• 0

binnen Italie handelen vanuit Nederland

Ik heb samen met mijn man een importbedrijf van (vers)producten uit Sardinië. Nu vallen onze producten (en bijbehorende logistiek) in de smaak bij een distributiecentrum in Milaan, die bij ons producten uit Sardinië wil inkopen voor verdere distributie binnen Italië.

 

Een superkans natuurlijk, maar ik kan heel weinig op internet vinden hoe ik dit het beste administratief moet aanpakken. Alle tips en trucs zijn toegespitst op de import en export. Bij de belastingtelefoon heb ik ook (nog) niet de persoon met de juiste kennis getroffen, helaas.

 

Kan ik als Nederlandse BV handelen binnen Italië?

Waar moet ik de BTW aangifte doen van deze producten, in Nederland of in Italië?

Volgens mij is de intracommunautair handelen niet van toepassing hier, correct?

Heeft iemand een tip waar ik meer hierover kan lezen?

 

alvast bedankt voor elke tip!

 

groeten Alize

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In eerste instantie denk ik dat jullie in Italie een registratie moeten doen voor de BTW.

Wellicht heb je hier wat aan.

Wellicht kan je kijken naar een eenvoudige ABC levering. Maar dan moet jullie leverancier weten waar het naar toe gaat. Dit zal waarschijnlijk onwenselijk zijn? Is dan niet zo dan kan dit nog wel eens het onderzoeken waard zijn. Echter dit zijn altijd complexe vraagstukken. Contact opnemen met een expert is dus aan te raden.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0
Waar moet ik de BTW aangifte doen van deze producten, in Nederland of in Italië?

In Italië. BTW volgt de goederen.

Volgens mij is de intracommunautair handelen niet van toepassing hier, correct?
Klopt.

Wellicht kan je kijken naar een eenvoudige ABC levering.

Een van de voorwaarden voor de vereenvoudigde ABC-levering is dat het gaat om 3 ondernemers in drie verschillende EU-lidstaten. TS koopt in Italië en verkoopt aan een Italiaan, aan deze voorwaarde wordt dus niet voldaan.

TS zal zich m.i. in Italië moeten registreren en aangifte doen, alle transacties (aankoop en verkoop) zijn met Italiaanse BTW omdat de goederen Italië niet verlaten.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.