• 0

Het vragevuur [deel 1]

Beste Hans,

 

Stel: je stapt als onbevangen Hagenees of Rotterdammer een willekeurige bruine kroeg binnen in een Drents dorpje. Beetje onwaarschijnlijk natuurlijk: wat heeft een Hollander te zoeken ten oosten van Utreg? maar stel je het toch eens voor.

 

Het is er donker, zompig van het veen en ondanks dat er in de rest van Nederland een rookverbod geldt, komt je hier nog een massief blok shaglucht tegemoet dat als een mokerslag op je roze longetjes landt. Dwars door de Zware Van-Nelle- mistwolk zie je aan de bar een stel uit de klei getrokken rouwrandnagel stamgasten staan in hun nog nadampende ketelpak. Ze drinken Turfsteker Bitter en met hun adem kunnen ze een regiment huzaren op een afstand van 25 meter uitschakelen.

 

Ze hebben allemaal geen nek: hun overontwikkelde schouderspierbundels lopen direct over in hun Neanderthaler schedel waar kleine priemende oogjes afwachtend naar jou kijken vanonder hun dikke borstelige wenkbrauwen.

 

Je loopt naar ze toe en vraagt "Hoi! Ik zoek hier vaak programmeurs, maar kom niemand tegen die serieus is. Ik heb een idee dat ik wil verkopen, maar op het moment is het alleen op papier, omdat ik nog geen programmeurs heb kunnen vinden die met willen samenwerken. Ik wil het idee graag aan Google, Facebook of een groot bedrijf verkopen, maar het idee zit alleen maar op papier. Hoe moet ik dit aanpakken, waar moet ik zijn, welke nummers moet ik bellen?"

 

Hoe denk je dat ze reageren Hans? Vroeger werden dat soort vraagstellers in Drenthe begraven onder een stapel hele grote stenen. "Hunnebannen" noemden ze dat.

 

In Drenthe weten ze nog hoe het moet: geen slap gelul dat "domme vragen niet bestaan", want ze bestaan wel en het is nog besmettelijker dan het Zika-virus.

 

Maar wat maakt een vraag nu eigenlijk dom? Als we dat eens zouden kunnen achterhalen, kunnen we misschien een antiserum ontwikkelen. Dat zou de kastelein van deze bruine Kroeg een hoop gedoe schelen: want die bloedspetters krijg je zonder bleekmiddel niet uit de ruwhouten vloerplanken.

 

Een afwachtende groet,

 

Norbert

 

 

 

 

Noot van de columnredactie:

 

dit is een try-out voor een zomerreeks van columns waarin 2 bekende HL-leden via columns over en weer op luchtige en soms cynische wijze met elkaar de degens kruisen over een voor HL actueel onderwerp.

 

Reageren als lezer mag uiteraard en wordt soms ook op prijs gesteld ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Met een sympathieke introductie, klein beetje rondkijken en een eenvoudig bedankje blijf je doorgaans uit de vuurlinie.

Toch vind ik het gedrag jegens nieuwelingen wel wat weg hebben van een prison courtyard, waarbij eerst de gevestigde orde even moet laten blijken wie het hier "voor het zeggen" heeft. Er wordt dan soms vrij streng naar de forumregels verwezen, terwijl de communicatie van die regels toch echt te wensen over laat. Ik vind dat daar echt veel explieter en bij herhaling naar verwezen moet worden. Vooral bij het posten van nieuwe vragen of het posten door nieuwe gebruikers.

 

De gebruiksvoorwaarden, cookies, privicybeleid, etc is iets waarmee je akkoord kunt bij het aanmelden. Deze kunnen apart benoemd worden in een algemene link "algemene voorwaarden" bijvoorbeeld. Die horen mijns inziens niet op één hoop te worden gegooid met de forumregels. En al die zaken op één pagina hebben geresulteerd in een schier oneindige - en daar onleesbare - woordenbrei, die geen mens gaat zitten doorlezen.

 

De échte forumregels zouden volgens mij wat duidelijker kunnen worden aangegeven door bijvoorbeeld een korte, maar effectieve opsomming te maken met bijvoorbeeld rode kruisjes (wat mag niet) en groene vinkjes (wat mag wel), waardoor in één oogopslag duidelijk is wat je niet moet vragen. Ook kan bij het plaatsen van berichten standaard dit overzichtje en het zoekveld worden getoond: "Voordat u uw vraag stelt, voldoet uw vraag aan de forumregels en had u al elders op het forum gezocht?" (ik noem maar wat).

 

Ook krijg ik de indruk (ik geef toe, het is slechts mijn indruk) dat mensen met een laag karma wat minder snel of uitgebreid worden geholpen. Zij kunnen immers zelf geen karma geven. Terwijl het antwoorden van de meest simpele vragen toch zinvol kan zijn voor de toekomst. Als je een simpele vraag meteen en feitelijk beantwoordt, dan kan dat antwoord wellicht in de toekomst door ánderen worden gevonden - en scheelt het weer een vraag door de volgende beginneling. Op die manier komen ook 'domme' vragen in het vervolg hoog in Google.

 

Ik geef toe dat het beantwoorden van nieuwelingen soms onevenredig veel tijd kost, maar ik vraag me dan af met welke insteek de meeste mensen dan hier antwoorden zitten te geven. Want waarom zou je wel tijd steken in het eerst herhaaldelijk fileren van een nieuwe vragensteller in plaats van meteen antwoorden, als het dan zo'n 'domme' vraag is. Persoonlijk denk ik dat een snel en enkel antwoord effectiever is opdat Higherlevel als geheel vervolgens beter in zoekmachines naar voren komt, zonder al te veel te kijken naar de mate van sympathie die (de vraag van) de vragensteller opwekt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat velen die mening delen. En tegelijkertijd zie ik ook veel verschil in sympathie en zorg van vraagstellingen en vervolgreacties. Het maakt teruggrijpend op het real life voorbeeld van John uit waar, wanneer en op welke toon de weg gevraagd wordt. Iedereen heeft ook daar goede en slechte ervaringen mee. Als vrager en als informatieverstrekker.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Wat lullig. Ik krijg een melding van hartslagnu als vrijwilleger dat ik opgeroepen wordt voor een hartstilstand. Dit gaat per sms of app op mijn mobiele telefoon. Ik moet naar de Jan van Galenstraat nr 13.

 

Ik weet waar het ongeveer is, een zijstraat van de Kloosterstraat. Sprint naar mijn auto en rij weg. Verdomme, mobieltje vergeten. Kom ik in de buurt en vind de zijstraat niet. Dan maar vragen aan die meneer. Vraagt die eerst allerlei dingen over navigatie gebruiken en mobieltje en slecht voorbereid, vertikt het om mij te helpen. Tja dan maar zelf zoeken. Duurt weer extra 5 minuten. Uiteindelijk aangekomen, reanimatie gestart, blijkt achteraf dat er te laat is begonnen. Helaas is de patient overleden.

 

Ik ben zelf AED vrijwilliger en heb het gelukkig nog niet meegemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

@Brood: helemaal eens met de gedachte daarachter. Zo denk ik ook altijd op de snelweg als ik een auto met een veel te hoge snelheid in mijn achteruitkijkspiegel zie naderen: die kan wel met iemand met een levensbedreigende verwonding op weg zijn naar het ziekenhuis. Dus niet hinderen en gewoon opzij gaan.

 

Dan maar vragen aan die meneer.

Zou het - in lijn met deze discussie - geholpen hebben als je je vraag was begonnen met "Mijnheer, ik ben opgeroepen voor een hartstilstand in de Jan van Galenstraat ..."?

 

Duurt weer extra 5 minuten.

Het vragen naar de weg neemt ook extra tijd in beslag. En misschien spreek je wel iemand aan die de Jan van Galenstraat helemaal niet kent. Of je de verkeerde kant op stuurt.

 

Helaas is de patient overleden.

Ook weer alleen maar in het kader van deze discussie: zijn de patiënten van jouw volgende oproepen door deze casus geholpen, doordat je een volgende keer je mobieltje vast en zeker niet vergeet en daar dan dus eerder arriveert?

 

Link naar reactie
  • 0

Zou het - in lijn met deze discussie - geholpen hebben als je je vraag was begonnen met "Mijnheer, ik ben opgeroepen voor een hartstilstand in de Jan van Galenstraat ..."?

Sorry, meneer John, dat was ik vergeten hier te melden. Ik had ook gezegd dat het heeel dringend is.

 

"Nou", zei meneer toen: "Of het dringend is dat maken wij in deze wijk zelf wel uit".

 

Achteraf heb ik begrepen dat de wijk "forum HL" heette.

 

Link naar reactie
  • 0

Kom op, HL is naar mijn mening direct in communicatie en reacties zijn soms uitgesproken uit vermeende anonimiteit of gewoonte/verveling (zie in analogie het gedrag van mensen die in een auto stappen en daarmee automobilist worden met jongere of zwakkere mede-weggebruikers). En ideeën afschieten blijf makkelijker dan deze realiseren. Op welk forum of in welke werkelijkheid geldt dit 'an sich' ongewenste verschijnsel niet?

 

Ik ben wel benieuwd wie inspringt op dit fenomeen met een cursus of reeks workshops met enerzijds 'omgangsvormen of adviesvaardigheden voor ondernemers' en anderszijds 'assertiviteit of omgangsvormen voor startende ondernemers'. Deze kloof geldt naar ik meen namelijk niet alleen virtueel op HL. Mensen die deze kloof weten te overbruggen worden vaak mentor voor jonge ondernemers of investeerder met een persoonlijke inslag.

 

Soms rollen of vallen de vaste bezoekers en moderatoren over elkaar heen, maar in bedoeling wordt vrijwillig en vrijblijvend advies verstrekt door ondernemers onder elkaar, regelmatig aangevuld door een welwillende adviseur of ervaringsdeskundige, die vrijblijvend waardevolle kennis deelt. Alles is situationeel en temporeel.

 

Vinden jullie HL werkelijk moralistisch?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel 'jullie' en 'moralistisch' in algemene zin, nog breder dan specifiek deze column(reeks) of individuele reageerders. Volgens mij hebben ondernemers dagelijks meer te duchten van niet-ondernemers dan van mede-ondernemers op een virtueel platform als HL.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. voor hardrijders ga ik op mijn eigen tempo en voor alles veilig terug naar rechts

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is deel 2 ingediend en gepubliceerd, dat publiceren ging wat sneller dan ik verwachtte, maar daar kan de discussie voorgezet worden...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ook krijg ik de indruk (ik geef toe, het is slechts mijn indruk) dat mensen met een laag karma wat minder snel of uitgebreid worden geholpen. Zij kunnen immers zelf geen karma geven.

Dat zou wel heel sneu zijn...

 

Als je een simpele vraag meteen en feitelijk beantwoordt, dan kan dat antwoord wellicht in de toekomst door ánderen worden gevonden - en scheelt het weer een vraag door de volgende beginneling.

Nou...dat is het punt nu juist - er is bijna geen simpele vraag meer te bedenken die niet al meerdere keren gesteld en beantwoord is.

 

...maar daar kan de discussie voorgezet worden...

Dat maken we zelf wel uit, ja? ;)

Link naar reactie
  • 0

@ Highio

Ik heb toch het vermoeden dat deze v®agevuur column nogal van start ging met een parabel waarbij ongewenste ...Mannetjes nogal boederig werden afgerekend. Daaropvolgend kwamen de schietgrare Bytefighters om nog eens alle wegwijzerbordjes naar de dichtsbijzijnde afgrond te laten wijzen. Op zich mag dat van mij, want ik zie dit draadje (of is het de column) als proeftuin van wild argumenteren en het serieuze ver te laten vieren.

 

Als ik dan zie dat een voorbeeld bijna een icoon gaat worden, wordt het tijd om met dezelfde middelen een phantoom of parabel te nemen en te proberen de wegwijsbordjes iets de andere kant op de laten wijzen. Moralisme bij HL wil ik niet op ingaan. Het is niet zo slecht in deze 'wijk' ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reus:

Vertrouw dan op de kracht crowdsourcing. Geen probleem als er een hulpverlener (of twee) teveel verschijnt

Zeker, of je bent ook een insider. Er worden ook meerdere vrijwillegers opgeroepen (via sms) waarvan er sommigen direct de weg naar het slachtoffer nemen en sommigen via de op hun route langs een AED ophaalcabine gaan. Dit ligt aan ieders locatie. Echter landelijk wordt de GPS locatie (app) van naburige geregistreerde hulpverleners aangesproken en dat kan er soms maar eentje zijn binnen de 20 minuten en zonder beschikbare AED.

 

Link naar reactie
  • 0

Ook krijg ik de indruk (ik geef toe, het is slechts mijn indruk) dat mensen met een laag karma wat minder snel of uitgebreid worden geholpen. Zij kunnen immers zelf geen karma geven.

Dat zou wel heel sneu zijn...

 

Oh Smeg, dát is dus de reden waarom ik die Rietveld maar niet inhaal: 80% van mijn reacties plaats ik bij karmaloze newbies. :P ;D

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.