• 0

Klant komt haar koopovereenkomst niet na

Goedemorgen,

 

Stel, ik heb een PO (Purchase Order, of, zeg maar "bestel opdracht") van een vaste klant. Dus ik ga mijn leverancier vragen om investeringen in gereedschappen te doen.

 

Na 3 weken cancelt de klant de bestelling, het maakproces van de gereedschappen is 75% voltooid, dus er is forse schade en de klant is weigerachtig om 75% van de koopsom te betalen.

 

Is dit te verzekeren? Of is er een andere manier om dit goed op te lossen? Want, ja, klant voor de rechter halen is de klant kwijtraken en dat is ook duur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel, ik heb een PO (Purchase Order, of, zeg maar "bestel opdracht") van een vaste klant. Dus ik ga mijn leverancier vragen om investeringen in gereedschappen te doen.

 

Na 3 weken cancelt de klant de bestelling, het maakproces van de gereedschappen is 75% voltooid, dus er is forse schade en de klant is weigerachtig om 75% van de koopsom te betalen.

Wat staat er in de koopovereenkomst of jouw algemene voorwaarden over cancelen en kosten?

En waarom is de klant weigerachtig?

 

Is dit te verzekeren?

Jouw commerciële belang om deze klant niet te laten betalen terwijl dat formeel wel zou moeten valt niet te verzekeren.

 

Of is er een andere manier om dit goed op te lossen?

Voor dit geval: ga met de klant om de tafel en leg uit dat er al kosten zijn gemaakt.

voor de toekomst: spreek duidelijk(er) in overeenkomst en voorwaarden met je klanten af wat er gebeurt bij voortijdig staken of intrekken van een order

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Norbert,

 

Het staat duidelijk in de voorwaarden maar als je met een grote klant moeilijke gesprekken moet voeren sta je minder sterk: "Ja, wij zijn er ons van bewust dat je die schade op ons wilt verhalen, maar wat is jouw business met ons jou waard?"

 

En als de klant failliet gaat of door overmacht de bestelling niet kan afnemen, is dat wel te verzekeren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

En als de klant failliet gaat of door overmacht de bestelling niet kan afnemen, is dat wel te verzekeren?

Het niet betalen wegens faillissement is verzekerbaar (kredietverzekering), maar afgezien van dat je brandende huizen uiteraard niet kunt verzekeren (een verzekeraar biedt dekking per klant, dus niet voor klanten die op moment van verzekeren al in zwaar weer zitten), is het een vrij duur product dat stevige eisen stelt aan je interne processen.

 

of door overmacht de bestelling niet kan afnemen

Toeleverantie of afnemersrisico's zijn ook verzekerbaar, bijvoorbeeld als uitbreiding op jouw eigen brand/bedrijfsschadeverzekering: valt jouw grootste afnemer door brand weg, dan biedt jouw eigen bedrijfsschadeverzekering dekking voor jouw gederfde inkomsten...maar alleen als en nadat je afnemersrisico specifiek hebt meeverzekerd

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het staat duidelijk in de voorwaarden maar als je met een grote klant moeilijke gesprekken moet voeren sta je minder sterk: "Ja, wij zijn er ons van bewust dat je die schade op ons wilt verhalen, maar wat is jouw business met ons jou waard?"

 

Heeft jou klant dat gezegd of ben je bang dat ze dat gaan zeggen?

Mijn ervaring is dat de meeste grote klanten dit niet zo snel zeggen en als ze het wel zeggen al snel terugkrabbelen dat ze het niet zo bedoeld hebben als je uitlegt dat je niet zo gediend bent van dit soort intimidatie-achtige opmerkingen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Roel,

 

De meeste klanten zijn nette mensen en doen hun zaken volgens een goede moraal maar na enige jaren ervaring in het internationale zakendoen kom je uiteindelijk van alles tegen: rechtzaken, schreeuwen, dreigen, intimidatie, uitlachen, zeker als het gaat om echt veel geld ( 10 miljoen+ ) in business waar men met krappe marges moet werken.

 

Link naar reactie
  • 0
Is dit te verzekeren? Of is er een andere manier om dit goed op te lossen? Want, ja, klant voor de rechter halen is de klant kwijtraken en dat is ook duur

 

uhm... hoeveel waarde hecht je aan niet betalende klanten? Al eens over nagedacht dat je niet meer serieus wordt genomen als je alles er maar bij laat zitten?

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Roel,

 

De meeste klanten zijn nette mensen en doen hun zaken volgens een goede moraal maar na enige jaren ervaring in het internationale zakendoen kom je uiteindelijk van alles tegen: rechtzaken, schreeuwen, dreigen, intimidatie, uitlachen, zeker als het gaat om echt veel geld ( 10 miljoen+ ) in business waar men met krappe marges moet werken.

 

Maar heeft de klant het nu wel of niet ook concreet gezegd?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat afdekken doe je dus in de overeenkomst, na tekenen van de offerte is men 60.000 armer, ook bij annuleren. en dan is het gewoon slikken of stikken of zelf zo calculeren dat je bij terugkerende orders en dit annuleringsrisico inprijst op de totaal orderwaarde.

Link naar reactie
  • 0

Nog in aanvulling op wat er reeds gesteld is: als je het reeds in je voorwaarden hebt afgedekt dan wijs je jouw klant hierop. Afspraak is afspraak (mits jouw klant hier mee akkoord is gegaan natuurlijk).

 

Wordt er dan "tegengestribbeld", zoals je verwacht, dan is het aan jou om te bepalen of je water bij de wijn doet. En als je dat dan doet, dan kan jouw klant daar wellicht iets tegenover stellen. Bijvoorbeeld een toezegging doen voor volgende afname / helpen aan nieuwe business oid.

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0
Want, ja, klant voor de rechter halen is de klant kwijtraken en dat is ook duur.

 

Hoeveel omzet haal je per jaar bij die fictieve klant?

 

Als je vijf miljoen per jaar omzet, zou je die 60.000 euro materiaalkosten voor lief kunnen nemen. Als je 100.000 per jaar bij ze omzet, zou je beter je tijd kunnen stoppen in het zoeken naar betere klanten. Maar als je 100.000 euro per jaar bij ze omzet, heb je misschien ook wel een betere onderhandelingspositie: die klant is dan wellicht zelf ook een kleine partij.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.