• 0

Klant wil gebruikte producten retourneren

Ik heb een klant die ongeveer 3 weken geleden 2 dekbeddensets hebben gekocht van speciaal satijn. Nu willen ze de producten retour sturen en hun geld terug, omdat ze het absoluut niet fijn vinden liggen. Ze hebben het er steeds over dat ze zich willen beroepen op de 'wettelijke garantie'.

 

De producten zijn allebei gebruikt (wat ik redelijk raar vind aangezien het hetzelfde product is maar in een andere kleur). Ik heb al aangeboden de helft van het bedrag terug te storten, maar ze willen alles terug.

 

Klopt het dat hier sprake is van 'wettelijke garantie'? Wat moet ik hier nu mee doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En hoe zit het dan met deze regel:

 

Sommige producten kan de ondernemer niet meer verkopen als u ze uit de verpakking haalt en probeert. Omdat dat niet hygiënisch is. Bijvoorbeeld ondergoed of badkleding. Heeft de verkoper de verpakking van zo’n product verzegeld? En hebt u de verzegeling verbroken? Dan mag u het product niet meer terugsturen.

 

Als dat voor ondergoed of badkleding geldt, dan lijkt het mij ook voor beddengoed te gelden. Maar dan had het product wel verzegeld moeten zijn en dan kun je niet eens voelen of de stof je bevalt en zie je ook maar een klein stukje van een dekbedovertrek in de verpakking.

 

Er is dus nog een klein beetje hoop voor alle winkel-leegstand.

Eens. Tenzij de klant het product in de winkel laat uitpakken om het te bekijken en om de stof te voelen en het vervolgens op internet bestelt ...

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij een gevalletje van mensen die spijt hebben van hun aankoop en nu tot het gaatje willen gaan om hun geld terug te krijgen. Dit hadden ze ook na 1 dag kunnen melden, en niet pas na 3 weken. Het gaat hier ook niet om een defect product. Deze mensen wisten schijnbaar niet hoe een satijnen dekbed ligt.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij een gevalletje van mensen die spijt hebben van hun aankoop en nu tot het gaatje willen gaan om hun geld terug te krijgen.

Waar baseer je dat op? Tot nu toe hebben we bijzonder weinig informatie over de klant gekregen van TS.

 

Dit hadden ze ook na 1 dag kunnen melden, en niet pas na 3 weken.

Waar baseer je dat op? TS stelt dat het 3 weken geleden is gekocht, maar wekt de indruk dat er daarna meermalen communicatie is geweest met de klant, dus niet dat het eerste contact pas na 3 weken plaatsvond.

 

Daarnaast weet je niet of het na 1 dag gemeld kon worden, want wie zegt dat de klant vanaf die dag al in de gelegenheid was om het product te proberen? Misschien gingen de klankt op die dag wel twee weken op vakantie.

 

Kortom, allemaal aannames terwijl TS zich niet laat horen.

 

Als dat voor ondergoed of badkleding geldt, dan lijkt het mij ook voor beddengoed te gelden. Maar dan had het product wel verzegeld moeten zijn en dan kun je niet eens voelen of de stof je bevalt en zie je ook maar een klein stukje van een dekbedovertrek in de verpakking.

 

Volgens de Europese richtlijn zijn o.a. uitgezonderd van het herroepingsrecht "de levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken". Kortom, je kunt niet overal zegels opplakken om onder de regels uitkomen. De vraag is of beddengoed hier om wille van "gezondheidsbescherming of hygiëne" onder moet vallen; jou lijkt van wel, maar ik kan er geen jurisprudentie over vinden.

 

Uit het verhaal van TS blijkt daarnaast niet of er sprake was van verzegeling en of de klant op de verzegeling is gewezen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De wetgeving rond het herroepingsrecht (gebaseerd op de hierboven gelinkte Richtlijn) is bij mijn weten primair bedoeld om consumentkopers bij een koop op afstand in de gelegenheid te stellen om zich een oordeel over een product aan te meten dat van vergelijkbare kwaliteit als het oordeel dat zij zich bij een consumentenkoop binnen een verkoopruimte zouden hebben kunnen aanmeten. Het is niet de intentie om de consument méér rechten te geven dan deze zou hebben gehad bij een verkoop binnen verkoopruimte.

 

Daar het bij de reguliere beddengoedzaak bij mijn weten niet gebruikelijk is om een nachtje in de winkel onder het beoogde beddengoed te proefslapen, is het m.i. verdedigbaar dat een consument dit bij een koop op afstand ook niet mag (althans niet zonder de aanspraak op herroeping te verliezen).

Evenzo is het bij de reguliere witgoedzaak bij mijn weten niet gebruikelijk om in de winkel een proefwasje te doen voordat je de wasmachine aanschaft, wat tot gevolg heeft dat je dat m.i. bij een koop op afstand ook niet mag doen.

 

Maar goed, volgens TS beroepen de kopers zich niet op herroeping, maar op de 'wettelijke garantie'.

Link naar reactie
  • 0
Kortom, allemaal aannames terwijl TS zich niet laat horen.
Zonder extra informatie van TS is elk antwoord als het advies van een sjamaan die het antwoord leest uit een handvol kippenbotjes.

 

Nu, 5 dagen en 29 antwoorden verder, blijft het verlossende 31e woord van TS als stroop in de trechter steken. Dat is jammer, want hier hadden velen van kunnen leren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb net een PM naar TS gestuurd, dus nog heel even geduld! :)
Gezien de berichtengeschiedenis van TS zal dat, naar alle waarschijnlijkheid, weinig tot niets opleveren. :(

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-8-2016 om 08:16, Ron van der Kolk zei:

Het lijkt hier niet te gaan om garantie, maar:

 

Ook als een klant een onjuiste reden opgeeft (garantie) heeft de klant het recht om bij een webwinkel gekochte spullen terug te sturen op basis van het retourrecht. Ook als de sets zijn geopend en zelfs geprobeerd. Eventuele slijtage of schade kan in mindering worden gebracht op het terug te betalen bedrag, maar een geopende of zelfs ontbrekende verpakking niet. De klant kan normaliter tot uiterlijk 14 dagen na ontvangst van het retourrecht gebruik maken. Dat recht moet door de verkoper duidelijk en volledig zijn aangegeven, anders krijgt de klant zelfs 12 maanden retourrecht.

 

Dat levert de volgende vragen: Is er hier sprake van online verkoop? Is de informatie over het retourrecht duidelijk en volledig aan de klant gemeld? Hoeveel dagen na ontvangst heeft de klant verzocht om het retour sturen?

 

Dag Ron, ik lees net jouw antwoord en ben daar heel blij mee. Ik heb nl. een aquariumpomp, uiteraard uitgeprobeerd, en wil deze retouren. Welk wetsartikel hoort bij wat jij hierboven beschrijft? De verkoper wil nl. de pomp niet terug nemen. Met vriendelijke groet, Vabi

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Vabi73 zei:

Dag Ron, ik lees net jouw antwoord en ben daar heel blij mee. Ik heb nl. een aquariumpomp, uiteraard uitgeprobeerd, en wil deze retouren. Welk wetsartikel hoort bij wat jij hierboven beschrijft? De verkoper wil nl. de pomp niet terug nemen. Met vriendelijke groet, Vabi

Zelf ben ik een startende ondernemer en wil mij graag voorbereiden en duidelijkheid verschaffen voor mijn klanten. En dus niet de discussie krijgen die ik zelf nu als consument heb.
Met vriendelijke groet, Vabi

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.