• 0

Goodwill en lijfrente bij ruisende overgang van VOF naar Holdingstructuur

Hallo,

 

 

Ik heb mijn best gedaan om het antwoord te vinden op dit forum/internet en heb ook meerdere fiscalisten en boekhouders gesproken maar het wordt maar half duidelijk. Daarnaast spreken diverse partijen elkaar tegen wat niet helpt in de beeldvorming ;)

 

Situatie: Met ingang van 01-01-2015 is er een ruisende overgang geweest van een 3-persoons VOF naar 3 Holding-BV's en 1 werkmaatschappij. De ruisende overgang is notarieel vastgelegd en voorzien van inbrengbeschrijvingen. De VOF is "opgebroken" en via de holdings grotendeels naar de werkmaatschappij verschoven. Enkele zaken zoals bijvoorbeeld een auto is in de holding achtergebleven. Er is door een accountant stakingswinst vastgesteld en deze is door elke vennoot ingebracht in zijn/haar holding. De stakingswinst bestond voornamelijk uit goodwill. Vervolgens is (in de holding) deze stakingswinst in een lijfrente omgezet en is de lijfrente op de balans van de holding gekomen. Echter, de goodwill is vanuit elke holding doorgezakt naar de werkmaatschappij alwaar deze wordt afgeschreven over 10 jaar.

 

Nu proberen we het uitgevoerde proces boekhoudkundig goed op te tuigen zodat we op een juiste manier aangifte kunnen doen en onze nieuwe cijfers weer helder hebben.

 

Vraag: Mijn vraag is dan ook of de uitvoer zoals in bovenstaande situatie correct verlopen is en hoe de "onbalans" door de zwaarwegende lijfrente aan de passiva-kant van de holdings kan worden opgevangen. Het huidige uitgangspunt is dat we deze onbalans opvangen in de holding met de rekening-courant van de aandeelhouder. Echter dit voelt wat onprettig en niet correct.

 

 

Alvast dank voor de feedback, of pointers in de goede richting!

 

- koepsip

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welke onbalans?

De activa en passiva zijn tegen de werkelijke waarde op de balans van de holding gekomen en daarna ingebracht in de dochter tegen uitreiking van aandelen, neem ik aan. Anders wordt die stakingslijfrente namelijk wat lastig. Waar komt die R-C van vandaan?

 

In een sterk vereenvoudigd voorbeeld:

Stel boekwaarde bij vof 100, werkelijke waarde 1000, er zijn geen passiva

- inbreng in holding: activa 1000, aandelenkapitaal 100, stamrecht 900

- uitzak naar dochter:

- holding: deelneming 1000, aandelenkapitaal 100, stamrecht 900

- dochter: activa 1000, aandelenkapitaal 1000

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik vermoed dat in de dochter de inbreng niet geheel tegen uitreiking van aandelen is gegaan. Wat op zich mogelijk is bij een ruisende inbreng. De meerwaarde van de inbreng boven het aandelenkapitaal wordt dan een RC tussen werkmij en de holdings.

 

Dus met de cijfers van Ronaldinho:

 

Dochter:

activa: goodwill 1.000

passiva: aandelenkapitaal 100

passiva: schuld aan holdings 4 x 225

 

Elke holding:

Activa: deelneming 25

Activa: vordering op dochter: 225

Passiva: aandelenkapitaal 25

Passiva: stamrecht 225

 

Dat is een gangbare oplossing

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nu proberen we het uitgevoerde proces boekhoudkundig goed op te tuigen zodat we op een juiste manier aangifte kunnen doen en onze nieuwe cijfers weer helder hebben.

 

Dit begrijp ik dus weer niet helemaal:

 

Wat vindt de accountant die hierbij betrokken was?

Hij/zij zou het toch het beste moeten weten (hoe "het zit" dan), lijkt mij.

 

Anders gaan dingen misschien toch niet helemaal lekker, wanneer je ineens aan het doe-het-zelven begonnen bent. Maar dat ben ik dan.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de sterke feedback! Ik ga de berekeningen hierboven toepassen op onze eigen cijfers om te zien waar ik vastloop. Ik krijg sterk het idee dat ik iets vergeten ben in te vullen.

 

We hebben helaas afscheid moeten nemen van de accountant die ons met de start van dit traject geholpen heeft. Mijn wens is nu vooral om de materie beter te begrijpen zodat ik in vervolgtrajecten en gesprekken snap wat er speelt. Ik vind het heel prettig om mij te laten adviseren, maar houd er niet van als dit omslaat van adviseren naar dirigeren :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.