• 0

Hoe reageer je op klanten die je eigenlijk niet vertrouwt

Jullie krijgen vast ook weleens aanvragen van mensen die je eigenlijk niet vertrouwt. Dan kun je natuurlijk zeggen dat je bent volgeboekt / het te druk hebt de komende tijd, of dat je altijd een aanbetaling van bijvoorbeeld 50% vraagt (wat overigens heel normaal is, doe ik standaard bij iedere nieuwe klant). Of je helpt in 1 mailtje je hele bedrijf om zeep, zoals Martijn van het bedrijf Webstick ;D

 

Nadat de broer van de aanvraagster-met-de-vreemde-naam het mailtje op twitter gooide zorgde dat voor een ware rel, waarbij o.a. RTL nieuws en de telegraaf erop doken. Ach ja, volgens Trump bestaat negatieve publiciteit niet dus dan zit hij voorlopig goed :P Ben benieuwd hoe Trump dan denkt over gevangenisstraffen en/of flinke geldboetes, want het OM heeft al aangekondigd dat ze Martijn waarschijnlijk gaan vervolgen.

 

Hoe gaan jullie om met klanten die je liever niet helpt? Of wat vind je ervan dat er mensen zijn die bepaalde klanten liever niet helpen?

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zolang iemand gewoon netjes en duidelijk communiceert maakt het mij niet uit hoe diegene heet. Ook ik heb klanten uit alle lagen van de bevolking en ook ik heb weleens klanten die niet betalen. Meestal met hele normale namen als Twan, Richard en Ferry.

 

mod-edit: link weggehaald

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt er gezien de reacties op dat het "niet vertrouwen" alleen zou gaan om het betaald krijgen van je werk.

In mijn geval wel, omdat het inhoudelijk allemaal goed te beoordelen is - als iemand een offerte voor een illegaal online casino aanvraagt houdt het snel op.

 

En verder speelt ook het risico op 'gedoe'. Je hebt van die klanten bij wie je gewoon aanvoelt dat ze overal moeilijk over zullen gaan doen, er van alles gratis bij willen hebben, en rond de oplevering tot de conclusie komen dat bepaalde zaken toch echt heel anders moeten worden maar dat geen meerwerk vinden.

 

Iemand heeft mij een keer gebeld en was erg boos op zijn webdesigner en ik zei tegen hem “Ik stuur je straks een offerte”, maar dat heb ik niet gedaan.

Met als gevolg dat die persoon tegen anderen zal zeggen "Die startlevel moet je niet hebben, die laat gewoon niks meer van zich horen" - waarom zeg je niet gewoon dat je geen zin hebt in zo'n boze klant?

Link naar reactie
  • 0

Dat je daar van geschrokken bent en na bezinning kun je altijd uit de vervolgreactie afleiden of dit wel of niet een tijdelijke of incidentele 'state of mind' was. Altijd voldoende zekerheden inbouwen bij gevoel van twijfel of helemaal niet aannemen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mij spreekt de benadering van Marjan het meest aan: Je openhartig afvragen of jij wel kunt bieden wat wordt verwacht.

 

Bij mij gaat het dan om de achterliggende intentie om bij mij te boeken: gewoon gezellig weekendje weg met familie of vrienden, of een zuipfestijn. In het geval dat ik het laatste vermoed, vraag ik altijd wat dieper door, waarbij ik benadruk dat ik altijd ingrijp als ik situaties vermoed waarbij onveiligheid, overlast en/of schade in het geding komt.

 

Dat sluit niet alles uit, heel soms sluipt er toch iets doorheen. Zo heb ik één keer een bezichtiging vooraf gehad door een man die zijn bejaarde moeder meenam en de indruk wekte dat het een familieweekend zou worden, maar moeder was er dat weekend niet bij, helemaal geen familie trouwens, gewoon een drinkclub.

 

Tja, toen heb ik mij een weekend heel waaks gedragen om de zaak in toom te houden. Men is uit eigener beweging toen ook maar vroeger dan gepland vertrokken, omdat het wel duidelijk was dat ik ze kort hield...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

En verder speelt ook het risico op 'gedoe'. Je hebt van die klanten bij wie je gewoon aanvoelt dat ze overal moeilijk over zullen gaan doen, er van alles gratis bij willen hebben, en rond de oplevering tot de conclusie komen dat bepaalde zaken toch echt heel anders moeten worden maar dat geen meerwerk vinden.

 

Dat inderdaad... vaak eerder een reden om ergens niet aan te beginnen dat afvragen of ze wel zullen betalen (dat los je met een deel vooruitbetaling nog wel op). Na wat mailwisseling en evtentueel een gesprek is dat vaak wel duidelijk, en dan wil je toch een reden geven om er van af te zien.

 

Een verhaaltje dat je bedrijven niet zo best bij elkaar aansluiten oid is dan prima.

 

 

 

Overigens zou het best kunnen dat die webstick dit gewoon heeft gedaan voor de publiciteit. Het zou me niet verbazen als het hem meer oplevert dan kost.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Overigens zou het best kunnen dat die webstick dit gewoon heeft gedaan voor de publiciteit. Het zou me niet verbazen als het hem meer oplevert dan kost.
Oh, laat je het hier even weten wanneer jij deze marketingtip uitprobeert? Krijg je vast nog meer extra-gratis publiciteit!
Link naar reactie
  • 0

Overigens zou het best kunnen dat die webstick dit gewoon heeft gedaan voor de publiciteit. Het zou me niet verbazen als het hem meer oplevert dan kost.

 

Tja, Donald Trump roept ook dat iedere vorm van publiciteit, gratis reclame is.

Anyway als deze reden waar is krijgt hij in ieder geval mensen met normale namen, zoals Geert, en..

Link naar reactie
  • 0

Soms wel, soms niet. Zo kreeg ik een paar maanden geleden een aanvraag voor dj voor een 18e verjaardag van de jarige zelf. Daar voelde ik op m'n klompen al aan dat het niets ging worden, en een akkoord op het contract bleef dan ook uit. Keertje gemaild, keer voicemail ingesproken, laat maar zitten...

 

Krijg ik een paar weken daarna alsnog een mailtje, sorry voor mijn late reactie maar bij deze alsnog akkoord. Prima, aanbetalingsfactuur verstuurd maar de aanbetaling bleef uiteraard uit. Paar dagen voor het feest nog een keer gebeld, nee komt goed. Nog gezegd (en ook per mail gestuurd) geen geld = geen dj. Nooit meer wat van gehoord...

 

Nu had ik in dit geval gewoon een incassobureau in kunnen schakelen, ik had immers een akkoord op mijn contract en volgens mijn voorwaarden heb ik recht op annuleringskosten. Zou een goed lesje voor haar geweest zijn, maar aangezien ze hoogstwaarschijnlijk minderjarig was op het moment van boeking heb ik het er maar bij laten zitten. Ik snap de gedachtegang van zo'n grietje niet maar goed... zou ze nou echt gedacht hebben dat er alsnog iemand zou komen, ondanks het uitblijven van de betaling? We'll never know...

 

Maar goed, in dit geval klopte mijn gevoel dus, maar ik heb ook een aantal keer voor klanten gewerkt waar ik een prima gevoel bij had, maar waar (het tweede deel van) de betaling uitbleef...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.