• 0

Is een BV de juiste keuze?

Hallo allemaal,

 

Allereerst heb ik hier eens rond gekeken, maar besloot toch deze vraag hier wel te stellen. Samen met een vriend wil ik een onderneming starten en wij denken aan een BV.

 

Wij willen een website starten en ons inkomen gaan verkrijgen met reclame en lidmaatschappen.

 

Onze enige kosten zijn:

 

-software/plugin

-hosting per maand

-payment gateway

 

Er zijn geen leningen of contracten die we afsluiten.

 

Ik ben zelf ongehuwd en huur een huis. Mijn vriend heeft met zijn vriendin een koophuis. Ze wonen samen, maar hebben geen samenlevingscontract, zijn niet getrouwd et cetera. Wat zijn de risico's, bovenstaande in acht nemende, voor mijn vriend? Kan hij, ook als we geen leningen en contracten afsluiten, zijn huis kwijtraken?

 

Zo ja, wat zouden wij of wat moet hij doen om dit te voorkomen?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In theorie kan je vriend zijn huis kwijt raken. (Ook met een B.V. is dat niet helemaal uitgesloten als je het te bont maakt overigens.) Dit kan het geval zijn als jullie je schuldeisers niet meer kunnen betalen. Afgaand op hetgeen je schetst zal dat zo'n vaart niet lopen, zoveel verplichtingen ga je niet aan. Hooguit moet je misschien bang zijn voor eventuele claims. De grootte van dat risico zal afhangen van het soort website dat je begint. En de vraag is dan of er geen goedkopere (waaronder begrepen waarschijnlijk fiscaal voordeligere) en geschiktere alternatieven zijn dan een B.V., zoals verzekeren.

 

Link naar reactie
  • 0
Samen met een vriend wil ik een onderneming starten en wij denken aan een BV.

Wij willen een website starten en ons inkomen gaan verkrijgen met reclame en lidmaatschappen.

Hoeveel winst denken jullie te gaan genereren?

Bij weinig winst en weinig risico gaat een BV veel geld kosten en is een VOF de aangewezen weg om te bewandelen.

 

Voor elk samenwerkingsverband - ongeacht of dit nu samenwonen en/of samenwerken betreft ... zorg altijd voor een volledig en vooral duidelijk contract. Wat betreft het risico ... die is zo groot als jullie het zelf maken. Maakt vooraf dus goede afspraken op papier met elkaar.

 

Waar ik mij het meeste zorgen over maak, is niet de onderneming, maar het feit dat je vriend met zijn vriendin een koophuis hebben of heeft want je vertelt niet of zij beiden eigenaar van de woning zijn.

Ze wonen samen, hebben geen samenlevingscontract en zijn niet getrouwd. Voordat je gaat samenwerken, in welke vorm dan ook, eerst maar eens klaarheid in die relatie laten brengen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Waarom wil je voor een BV kiezen? Een BV kan nuttig zijn, onder andere voor de volgende aspecten:

1. scheiding privé/zaak. Bij een BV ontvang je netto loon, de belasting daarover wordt door de BV afgedragen, zodat je in privé niet hoeft te reserveren, zoals bij een VOF of eenmanszaak.

2. scheiding verantwoordelijkheden. Bij een BV is er de juridische scheiding tussen enerzijds de aandeelhouders en anderzijds de bestuurders.

3. lagere belastingdruk. Over het geld in een BV dat niet naar privé stroomt betaal je veel minder belasting dan bij een VOF of eenmanszaak. Dat maakt een BV interessant voor ondernemingen waar genoeg winst is en substantieel geïnvesteerd wordt.

4. aansprakelijkheid. De BV is een rechtspersoon, waardoor de ondernemer erachter in beginsel niet verantwoordelijk is voor de schulden van de BV. Pas wanneer de ondernemer, als bestuurder, zijn taken verzaakt kan hij aansprakelijk worden gehouden.

Link naar reactie
  • 0

Goedenmiddag, hoever zijn jullie met de ontwikkeling van jullie plannen ?Hebben jullie een ondernemingsplan geschreven. En weet je bv wie je klanten zijn en hoe je die gaat bereiken. Er zijn zoveel keuzes die je moet maken als startende ondernemer.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.