• 0

Is mijn kostenplaatje voor het opstarten van een autobedrijf compleet?

Beste leden,

 

Na enkele keren auto's te hebben ingekocht en doorverkocht met winst, hebben we vaak gesproken over een bedrijf. Dit zorgt er voor dat we niet altijd te maken krijgen met Motorrijtuigenbelasting

en Autoverzekering tijdens het inkopen.

 

Doel

Binnenkort willen mijn broer en ik samen een voertuigenbedrijf beginnen. Het gaat vooral om het inkopen en verkopen van tweedehands auto's tot €5.000, maar in het begin zullen we ons vooral

richten op de inkoop van auto's tot €2.500,-. Later zullen we ook tijden maken om ook scooters, quads en driewielers te verkopen. Echter zal dit pas in het tweede of derde jaar van pas

moeten komen, aangezien we eerst zullen moeten ''experimenteren'' met auto's.

 

Na enkele keren auto's te hebben ingekocht en doorverkocht met winst, hebben we vaak gesproken over een bedrijf. Dit zorgt er voor dat we niet altijd te maken krijgen met Motorrijtuigenbelasting

en Autoverzekering tijdens het inkopen.

 

Bedrijfsruimte

Persoonlijk heb ik al wat research gedaan naar de mogelijkheden voor ons autobedrijf. Aangezien we nog geen ervaring hebben in het ondernemen lijkt het ons slimmer om klein te beginnen, want

oefening baart kunst. Ik heb inmiddels een bedrijfsruimte kunnen vinden van 6,4 M x 27 M, dit maakt dus 175M2. Dit is genoeg voor 10 grote sedans (gebasseerd op een BMW 5-serie). Persoonlijk vind ik dit een mooi begin. Geloof het of niet, maar dit pand kost me €5.227,20 per jaar! Laten we zeggen dat ik hopelijk 10 auto's per maand kan weg doen, wat uitkomt op 120 per jaar. Persoonlijk vind ik dit een perfecte start voor een onervaren ondernemer, maar dat

ter zijde.

 

Kostenplaatje

Ik heb een kleine kostenplaatje gemaakt van de te verwachten kosten voor het opstarten van een autobedrijf, zodat ik weet wat ons te wachten staat in de toekomst. Echter ben ik er niet zeker

van of er andere kosten bij zullen komen, of dat ik iets over het hoofd heb gezien. Let er echter wel op dat ik de kosten voor inkoop niet heb bijgeteld, aangezien deze variabel zijn.

 

Zoals jullie hebben gezien ontbreken de Advertentiekosten en Verzekering Bedrijfsvoorraad, waardoor het bedrag van € 14.207,86 niet meer compleet is, maar laten we zeggen dat het totaalplaatje neerkomt op zo'n € 17.500,- in het eerste jaar, exclusief de prijs van inkoop!

 

Persoonlijk denk ik dat het plaatje wel compleet is, maar echter ben ik me daar niet zeker van. Wat vinden jullie?

 

Bekijk mijn Excel-sheet en laat wat van je horen!

Kostenoverzicht_Autobedrijf.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zal nog rekening moeten houden met wat standaard bedrijfsverzekeringen.

 

Ik ken de regels niet precies, maar moet standaard 6 maanden garantie geven? Hoe gaat je dat afhandelen?

 

Een standaard 6 maanden garantie is niet verplicht. Dit is volgens mij wel het geval als je bent aangesloten bij BOVAG.

Link naar reactie
  • 0

Okii. Maar wil je dan niet aangesloten zijn bij BOVAG? Als ik kan kiezen tussen een auto kopen met garantie of zonder, dan zal ik eerder kiezen voor met garantie.

 

Zal je die kostenpost dus ook niet moeten opnemen?

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Laat je proefritten doen? Dan heb je ook nog te maken met brandstofkosten.

 

Doe je (achterstallig) onderhoud en kleine reparaties en wat heb je daarvoor nodig?

 

Hoe zit het met de APK-keuringen van je voorraad auto's?

 

Is de huur van het pand inclusief allerlei belastingen? Afvalstoffenheffing, onroerendgoedbelasting, rioolheffing, etc.?

 

En je hebt het over Eneco, maar daar zitten de kosten van water niet bij.

 

Link naar reactie
  • 0

Okii. Maar wil je dan niet aangesloten zijn bij BOVAG? Als ik kan kiezen tussen een auto kopen met garantie of zonder, dan zal ik eerder kiezen voor met garantie.

 

Zal je die kostenpost dus ook niet moeten opnemen?

 

Goed punt.

 

Alleen om in aanmerking te komen voor de BOVAG-garantie moet je het volgende doen:

 

Het onderstaande wordt vermeld over de garantie die je krijgt bij een autobedrijf dat aangesloten is bij BOVAG. Dit staat in hun Algemene Voorwaarden.

 

Garantie BOVAG:

Deze garantie geldt uitsluitend indien BOVAG garantie is afgegeven door een bij BOVAG aangesloten autobedrijf voor een auto, waarvan de koopprijs tenminste bedraagt: 4500 EURO of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan 4500 EURO maar wél meer is dan 35 % van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.

 

Zoals je hebt gezien krijg je pas garantie als je auto €4.500,- bedraagt OF 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde wat ongeveer zal uitkomen op €2.500 - €3.000.

 

Zoals ik verteld heb is het de bedoeling om ons in het begin vooral te richten op auto's tot €2.500. Wanneer de zaken goed gaan, dan kunnen we overschakelen tot het aanbieden van BOVAG-garantie.

 

Wel een goed punt!

Link naar reactie
  • 0

Laat je proefritten doen? Dan heb je ook nog te maken met brandstofkosten.

 

Doe je (achterstallig) onderhoud en kleine reparaties en wat heb je daarvoor nodig?

 

Hoe zit het met de APK-keuringen van je voorraad auto's?

 

Is de huur van het pand inclusief allerlei belastingen? Afvalstoffenheffing, onroerendgoedbelasting, rioolheffing, etc.?

 

En je hebt het over Eneco, maar daar zitten de kosten van water niet bij.

 

 

Brandstof: Ik denk dat de inhoud al genoeg zal zijn voor enkele proefritten, maar ik denk niet dat ik honderden euro's kwijt ben per maand aan brandstof.

 

Onderhoud: Het is de bedoeling dat we ons alleen richten op de inkoop en verkoop van auto's. We voeren uitsluitend onderhoud aan onze voorraad, maar we zijn geen schadeherstelbedrijf.

 

APK: De kosten van APK zullen deel uitmaken van de verkoopprijs.

 

Belastingen: Goed punt! Hier heb ik helaas niet aan gedacht, maar gezien het een pand is van rond de €5.300,- per jaar zal het toch niet zo hoog zijn?

 

Waterkosten: De waterkosten zijn inderdaad een belangrijke punt, gezien de auto's schoongemaakt moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Als je als consument een auto bij jullie koopt, heb je altijd recht op een goed te gebruiken product. Dat isbetekent dat je altijd een vorm van garantie zal moeten leveren indien het hier niet aan voldoet. Prijs is hiervoor geen beperking. Dus houd rekening met deze kosten. Verder denk ik dat de markt voor dit soort bolides beperkt is. Dus vind ik 120 aan de ruime kant. Mijn ervaring zegt: 25 a 45 als je het goed doet. Je moet ze namelijk ook nog kunnen vinden voor dat soort prijzen en in een plausibele staat. Succes verder.

Link naar reactie
  • 0

Als je als consument een auto bij jullie koopt, heb je altijd recht op een goed te gebruiken product. Dat isbetekent dat je altijd een vorm van garantie zal moeten leveren indien het hier niet aan voldoet. Prijs is hiervoor geen beperking. Dus houd rekening met deze kosten. Verder denk ik dat de markt voor dit soort bolides beperkt is. Dus vind ik 120 aan de ruime kant. Mijn ervaring zegt: 25 a 45 als je het goed doet. Je moet ze namelijk ook nog kunnen vinden voor dat soort prijzen en in een plausibele staat. Succes verder.

 

Een consument heeft inderdaad recht op een deugdelijk product, zolang het maar een nieuwe product is. De handel in tweedehands goederen is een andere wereld. Garantie kunnen geleverd worden, maar als autohandelaar ben je niet verplicht om dit te doen. Een voorbeeld zijn de vele auto's die tegen meeneemprijzen worden verkocht. Deze zijn altijd zonder garantie.

 

De handel in dit soort ''bolides'' is juist te doen. Mensen kopen eerder een auto van €5.000,- i.p.v een echte bolide van €55.000,-.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een consument heeft inderdaad recht op een deugdelijk product, zolang het maar een nieuwe product is.

Nee. De consument heeft altijd recht op een deugdelijk product.

Sterker nog: jij mag geen ondeugdelijke producten verkopen!

 

De handel in tweedehands goederen is een andere wereld. Garantie kunnen geleverd worden, maar als autohandelaar ben je niet verplicht om dit te doen. Een voorbeeld zijn de vele auto's die tegen meeneemprijzen worden verkocht. Deze zijn altijd zonder garantie.

 

Ook een handelaar in 2e of 3hands auto's moet voldoen aan het conformiteitsbeginsel. Dat betekent dat de klant mag verwachten dat hij/zij een auto koopt zonder verborgen gebreken dat voldoet aan de verwachtingen die de koper (mede gelet op ouderdom en prijs) redelijkerwijs van de auto mag verwachten.

 

Citaat van AMS advocaten:

De koper van een tweedehands auto loopt per definitie meer risico op gebreken dan de koper van een nieuwe auto. Als de koper kan bewijzen dat de gebreken al op moment van verkoop aanwezig waren, dan is sprake van non-conformiteit en kan de koper de koop ontbinden, of herstel of vervanging vorderen. Handelt de verkoper in uitoefening van beroep of bedrijf en is de koper een particulier? Dan helpt de wet de koper een handje bij het leveren van het bewijs. Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden zette begin vorig jaar nogmaals helder uiteen hoe dat werkt.

 

Klik vooral eens op die link van het gerechtshof, goede uitleg.

 

Alvast een spoiler:

 

Tweedehands auto gaat vijf weken na aanschaf stuk. De koper spreekt de verkoper in eerste aanleg met succes aan. De rechtbank heeft geoordeeld dat de auto niet aan de overeenkomst beantwoordde en heeft de verkoper veroordeeld tot terugbetaling van de aanschafprijs. De verkoper is van dit vonnis in appel gekomen. Het hof overweegt dat stelplicht en bewijslast in beginsel op de koper rusten. De wet komt de consument echter tegemoet, door te bepalen dat wanneer een zaak binnen zes maanden na aanschaf kapot gaat, de verkoper moet bewijzen dat het geleverde product wel goed was. Het hof is van oordeel dat niet zonder meer duidelijk is dat het gebrek aan de auto aan de koper is te wijten, zodat het hof het verweer van de verkoper dat de koper op onverantwoord wijze met de auto is omgegaan, passeert. De verkoper moet bewijzen dat de auto ten tijde van de verkoop geen gebreken had, anders dan die van een auto van die leeftijd en dat type mochten worden verwacht.

 

Lang verhaal kort: verkopersgarantie geven op een 2e hands auto hoeft inderdaad niet, maar een product moet op het moment van koop geen verborgen gebreken bevatten.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een consument heeft inderdaad recht op een deugdelijk product, zolang het maar een nieuwe product is. De handel in tweedehands goederen is een andere wereld. Garantie kunnen geleverd worden, maar als autohandelaar ben je niet verplicht om dit te doen.

Ook bij door een bedrijf geleverde tweedehands goederen heeft de consument rechten. Het werkt iets anders dan bij nieuwe goederen, maar een hele andere wereld is het niet. De verkoper heeft meldingsplicht en de verkoper heeft controleplicht, maar de auto moet wel deugen. Het idee van meeneemprijzen zonder garantie gebeurt in de praktijk veel bij auto's, maar dat mag dus niet zomaar.

 

Edit: Norbert was me al uitgebreid voor.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nee. De consument heeft altijd recht op een deugdelijk product.

Sterker nog: jij mag geen ondeugdelijke producten verkopen!

 

Ik begrijp niet waarom u denkt dat het mijn bedoeling is om ondeugdelijke producten te verkopen. Als startend ondernemer zal ik er alles aan doen om mijn klanten tevreden te houden. Dit zorgt natuurlijk voor naamsbekendheid en een goede beoordeling van klanten.

 

Lang verhaal kort: verkopersgarantie geven op een 2e hands auto hoeft inderdaad niet, maar een product moet op het moment van koop geen verborgen gebreken bevatten.

 

Over de garantie had ik dus gelijk, het hoeft niet, maar stel dat ondernemer zelf niet weet van de verborgen gebreken?

Link naar reactie
  • 1
Zoals jullie hebben gezien ontbreken de Advertentiekosten en Verzekering Bedrijfsvoorraad, waardoor het bedrag van € 14.207,86 niet meer compleet is, maar laten we zeggen dat het totaalplaatje neerkomt op zo'n € 17.500,- in het eerste jaar, exclusief de prijs van inkoop!

 

Persoonlijk denk ik dat het plaatje wel compleet is, maar echter ben ik me daar niet zeker van. Wat vinden jullie?

 

Ik mis je belangrijkste verzekering: bedrijfsaansprakelijkheid (meestal de basis van de garagedekking waar je ook rijrisico's zoals groene plaat, demo's en eigen auto's op dekt, alsook de bedrijfsvoorraad)

 

Daarnaast mis ik kosten telefonie / internet (hoe wil je anders online tenaamstellen?, en kunnen klanten alleen cash betalen of huur je ook een pinapparaat) en zaken al aanschaf kluis, sleutelkluis, alarm en abonnement alarmcentrale, onderhoud blusmiddelen etc. (dat zullen allemaal verzekeringsvereisten zijn)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet waarom u denkt dat het mijn bedoeling is om ondeugdelijke producten te verkopen.

Nogal logisch dat je dat niet begrijpt, want dat denk ik helemaal niet :) Ik reageerde alleen op jouw reactie "Een consument heeft inderdaad recht op een deugdelijk product, zolang het maar een nieuw product is"

Daarmee leek je te suggereren dat een consument geen recht heeft op een deugdelijk product als dat product niet nieuw is.. :)

 

Over de garantie had ik dus gelijk
Yep. garantie geven als verkoper is niet verplicht. Fabrieks of verkopergarantie is ook iets anders als wettelijke garantie

 

maar stel dat ondernemer zelf niet weet van de verborgen gebreken?

Zie de geciteerde toelichting van het gerechtshof : de eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij jou."De verkoper moet bewijzen dat de auto ten tijde van de verkoop geen gebreken had, anders dan die van een auto van die leeftijd en dat type mochten worden verwacht."

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik mis je belangrijkste verzekering: bedrijfsaansprakelijkheid (meestal de basis van de garagedekking waar je ook rijrisico's zoals groene plaat, demo's en eigen auto's op dekt, alsook de bedrijfsvoorraad)

Zijn dit verplichte kosten of zijn de genoemde verzekeringen (Groene Plaatverzekering en Bedrijfsvoorraadverzekering) genoeg?

 

Daarnaast mis ik kosten telefonie / internet (hoe wil je anders online tenaamstellen?, en kunnen klanten alleen cash betalen of huur je ook een pinapparaat) en zaken al aanschaf kluis, sleutelkluis, alarm en abonnement alarmcentrale (dat zullen allemaal verzekeringsvereisten zijn, onderhoud blusmiddelen etc.

 

Kosten voor telefonie en internet zijn niet nodig, gezien ik een platform heb weten te vinden dat kan zorgen voor mobiele tenaamstelling door middel van mijn smartphone.

 

Persoonlijk heb ik gedacht aan Mobiel Bankieren. Tegenwoordig biedt iedere bank de mogelijkheid om via een paar simpele tikken via je je telefoon te betalen. Bijna iedereen loopt rond met een smartphone. Wat vindt je hiervan?

Link naar reactie
  • 0

Zijn dit verplichte kosten

Nee

 

of zijn de genoemde verzekeringen (Groene Plaatverzekering en Bedrijfsvoorraadverzekering) genoeg?

Nee, en geen "of". Het zijn geen verplichte kosten en een groene plaatverzekering en bedrijfsvoorraad is niet genoeg. Bedrijfsaansprakelijkheid is niet verplicht maar wel een must have

 

Alleen de groene plaat / WAM dekking rijrisico is verplicht..

 

 

Kosten voor telefonie en internet zijn niet nodig, gezien ik een platform heb weten te vinden dat kan zorgen voor mobiele tenaamstelling door middel van mijn smartphone.

Slim bekeken. Maar hoe ja je adverteren via je computer zonder internet? De meeste handelaren leven tegenwoordig van marktplaats. Via een computer werkt dat een stuk makkelijker dan je smartphone.

 

Persoonlijk heb ik gedacht aan Mobiel Bankieren. Tegenwoordig biedt iedere bank de mogelijkheid om via een paar simpele tikken via je je telefoon te betalen. Bijna iedereen loopt rond met een smartphone. Wat vindt je hiervan?

Ik ben zelf een groot van van bankieren via de smartphone, maar voor betalingen naar niet bekende rekeningnummers geldt bij mij een maximum van - meen ik - € 250,- dat je niet zo 1 2 3 kunt verhogen. Voor 250 Euro koop ik geen BMW uit de 5 serie (zo ja, dan houd ik me aanbevolen voor een 530D High Executive ;D)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik gedacht aan Mobiel Bankieren. Tegenwoordig biedt iedere bank de mogelijkheid om via een paar simpele tikken via je je telefoon te betalen.

Van de ene bank naar de andere werkt dat niet real-time, ook niet met een spoedbetaling. Dus hoe controleer je dan dat het bedrag daadwerkelijk naar jou is overgemaakt?

 

Link naar reactie
  • 0

Van de ene bank naar de andere werkt dat niet real-time, ook niet met een spoedbetaling. Dus hoe controleer je dan dat het bedrag daadwerkelijk naar jou is overgemaakt?

 

Slim bekeken. Erbij staan gluren naar zijn Mobiel Bankieren lijkt me ook niet respectvol.

 

Aan de andere kant kan ik gebruikmaken van het retentierecht, maar dat zou moeten betekenen dat een klant van bijv. ABN-AMRO pas de volgende dag kan langskomen voor zijn haar auto. Ook niet bepaald slim.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Hierbij een nieuwe kostenoverzicht voor een autobedrijf. De maandelijkse lasten zijn onderscheiden van de eenmalige (incidentele) lasten. Verder zijn er nog enkele variabele kosten, maar die zijn onmogelijk te berekenen omdat het eindbedrag toch onrealistisch zal zijn.

 

Dankzij jullie reacties en tips heb ik het volgende erbij gezet en/of gewijzigd:

 

 

[*]Elektriciteit en gas (elektriciteit gewijzigd; gas erbij)

[*]Kosten van water

[*]Riool- en reinigingsrechten (lijkt dit niet te hoog?)

[*]Abonnement pinautomaat

[*]Abonnement Internet, telefonie en TV

[*]Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

[*]Administratiekosten (gewijzigd)

 

Hartelijk dank voor jullie hulp!

 

PS: Als er nog iets is dat vergeten is in de kostenoverzicht meld dat dan a.u.b !

Tweede_Kostenoverzicht_Autobedrijf.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Die reinigingsrechten zijn best realistisch, volgens mij kan je hier wel een vrijstelling voor krijgen als je zelf een container laat plaatsen voor je afval (de rioolrechten natuurlijk niet)

Verder zoals gezegd is de OZB ook een puntje, is afhankelijke van de waarde van het pand maar kan best aardig wat zijn.

 

En is het pand instapklaar als showroom?

Moet er natuurlijk wel een beetje fancy uitzien neem ik aan?

Verder mis ik ook eenmalige kosten voor gevelreclame, bestickering, flyers e.d.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En is het pand instapklaar als showroom?

 

Moet er natuurlijk wel een beetje fancy uitzien neem ik aan?

 

Beste Marcel,

 

We leven in het tijdperk van het Internet. Sinds de komst van online platformen, hebben autobedrijven de kans gekregen om hun voorraad occasions online te adverteren. Deze tijden gaat het meer om hoeveel megapixel de camera moet hebben voor een mooie shot.

 

Natuurlijk is een fancy showroom altijd een pluspunt, maar het is ook veel duurder. Een goed onderhouden bedrijfshal is goed genoeg.

 

Verder mis ik ook eenmalige kosten voor gevelreclame, bestickering, flyers e.d.

 

Goed punt! Dat was ik vergeten te melden. Voor het drukwerk van de gevelreclame, bestickering, flyers en zakenkaartjes wil ik het welbekende VistaPrint inschakelen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.