• 0

Instapppen in start-up

Graag zou ik het volgende op dit forum willen neerleggen, omdat ik moeite heb met inschatten wat redelijk is een situatie als deze. Het gaat om het volgende:

 

Twee kennissen van mij zijn een jaar of 2-3 geleden begonnen met het samenstellen van een assortiment medische sportartikelen (tapes, bandages ed). Ik heb vanaf de start aangegeven dat ik erg gecharmeerd ben van het idee en de manier waarop zij dit concept neerzetten. En dat ik het betreur dat ik er niet vanaf de start bij betrokken ben geweest. Nu de ontwikkelingsfase voorbij is hebben ze aan mij gevraagd of ik niet bij het bedrijf betrokken wil zijn en de sales op mij wil nemen. We zijn toen in gesprek gegaan en ik heb aangegeven graag betrokken te zijn maar mij eigenlijk graag wil inkopen. Zij zijn hier echter erg terughoudend in en deden mij een voorstel (5% aandelen) wat ik te summier vind. Dit heb ik afgewezen. Vervolgens hebben we het even gelaten voor wat het is maar korte tijd later namen zij wederom contact op of we niet nog eens om tafel konden gaan zitten om een samenwerking te bespreken. Lang verhaal kort hebben we afgesproken eerst eens 6 maanden met elkaar in zee te gaan (in loondienst) en daarna verder te kijken.

 

Nu heb ik uiteraard nog steeds de wens om in te stappen: ik heb geen behoefte in loondienst te gaan/blijven, ik heb bewust mijn 9-5 baan kortgeleden opgezegd. Nu heb ik geproefd uit de eerdere gesprekken dat zij de jaren voorwerk niet zomaar te grabbel willen gooien en zodoende mij niet zomaar een substantieel aandeel willen toebedelen. Hier zit mijn vraag en twijfel: ik vind dat het wel meevalt met het werk dat zij erin hebben gestoken. Ze hebben een leverancier gevonden en een assortiment samengesteld. Hier zijn ze 2 jaar parttime mee bezig geweest. De onderneming heeft alleen maar schuld en draait minimale omzet. Ze hebben mij (of iemand anders) echt nodig om te gaan verkopen en uiteindelijk een winstgevend bedrijf te gaan worden. In mijn ogen hebben ze dus wel veel voorwerk gedaan maar is de onderneming nauwelijks wat waard. Uiteraard denken zij hier iets anders over.

 

Daarnaast hebben zij meerdere bedrijfjes en geen zin/tijd/kennis om goede sales te doen. Ook weet ik dat ik meer kan brengen dat enkel sales: ik ben op meerdere vlakken een toevoeging aan de onderneming en dit weten zij ook. Uiteraard breng ik met de inkoop ook nog kapitaal mee.

 

Wat is redelijk om voor te stellen in deze situatie? Of wat is gebruikelijk is deze gevallen? Ik hoop dat iemand mij een eindje op weg kan helpen: ik vind dit erg lastig om in te schatten wat wenselijk is.

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Maarten,

 

Wat jij beschrijft gebeurt heel veel en ik snap precies hoe je je voelt. 5% hebben in een bedrijf waar twee aandeelhouders zitten die dus nog 95% bezitten betekent dat je helemaal niets te zeggen hebt en dat wil je natuurlijk niet.

 

Aangezien je je baan hebt opgezegd dat ik er gemakshalve nog even wat uit dat je vrij jong bent. Als je het eerlijke antwoord wilt: Ga in gesprek, leg je ziel op tafel en vertel hoe je in het verhaal zit. Dat je minimaal wilt inkopen voor 33%. Dus alle aandeelhouders een even groot aandeel, of haak af.

 

Hoe het begint is meestal hoe het eindigt en als zij niet willen delen moet jij niet de kar willen trekken. Afstand nemen is lastig in het begin omdat je gevoel wel wilt, maar op termijn is het zakelijk echt beter.

 

Daarnaast: Waarom start je het niet zelf?

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Een paar puntjes van aandacht ...

 

puntje 1. "Twee kennissen van mij zijn een jaar of 2-3 geleden begonnen met het samenstellen van een assortiment medische sportartikelen" >> Drie jaar gelden begonnen ... dat noem ik geen start-up meer.

 

puntje 2. "Nu de ontwikkelingsfase voorbij is hebben ze aan mij gevraagd of ik niet bij het bedrijf betrokken wil zijn en de sales op mij wil nemen." >> zonder verkoper en verkoop geen (positief) resultaat. Als je echt een goede verkoper bent dan ligt de daar de kracht om je eigen voorwaarden gehonoreerd te krijgen.

 

puntje 3. "De onderneming heeft alleen maar schuld en draait minimale omzet. Ze hebben mij (of iemand anders) echt nodig om te gaan verkopen en uiteindelijk een winstgevend bedrijf te gaan worden. In mijn ogen hebben ze dus wel veel voorwerk gedaan maar is de onderneming nauwelijks wat waard. Uiteraard denken zij hier iets anders over." Dat biedt perspectieven ... voor jezelf uiteraard.

 

puntje 4. "Daarnaast hebben zij meerdere bedrijfjes en geen zin/tijd/kennis om goede sales te doen. Ook weet ik dat ik meer kan brengen dat enkel sales: ik ben op meerdere vlakken een toevoeging aan de onderneming en dit weten zij ook. Uiteraard breng ik met de inkoop ook nog kapitaal mee." >> Voortbordurend op de vraag van LiGuido - "Daarnaast: Waarom start je het niet zelf?" >> doe een overnamebod. Overnemen is makkelijker dan zelf starten.

 

Enkele wedervragen wil ik je niet onthouden ...

- medische sportartikelen ... is dat een interessante markt of niet?

- en indien ja, hoe wring je jezelf tussen de gevestigde bedrijven?

- en ben je de goede verkoper die jezelf denkt te zijn?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties!

 

Graag wil ik een aantal zaken toevoegen/benadrukken: ik zou het liefst samen met de 2 anderen op gelijkwaardige basis verder gaan. Ik heb veel vertrouwen in hun kwaliteiten en denk dat we als team het beste resultaat gaan neerzetten. Ik denk echter dat zij hun 'voorwerk' hoger inschatten dan realistisch is en dat het bedrijf in potentie veel waard is maar nu nog niet. Maar dit is natuurlijk mij kijk op het verhaal.

 

Een overname of zelf starten is zodoende geen optie voor mij. Echter, hoe bepaal je hoeveel dit voorwerk/goodwill/investeringen (tijd/geld) waard is? En wat is zodoende redelijk vanuit mijn kant om te 'eisen'?

 

Uiteindelijk wordt het stoppen of inkopen: in het geval van inkopen vind ik het dus lastig om te bepalen wat een fair voorstel zou zijn richting de 2 heren. Ikzelf wil graag 1/3: is dit redelijk?

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is redelijk als ik het verhaal zo hoor. En wat ik ook al in mijn vorige post schreef: Je moet dit doen op basis van gelijkheid.

 

Het hele verhaal van het 'voorwerk' vind ik niet meer spelen als je het hebt over inkopen. Het bedrijf heeft een waarde (dat moet bepaald worden) en voor 33% koop jij je in. Beide geven 16,5% aandelen aan jou.

 

Voor minder moet je het volgens mij ook niet willen.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0
Een overname of zelf starten is zodoende geen optie voor mij. Echter, hoe bepaal je hoeveel dit voorwerk/goodwill/investeringen (tijd/geld) waard is? En wat is zodoende redelijk vanuit mijn kant om te 'eisen'?
Als er sprake is van inkopen dan heb je vooraf inzage in de jaarrekeningen van de afgelopen drie jaren. Daaruit moet blijken hoeveel de onderneming waard is en of er sprake is van winst of verlies. Een goed gevulde of lege orderportefeuille voor de komende xx maanden zegt ook veel. Van belang zijn de investeringen, de resultaten en de verwachtingen. Alle investeringen in arbeid, tijd en geld zijn waardeloos als dat geen winst oplevert.

 

Uiteindelijk wordt het stoppen of inkopen: in het geval van inkopen vind ik het dus lastig om te bepalen wat een fair voorstel zou zijn richting de 2 heren. Ikzelf wil graag 1/3: is dit redelijk?
Redelijk is niet relevant ... want waar hebben wij het over ... "standaard" aandelen, preferente aandelen, prioriteitsaandelen of nog iets anders?

 

Overigens zie ik nog geen antwoorden op mijn eerdere vagen ...

- medische sportartikelen ... is dat een interessante markt of niet?

- en indien ja, hoe wring je jezelf tussen de gevestigde bedrijven?

- en ben je de goede verkoper die jezelf denkt te zijn?

 

Even terugkerend naar je inleidend verhaal ...

"Twee kennissen van mij zijn een jaar of 2-3 geleden begonnen met het samenstellen van een assortiment medische sportartikelen (tapes, bandages ed). Ik heb vanaf de start aangegeven dat ik erg gecharmeerd ben van het idee en de manier waarop zij dit concept neerzetten. En dat ik het betreur dat ik er niet vanaf de start bij betrokken ben geweest."

... koppel de emotie even los en benader de situatie met enige nuchterheid ... om het Fingerspitzengevoel of onderbuikgevoel maar even buiten beschouwing te laten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Maarten,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik vind dat het wel meevalt met het werk dat zij erin hebben gestoken

(...)

De onderneming heeft alleen maar schuld en draait minimale omzet. Ze hebben mij (of iemand anders) echt nodig om te gaan verkopen en uiteindelijk een winstgevend bedrijf te gaan worden.

(...)

In mijn ogen hebben ze dus wel veel voorwerk gedaan maar is de onderneming nauwelijks wat waard.

(...)

Daarnaast hebben zij meerdere bedrijfjes en geen zin/tijd/kennis om goede sales te doen.

Ik zou het liefst samen met de 2 anderen op gelijkwaardige basis verder gaan. Ik heb veel vertrouwen in hun kwaliteiten en denk dat we als team het beste resultaat gaan neerzetten.

(...)

Ikzelf wil graag 1/3: is dit redelijk?

 

Het kan aan mij liggen dat ik het niet goed begrijp hoor, maar... je wilt jezelf dus inkopen in een onderneming met schulden die nauwelijks wat waard is omdat je veel vertrouwen hebt in de kwaliteiten van ongemotiveerde kennissen die tot nu toe slechts een minimale omzet hebben gerealiseerd en je wilt gelijkwaardig samenwerken met mensen die geen tijd hebben en afhankelijk zijn van jouw verkooptalent, alleen maar omdat je hun concept zo charmant vindt.

 

Tja, wat zal ik daar nu eens over adviseren. >;(

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Twee kennissen van mij zijn een jaar of 2-3 geleden begonnen met het samenstellen van een assortiment medische sportartikelen (tapes, bandages ed).

 

 

Overigens zie ik nog geen antwoorden op mijn eerdere vagen ...

- medische sportartikelen ... is dat een interessante markt of niet?

- en indien ja, hoe wring je jezelf tussen de gevestigde bedrijven?

 

 

google cure tape of medical tape

 

Een enorme vechtersmarkt waarbij de laagste prijs geldt, of drie personen er een boterham mee kunnen verdienen, dat betwijfel ik.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Wat is redelijk om voor te stellen in deze situatie? Of wat is gebruikelijk is deze gevallen? Ik hoop dat iemand mij een eindje op weg kan helpen: ik vind dit erg lastig om in te schatten wat wenselijk is.

Niet doen. De kern van wat jullie willen ligt veel te ver uit elkaar: jij wil juist participeren (en dus liefst op basis van gelijkheid), zij willen helemaal niet dat je participeert.

 

Wellicht dat door een derde in de onderhandelingen te betrekken de belemmeringen over en weer weggewerkt kunnen worden. Maar zolang die belemmeringen er zijn, lijkt mij dat er geen gezonde basis is voor samenwerking.

Link naar reactie
  • 0

Overigens zie ik nog geen antwoorden op mijn eerdere vagen ...

- medische sportartikelen ... is dat een interessante markt of niet?

- en indien ja, hoe wring je jezelf tussen de gevestigde bedrijven?

google cure tape of medical tape

 

Een enorme vechtersmarkt waarbij de laagste prijs geldt, of drie personen er een boterham mee kunnen verdienen, dat betwijfel ik.

Het is niet de bedoeling dat Google daar antwoord op geeft, maar TS ... 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als je op basis van dit merk/assortiment zou willen ondernemen, zou een distribiteurschap in de Duits- of Engelstalige markt m.i. voor de hand kunnen liggen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij volledig aan bij StevenK.

 

Na het lezen van jouw reacties krijg ik het gevoel dat zij jou enkele aandelen willen geven omdat ze je er graag bij willen hebben.

 

De redenatie over de waarde van het bedrijf doet imho niet ter zake en zou zeker nooit een punt van discussie moeten worden. Als je met de eigenaren gaat discussiëren over waarde die jij op vrijwel nul stelt dan is deze kans voor alle partijen verkeken. Niemand hoort graag dat zijn inspanning van afgelopen periode geen waarde hebben en persoonlijk vind ik dat in dit geval ook niet reëel.

 

Ik denk dat je het veel meer moet zoeken in een goede winstdeling/bonusregeling voor de verkopen die je realiseert.

 

Aandelen blijft ook in de toekomst een hekel punt.

Jij gaat je inspannen voor de sales en als je dat goed doet zal de waarde van het bedrijf stijgen.

Wil je over een jaar alsnog instappen dan moet je meer geld meebrengen. Dat wringt meestal met het gevoel dat jij degene bent die voor de extra omzet hebt gezorgd.

 

Ik raad je aan om voor jezelf een aantal scenario's uit te schrijven en goed na te denken of dit voor beide partijen iets oplevert cq acceptabel is. Verder is het belangrijk dat jullie van elkaar heel duidelijk hebben wat jullie van elkaar verwachten. Ga niet over 1 nacht ijs maar neem daar de tijd voor.

 

Het advies van StevenK om er een derde onafhankelijke partij bij te betrekken met ervaring op het gebied van deelnames zou ik zeker opvolgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.