• 0

Eenmanszaak - meewerkende partner en gevolgmachtigde

Voor het opstarten van twijfel ik nog over de rechtsvorm. Het wordt een bedrijf in de zorg, kleinschalig waardoor een BV financieel en belastingtechnisch niet interessant is.

Het bedrijf zal mijn hoofdactiviteit zijn, wel zijn mijn levenspartner een aantal specifieke taken op zich nemen (administratie, inkoop en mogelijk delen van de acquisitie). Omdat er geen sprake is van gelijkwaardigheid lijkt een eenmanszaak daarom meer voor de hand te liggen dan een VOF.

Ik overweeg om mijn partner ook in te schrijven als gevolmachtigde bij de KvK gezien zijn specifieke rol en expertise. Hij komt (de eerste jaren) niet in dienst van het bedrijf, maar zal via de meewerkaftrek wel een vergoeding ontvangen. Is inschrijving als gevolmachtigde en gebruik maken van de meewerkaftrek te combineren? Of kan ik door het benoemen van mijn levenspartner als gevolgmachtigde mijn recht op de meewerkaftrek verspelen?

Dank alvast voor de reactie.

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Dag Daniëlle

Het inschrijven van een gevolmachtigde doet niets af aan de meewerkaftrek, dus dat kan prima samengaan. Je kunt ook nog een alternatief kiezen in de vorm van de arbeidsbeloning fiscale partner. Dat kan soms fiscaal gunstiger uitwerken dan de meewerkaftrek. Hangt vooral af van het overige inkomen dat je partner geniet.

Ruwweg: beloning voor je partner <5000 is fiscaal onbelast voor hem, maar fiscaal niet aftrekbaar voor jou. Boven 5000 is het belast inkomen voor hem, maar fiscaal aftrekbaar voor jou. Sowieso moet de beloning zakelijk zijn (uren maal marktconform tarief). Het geeft vaak meer voordeel dan de meewerkaftrek als je partner geen ander inkomen heeft.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar