• 0

Grijskenteken regeling, marge auto of btw.

Hallo iedereen,

 

Ik heb 2 jaar lang een bmw x5 op grijs kenteken gehad. Deze had ik daarvoor op geel kenteken en zelf om latne bouwen. Nadat alles geregeld was kreeg ik dan korting op de wegenbelasting. Ik heb altijd netjes mijn ritten bijgehouden en aan het einde van het jaar 1% van de cataloguswaarde van het voertuig betaald. Dit was trouwens een marge auto, dus bij ene particulier gekocht en op mijn eigen naam gezet.

 

Nu is de bmw verkocht en zou ik graag een dodge willen kopen. Echter worden deze auto's altijd exclusief btw verkocht. En over een bedrag van 20k is de btw nogal wat. Nu wil ik het voertuig weer op mijn eigen naam zetten, het betreft uiteraard een grijs kenteken. Maar moet ik nu zoeken naar een marge auto of mag ik de bon gewoon bij de boekhouding doen? Zover ik heb kunnen vinden op zoekmachines als google moet je bij een btw auto waarvan je de btw ook terugvraagt ook bijtelling afdragen. Dit heb ik nooit hoeven doen voor mijn bmw en wil ik ook niet met de volgende auto.

 

Mijn vraag is of ik de btw kan terugvragen en of ik dan ook bijtelling moet afdragen.

 

Zou graag advies van jullie tegemoet zien hoe hiermee te handelen.

 

Groeten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Nu is de bmw verkocht en zou ik graag een dodge willen kopen. Echter worden deze auto's altijd exclusief btw verkocht. En over een bedrag van 20k is de btw nogal wat.

Als je de auto zakelijk aankoopt kan je de btw in de voorbelasting terugvragen ... moet je natuurlijk wel eerst betalen.

 

Nu wil ik het voertuig weer op mijn eigen naam zetten, het betreft uiteraard een grijs kenteken.
Het wordt toch wel eens tijd dat de term "grijs kenteken" door iets anders wordt vervangen. Een auto met een grijs kenteken is niets anders dan een auto die door de Belastingdienst wordt aangemerkt als bestelauto. Voeger met een grijs getint registratiepapiertje, tegenwoordig een kleurig plastic kaartje op creditcard-formaat. Als een bestelauto hoofdzakelijk of uitsluitend voor privé-ritten wordt gebruikt, dan val je (niet automatisch, daar moet je wel wat voor doen) in het hoge MRB-arief voor particulieren. Een "grijskenteken" zegt dus niet zo veel.

 

Maar moet ik nu zoeken naar een marge auto of mag ik de bon gewoon bij de boekhouding doen?
Je koopt de auto toch zakelijk of niet soms?

 

Zover ik heb kunnen vinden op zoekmachines als google moet je bij een btw auto waarvan je de btw ook terugvraagt ook bijtelling afdragen. Dit heb ik nooit hoeven doen voor mijn bmw en wil ik ook niet met de volgende auto.
De bijtelling heeft te maken met het privé-gebruik van een zakelijk geactiveerde (bestel)auto. Het maakt daarbij niet uit of het een marge-auto of een btw-auto betreft.

 

Mijn vraag is of ik de btw kan terugvragen en of ik dan ook bijtelling moet afdragen.
Als je de zakelijke auto ook privé gebruikt dan moet je altijd de bijtelling hanteren. Met een verklaring "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto" vervalt de bijtelling. Met de voorbelasting-btw heeft het niets van doen.

 

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.