• 0

AOV en VOF

Twee vennoten willen beiden uit de ArbeidsOngeschiktheidsVerzekering. Uiteraard moet dit worden beschreven in het contract. Waar moeten we vooral op letten? Wat mag je in een VOF waarin met de handen wordt gewerkt van elkaar verlangen op het moment dat het mis gaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een AOV heeft niets met een VOF te maken (AOV is een privé 'ding', niets zakelijks aan).

 

Als ik vennoot in een VOF was en mijn vennoot arbeidsongeschikt (in de zin van een AOV, dus niet even neusverkouden of zoiets) zou worden, dan zou ik als de donder uit de VOF stappen waarbij deze dus ophoudt te bestaan en er afgerekend moet worden.

 

Dan krijgt iedereen vanzelf waar hij/zij recht op heeft en is de VOF verleden tijd.

 

Een VOF is namelijk een samenwerkingsverband en als je niet kan werken (door permanente/structurele/langdurige arbeidsongeschiktheid) dan kan je ook niet samenwerken.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie. Maar we hebben het dan eigenlijk over twee uitersten, verkouden enerzijds en anderzijds zo zwaar arbeidsongeschikt raken dat er helemaal geen werken meer mogelijk. Er is natuurlijk ook nog een tussenweg. Zoiets als een chemokuur of een gecompliceerde beenbreuk, laat ik eens iets noemen. Waar moeten we dan vooral op letten? Wat is haalbaar en wat mag je van elkaar verlangen op het moment dat dit aan de orde is?

Link naar reactie
  • 0

Dat is natuurlijk aan jullie zelf wat je van elkaar kan verlangen. Dit leg je goed vast in de VOF-overeenkomst. Dit is toch een beetje afhankelijk van het soort bedrijf, hoe afhankelijk je van elkaar bent, hoeveel winst er gemaakt wordt, of het bedrijf tijdelijk alleen draaiende te houden is etc.

Je zou af kunnen spreken dat je bij ziekte voor een bepaalde tijd nog een deel van de winst krijgt. Je kan hier ook een maximaal bedrag afspreken.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Zonder AOV in een VOF geeft bij mij vast 1 regel in de VOF-akte:

 

"De gevolgen van het niet afsluiten van een adequate arbeidsongeschiktheidsverzekering komt geheel en al voor risico en rekening van de arbeidsongeschikte (AO) vennoot".

 

Vaak worden daar bepalingen op aangesloten als "Indien een vennoot voor langer dan X maanden blijvend niet in staat is zijn werkzaamheden, zoals overeengekomen in deze akte, uit te oefenen, dan zal de niet arbeidsongeschikte vennoot het recht hebben de onderneming na verloop van voornoemde X maanden, zelfstandig of met anderen voort te zetten".

 

Dan treedt het voortzettingsbeding in werking. De blijvende vennoot zal dan de onderneming voortzetten maar moet ook de AO-vennoot uitkopen tegen een X bedrag.

 

Best een wespennest als de uitkoopsom jegens de AO-vennoot fors is.

 

Dat wordt nog complexer als je gradaties van AO wilt inpassen in je VOF-akte. Drie weken ziek zal geen probleem zijn. Maar vier maanden eruit met een gebroken pols? Of 8 maanden vanwege een skiongeluk in privétijd?

 

Kortom, wat wil je bereiken met deze insteek? Zonder AOV in een VOF is riskant, maar zelf gaan klussen aan de VOF-akte met allerhande bepalingen over AO en in elke mate, is een recept voor ellende.

 

Trek ergens een grens!

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een AOV heeft niets met een VOF te maken (AOV is een privé 'ding', niets zakelijks aan).

 

Als ik vennoot in een VOF was en mijn vennoot arbeidsongeschikt (in de zin van een AOV, dus niet even neusverkouden of zoiets) zou worden, dan zou ik als de donder uit de VOF stappen waarbij deze dus ophoudt te bestaan en er afgerekend moet worden.

 

Dan krijgt iedereen vanzelf waar hij/zij recht op heeft en is de VOF verleden tijd.

 

Een VOF is namelijk een samenwerkingsverband en als je niet kan werken (door permanente/structurele/langdurige arbeidsongeschiktheid) dan kan je ook niet samenwerken.

 

 

Beetje kort door de bocht....Door zomaar te stellen de Vof te beëindigen kun je verzeilen in een moeras. Zeker wanneer er sprake is van uitkoop, inbreng kapitaal in het verleden en meer van dit soort zaken.

 

Aangezien een arbeidsongeschiktheid wel degelijk gevolgen kan hebben voor de samenwerking is het van belang dit ook als zodanig te onderkennen. Het aandeel blijft immers bestaan. Hoe ga je daarnaast om met de werkzaamheden welke verricht worden door de arbeidsongeschikte vennoot. Wordt daarvoor vervanging ingehuurd en hoe worden deze kosten "verdeeld". Hoe ga je om met de extra belasting richting de arbeidsgeschikte vennoot?

 

Bovengenoemde zaken kunnen prima worden vastgelegd in de ovk mits dit maar zorgvuldig gebeurt...

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bovengenoemde zaken kunnen prima worden vastgelegd in de ovk mits dit maar zorgvuldig gebeurt...

 

Uiteraard.

Het probleem is alleen dat dat bijna nooit gebeurt. Althans niet bij gevallen die hier (op HL) besproken worden.

 

Maar ik denk dat jij mijn boodscap niet helemaal begrijpt, want "kort door de bocht" lijkt mij niet de goede omschrijving in deze.

Als je een VOF hebt (zonder goede overeenkomst, zoals zo vaak...) waarbij een van de vennoten niet meer kan werken, dan heb ja al een wespennest namelijk.

Dan kan jij mijns inziens dit beter afwikkelen.

 

Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Twee vennoten willen beiden uit de ArbeidsOngeschiktheidsVerzekering.

 

Aannemende dat de hoogte van de premie de oorzaak is van het willen beëindigen van de verzekering.

 

Al gezocht naar andere alternatieven? Broodfonds b.v., heeft mij al een behoorlijke besparing opgeleverd.

Is wel een onderzoekje waard.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Al gezocht naar andere alternatieven? Broodfonds b.v., heeft mij al een behoorlijke besparing opgeleverd.

Is wel een onderzoekje waard.

 

...of een andere AOV (prijsverschillen lopen op tot 300%), eventueel in combinatie met een broodfonds (broodfonds keert max 2 jaar uit, combineren met AOV met wachttijd 2 jaar kan heel veel besparing opleveren).

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.