• 0

studenten OV-kaart zakelijk te gebruiken?

Misschien een beetje offtopic (anders maak ik een nieuw onderwerp aan), maar:

 

wij zijn tweedejaars HBO-studenten die op korte termijn een VOF gaan oprichten.

Omdat wij student zijn beschikken wij over een studenten OV-kaart.

Wellicht een open deur maar in hoeverre mogen wij deze kaart gebruiken om bij de klant te kunnen komen? Wij rekenen dan geen reiskosten. De OV-kaart is vooralsnog een lening, deze wordt kwijtgescholden als wij onze diploma hebben behaald.

 

Ik hoor het graag.

 

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de onderneming is het simpel, als je kosten maakt voor zakelijke doeleinden kun je ze als kosten opvoeren in je administratie. Als je geen kosten maakt kun je ook niks opvoeren.

 

Dat betekent als jullie je (gratis) OV kaart gebruiken voor je onderneming, maak je geen kosten en kun je dus niks opvoeren als kosten.

Of je reiskosten doorberekend aan je klanten of niet staat daar weer los van, doe je dat wel dan is dat is hoe dan ook een opbrengst die je moet verantwoorden.

 

Of er vanuit DUO nog voorwaarden aan het gebruik van de OV kaart weet ik niet, maar lijkt me niet omdat allerlei uitzonderingen niet te handhaven zijn.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Peter.

 

Wij zouden dan geen reiskosten in rekening bij de klant brengen en dus ook niet opvoeren als bedrijfskosten. Wij registreren wel dat we bij de klant zijn geweest (urenregistratie). Kan de Belastingdienst dan niet denken dat het in 9/10 gevallen geld kost om bij een klant op bezoek te gaan?

Of heeft de Belastingdienst hier niets mee te maken?

 

Wij willen namelijk alles volgens de regels/wet laten verlopen.

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een beetje raar om mijn vraag te linken aan een bedrijf in de jaren 90 die fraudeerde.

Dat is totaal niet onze bedoeling/insteek. Ik begrijp dat dit dus niet is toegestaan?

Geen idee of hun bedrijfsmodel om via de OV studentenkaart een koeriersdienst op te zetten beoordeeld is als fraude, maar dat lijkt me sterk. Ikzelf vond het iig een geweldig idee (hoewel tijdrovend).

Voor het overige: lees de algemene voorwaarden van DUO en de NS. ;)

Als het daarin niet is verboden is het niet verboden.

 

Verder kan ik niet bedenken waarom de belastingdienst er moeite mee zou hebben als je geen (reis)kosten opvoert die je niet maakt.* Klantenbezoek te voet of op de fiets is ook prima.

Andersom (wel kosten opvoeren die je niet maakt) is een ander verhaal natuurlijk.

 

Het lijkt me overigens handiger / zekerder wanneer je zelf onderzoek doet (lees de AV, bel DUO, bel de belastingtelefoon, etc) in plaats van een algemene vraag 'mag dit'. Als je een concrete vraag hebt kan je vaak een concreet antwoord krijgen, een algemene vraag leidt tot een algemeen antwoord (waar je dan weinig aan hebt).

En daarnaast: niemand spreekt hier namens de BD, dus 'op HL zeiden ze dat het mocht' is vermoedelijk geen afdoende antwoord voor de inspecteur.

 

 

* Of je ze echt niet maakt is wat mij persoonlijk betreft nog open voor discussie: studenten hebben destijds een deel van het basisbeursbedrag moeten inleveren voor de OV kaart. De kaart kostte de student dus geld (nl het bedrag aan verminderde basisbeurs). Maar na 25 jaar en met inmiddels een ander stelsel wordt dat een lastige berekening.

Link naar reactie
  • 0

Kan de Belastingdienst dan niet denken dat het in 9/10 gevallen geld kost om bij een klant op bezoek te gaan?

 

Iedereen, inclusief "de belastingdienst", kan van alles denken.

 

Maar waarom al deze xenofobische gedachten over wat men kan denken?

 

Als ondernemer moet je dingen verantwoorden. Als je geen kosten maakt, omdat je gratis gebruik van allerlei zaken kan maken, dan is dat toch gewoon zo. En dat leg je dan ook vast natuurlijk (m.a.w.: je gooit je "gratis OV jaarkaart" niet weg of je kopieert deze voor je administratie - als dat werkelijk relevant is dan).

 

Klaar, geen discussie meer mogelijk over "hoe het in vredesnaam mogelijk is dat..." enzovoort.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij zouden dan geen reiskosten in rekening bij de klant brengen en dus ook niet opvoeren als bedrijfskosten. Wij registreren wel dat we bij de klant zijn geweest (urenregistratie). Kan de Belastingdienst dan niet denken dat het in 9/10 gevallen geld kost om bij een klant op bezoek te gaan?

Of heeft de Belastingdienst hier niets mee te maken?

Waarom zou je geen reiskosten in rekening brengen? Het in rekening brengen van reiskosten staat op zich los van het daadwerkelijk hebben van die kosten. Zo kun je gewoon 'voorrijkosten' berekend krijgen van je cv-ketelmonteur, zelfs als die om de hoek woont. Het is maar wat je afspreekt.

 

Bovendien is het een misvatting dat een OV-studentenkaart nix kost. Als je namelijk het nieuwe studentenreisproduct hebt, dan is die niet gratis. Die kost zo'n 100 euro per maand. Als houder van de kaart moet je dat bedrag lenen. Hoewel het uiteindelijk dan weer kwijtgescholden wordt als je de studie binnen 10 jaar haalt.

 

Mijns inziens zou je bij gedeeltelijk zakelijk gebruik ook een deel van die 100 euro per maand als kosten moeten kunnen opvoeren, maar vergeet dan niet dat je ook een even groot deel van die kwijtschelding in de winst moeten laten vallen bij het behalen van je studie! Om het zakelijke aandeel van je ritten aan te kunnen tonen, lijkt het me handig om de rittenhistorie te bewaren en deze naast je lijst met zakelijke klanten te kunnen leggen.

 

Je kunt volgens mij verder gewoon bij je klant reiskosten in rekening brengen. De hoogte daarvan mag je zelf vaststellen. Hoeft dus geen 19 cent per kilometer te zijn ofzo, en ook niet exact de kosten van je OV-kaart. Vergeet alleen niet dat die doorberekende reiskosten gewoon omzet is en dat er dus btw over moeten worden berekend.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.