• 0

Achteraf geruisloos inbrengen

Ik heb online 3 BV's opgericht als opvolger van een eenmanszaak. Dat proces verliep soepel maar alleen de discussie over de inbrengwijze ging me allemaal te kort door de bocht. Ze adviseerden me om een passiva-activa transactie te doen en te beargumenteren dat mijn bedrijf niet veel waard was.

 

Binnen de eenmanszaak verrichte ik consultancywerkzaamheden (97%) van de winst en ontwikkelde software. De licentieopbrengsten van de software vallen nog tegen maar er is een behoorlijke potentie. Er zit ook al 11000 uur ontwikkeling in. Aan de andere kant is de toekomst echt onzeker en is het nu, als je de verborgen loonkosten meerekent sterk verlieslatend.

 

De goodwill op de consultancy is er eigenlijk niet omdat dat aan mij als persoon hangt. Het gaat hier (denk ik) voornamelijk om het vaststellen van de waarde van de software. Ik wordt een beetje zenuwachtig van het aan de BV verkopen voor een laag bedrag. Wat zijn de consequenties als de belastingdienst het hier niet mee eens is achteraf?

 

Is geruisloos inbrengen in dit geval toch niet verstandiger? Kan dan nog achteraf? De BV's zijn eind maart opgericht...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Peter,

 

Je moet denk ik echt even met een iets meer samenhangend verhaal komen. Want ik heb het drie keer moeten lezen en snap de helft nog niet.

 

Waarom heb je drie BV's opgericht als je 1 eenmanszaak hebt. Waarom is het ineens verliesgevend? Waarom wil je je software 'verkopen' aan jouw BV en waarom heb je niet de eenmanszaak omgezet in een BV?

 

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste LiGuido,

 

Er is sprake van drie bv's: een Holding die 100% eigenaar is van een BV waar het IP komt te liggen die 100% eigenaar is van een werkmaatschappij waar het daadwerkelijke risico ligt.

 

Als je alleen kijkt naar het onderdeel van de software is dit verlieslatend. Er zijn vrijwel geen inkomsten maar er gaan heel veel uren in zitten. Het consultancy stuk verdient prima.

 

Bij een activa-passiva transactie is er feitelijk sprake van de verkoop van alle bedrijfsmiddelen (dus inclusief de ontwikkelde software) aan de BV. In dit geval zou het de IP-bv zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je eens goed moet nadenken over de constructie.

 

Waarom wil je intellectual property onderbrengen in een aparte BV? Zodat wanneer je failliet gaat de software niet voor een prikkie te koop is? Dan kan je het toch ook in je holding onderbrengen en een licentie verstrekken aan jouw werkmaatschappij?

 

En denk hier ook eens over na: Hoeveel geld zou jij betalen voor software waar geen winst mee wordt gemaakt? Het sommetje: 'Ik heb er heel veel tijd ingestoken, dus het is 11.000 x 80 euri waard' is onjuist.

 

Ik denk omdat er geen fysiek materiaal wordt verkocht je gewoon kan beginnen met factureren vanuit je nieuwe BV en dat je helemaal niets hoeft te verkopen aan jouw eigen BV.

 

Er zullen hier ongetwijfeld ondernemers op het forum zitten die de regels precies kunnen uitleggen.

 

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Er is wel degelijk goed nagedacht over de constructie. Het IP zit inderdaad in een aparte BV zodat als de werkmaatschappij failliet gaat we de software niet kwijtraken. De holding is er zodat ik de onderliggende BV's uiteindelijk kan verkopen zonder daar de volle mep voor te betalen aan de belastingdienst.

 

Natuurlijk snap ik dat de waardebepaling van de software niet zo simpel ligt. Maar andersom is het ook zeker niet zo. Het feit dat iets nu geen geld oplevert houdt niet in dat het niets waard is. De waarheid zal ergens er tussenin liggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.