• 0

BHV en thuiswerken

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap de humor van de situatie ;D, maar de wet is er onduidelijk over. Ik heb contact opgenomen met de overheid en de vraag ook daar uitgezet. Laat het antwoord ook hier weten.

 

Ik vermoed dat in dit geval ik en de werknemer BHV moeten volgen. We zouden eens bij elkaar in dezelfde ruimte kunnen zitten.

Link naar reactie
  • 0

We zouden eens bij elkaar in dezelfde ruimte kunnen zitten.

Volgens artikel 3 lid 1 van de Arbowet zou de werknemer ook zichzelf moeten kunnen redden:

f. elke werknemer moet bij ernstig en onmiddellijk gevaar voor zijn eigen veiligheid of die van anderen, rekening houdend met zijn technische kennis en middelen, de nodige passende maatregelen kunnen nemen om de gevolgen van een dergelijk gevaar te voorkomen, waarbij artikel 29, eerste lid, derde zin, van overeenkomstige toepassing is.

Link naar reactie
  • 0

Over BHV bij thuiswerken is inderdaad weinig te vinden. Wel moet voor de thuiswerkplek een risico inventarisatie en -evaluatie (RI&E) worden gemaakt. Zie: Arboregels voor thuiswerken

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/welke-arboregels-gelden-voor-mij-als-thuiswerker-of-telewerker

 

Elly van Wattingen

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

@KvK: Ik was inderdaad al bezig met de RI&E, maar bedankt voor de tip.

@Ward: Mogelijk aanvulling op mijn RI&E

 

Checklist:

 

Is er een brand? Ja

Heeft u de middelen om maatregelen te nemen? Ja, benen aanwezig

Kent u de nooduitgang? Ja, bij de voordeur

 

Oplossing:

 

U wordt geadviseerd te rennen naar de voordeur.

 

Zo en nu pauze ;D

Link naar reactie
  • 0

Hoi Piet,

 

Je RI&E is een verplicht onderdeel welke je dient te hebben (en getoetst), mocht je overigens gebruik maken van een branche gerelateerde RI&E dan kan deze toetsing vervallen aangezien het je eerste medewerker betreft.

Brandveiligheid, en de noodzaak van een BHV organisatie kun je in de RI&E meenemen en gedeeltelijk afkaderen. m.a.w. je RI&E maakt inzichtelijk of je werknemer moet voldoen een BHV certificaat.

 

Mocht jouw werknemer 100% alleen aan het werk zijn, dan is BHV niet verplicht. In de praktijk zul je echter over de vloer komen voor inspecties/overleg, mogelijke klanten die langs komen? hiermee wordt BHV wel verplicht.

 

Bedenk je overigens ook even hoe je de veiligheid van de thuiswerklocatie gaat borgen. De werkplek dient ergnonomisch verantwoord te zijn en deze plicht ligt bij de werkgever. Hier dien je ook daadwerkelijk controle op te houden. Eveneens geldt dit voor de werktijdenwet, maar ook gedragingen tijdens werktijd (een bureaustoel dient om op te zitten, en niet om op te staan).

 

met vriendelijke groet,

Maikel Knipping

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.