• 0

Het vragevuur [deel 1]

Beste Hans,

 

Stel: je stapt als onbevangen Hagenees of Rotterdammer een willekeurige bruine kroeg binnen in een Drents dorpje. Beetje onwaarschijnlijk natuurlijk: wat heeft een Hollander te zoeken ten oosten van Utreg? maar stel je het toch eens voor.

 

Het is er donker, zompig van het veen en ondanks dat er in de rest van Nederland een rookverbod geldt, komt je hier nog een massief blok shaglucht tegemoet dat als een mokerslag op je roze longetjes landt. Dwars door de Zware Van-Nelle- mistwolk zie je aan de bar een stel uit de klei getrokken rouwrandnagel stamgasten staan in hun nog nadampende ketelpak. Ze drinken Turfsteker Bitter en met hun adem kunnen ze een regiment huzaren op een afstand van 25 meter uitschakelen.

 

Ze hebben allemaal geen nek: hun overontwikkelde schouderspierbundels lopen direct over in hun Neanderthaler schedel waar kleine priemende oogjes afwachtend naar jou kijken vanonder hun dikke borstelige wenkbrauwen.

 

Je loopt naar ze toe en vraagt "Hoi! Ik zoek hier vaak programmeurs, maar kom niemand tegen die serieus is. Ik heb een idee dat ik wil verkopen, maar op het moment is het alleen op papier, omdat ik nog geen programmeurs heb kunnen vinden die met willen samenwerken. Ik wil het idee graag aan Google, Facebook of een groot bedrijf verkopen, maar het idee zit alleen maar op papier. Hoe moet ik dit aanpakken, waar moet ik zijn, welke nummers moet ik bellen?"

 

Hoe denk je dat ze reageren Hans? Vroeger werden dat soort vraagstellers in Drenthe begraven onder een stapel hele grote stenen. "Hunnebannen" noemden ze dat.

 

In Drenthe weten ze nog hoe het moet: geen slap gelul dat "domme vragen niet bestaan", want ze bestaan wel en het is nog besmettelijker dan het Zika-virus.

 

Maar wat maakt een vraag nu eigenlijk dom? Als we dat eens zouden kunnen achterhalen, kunnen we misschien een antiserum ontwikkelen. Dat zou de kastelein van deze bruine Kroeg een hoop gedoe schelen: want die bloedspetters krijg je zonder bleekmiddel niet uit de ruwhouten vloerplanken.

 

Een afwachtende groet,

 

Norbert

 

 

 

 

Noot van de columnredactie:

 

dit is een try-out voor een zomerreeks van columns waarin 2 bekende HL-leden via columns over en weer op luchtige en soms cynische wijze met elkaar de degens kruisen over een voor HL actueel onderwerp.

 

Reageren als lezer mag uiteraard en wordt soms ook op prijs gesteld ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3

Ik heb als Hollander onlangs ook weer even in Drenthe mogen vertoeven en soms waan je je dan toch echt in het buitenland. Iedereen doet zijn best om je te verstaan en ik kon ook steeds op een vriendelijk antwoord rekenen, zelfs als ik vroeg naar de bekende weg. Ik kom er niet zo vaak, dus voor mij is die ook niet zo bekend. Ik denk dat ik alle antwoorden goed begrepen heb, al moest ik soms wel even doorvragen. Bloedspetters ben ik niet tegengekomen, het valt daar namelijk best mee, in Drenthe.

 

Als liefhebber van vaktechniek en fervent puzzelaar heb ik mij ook verdiept in het gebruik van verschillende fiscale databanken en bijbehorende (of juist losstaande) zoekmachines. En ik roep het maar al te graag onder collega-fiscalisten: "Het belang van de juiste zoekvraag". En ik heb er onderzoek naar gedaan. Geen wetenschappelijk, maar wel empirisch, met als doel: "Welke databank sluit het beste aan bij de behoefte van onze fiscalisten". Als ik dan zie hoe erbarmelijk het dan soms gesteld is met de zoekkwaliteiten van sommigen, inclusief "veel ervaring, maar wel opgegroeid in het googletijdperk", dan zou ik maar snel een flinke stapel stenen laten aanrukken. Ik verbaas mij dan ook zeker niet over de vragen die hier soms gesteld worden.

 

Na wat ervaring met fiscale aangelegenheden te hebben opgedaan, kan ik je verzekeren: domme fiscale vragen bestaan niet. Maar als je niet weet waar je nu precies naar op zoek bent, dan is de kans groot dat je de verkeerde zoektermen gebruikt en/of op de verkeerde plek zoekt. En zo is het vaak ook op andere gebieden. En als je dan 10 x gezocht hebt en het dan uiteindelijk toch hebt moeten vragen, dan is de verleiding groot om de 11e keer maar direct die vraag te stellen. Alleen jammer dat dat dan net tijdens je eerste bezoek aan de HL-kroeg is, waar in kleine lettertjes ergens halverwege op het briefje met huisregels dat achter de garderobejuf hangt, staat vermeld dat je in deze kroeg alleen verteld wordt waar de glazen staan, waar de tap is en waar je kunt afwassen. Want HL is een ondernemerskroeg en ondernemers hebben altijd genoeg te doen, zodat ze niet andere ondernemers willen lastig vallen met iets dat ze ook zelf hadden kunnen doen. En een biertje tappen, dat kan iedereen, toch?

 

Off topic / praktische noot: Misschien moeten die huisregels af en toe wat praktischer onder de aandacht worden gebracht. Bijvoorbeeld door in het berichtvak bij een nieuw topic standaard alvast drie (verwijderbare) regels tekst op te nemen:

1. situatie

2. vraag

3. wat heb ik al gedaan om het antwoord te vinden.

 

Dan begrijpen die Hollanders dat Drentse dialect wellicht wat beter. Want je verdiepen in de plaatselijke cultuur is met de digitalisering toch een beetje weggezakt en kan op deze manier wellicht op subtiele wijze wat worden aangespoord.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 3

"Mijnheer, mag ik u wat vragen? Ik ben op zoek naar de Jan van Galenstraat."

 

"Heeft u geen navigatie in uw auto?"

 

"Nee, helaas niet."

 

"En ook niet op uw mobiele telefoon?"

 

"Nee, ook niet."

 

"En dan ook geen stratenboek bij u, zeker?"

 

"Normaliter wel, maar dat heb ik vandaag per ongeluk thuis laten liggen."

 

"Nou, da's een aardig slechte voorbereiding van uw trip. Dan weet ik niet of het wel zo handig is als ik u ga helpen, want dan heeft u waarschijnlijk niet alleen uw rit hiernaartoe zo slecht voorbereid. En dan zijn ze in de Jan van Galenstraat misschien helemaal niet zo blij met uw bezoek. Toevallig woon ik daar zelf, maar .... weet u wat, als u zo'n anderhalve kilometer terugrijdt, daar staat een stadsplattegrond. Dat lijkt me beter voor u dan dat ik u nu simpel even de weg wijs. En dat is voor een volgende keer ook wel handig, dan hoeft u niet steeds mensen lastig te vallen met dit soort vragen. Want weet u, u bent al de tweede vanochtend en ik loop hier natuurlijk niet om iedereen de weg te wijzen."

Link naar reactie
  • 1

Altijd weer een verrassing welke richting een (reactie)topic opgaat :P. In dit geval dus het uitdiepen van een volkomen willekeurig gekozen voorbeeld van een niet al te best gestelde vraag.

 

Ben wel benieuwd: wat zouden de reacties zijn geweest - if any - als ik in plaats van Planman KOR-man, FOR-man, Notanummer-man of Ikweetniethoegooglewerkt-man had opgevoerd? (*) ;)

 

(*)= of -vrouw uiteraard

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Ondanks allerlei prima gelezen artikelen, columns en boeken over ondernemen gaat het al jaren best gelezen blog van deze schoonmaakamateur anders over de magische kracht van...

 

Glorix ;D (http://www.karenromme.nl/philippe-starck-en-glorix-een-prima-combi/)

 

Dus het zou mij niet verbazen als de Glorixmethode ook op vloerplanken werkt. 8)

 

En net als bij mijn toevallig gevonden 'truc' met bleek, zou (eerst) even iets anders gaan doen als je de neiging hebt op HL meteen stevig te gaan boenen op een nieuwe vragensteller die wat naïef of lui overkomt, wel eens uitstekende invloed kunnen hebben op je humeur. :-K

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1

Met een sympathieke introductie, klein beetje rondkijken en een eenvoudig bedankje blijf je doorgaans uit de vuurlinie.

Toch vind ik het gedrag jegens nieuwelingen wel wat weg hebben van een prison courtyard, waarbij eerst de gevestigde orde even moet laten blijken wie het hier "voor het zeggen" heeft. Er wordt dan soms vrij streng naar de forumregels verwezen, terwijl de communicatie van die regels toch echt te wensen over laat. Ik vind dat daar echt veel explieter en bij herhaling naar verwezen moet worden. Vooral bij het posten van nieuwe vragen of het posten door nieuwe gebruikers.

 

De gebruiksvoorwaarden, cookies, privicybeleid, etc is iets waarmee je akkoord kunt bij het aanmelden. Deze kunnen apart benoemd worden in een algemene link "algemene voorwaarden" bijvoorbeeld. Die horen mijns inziens niet op één hoop te worden gegooid met de forumregels. En al die zaken op één pagina hebben geresulteerd in een schier oneindige - en daar onleesbare - woordenbrei, die geen mens gaat zitten doorlezen.

 

De échte forumregels zouden volgens mij wat duidelijker kunnen worden aangegeven door bijvoorbeeld een korte, maar effectieve opsomming te maken met bijvoorbeeld rode kruisjes (wat mag niet) en groene vinkjes (wat mag wel), waardoor in één oogopslag duidelijk is wat je niet moet vragen. Ook kan bij het plaatsen van berichten standaard dit overzichtje en het zoekveld worden getoond: "Voordat u uw vraag stelt, voldoet uw vraag aan de forumregels en had u al elders op het forum gezocht?" (ik noem maar wat).

 

Ook krijg ik de indruk (ik geef toe, het is slechts mijn indruk) dat mensen met een laag karma wat minder snel of uitgebreid worden geholpen. Zij kunnen immers zelf geen karma geven. Terwijl het antwoorden van de meest simpele vragen toch zinvol kan zijn voor de toekomst. Als je een simpele vraag meteen en feitelijk beantwoordt, dan kan dat antwoord wellicht in de toekomst door ánderen worden gevonden - en scheelt het weer een vraag door de volgende beginneling. Op die manier komen ook 'domme' vragen in het vervolg hoog in Google.

 

Ik geef toe dat het beantwoorden van nieuwelingen soms onevenredig veel tijd kost, maar ik vraag me dan af met welke insteek de meeste mensen dan hier antwoorden zitten te geven. Want waarom zou je wel tijd steken in het eerst herhaaldelijk fileren van een nieuwe vragensteller in plaats van meteen antwoorden, als het dan zo'n 'domme' vraag is. Persoonlijk denk ik dat een snel en enkel antwoord effectiever is opdat Higherlevel als geheel vervolgens beter in zoekmachines naar voren komt, zonder al te veel te kijken naar de mate van sympathie die (de vraag van) de vragensteller opwekt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Wat lullig. Ik krijg een melding van hartslagnu als vrijwilleger dat ik opgeroepen wordt voor een hartstilstand. Dit gaat per sms of app op mijn mobiele telefoon. Ik moet naar de Jan van Galenstraat nr 13.

 

Ik weet waar het ongeveer is, een zijstraat van de Kloosterstraat. Sprint naar mijn auto en rij weg. Verdomme, mobieltje vergeten. Kom ik in de buurt en vind de zijstraat niet. Dan maar vragen aan die meneer. Vraagt die eerst allerlei dingen over navigatie gebruiken en mobieltje en slecht voorbereid, vertikt het om mij te helpen. Tja dan maar zelf zoeken. Duurt weer extra 5 minuten. Uiteindelijk aangekomen, reanimatie gestart, blijkt achteraf dat er te laat is begonnen. Helaas is de patient overleden.

 

Ik ben zelf AED vrijwilliger en heb het gelukkig nog niet meegemaakt.

 

Link naar reactie
  • 1

Ook krijg ik de indruk (ik geef toe, het is slechts mijn indruk) dat mensen met een laag karma wat minder snel of uitgebreid worden geholpen. Zij kunnen immers zelf geen karma geven.

Dat zou wel heel sneu zijn...

 

Als je een simpele vraag meteen en feitelijk beantwoordt, dan kan dat antwoord wellicht in de toekomst door ánderen worden gevonden - en scheelt het weer een vraag door de volgende beginneling.

Nou...dat is het punt nu juist - er is bijna geen simpele vraag meer te bedenken die niet al meerdere keren gesteld en beantwoord is.

 

...maar daar kan de discussie voorgezet worden...

Dat maken we zelf wel uit, ja? ;)

Link naar reactie
  • 0

Die ongenode cafégast kennen de meeste softwareontwikkelaars en webdevelopers wel: dat is PlanMan!

 

PlanMan onderneemt NoBudget en noemt dat LowBudget.

 

Daarvoor reist PlanMan stad en land af in zijn Ideeënbus, die hij ongevraagd in de achtertuin van deze of gene parkeert.

Bijvoorbeeld bij je café, op je camping of in je forum.

 

Aan marketing heeft PlanMan ook al gedacht: ballonnen oplaten en hongerigen laven met gebakken lucht!

 

PlanMan heeft alleen — even en tijdelijk — een cashflowprobleempje. De Ideeënbus en ballonnen hebben zo'n hoge burn rate dat er meer geld bij moet dan eruit komt.

 

Maar dat begrijp jij natuurlijk wel: jij bent immers een visionair, een professional en een topondernemer die kansen ziet! En dus werk je gratis mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Die ongenode cafégast kennen de meeste softwareontwikkelaars en webdevelopers wel: dat is PlanMan!

 

PlanMan onderneemt NoBudget en noemt dat LowBudget.

 

Daarvoor reist PlanMan stad en land af in zijn Ideeënbus, die hij ongevraagd in de achtertuin van deze of gene parkeert.

Bijvoorbeeld bij je café, op je camping of in je forum.

 

Aan marketing heeft PlanMan ook al gedacht: ballonnen oplaten en hongerigen laven met gebakken lucht!

 

PlanMan heeft alleen — even en tijdelijk — een cashflowprobleempje. De Ideeënbus en ballonnen hebben zo'n hoge burn rate dat er meer geld bij moet dan eruit komt.

 

Maar dat begrijp jij natuurlijk wel: jij bent immers een visionair, een professional en een topondernemer die kansen ziet! En dus werk je gratis mee.

 

 

Tevens bestaat "Het Netwerk" van planman uit coaches en andere planmannen

Link naar reactie
  • 0

Altijd weer een verrassing welke richting een (reactie)topic opgaat :P.

Het is niet zozeer het schilderij, maar wel de omlijsting.

 

Eén ding is zeker ... mét bleekmiddel ga je die bloedspetters niet uit de ruwhouten vloerplanken krijgen. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Altijd weer een verrassing welke richting een (reactie)topic opgaat :P.

Misschien was je eigenlijke vraag wel een beetje dom... ;)

 

Hoewel 'dom' natuurlijk niet echt de beste term is - 'onnodig' of 'overbodig' zijn misschien beter. In de meeste gevallen, dan.

 

En wat maakt een vraag overbodig? Dat het antwoord met extreem weinig moeite zelf gevonden kan worden is inderdaad de meest voor de hand liggende. Gemakszucht.

 

Een andere categorie wordt gevormd door mensen die zelf al een verkeerd beeld hebben van hoe ze vinden dat iets zou moeten werken, en daar tegen beter weten in bevestiging voor zoeken. Zoals mensen die weten dat spammen niet mag, maar toch komen vragen of het wel mag als ze de adressen eerst linksdraaiend door een bomvl-filter hebben gehaald omdat ze zo graag iedereen plat willen mailen. Eigenwijsheid.

 

En inderdaad mensen als Planman die maar niet willen snappen dat het ze nooit gaat lukken om iemand te vinden die veel tijd in dat 'briljante concept' gaan steken zonder enige garantie dat daar ook maar een cent inkomsten tegenover staat. En die al helemaal niet willen snappen dat als hun concept echt zo briljant was, ze absoluut geen moeite zouden hebben een financier te vinden waardoor ze een heel blik programmeurs zouden kunnen opentrekken. Tunnelvisie.

Link naar reactie
  • 0

Een andere categorie wordt gevormd door mensen die zelf al een verkeerd beeld hebben van hoe ze vinden dat iets zou moeten werken, en daar tegen beter weten in bevestiging voor zoeken.

Ik dacht eerst, je bedoelt die andere categorie ::)? Bijvoorbeeld van de Notagatman. Ook daar wordt naar alle mogelijke bevestigingen gezocht om gaten in een reeks factuurnummers te mogen dichten met geschreven aantekeningen als stopvarf (*).

 

(*) opgepikt uit gesprekken in dat Drents cafe ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bijvoorbeeld door in het berichtvak bij een nieuw topic standaard alvast drie (verwijderbare) regels tekst op te nemen:

1. situatie

2. vraag

3. wat heb ik al gedaan om het antwoord te vinden.

Zoals ze in Drenthe zeggen: "Je heurt allèn waj begriept. ", dus vind ik dit een hééle slimme tip, waarvoor dank Ronaldinho! Ik ga direct voorstellen om dit te implementeren.

 

Hadden we veel eerder moeten doen! (maar zoals ze in Drenthe ook zeggen: "Achteruutkiekn gef kopzeert biet veuruutgaon")

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad irritant als er een levendige discussie ontstaat en het lijkt erop dat het de vraagsteller eigenlijk niet meer zoveel interesseert. Dan voel je je gebruikt.

 

Ik weet echter niet of het aantal dergelijke topics toeneemt.

 

Ik zie het ook meer als een maatschappelijk fenomeen dan alleen voor dit forum. Terwijl vroeger 'kennis=macht' verwacht iedereen nu maar dat alles met twee muisklikken beschikbaar is.

 

De dankbaarheid voor het delen van kennis is gewoon minder geworden, als reactie op 'alles is toch zomaar beschikbaar'. Ik hoef toch ook geen dankjewel te zeggen tegen Google, waarom dan wel op zo'n forum? is misschien de houding geworden.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

"Mijnheer, mag ik u wat vragen? Ik ben op zoek naar de Jan van Galenstraat."

 

"Heeft u geen navigatie in uw auto?"

 

"Nee, helaas niet."

 

"En ook niet op uw mobiele telefoon?"

 

"Nee, ook niet."

 

"En dan ook geen stratenboek bij u, zeker?"

 

"Normaliter wel, maar dat heb ik vandaag per ongeluk thuis laten liggen."

 

"Nou, da's een aardig slechte voorbereiding van uw trip. Dan weet ik niet of het wel zo handig is als ik u ga helpen, want dan heeft u waarschijnlijk niet alleen uw rit hiernaartoe zo slecht voorbereid. En dan zijn ze in de Jan van Galenstraat misschien helemaal niet zo blij met uw bezoek. Toevallig woon ik daar zelf, maar .... weet u wat, als u zo'n anderhalve kilometer terugrijdt, daar staat een stadsplattegrond. Dat lijkt me beter voor u dan dat ik u nu simpel even de weg wijs. En dat is voor een volgende keer ook wel handig, dan hoeft u niet steeds mensen lastig te vallen met dit soort vragen. Want weet u, u bent al de tweede vanochtend en ik loop hier natuurlijk niet om iedereen de weg te wijzen."

 

Grappig... Zo gaat het inderdaad. En het is me niet duidelijk aan welke kant je staat (maar dat was misschien de bedoeling)

 

Maar er moet nog steeds een knoop doorgehakt worden: Is HL er primair om mensen de weg naar de Jan van Galenstraat te wijzen, of om mensen te helpen zelfredzaam te worden? En indien het tweede: wie bepaalt dan hoeveel zelfredzaamheid genoeg is?

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

En indien het tweede: wie bepaalt dan hoeveel zelfredzaamheid genoeg is?

Ik vind het tweede, en vragen waar de Jan van Galenstraat is is op zich nog wel okay, maar als je aan het begin ervan staat vragen of je er vanaf deze kant in mag rijden terwijl er duidelijk een 'verboden in te rijden' bord staat vind ik niet echt zelfredzaam.

 

We hebben ze echt gehad met vragen als "Hoi ik wil dus voor mezelf beginnen moet ik dan belasting betalen" - los van de ontbrekende leestekens krijg ik dan de neiging om in een hoekje te gaan zitten huilen.

Link naar reactie
  • 0

Het is ook leuker om iemand op weg te helpen die zelf al het nodige heeft onderzocht, maar ondanks dat het juiste antwoord niet vind dan iemand die het wel handig vind dat alles kant en klaar wordt aangeleverd. Persoon 1 zal het, door zelf dingen te ondetzoeken, waarschijnlijk ook veel verder schoppen dan persoon 2, de zzmtwd-er*.

Feedback is uiteraard ook altijd leuk om te weten of iemand is geholpen met de antwoorden, en vooral om te weten wat diegene daar verder mee kan/gaat doen.

 

*zelfstandig zonder moeite te willen doen

Link naar reactie
  • 0
En het is me niet duidelijk aan welke kant je staat (maar dat was misschien de bedoeling)
Klopt, ik wacht eerst nog even de vervolg-column(s) af ...
kijk eens rechtsboven? ;)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
De dankbaarheid voor het delen van kennis is gewoon minder geworden, als reactie op 'alles is toch zomaar beschikbaar'. Ik hoef toch ook geen dankjewel te zeggen tegen Google, waarom dan wel op zo'n forum

 

Dat merk ik ook op mijn blog inderdaad. Daar krijg ik ook regelmatig reacties waarin mensen een vraag stellen die ik dan keurig beantwoord, en in 8 van de 10 gevallen hoor ik daar nooit meer wat van... maar ja het is weer wat extra content en daar is google gek op

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.