• 0

Rentevrije zakelijke lening? (durfkapitaal?)

Beste lezers,

 

Enige maanden geleden ben ik een bedrijfje voor mezelf begonnen. Ik heb een groot deel van mijn eigen geld gebruikt om te investeren. Nu ben ik op een punt dat ik al moet gaan uitbreiden en meer geld nodig heb. Een vriend heeft me aangeboden een lening te verstrekken zonder rente. Ik heb mijn best gedaan om te zoeken of die mogelijk is zonder rente. Maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik lees wel bij een "durfkapitaal" investering dat er minimaal 2% rente moet worden betaald? Maar ik lees ook weer andere dingen. Ik kom er niet uit in ieder geval. Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Het gaat om een bedrag van 10k dus het is niet heel veel. Maar het moet dus ook niet onder een zakelijke schenking vallen omdat er dan veel belasting moet worden betaald. Wat is in mijn situatie het verstandigste om te doen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Henk.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het klinkt toch een beetje als groeikapitaal of RC-krediet en een vrijblijvend terugbetaalidee. Zo worden (grotere) vervolginvesteringen genoemd...

 

...mocht TS meer middelen aantrekken, dan sta je als vriend op deze manier als risico toch behoorlijk achteraan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank weer voor de reacties.

 

Nog 1 (hopelijk laatste) vraag: Als ik een rente zou betalen en die weer als schenking terug zou krijgen, zou de verlener dan geen belasting moeten betalen over de rente die hij ontvangt?

 

Ik wilde gewoon simpel zonder rente gaan werken, maar toch lees ik hier en daar dat er toch echt rente gerekend moet worden. Anders ziet de belastingdienst het als schenking en dan mag je een hoop betalen.

 

Excuses als ik sommige mensen hier weer mee vermoei. Maar ik kom er echt niet uit. Het is voor mij zo onduidelijk of het nu wel of niet verplicht is om rente te betalen. Ik lees overal wat anders.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je vragen nu letterlijk ad nauseum beantwoord én zelfs uitgebreid met rekenvoorbeelden uitgelegd. Hoe veel uitgekauwder wil je het nog hebben? Maar als je die antwoorden nu nog steeds niet ter harte wil nemen, dan heeft het - lijkt me - weinig zin dat iemand voor een zoveelste keer hetzelfde antwoord nog een keer gaat oplepelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@starterstarter Kennelijk heb je deze reactie gemist... (naast de andere uitleggen

 

Voor TS: niet te moeilijk maken, maar wel even netjes op papier zetten. Het (rente)voordeel is wel niet zo groot, maar als het mis gaat met die 10.000, is het nog maar de vraag of jullie nog steeds zulke goede vrienden zijn. En voor je eigen administratie is het natuurlijk ook wel prettig, mocht je er over een jaar of 5 nog eens vragen over krijgen...

 

Kortom niet te moeilijk maken. en afspraken maken zonder rente is prima..

 

Ik wilde gewoon simpel zonder rente gaan werken, maar toch lees ik hier en daar dat er toch echt rente gerekend moet worden. Anders ziet de belastingdienst het als schenking en dan mag je een hoop betalen.

 

Dat laatste is onzin of in elk geval compleet fout geformuleerd. ZOu het kunnen dat je een beetje teveel informatie tot je aan het nemen bent en je door de bomen het bos niet meer ziet?

 

De lening wordt NIET/NOOIT als een schenking OMDAT er geen rente wordt gerekend.

 

ALLEEN de rente die niet gerekend wordt, terwijl dit zakelijk gezien wel normaal zou zijn, gezien als een belastbare bevoordeling van jou. Dus de rente die niet betaald hoeft te worden wordt dan gezien als schenking (beetje kort door de bocht). Maar ieder persoon kan de andere persoon per jaar ca 2200 euro schenken. Dus zolang de niet betaalde rente op basis van zakelijke condities onder de 2200 euro blijft valt er fiscaal weinig te halen vanwege de schenkingsvrijstelling.

 

Je praat bij een rente van bijv 6% over een lening van minimaal 35.000 die je dat een jaar lang leent. voordat je richting die schenkingsvrijstelling gaat. Dus als je lening lager ligt en de terugbetaaltermijn korter dan een jaar is dan is de kans dat er belasting moet worden betaald vanwege bevoordeling vrijwel zeker uitgesloten.

 

 

Verder is het zoals Ronaldinho aanhaalt wel zinnig de lening en voorwaarden op papier te zetten Dus dat het om een lening gaat tegen 0% rente en de termijn waarop jij terugbetaald, want dan is dat ook duidelijk.

Want er is een kleine kans dat de lening als schenking kan worden gezien. Als er niets op papier staat dan gaat de belastingdienst uit van bewijsbare feiten, en stel jij kunt niet betalen of je ontkent dat terugbetalen was overeengekomen (dat laatste gebeurd nog wel eens bij financiële nood) dan kan het gebeuren dat de belastingdienst op basis van de omstandigheden (er zijn te weinig bewijsbare feiten dat het om een lening gaat) of afgelegde verklaringen stelt dat er sprake is van een schenking ipv een lening. En ja dan, onder die specifieke omstandigheden zou ook de lening als schenking worden gezien.

Maar dat is dus simpel te omzeilen door even een A4-tje te besteden aan de gemaakte afspraken..

rente betalen is wel een bewijs dat er sprake is van een lening maar andersom kun je absoluut niet stellen dat geen rente betalen een bewijs dat er sprake is van een schenking.

 

Link naar reactie
  • 2

De lening wordt NIET/NOOIT als een schenking OMDAT er geen rente wordt gerekend.

Echt, niet geloven. Iederen leest dat verkeerd - het gaat niet om de lening, maar om de (niet betaalde) rente die als schenking wordt gezien.

 

edit: volgende keer een regel verder lezen, Peter. Ter verdediging voor het kortaf zijn is al meerdere keren gezegd dat de lening niet als schenking kan worden gezien, en dat klopt helemaal - maar dat heeft TS ook nooit gezegd...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.