• 0

Merken registreren

Beste allemaal,

 

Al een geruime tijd loop ik met een aantal pakkende namen rond welke ik graag in zou zetten als merknaam voor diverse (eigen) ondernemingen. Voor alle namen heb ik een pakkend logo ontwikkeld, in principe is alles 'ready-to-go'.

 

Nou heb ik in het verleden een aantal merken laten registreren en dat was niet bepaald 'goedkoop' â € 749,99 excl. BTW.

 

De prijzen zijn m.i. niet slecht, ik heb er goede begeleiding en helder advies voor teruggekregen (naast de registratie zelf natuurlijk) maar ook een vreemde nasmaak... Hieruit kwamen bij mij twee vragen naar boven;

 

Omdat ik momenteel niet over het budget beschik om de gewenste namen en logo's (ook niet de lager geprijsde bureau's) maar wel op zeer korte termijn aan de slag wil met deze namen, vroeg ik me af in hoeverre het haalbaar is om een merk zelf te registeren.

 

Bij iedere merkregistratie die ik (betaald) heb laten uitvoeren viel het op dat de bevestiging van de registratie (afkomstig van bureau dat deze registratie verzorgde), er relatief simpel uitzag.

 

Simpel als in de zin van;

 

- 'Niche' uitpluizen, verwoorden/aanrkuisen bij BBIE

- Merknaam intypen bij BBIE

- Logo uploaden en kleur(stelling) aangeven bij BBIE

 

Het zou me niets verbazen als het werkelijk waar zo 'simpel' is, maar het zou fijn zijn als iemand dit kan beamen.

 

Tevens vroeg ik me af in hoeverre jullie vinden dat het merkenrecht meegaat met de tijd.

 

Het is namelijk zo dat als ik een succesvol concept opzet - pak als voorbeeld een online dienst als webdesign - en dit middels een multi-language site aan bezoekers voorschotel, ik in principe voor ieder land/regio dat ik wil bereiken middels mijn multi-language site de merknaam in iedere taal, of althans in ieder land waarin de taal wordt gesproken en waarin in mensen wil bereiken, moet laten vastleggen.

 

Voorbeeld;

 

Site beschikbaar in: NL - BE - FR - EN (US) - CN

 

Merkregistratie benodigd in: NL - BE - FR (evt. BNL, en FR appart) - USA - CN

 

En dat is, voor zover ik heb kunnen achterhalen, een héle prijzige aangelegenheid.

 

Ben heel benieuwd of er (internet)ondernemers zijn die met deze kwestie te maken hebben gehad en zonder bakken met geld te spenderen toch een redelijk (wereldwijd) afgedekte merknaam gebruiken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb het een paar keer uit kostenoverwegingen zelf gedaan, maar achteraf steeds wel afgevraagd of ik daar wel goed aan heb gedaan, want mijn ervaringen zijn niet zo heel goed.

 

Zo kan je merk afgewezen worden als het merk bijvoorbeeld beschrijvend is, voor de aangevraagde klassen.

Maar hoe strikt ze daarmee omgaan -als het bijvoorbeeld om afkortingen gaat- verschilt per instantie.

Het Benelux merkenbureau accepteerde onze bedrijfsnaam zonder problemen, maar exact dezelfde aanvraag bij OHIM (EU) is afgekeurd voor 2 van de 3 aangevraagde klassen.

Dan heb je vervolgens nog de gelegenheid om juridische argumenten aan te voeren waarom ze het merk alsnog zouden moeten accepteren, maar dat zag ik niet zo zitten, en heb mijn verlies genomen.

 

Verder kunnen houders van oudere merken oppositie tegen de aanvraag instellen als ze vinden dat jouw merk teveel op dat van hen lijkt.

En ja, heb ook daar in de praktijk momenteel mee te maken, met een ander zelf aangevraagd merk, waarvan ik geen problemen had verwacht.

Hierbij ga ik de verdediging wel uitbesteden. Want ga je zelf klungelen en verlies je de procedure, dan verlies je niet alleen de merkaanvraag, maar dien je ook aan de tegenpartij een kostenvergoeding te betalen (1000 EUR bij Benelux), en dat gun ik ze niet...

Link naar reactie
  • 0

Bij iedere merkregistratie die ik (betaald) heb laten uitvoeren viel het op dat de bevestiging van de registratie (afkomstig van bureau dat deze registratie verzorgde), er relatief simpel uitzag ... Het zou me niets verbazen als het werkelijk waar zo 'simpel' is, maar het zou fijn zijn als iemand dit kan beamen.

Het is inderdaad zo simpel ... als de merknaam en/of beeldmerk uniek is en er niets is dat er ook maar enigszins op lijkt.

 

Echter, als dat niet het geval is, dan begint het 'spel' pas echt en gaat de €-teller lopen.

Voor de bescherming van een merknaam/beeldmerk in USA en China zou ik een goed merkenbureau aldaar inschakelen. Door zelf te pionieren wordt je zeer waarschijnlijk door de indianen overvallen, die er vervolgens met de buit vandoor gaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er lijken een paar (onuitgesproken, maar incorrecte) aannames te zitten in je verhaal.

 

Ten eerste, je moet niets. Je hoeft je merknaam/logo niet te registreren om onder die naam business te kunnen doen. Dit doe je alleen om de exclusieve rechten te hebben, dus om te zorgen dat een ander diezelfde naam niet mag gebruiken voor dezelfde diensten.

 

Ten tweede, voor dat bedrag krijg je 10 jaar exclusiviteit. We hebben het dan over nog geen honderd Euro per jaar. Als het dat niet waard is, dan moet je jezelf misschien eens afvragen of het concept wel business potentieel heeft.

 

Natuurlijk kun je je merk vertalen in andere talen, maar als dat nodig is.... is het dan wel een goed merk? Er zal toch wel iets hetzelfde blijven (het logo zonder tekst, bijvoorbeeld) in al die verschillende talen? Registreer dan wat hetzelfde blijft: het logo zonder tekst.

 

 

Het is een zakelijke beslissing om wel of niet je merk te registreren. Het past in je businessplan, of niet. Het lijkt een beetje alsof je andersom redeneert. Je hebt coole namen en logo's verzonnen, en nu moet er nog een business bij komen. Maar zo werkt het niet. Een naam op zich is niets waard, de succesvolle zakelijke activititeiten die eronder worden uitgevoerd, geven er waarde aan.

 

 

De officiele fees voor een Beneluxmerk zijn 240 euro en voor een EU merk 850 Euro. Dus voor 850 Euro kun je in de hele EU gedekt zijn, voor 10 jaar. Maar zoals anderen al hebben opgemerkt: Dit is juridische materie, je kunt gemakkelijk iets fout doen, en dan krijg je geen merk (wel geld kwijt) of een waardeloos merk, of een lange procedure...

 

Dus of dat verstandig is kun jij alleen beoordelen. Wij kennen je budget niet, en we kennen de waarde van de achterliggende business niet.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Fasering klinkt logischer en dat geldt niet alleen voor (internationale) merkregistratie. Een pakkend logo is nog geen succesvol merk.

 

Je kunt merkregistratiebureau's ook om korting vragen overigens. En leg als tip aanvang van internationale activiteiten zo goed mogelijk vast en scoor zo vroeg mogelijk (kleine) klanten op doelmarkten.

 

Heb je alle domeinnamen al geregistreerd?

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.