt de verlegde of 0% BTW behandeld bij de berekening van de kleineondernemersregeling (KOR)?

 

Ik verricht met mijn eenmanszaak (een klein bedrag aan) diensten binnen Nederland, en daarnaast (meer) diensten aan ondernemingen binnen en buiten de EU. Neem het volgende rekenvoorbeeld (op jaarbasis):

 

Diensten Nederland: 10.000 (21% BTW verschuldigd = 2.100)

Diensten binnen EU: 20.000 (BTW verlegd naar buitenlandse klant)

Diensten buiten EU: 20.000 (0% BTW op factuur; eventueel BTW-plichtig in land van afnemer, maar in de praktijk is dat niet het geval door wetgeving daar)

Voorbelasting: 630 (op 3.000 aan inkopen)

 

Te betalen BTW in Nederland: 2.100 - 630 = 1.470

Aftrek door KOR: 2,5 x (1883-1470) = 1.033 ???

Daadwerkelijk te betalen BTW = 437 ???

 

Ik heb in de berekening mijn diensten naar het buitenland (zowel intracommunautair als buiten de EU) dus niet meegenomen. Is dit terecht?

 

Op de website van de belastingdienst wordt als voorbeeld van verlegging een timmerman genomen die zijn BTW verlegt naar de aannemer, maar die (fictieve) BTW wél mee moet nemen bij de berekening van de KOR. Echter, ik weet niet of verlegging binnen Nederland hetzelfde wordt behandeld als verlegging naar andere EU landen voor de toepassing van de KOR. En zit er daarbij nog een verschil tussen BTW die ik binnen de EU verlegd heb en de 0% BTW naar andere landen?

 

Wie kan me hier duidelijkheid over geven? Alvast veel dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Peter_CVinfo, @Brood: Bedankt voor de toelichting!

 

Ik kom er nu overigens achter dat ik de afgelopen jaren de KOR verkeerd heb toegepast: in 2015 onterecht geen korting toegepast (omdat ik mijn EU-diensten meerekende alsof ik 'de timmerman' was), en in de jaren daarvoor teveel korting toegepast (omdat ik onterecht ook verlegde BTW vanuit het buitenland heb gekort). Stom, maar gedane zaken nemen geen keer.

 

Is het mogelijk om deze fouten uit het verleden te corrigeren op mijn kwartaalaangiftes in 2016? Is er een andere legitieme mogelijkheid om dit te corrigeren? Of kan ik het beter laten aankomen op een inspectie en dan wel zien wat er gebeurt (zonder boetes e.d.)?

Link naar reactie
  • 0

@Brood: Wat fout is gegaan, is:

 

2015: KOR niet toegepast, terwijl verschuldigde BTW < 1883. Omdat ik een veel grotere omzet buiten NL binnen de EU had, ging ik er onterecht vanuit dat ik de BTW die ik verlegd had ook moest meenemen bij de bepaling of ik voor de KOR in aanmerking kwam (à la 'de timmerman'). Daardoor teveel BTW afgedragen.

 

2014 en eerder: KOR toegepast voor álle verschuldigde BTW, waaronder ook BTW die vanuit het buitenland naar mij verlegd was. Daardoor te weinig BTW afgedragen. (Ik kwam er pas onlangs achter dat dat niet mag, bij doorspitten van dit forum.)

 

Achteraf gezien is dat natuurlijk dom, maar goed, ik ben geen belastingexpert, en gegeven de geringe omvang van mijn bedrijf leek het me ook niet de kosten waard om een fiscalist in te schakelen. Nu de fouten duidelijk zijn geworden wil ik het probleem met de minste schade/risico oplossen. Bestaat daar mogelijkheid toe (zonder extreem veel administratieve rompslomp)? Of ik kan simpelweg afwachten of dit ooit bij een inspectie aan het licht komt, aangezien het om een relatief klein bedrag gaat en ik altijd in goed vertrouwen heb gehandeld.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou suppleties doen, want dan heb je het vrijwillig verbeterd.

 

 

Dat klinkt als een goed advies, waarvoor dank. Als ik echter het suppletieformulier bekijk, dan staat daarop dat "als blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen, dan kunt u het saldo verrekenen op uw eerstvolgende aangifte". In dit geval is het saldo minder dan 1.000 euro, en ook elk van de individuele suppleties (2013 Q4, 2014 Q4, en 2015 Q4) bedraagt minder dan 1.000 euro.

 

Is het in dat geval voor de BD acceptabel dat ik al deze suppleties gewoon optel/aftrek bij mijn BTW aangifte 2016 Q2? Er staat op het formulier "op uw eerstvolgende aangifte", en in dit geval zijn er al heel wat aangiftes verstreken. Maar ik kom er, zoals gezegd, nu pas achter.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op het advies van Peter, je kunt het beste suppletie-aangiftes per jaar doen:

• De KOR-berekeningen gelden voor één jaar

• Vaak heeft een KOR-correctie ook gevolgen voor de IB-aangifte over dat jaar

• Een KOR-correctie in een "normale" aangifte leidt mogelijk tot een onjuiste KOR-berekening in een ander jaar

Kortom: houdt de jaren voor de KOR vooral gescheiden.

 

De belastingdienst geeft op haar website aan:

 

"Deze correctiegrens van € 1.000 geldt niet voor correcties op de kleineondernemersregeling.

Hoe u deze regeling corrigeert, leest u bij Correctie kleineondernemersregeling."

 

"Hebt u de aangifte over het laatste aangiftetijdvak al ingediend? Gebruik dan het formulier 'Suppletie omzetbelasting'."

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat Lex naar voren brengt wilde ik ook net uitleggen, toch even dan deze notitie:

 

Indien je diensten of goederen vanuit een ander EU afneemt en dus verlegd is , dan moet je deze wel aangeven (4b) maar niet meerekenen voor de KOR-grondslag als verhoging . Het bedrag van 4b mag je wel in de voorbelasting weer aftrekken en dat komt wel in de berekening van de KOR-grondslag als verlaging.

Link naar reactie
  • 0

 

• Vaak heeft een KOR-correctie ook gevolgen voor de IB-aangifte over dat jaar

 

 

Dat klopt, want als ik de KOR corrigeer wordt mijn inkomen in het ene jaar ietsje hoger en in het andere jaar ietsje lager. Het gaat echter om kleine bedragen. (Ik heb het even uitgerekend, en in totaal ben ik de BD minder dan 400 euro schuldig na correctie van de KOR voorgaande jaren).

 

Dat lijkt me niet de moeite waard om alle IB-aangiftes over die jaren opnieuw te doen, en ook niet voor een belastinginspecteur om dat allemaal te gaan controleren. Als ik de suppleties nou toepas en de alsnog afgedragen BTW gewoon in 2016 boek. Is dat iets waar een inspecteur begrip voor op zou kunnen brengen, gezien de kleine materiële omvang, of letten zij alleen op de letter van de wet?

 

 

Indien je diensten of goederen vanuit een ander EU afneemt en dus verlegd is , dan moet je deze wel aangeven (4b) maar niet meerekenen voor de KOR-grondslag als verhoging . Het bedrag van 4b mag je wel in de voorbelasting weer aftrekken en dat komt wel in de berekening van de KOR-grondslag als verlaging.

 

Inderdaad, dat is precies wat ik in voorgaande jaren fout heb gedaan.

Link naar reactie
  • 0

• Vaak heeft een KOR-correctie ook gevolgen voor de IB-aangifte over dat jaar

Sterker nog, het heeft altijd gevolgen voor de IB-aangifte over dat jaar. Een KOR-correctie heeft gevolgen voor de W&V-rekening (inkomsten) en de balans (eigen vermogen en OB). Een correctie van enig IB-jaar heeft ook gevolgen voor de aansluiting met de balans van het opvolgende jaar. Er valt dus nogal wat te corrigeren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.