• 0

Start van een sportschool

Allereerst wil ik mijzelf voorstellen omdat dit mijn eerste bericht is.

 

Mijn naam is Ben Veldhuis en ben sinds 2013 zzper in de vorm van personal trainer bij een sportschool in Dordrecht. Nu loopt de personal training zo goed dat ik eigenlijk een eigen sportschool wil beginnen om zo te groeien in mijn bedrijf en af te zijn van het gezeur van de sportschool waar ik momenteel mijn lessen geef.

 

Nu ben ik zelf aan aardig op weg met het ondernemingsplan alleen kom ik met de exploitatie begroting niet helemaal uit over wat er nu precies moet instaan en waar de banken nu juist naar kijken.

In de exploitatie begroting heb ik een doelstelling van een groei 30 mensen in de maand, is dit wel realistisch of juist erg weinig. Der is een hele brede doelgroep die ik wil aanspreken en mijzelf op het gebied ''de Drechtsteden'' richten met een inwonersaantal van 260.000 inwoners waar er momenteel 18 sportscholen zich bevinden.

 

Ook het zoeken naar de juiste locatie brengt de nodige twijfels met zich mee aangezien ik niet precies weet wanneer je een pand gaat huren of kopen de benodigde veiligheidsmaatregelen denkende aan brandhaspels, EHBO koffers e.d dan al voor jou getroffen zijn of dat je deze zelf moet regelen.

 

Exploitatiebegroting.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de exploitatie begroting heb ik een doelstelling van een groei 30 mensen in de maand, is dit wel realistisch of juist erg weinig.

Dat komt overeen met 1 nieuwe klant per dag, zonder opzeggingen. Dat klinkt mij onrealistisch in de oren.

Als personal trainer zou je kunnen/moeten weten hoe groot het verloop is in de sportschool waar je nu werkt.

 

Der [Er] is een hele brede doelgroep die ik wil aanspreken en mijzelf op het gebied ''de Drechtsteden'' richten met een inwonersaantal van 260.000 inwoners waar er momenteel 18 sportscholen zich bevinden.
Dat zijn wel héél veel sportscholen voor zo'n klein aantal inwoners.

 

Al enig idee hoe hoog de investering in sport-en fitness-apparatuur gaat bedragen en hoe hoog de economische afschrijving daarop is?

 

Wat betreft het "af te zijn van het gezeur van de sportschool waar ik momenteel mijn lessen geef" ... ik zou in eerste plaats proberen het "gezeur" op te lossen. Een eigen sportschool vrijwaart je niet van enig gezeur. Het zal slechts van een andere bron afkomstig zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Jouw exploitatiebegroting vind ik te gedetailleerd met veel afgeronde bedragen en ik krijg er een beetje natte vinger werk gevoel bij. ;)

 

Bij je upsell zie ik erg lage prijzen en geen inkoop kosten. Als je daar personeel voor in moet zetten kom je zeker niet uit de kosten. Alles zelf doen is geen optie, dat gaat ten koste van jouw eigenlijke werk.

 

Ik zie ook geen schoonmaak kosten en dat is iets waar je niet op kan bezuinigen. Heb ruime ervaring met sportscholen en fitness en schoonmaak en ik pik ze er gelijk uit waar de schoonmaak niet op orde is omdat het personeel het zelf moet doen of het 1x per week door een werkster gedaan wordt.

 

Sanitair, vloeren en apparatuur hebben dagelijks onderhoud nodig, als je 5 dagen open bent heb je met een uurtje schoonmaak per dag al gauw een kostenpost rond de 5000-6000 euro.

 

Link naar reactie
  • 0

Momenteel bij de sportschool waar ik nu bij werk zijn er targets van 100 tot soms wel 300 inschrijvingen in een maand. Aangezien ik met jaar contracten wil werken zijn er in het eerste jaar geen opzeggingen.

 

-----------------------------

 

de afschrijvingen en investeringen ben ik nu volop mee bezig, fitness apparatuur word doorgaans 8 tot 12 jaar gebruikt en daarna vervangen.

Ik heb momenteel al een aardige investering gedaan.

 

-----------------------------

 

Het oplossen van het gezeur lukt mij niet aangezien dit allemaal van hogere hand bepaald word.

En dit dus voor mij word bepaald, wanneer ik een eigen sportschool heb kan ik de dingen die ik nu niet goed vind gaan zelf veranderen.

 

 

----------------------------

 

@henkh dankjewel voor de reactie, ik heb verschillende websites bezocht en hiervan het gemiddelde genomen.

 

Schoonmaak/personeel heb ik nog geen planning voor gemaakt hier moet ik nog aan werken.

 

Link naar reactie
  • 0
Het oplossen van het gezeur lukt mij niet aangezien dit allemaal van hogere hand bepaald word.

 

Dat was voor mij ook een van de redenen om 3 jaar geleden voor mijzelf te beginnen maar helaas gezeur is van alle tijd en niet altijd op te lossen. :P

 

Ga verder eens kijken bij diverse sportscholen hoe de bar is geregeld. Voor veel leden van sportscholen is de bar een sociale afsluiting van het sporten en voor de sportschool een belangrijke bron van inkomsten. maar dat gaat met jouw prijzen niet lukken. Alternatief is dat je bepaalde dranken in zelf service neerzet en de kosten daarvan in het abonnement opneemt. Scheelt in ieder geval een hoop personeelskosten.

 

En je autokosten: ik heb inmiddels 3 (kleine) auto's rijden en daar tik ik per maand bijna 1200 euro voor af. Het bedrag wat jij voor ogen hebt is wel erg optimistisch. ;)

Link naar reactie
  • 0

Momenteel bij de sportschool waar ik nu bij werk zijn er targets van 100 tot soms wel 300 inschrijvingen in een maand.

Klinkt heel mooi ... maar hoeveel uitschrijvingen zijn er per maand?

 

Aangezien ik met jaar contracten wil werken zijn er in het eerste jaar geen opzeggingen.
Ik denk dat dát niet gaat werken. Wie gaat zich voor één jaar vastleggen bij een nieuwe en onbekende sportschool. Dat jaarabonnement is een kenmerkend probleem van haast elke sportschool.

 

Voordat je jezelf rijk gaat rekenen ... er zijn geen opzeggingen de eerste 12 maanden na de start van het lidmaatschap. Dat lidmaatschap kan echter, bij wijze van spreken, ook op 12 december ingaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Waarin ga je je onderscheiden t.o.v. de andere 18 sportscholen in je omgeving?

 

Je wil een brede doelgroep aanspreken, heb je onderzocht wat die brede doelgroep zoekt?

Lage prijs, groepslessen, sauna, kinderopvang, begeleiding, cardio, fysio, squashbaan, een bar?

 

Ik denk dat je heel veel kosten en risico's vergeten bent in je berekening, oa de fitness toestellen, onderhoud toestellen, kosten personeel, de benodigde veiligheidsmaatregelen denkende aan brandhaspels, EHBO koffers e.d, noodverlichting, warm douche-water, en wat henkh noemde, schoonmaakkosten, klanten die weggekocht worden door de concurrent, (erg populair op dit moment), aanpassen van de vloeren en diverse ruimtes, acquisitiekosten, lockers voor dames en heren kleedruimtes.

 

Wie gaat er nu eigenlijk betalen voor trainings- en voedingsschema's? Dat zijn toch gratis adviezen.

 

De koffie en thee is daarentegen wel erg goedkoop.

Drie soorten abonnementen is m.i. uit de tijd, 1 abonnement voor onbeperkt sporten, desnoods maandabonnementen.

 

Maar kom gerust terug als de exploitatie wat meer volledig is, of stel de vragen nu om het volledig te krijgen. :)

 

edit: je zou jezelf natuurlijk ook als PT bij andere sportcentra kunnen verhuren, misschien dan wat minder gezeur, alhoewel er bij andere sportcentra ook wel iets is, een PT is wel gewild natuurlijk, zeker als je al wat goede resultaten hebt behaald. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor alle reacties, dit zorgt voor nieuwe inzichten.

Zoals ik al had gezegd in mijn eerste post dat mijn vraag was of:

 

aangezien ik niet precies weet wanneer je een pand gaat huren of kopen de benodigde veiligheidsmaatregelen denkende aan brandhaspels, EHBO koffers e.d dan al voor jou getroffen zijn of dat je deze zelf moet regelen.

 

 

@rive het verhuren van mezelf gaat teveel tijd in zitten aangezien ik dan moet gaan reizen naar andere locaties terwijl ik die tijd makkelijk kan gebruiken om training te geven.

wat betreft de betalende schema's zijn dit natuurlijk geen standaard schema's maar schema's en adviezen voor mensen met blessure's en soortgelijke problemen.

 

----------------------------------

Waarin ik mijzelf wil gaan onderscheiden is de kwaliteit van de trainingen op de sportschool, dus een instructeur die echt mensen gaat helpen en ook metingen met de mensen doen zodat ze doelgericht maar ook veilig aan het trainen zijn.

 

----------------------------------

 

De auto betreft een zuinige auto waarvan de wegenbelasting en verzekering op 80euro per maand komt en ik ongeveer 400 km per maand mee rijdt. (woon - werk voornamelijk)

 

-----------------------------------

 

@henkh de upsell kosten zijn de kosten voor de aanschaf van het product, ik wil gaan werken met automaten. Dus ook geen personeel voor nodig is.

 

-----------------------------------

 

@rive in elke sportschool die ik heb bezocht maken ze gebruik van meerdere abonnementen zodat er altijd een abonnementsvorm bij diegene past. de meeste mensen sporten altijd of ochtends of avonds. bron: www.fitforfree.nl / www.basic-fit.com/nl-nl / www.fitland.nl dit zijn de 3 grootste sportscholen in heel Nederland en ik zie bij elke sportschool meerdere abonnementsvormen.

 

 

----------------------------------

 

Wat ik probeerde te zeggen m.b.t.. de inschrijvingen is dat wanneer ik ook begin in het jaar dat er in het eerste jaar geen opzeggingen kunnen zijn. uiteraard zijn er in het jaar erna opzeggingen maar als de mensen tevreden zijn zullen dat er weinig zijn.

 

 

----------------------------------

 

Wat mijn concrete vragen zijn:

 

- welke onderdelen moeten er precies in een exploitatie begroting staan?

- worden veiligheidsmaatregelen voor jou getroffen wanneer je een pand huur of moet je deze zelf regelen?

Link naar reactie
  • 0
- welke onderdelen moeten er precies in een exploitatie begroting staan?

Alle redelijkerwijs te verwachten kosten en inkomsten

 

worden veiligheidsmaatregelen voor jou getroffen wanneer je een pand huur of moet je deze zelf regelen?

Beiden. De eigenaar moet zorgen voor een deugdelijk pand; jij moet zorgen voor een veilige inrichting voor jouw personeel, klanten en overige bezoekers.

 

In de praktijk zal de opstaleigenaar meestal de elektrische installatie, blusmiddelen en vluchtwegen in basis verzorgen maar zul jij zelf aan de hand van een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) vast moeten (laten) stellen of die basis voorzieningen afdoende zijn voor jouw bedrijf.

Dat zelfde geldt ook voor bouwkundige en elektronische beveiliging

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dit:

 

"Waarin ik mijzelf wil gaan onderscheiden is de kwaliteit van de trainingen op de sportschool, dus een instructeur die echt mensen gaat helpen en ook metingen met de mensen doen zodat ze doelgericht maar ook veilig aan het trainen zijn.

"

 

Hoe ga je kwaliteit leveren als er 30 mensen op 1 moment aan het sporten zijn? Dit soort mensen stoppen volgens mij ook snel weer na enige tijd. Volgens mij heb je meer aan de echt fanatiekelingen, al vereist dat een heel ander soort sportschool dan wat je volgens mij wil.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Wat is er mis met groepstrainingen in de buitenlucht? Dordrecht heeft prachtige parken en sportcomplexen. Dat houd je lekker flexibel bij lage investeringen!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Hoe ga je kwaliteit leveren als er 30 mensen op 1 moment aan het sporten zijn? Dit soort mensen stoppen volgens mij ook snel weer na enige tijd. Volgens mij heb je meer aan de echt fanatiekelingen, al vereist dat een heel ander soort sportschool dan wat je volgens mij wil.

 

Mensen worden niet 1 op 1 begeleid. Maar wat ik vaak verkeerd zie gaan in sportscholen is dat de instructeur koffie aan het drinken is met de receptie medewerker en alle mensen hun eigen gang laten gaan.

 

En ik vind dat jouw uurtarief wel erg laag is.

Met € 25,- per uur kom je toch niet uit?

 

Het betreft een extra inkomst de personal training, de prijzen van personal training zijn in de regio Dordrecht aan de lage kant en mensen willen niet 3x de prijs van een maandabonnementen betalen voor 1 uur personal training. Momenteel vraag ik ook 25 euro

 

Wat is er mis met groepstrainingen in de buitenlucht? Dordrecht heeft prachtige parken en sportcomplexen. Dat houd je lekker flexibel bij lage investeringen!

 

In Dordrecht alleen al zijn er ongeveer 15 - 20 trainers die les geven in de dichtstbijzijnde parken.

Waar sommige trainers soms acties hebben dat je voor 1 euro kan deelnemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met een klein vraagje i.v.m de exploitatie begroting.

 

Er zijn ook verschillende kosten zoals bidons, handdoeken etc. die je meestal 1x veel inkoopt en vervolgens een hele tijd niet meer. Hoe moet je deze kosten in je exploitatie begroting neerzetten?

 

1x de kosten voor de aanschaf? voorbeeld: dus stel 1000 x bidons = 1600 neerzetten

 

of

 

De te verwachten aantal verkochte bidons? voorbeeld: 7 x bidons per maand = 28 neerzetten iedere maand.

Link naar reactie
  • 1

Hi Ben,

 

Gaaf dat je eigen gym wilt starten!

 

Ik kom regelmatig in gyms (ik train zelf fanatiek), maar wellicht een optie: huur een kleine deel of ruimte bij een zelfstandige gym. Daar kun je jouw cliënten zelf ontvangen en begeleiden. Geen aanschafkosten voor machines, geen hoge huurprijzen, sparen om zelf spullen aan te schaffen etc. Als het niet werkt, dan zit je niet met een schuld oid. Ik ken veel gym-eigenaren die ooit zo zijn begonnen.

 

Ga je de bidons en handdoeken verkopen of weggeven? Als ik naar mijzelf kijk, ik zou nooit een bidon van een gym kopen. Waarom? Bij de meeste supplementenboeren krijg je gratis bidons. Bij mijn eigen gym, krijg je een gratis bidon bij inschrijving (zelf nog nooit gebruikt). Bij verlenging van jouw abonnement, krijg je een handdoek (gebruik ik regelmatig).

 

Succes!

 

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
  • 0

Zat afgelopen week toch een paar keer op het punt van reageren, toch maar wel, toch maar niet, maar nu toch maar wel.

 

In en eerdere reactie al aangegeven dat het verhuren van jezelf als personal trainer ook een optie is, niet en een sportschool en jezelf verhuren maar alleen het laatste.

 

Een sportschool opzetten gaat heel veel geld kosten en brengt ook heel verplichtingen met zich mee. Het handhaven van de beloofde kwaliteit b.v. wanneer komt het punt dat er iemand wordt aangenomen om je te ondersteunen, en wordt dat dan 1 of worden het er 2 om de continuïteit te waarborgen. Wanneer wordt de 3e aangenomen? En worden het ZZP'ers of komen ze op de loonlijst.

 

Wanneer komt er een manager en wanneer komt er baliemedewerkster?

 

Toch wel iets om het ondernemingsplan mee te nemen.

 

Dan toch nog de ledenwerving, zelf sport al al zeker 12 jaar bij de dezelfde sportschool, zeker geen kleintje in Nederland. Het ledenaantal in die 12 jaar is vrijwel constant gebleven en er wordt ontzetten veel aan aquasitie gedaan, flyeren, sponsoren van grote lokale sportevenmenten, voorjaarsacties, najaarsacties, wisselende programma's billboards langs de wegen, thema's. enz. Het ledenaantal blijft hetzelfde en targets hebben ze ongetwijfeld, maar ja, mensen komen en mensen gaan en januari blijft toch de drukste maand en daarna zakt het weer af. ;)

 

Of jaarabonnementen daarvoor de oplossing zijn, mogelijk krijg je sneller meer leden met maandabonnementen.

 

Ben wel benieuwd naar je herziene exploitatie, de eerste was best wel positief berekend.

 

Jezelf verhuren als PT, ik ken meerdere die het doen, het zijn uurtarieven van 35 tot 40 euro voor particulieren, en bij sportscholen inhouse zal het tarief wat minder zijn, maar PT is wel booming.

 

Volgens mij, ik kan me vergissen, slaap je dan wat beter met de wetenschap dat je geen loodzware lasten hebt zoals de huur van een pand, onderhoud, aflossingen, gas, licht, schoonmaak, loon, klagende klanten over koffie, koud water bij de douches :).

 

Zomaar een overweging Ben, wou ik je toch even meegeven.

 

Nog een klein stukje info.Tweede item.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

het enige wat ik nog wil toevoegen aan bovenstaande nuttige reacties is de vraag:

 

Ben je wel een ondernemer?

 

Klinkt misschien een beetje flauw maar mensen onderschatten dit "beroep" heel vaak. Het feit dat je een goede PT bent betekent niet dat je goed een sportschool kan runnen.

 

Ik ken verschillende mensen die heel goed zijn in hun vak, voor zichzelf beginnen en doodongelukkig worden of keihard falen omdat ze de ondernemersmentaliteit niet hebben. Er komt zóveel bij kijken..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.