• 0

afgekochte belastingschuld??

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag over een afgekochte schuld bij de belastingdienst.

In 2012 is de belastingdienst akkoord gegaan met het afkopen van een belastingschuld via een schuldhulpverlening instantie.

Zij hebben 1/3 van de schuld ontvangen en ik dacht dat daarmee de kous af was, afgezien van het feit

dat zij nog 3 jaren na dato terug te betalen IB kunnen invorderen. Dat hebben zij vorig jaar dus ook gedaan en dat zou eveneens het laatste jaar zijn.

 

De letterlijke zin van de schuldhulpverlener was:

" Ik heb van de Belastingdienst een schrijven ontvangen waarin zij mij informeerde mee te werken aan het buiten invordering stellen van de aanslagen na ontvangst van een betaling."

Daarnaast staat op het afschrift bij de betaling: tegen finale kwijting

 

Nu krijg ik een schuldenoverzicht van de belastingdienst, ongevraagd, waarin zij vermelden dat ik nog een schuld heb openstaan ter hoogte van het restantbedrag wat kwijtgescholden zou zijn.

Hoe kan dit nu? Dat is toch onmogelijk?

 

Kan iemand mij vertellen wat ik wellicht niet weet/begrijp?

 

Alvast bedankt!

 

Rooie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe weet ik wat het verjaringstermijn is? Zijn dat de 3 jaren waarin zij tegoeden konden verrekenen met het nog openstaande saldo? Of is er een standaard verjaringstermijn? En waarom heeft mijn schuldhulpverlener verklaard dat het een finale kwijting was?

 

Ik besef dat ik veel vragen heb en ik hoop dat u mij een duidelijk antwoord kan geven, zonder poespas.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe weet ik wat het verjaringstermijn is? Zijn dat de 3 jaren waarin zij tegoeden konden verrekenen met het nog openstaande saldo? Of is er een standaard verjaringstermijn?

Dat staat in de wet. In beginsel verjaart een vordering tot betaling na vijf jaar, maar de fiscus heeft wel het recht bepaalde zaken op basis van nieuwe informatie te herzien. Dus als u zeker weet dat er geen informatie achtergehouden is voor de fiscus, dan is de verjaring imho 5 jaar.

En waarom heeft mijn schuldhulpverlener verklaard dat het een finale kwijting was?

Dat weet de schuldhulpverlener, maar bij schuldhulpverlening is het niet ongebruikelijk dat bij betalingen als omschrijving gezet wordt 'finale kwijting'. Gezien de bij u bekende verrekeningstermijn wist u dat het geen finale kwijting was.

Link naar reactie
  • 0

Wat zeggen of schrijven de Belastingdienst en schuldhulpverlener in reactie op jouw navraag? Groet, Highio P.S. Zijn de schulden gerelateerd aan een (oude) onderneming?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

met de zoekterm "verjaring belastingschuld" kun je het nodige vinden.

 

bijvoorbeeld deze uitleg: verajring belastingschulden

 

Kortom, omstandigheden bepalen hoe lang het exact duurt.

De basis regel is 5 jaar na verstrijken betaaltermijn van de aanslag. (gemakshalve kun je zeggen iets meer dan 5 jaar na de definitieve aanslag).

Maar een verjaring kan gestuit worden door, na een stuiting start een nieuw termijn van 5 jaar. Een stuiting houd niet veel meer in dan een handeling / poging om het geld alsnog te ontvangen zodat de mogelijkheid blijft bestaan om te kunnen invorderen.

 

In jou situatie is een afspraak gemaakt in het kader van schuldsanering dat de schuld buiten vordering wordt geplaatst. In mijn optiek kun je daaruit afleiden dat de belastingdienst geen (nieuwe) invorderingsmaatregelen zal inzetten om die schuld te innen en dat ze geen gebruik zullen maken van de mogelijkheid om verjaring middels stuiting te voorkomen.

 

Wanneer de verjaring exact intreed is lastig in te schatten zonder dossierkennis. Ik vermoed dat dit ofwel 5 jaar na de datum van de buiten vordering stellen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zeggen of schrijven de Belastingdienst en schuldhulpverlener in reactie op jouw navraag? Groet, Highio P.S. Zijn de schulden gerelateerd aan een (oude) onderneming?

 

Beste Highio,

De betreffende schuldhulpverlener heb ik niet meer gesproken en ook met de belastingdienst heb ik nog geen contact gehad. Ik wilde mezelf eerst goed voorbereiden voordat ik die gesprekken aanga.

De schuld is idd gerelateerd aan een oude onderneming.

 

 

In jou situatie is een afspraak gemaakt in het kader van schuldsanering dat de schuld buiten vordering wordt geplaatst. In mijn optiek kun je daaruit afleiden dat de belastingdienst geen (nieuwe) invorderingsmaatregelen zal inzetten om die schuld te innen en dat ze geen gebruik zullen maken van de mogelijkheid om verjaring middels stuiting te voorkomen.

 

Wanneer de verjaring exact intreed is lastig in te schatten zonder dossierkennis. Ik vermoed dat dit ofwel 5 jaar na de datum van de buiten vordering stellen.

 

Beste Roel J,

Dank voor de heldere uitleg. Ik zal zeker de link nog opvolgen en dan ben ik er klaar voor om de gesprekken aan te gaan met de belastingdienst.

 

Ik wil allen bedanken voor jullie bereidheid om anderen te helpen zichzelf te helpen!

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.