• 0

BTW-vraag

Dag allemaal,

Wanneer ik vanuit mijn Nederlandse (BTW-plichtige) BV een factuur moet sturen aan een Luxemburgse vennootschap zonder BTW-nummer (niet BTW-plichtig) - wat doe ik dan met de BTW?

1) subtotaal = 826 (ex) + 174 (21% BTW) = 1000 (incl BTW) -- vernoemen mijn BTW-nummer en afdragen Nederlandse fiscus

OF

2) subtotaal = 1000 (ex) + 0 (0% BTW) = 1000 (incl BTW)

 

vriendelijke groet

Admiraal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Admiraal,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Is het een dienst en zo ja wat voor soort dienst? Zie de informatie van de Belastingdienst over Btw berekenen bij diensten aan afnemers in andere EU-landen. Meteen een rijtje vragen: Waarom verander je de prijs ex BTW? Is de Luxemburgse klant geen particulier maar een onderneming?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ron, bedankt voor de snelle reactie.

Er is een prijs overeengekomen van 1000 voor de geleverde dienst (een consult).

De Luxemburgse partij is inderdaad een onderneming en geen particulier waardoor het aannemelijk is dat ik de BTW moet verleggen. Echter, de Luxemburgse onderneming is niet BTW plichtig en heeft derhalve geen BTW nummer.

Link naar reactie
  • 0

Dag Ron, bedankt voor de snelle reactie.

Er is een prijs overeengekomen van 1000 voor de geleverde dienst (een consult).

 

Maar met een bedrijf kom je toch altijd een prijs ex btw overeen?

 

Ik zou dus zeggen dat alleen optie 3 goed is: een factuur van € 1.000,- + 21% BTW = € 1.210,-

Dat de Luxemburgse partij geen BTW kan verrekenen is pech voor ze, maar heeft geen enkele invloed op jouw prijs/kosten. Jouw consult kost gewoon € 1.000,- ex btw

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb recentelijk soortgelijke ervaring gehad:

Een onderneming met KvK-nummer zonder BTW-nummer in Engeland. Rekening is bijvoorbeeld € 100,- excl. BTW.

 

Ik heb de Belastingdienst hierover gebeld en ze kwamen met het volgende antwoord:

Normaal dien ik de BTW te verleggen en bij aangifte omzetbelasting in vraag 3b op te geven.

Maar omdat de buitenlandse onderneming in EU geen BTW-nummer heeft, dien ik deze omzet in dit geval bij aangifte omzetbelasting vraag 1e in te vullen, en op factuur BTW verlegd te noteren.

 

Dus heb ik € 100,- + reverse charge VAT in de factuur opgegeven. Voor de zekerheid heb ik de KvK nummer van de klant in de factuur gezet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb recentelijk soortgelijke ervaring gehad:

Een onderneming met KvK-nummer zonder BTW-nummer in Engeland. Rekening is bijvoorbeeld € 100,- excl. BTW.

 

Ik heb de Belastingdienst hierover gebeld en ze kwamen met het volgende antwoord:

Normaal dien ik de BTW te verleggen en bij aangifte omzetbelasting in vraag 3b op te geven.

Maar omdat de buitenlandse onderneming in EU geen BTW-nummer heeft, dien ik deze omzet in dit geval bij aangifte omzetbelasting vraag 1e in te vullen, en op factuur BTW verlegd te noteren.

 

Dus heb ik € 100,- + reverse charge VAT in de factuur opgegeven. Voor de zekerheid heb ik de KvK nummer van de klant in de factuur gezet.

Dat lijkt mij niet correct.

 

1. Er is sprake van een Engelse ondernemer zonder BTW-registratie (dat kan).

2. Er is pas sprake een afstandsverkoop als je in 1 jaar meer verkoopt dan het drempelbedrag van het EU-land waar de goederen naartoe gaan.

 

Kom je niet boven het drempelbedrag uit dan betekent dat je de Nederlandse BTW in rekening moet brengen.

 

Stuur uw klant een factuur met Nederlandse btw

Geef de levering aan in de btw-aangifte. (rubriek 1b of 1b)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt mij niet correct.

 

Misschien heeft Adelouahed (welkom overigens op Higherlevel! ) de gouden tips van Ward niet gelezen?

 

Je moet de BelastingTelefoon drie keer bellen en daarna het gemiddelde nemen van de twee antwoorden die het minst van elkaar afwijken.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Normaal dien ik de BTW te verleggen en bij aangifte omzetbelasting in vraag 3b op te geven.

Maar omdat de buitenlandse onderneming in EU geen BTW-nummer heeft, dien ik deze omzet in dit geval bij aangifte omzetbelasting vraag 1e in te vullen, en op factuur BTW verlegd te noteren.

Inderdaad niet correct. Rubriek 1 e heeft volgens de toelichting van de OB niets met buitenland te maken.

"Vul hier de omzet in van goederen en diensten in die u in Nederland levert tegen het 0% tarief of die niet bij u belast zijn".

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1. Er is sprake van een Engelse ondernemer zonder BTW-registratie (dat kan).

2. Er is pas sprake een afstandsverkoop als je in 1 jaar meer verkoopt dan het drempelbedrag van het EU-land waar de goederen naartoe gaan.

 

Los van dat de belastingdienst waarschijnlijk een verkeerd antwoord heeft gegeven is dit mogelijk ook niet correct. Afstandsverkopen gaan over goederen, Abdelouahed heeft een "soortgelijke ervaring" gehad maar bij TS ging het om een dienst. Zonder verdere info valt hier verder niet veel over te zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

1. Er is sprake van een Engelse ondernemer zonder BTW-registratie (dat kan).

2. Er is pas sprake een afstandsverkoop als je in 1 jaar meer verkoopt dan het drempelbedrag van het EU-land waar de goederen naartoe gaan.

 

Los van dat de belastingdienst waarschijnlijk een verkeerd antwoord heeft gegeven is dit mogelijk ook niet correct. Afstandsverkopen gaan over goederen, Abdelouahed heeft een "soortgelijke ervaring" gehad maar bij TS ging het om een dienst. Zonder verdere info valt hier verder niet veel over te zeggen.

Weliswaar correct, ook voor 100 euro kan best een dienst worden verleent, maar behoudens enkele uitzonderingen zal in de meeste gevallen - in het onderhavige een aanname mijnerzijds en vandaar mijn inleidende zin ... "Dat lijkt mij niet correct." - ook voor dienstverlening de Nederlandse btw in rekening gebracht moeten worden. Wat het ook mag zijn, het gaat in ieder geval niet om de manier die BD heeft geadviseerd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

"Vul hier de omzet in van goederen en diensten in die u in Nederland levert tegen het 0% tarief of die niet bij u belast zijn".

 

Ik heb even de toelichting OB 2016 even doorgenomen en lees het volgende bij 1e:

"Vul hier de omzet in van goederen en diensten in die u in Nederland levert tegen het 0%-tarief of die niet bij u belast zijn. Dit zijn bijvoorbeeld:

– leveringen van goederen en diensten in Nederland die vallen onder het 0%-tarief (zie tabel II)

– leveringen van goederen en diensten waarbij de btw verlegd is naar een andere ondernemer"

 

Wat mij betreft valt het onder de tweede voorbeeld, en daar staat geen ondernemer in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

@abdelouahed

Je moet het helaas zo lezen wat Norbert uitlegt. Ik ben zelf ook altijd zeer alert op dit soort beschrijvingen met voorbeelden. Door voorbeelden te noemen waarin men in het eerste voorbeeld 'Nederland' insluit en in het tweede voorbeeld niet, maakt het inderdaad weer onderscheidend.

 

De aangifte maakt gebruik van rubrieken die ook gesplitst zijn in NL en die van Buitenland. Die van NL staan als omzet in rubriek 1. Dus moeten we daar ook vanuitgaan dat 1e een binnenlandse aangelegenheid is. Dat de belastingtelefoon van deze simpele scheiding zomaar afwijkt is niet begrijpelijk.

 

Zie blz 6: 1 Prestaties binnenland

 

EDIT: Echter, echter, Dit is ook vreemd: Blz 8

 

De verleggingsregeling komt voor bij:

– zakendoen met het buitenland

 

Dus ???

Link naar reactie
  • 0

EDIT: Echter, echter, Dit is ook vreemd: Blz 8

 

De verleggingsregeling komt voor bij:

– zakendoen met het buitenland

 

Correctie: Ik had toelichting 2015 nog open staan. Ik zie dit nu in de toelichting van 2016 niet meer vermeld staan.

 

Dus in Rubriek 1e : GEEN buitenland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.