• 0

Is mijn kostenplaatje voor het opstarten van een autobedrijf compleet?

Beste leden,

 

Na enkele keren auto's te hebben ingekocht en doorverkocht met winst, hebben we vaak gesproken over een bedrijf. Dit zorgt er voor dat we niet altijd te maken krijgen met Motorrijtuigenbelasting

en Autoverzekering tijdens het inkopen.

 

Doel

Binnenkort willen mijn broer en ik samen een voertuigenbedrijf beginnen. Het gaat vooral om het inkopen en verkopen van tweedehands auto's tot €5.000, maar in het begin zullen we ons vooral

richten op de inkoop van auto's tot €2.500,-. Later zullen we ook tijden maken om ook scooters, quads en driewielers te verkopen. Echter zal dit pas in het tweede of derde jaar van pas

moeten komen, aangezien we eerst zullen moeten ''experimenteren'' met auto's.

 

Na enkele keren auto's te hebben ingekocht en doorverkocht met winst, hebben we vaak gesproken over een bedrijf. Dit zorgt er voor dat we niet altijd te maken krijgen met Motorrijtuigenbelasting

en Autoverzekering tijdens het inkopen.

 

Bedrijfsruimte

Persoonlijk heb ik al wat research gedaan naar de mogelijkheden voor ons autobedrijf. Aangezien we nog geen ervaring hebben in het ondernemen lijkt het ons slimmer om klein te beginnen, want

oefening baart kunst. Ik heb inmiddels een bedrijfsruimte kunnen vinden van 6,4 M x 27 M, dit maakt dus 175M2. Dit is genoeg voor 10 grote sedans (gebasseerd op een BMW 5-serie). Persoonlijk vind ik dit een mooi begin. Geloof het of niet, maar dit pand kost me €5.227,20 per jaar! Laten we zeggen dat ik hopelijk 10 auto's per maand kan weg doen, wat uitkomt op 120 per jaar. Persoonlijk vind ik dit een perfecte start voor een onervaren ondernemer, maar dat

ter zijde.

 

Kostenplaatje

Ik heb een kleine kostenplaatje gemaakt van de te verwachten kosten voor het opstarten van een autobedrijf, zodat ik weet wat ons te wachten staat in de toekomst. Echter ben ik er niet zeker

van of er andere kosten bij zullen komen, of dat ik iets over het hoofd heb gezien. Let er echter wel op dat ik de kosten voor inkoop niet heb bijgeteld, aangezien deze variabel zijn.

 

Zoals jullie hebben gezien ontbreken de Advertentiekosten en Verzekering Bedrijfsvoorraad, waardoor het bedrag van € 14.207,86 niet meer compleet is, maar laten we zeggen dat het totaalplaatje neerkomt op zo'n € 17.500,- in het eerste jaar, exclusief de prijs van inkoop!

 

Persoonlijk denk ik dat het plaatje wel compleet is, maar echter ben ik me daar niet zeker van. Wat vinden jullie?

 

Bekijk mijn Excel-sheet en laat wat van je horen!

Kostenoverzicht_Autobedrijf.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Abdelkarim,

 

wat wil je met dit kostenplaatje doen? Maakt dit onderdeel uit van een ondernemingsplan?

 

En wil je dan een benodigde financieringsbehoefte helder krijgen? Of liquiditeit bewaken?

 

Ik denk dat eenmalige kosten of investeringen ontbreken en dat diverse posten (te) laag ingeschat worden. En 120 auto's op jaarbasis verkopen, zien jullie dat als voltijdbezigheid voor twee? Het lijkt me in aanvang een flinke doelstelling!

 

Hebben jullie bij de gemeente geinformeerd of jullie vergunningen nodig hebben?

 

Tenslotte marketingtechnisch: doen jullie in idee aan signing en showroom- en buitenverlichting en verwarming? Is er buitenruimte met voldoende parkeergelegenheid en vlaggen o.i.d.? Plaatsen collegabedrijven eenzelfde hoeveelheid auto's op dit aantal vierkante meters? Is dit een zichtlocatie langs doorgaande weg?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

wat wil je met dit kostenplaatje doen? Maakt dit onderdeel uit van een ondernemingsplan?

Ja, her maakt onderdeel uit van een ondernemingsplan.

 

En wil je dan een benodigde financieringsbehoefte helder krijgen? Of liquiditeit bewaken?

Nee, ik wil alleen de benodigde financieringsbehoefte helder krijgen.

 

Ik denk dat eenmalige kosten of investeringen ontbreken en dat diverse posten (te) laag ingeschat worden.

 

Welke eenmalige kosten en/of investeringen denk jij dat er ontbreken? En welke posten worden er volgens jou te laag ingeschat?

 

Hebben jullie bij de gemeente geinformeerd of jullie vergunningen nodig hebben?

 

Nee, ik denk niet dat er een vergunning nodig zal zijn hiervoor. Als dat wel zo is, dan zullen we natuurlijk overwegen om er een aan te vragen.

 

Tenslotte marketingtechnisch: doen jullie in idee aan signing en showroom- en buitenverlichting en verwarming?

 

Het pand is al voorzien van verlichting, binnen en buiten.

Is er buitenruimte met voldoende parkeergelegenheid en vlaggen o.i.d.?

Er is buiten genoeg parkeergelenheid voor de klanten. Voor de vlaggen zullen we toestemming moeten vragen.

 

Plaatsen collegabedrijven eenzelfde hoeveelheid auto's op dit aantal vierkante meters?

Er is geen sprake van collega-bedrijven, gezien ons bedrijf het enige bedrijf is dat handelt in auto's.

 

Is dit een zichtlocatie langs doorgaande weg?

Nee, het is geen zichtlocatie langs een doorgaande weg. Het bedrijventerrein is voorzien van hekwerk, waarbij de poorten overdag geopend zijn en 's Avonds en 's Nachts gesloten. Het bedrijventerrein is voorzien van camerabewaking, maar biedt 24/7 toegang voor de huurders.

 

Het is de bedoeling dat we onze voorraad auto's online aanbieden (zoals 99% dat eigenlijk doet). Online kunnen onze klanten de tijd nemen om alles grondig door te lezen en de advertenties zijn standaard voorzien van 20 foto's, maar de klant heeft natuurlijk ook de mogelijkheid om langs te komen. Op afspraak kunnen we zelfs om 00:00 de deuren openen, zodat de klant zijn/haar auto kan ophalen.

Link naar reactie
  • 0

Bij vrijwel alle opgesomde kostenposten krijg je naar mijn verwachting te maken met eenmalige kosten, of het zou zo moeten zijn dat je nietzelfstandige ruimte (onder)huurt. Het is niks persoonlijks, maar ik vind dat je daarmee op veel punten makkelijke of rooskleurige aannames doet.

 

Voldoende liquiditeit is altijd van belang voor een startende onderneming en autokopers zijn kritisch en voorzichtig, ook in dit segment.

 

Mijn marketingvragen doelen op het verschil tussen een kille, tochtige auto-opslag en warme, goed verlichte en uitnodigende showroom met bijvoorbeeld balie, zitje en koffie-ontvangst, maar dat is uiteraard jullie keuze of ondernemersidee.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bij vrijwel alle opgesomde kostenposten krijg je naar mijn verwachting te maken met eenmalige kosten, of het zou zo moeten zijn dat je nietzelfstandige ruimte (onder)huurt. Het is niks persoonlijks, maar het ik vind dat je op veel punten makkelijke of rooskleurige aannames doet.

 

Als je nog enkele kosten in gedachte heb die ik gemist zou kunnen hebben dan hoor ik dat van je.

 

Voldoende liquiditeit is altijd van belang voor een startende onderneming en autokopers zijn kritisch en voorzichtig, ook in dit segment.

 

Daar ben ik me van bewust. Zoals ik al heb aangegeven: het is de bedoeling om klein te beginnen. Dat betekent dus voorzichtig en zo min mogelijk risico.

 

Mijn marketingvragen doelen op het verschil tussen een kille, tochtige auto-opslag en warme, uitnodigende showroom met bijvoorbeeld koffie-ontvangst, maar dat is uiteraard jullie keuze of ondernemersidee.

 

Beste Highio,

 

Ik weet niet of je mijn post wel hebt gelezen. Het is de bedoeling dat we ons zullen begeven in de autowereld, nogmaals zonder ervaring. Als je geen ervaring hebt, dan lijkt het me slim om klein te beginnen. Nogmaals het is de bedoeling dat we beginnen met 10 auto's.

 

Een bedrijfshal biedt ons de mogelijkheid om klein te beginnen. Ons bedrijfshal ziet er netjes uit en is voorzien van kantoor (verwarmd). Verder hebben we een oppervlakte van 175 vierkante meter, waarvan 150 vierkante meter bedrijfsruimte en 25 vierkante meter kantoorruimte. Verder is het ook voordeliger, gezien de lagere huurkosten.

 

Een showroom daarentegen zal lijden tot een regelrecht faillissement leiden. Een showroom beslaat al gauw 300 vierkante meter binnenruimte en ook nog eens 200 vierkante meter buitenruimte. De huurkosten hiervan zullen al gauw boven de €2.500,- oplopen, en dat exclusief BTW en servicekosten. Het lijkt mij niet slim om met 10 auto's die samen een waarde hebben van €25.000,- een showroom te huren.

 

Voorbeeld:

Laten we zeggen de zaken gaan goed en we verkopen 10 auto's in de eerste maand. Laten we zeggen dat we de auto's hebben ingekocht voor €1.750,- per stuk en zullen deze zonder onderhandeling (dat zal sowieso gebeuren) voor €2.500,- (incl. BTW) doorverkopen. De winstmarge zal €750,- bedragen. De af te dragen BTW bedraagt dus:

 

[*] (€2.500 -/- €1.750) x 21/121 = €130,33 x 10 = €1.301,65

 

Met een maandomzet van €25.000,- moet je rekening houden met de volgende:

 

[*]De inkoopprijs van €17.500,-

[*]De BTW van €1.301,65

[*]De huur van de fancy showroom zal €3.025 exclusief servicekosten bedragen

[*]De maandelijkse lasten (die jij te laag vindt) van €1.176,44 (exclusief variabele kosten)

 

Dat betekent dat we tegenover een omzet van €25.000,- een totaalbedrag van €23.003,09 aan kosten overhouden.

 

Je winst bedraagt €1.996,91 per maand. Daar moeten we nog de variabele advertentiekosten van aftrekken en de kosten van poetsmiddelen (auto's moeten uiteraard glanzen).

 

Ik hou het maar bij een bedrijfspand, daarmee bespaar ik ten minste €2.589,4 per maand aan huurkosten (exclusief servicekosten die overigens veel lager zullen zijn dan een showroom) ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met klein ondernemerschap is niks mis, maar dan kun je ook nog altijd te krap gefinancierd zijn of geen redelijke marge voor gezonde bedrijfsvoering of onvoldoende inkomen voor twee verwerven.

 

Eenmalige kosten water en electra? Informeer eens.

 

Een eengezinswoning heeft gemiddeld hogere energiekosten.

 

Aansluiting op een alarmcentrale? Of bijdrage voor de collectieve beveiliging? Zit dat in de huur? Een wegwijzer (of twee) langs de weg?

 

Borg of garantstelling voor en duur van een huurcontract?

 

Een ingekochte auto met een verborgen gebrek wat duur gerepareerd moet worden of winkeldochter (auto die niet verkoopt, maar wel doorlopend ruimte in blijft nemen)?

 

Inruilmodellen?

 

Gereedschap?

 

Kosten van de verwerving/inkoop?

 

Ik probeer redelijk te lezen en me te verplaatsen in een vraagstelling en geef dan een persoonlijke mening of vrijblijvend advies.

 

Vraag bij de verhuurder en gemeente eens na of je op locatie mag olieverversen en autowassen. Heb je dan geen opvangbak en vloeistofdichte vloer nodig? Reinigings- en poetsmachines? En goede stofzuiger? Een kruk of brug?

 

Een financieel plaatje of ondernemingsplan is nooit compleet, maar het moet een basis van vertrouwen of realiteitszin bevatten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Eenmalige kosten water en electra? Informeer eens.

 

Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, maar we weten beiden dat water en elektra maandelijkse vaste lasten zijn.

 

Aansluiting op een alarmcentrale?

 

Borg?

 

Nogmaals, de bedrijfsruimte bevindt zich op een bedrijventerrein. Het bedrijventerrein is voorzien van beveiliging.

 

Als je borg voor huur bedoeld, dat is 2 maanden vooruit inclusief btw. Dat is voor mij €871,2.

 

Een auto met een verborgen gebrek wat duur gerepareerd moet worden of winkeldochter (auto die niet verkoopt, maar wel doorlopend ruimte in blijft nemen)?

 

Mocht er een auto zijn dat een verborgen gebrek heeft, waarvan de kosten hoog zullen oplopen, geen paniek! Ik zal twee opties hanteren:

 

[*]Verkopen als schade auto: De auto zal worden aangeboden als schadeauto, uiteraard voor een lagere prijs. Helaas :-\

 

[*]Verkopen in onderdelen: De auto zal worden uitgeschreven uit het kentekenregister en zal in onderdelen verkocht worden. Geloof het of niet, maar dit zal meer opleveren dan de verkoopprijs van €2.500,-.

 

Gereedschap?

 

Nogmaals we zijn geen schadeherstelbedrijf, we doen uitsluitend aan verkoop. Het enige gereedschap dat we nodig hebben zijn een poetsbrug, hogedrukspuit, polijstmachines en poetsmiddelen.

 

Mochten we gereedschap nodig hebben, dan gaan we naar een van onze vele vrienden in de autowereld en nemen even wat gereedschap mee ;D

 

Ik probeer redelijk te lezen en verplaatsen en geef dan een persoonlijke mening of vrijblijvend advies.

 

Bedankt! Dat is precies waar ik om gevraagd heb, alleen bij jou kreeg ik het gevoel dat je alleen reageert op de reacties en niet op de topic in zijn geheel.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom negeer je structureel eenmalige kosten? Tel dat nou eens gewoon bij elkaar op tot een investeringsbehoefte en neem dan voorzichtigheidshalve een ruime marge op je handelsvoorraad...

 

...wat zou deze onderneming daarbij maandelijks op moeten leveren?

 

Het maandelijkse kostenplaatje na aanvang (opstart) van activiteiten is een te nauw perspectief.

 

Onvoorzien?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In maand 1/januari zie ik alleen een verhoogde post RDW-erkenning en verder niks...

 

...waarom reken je met een instandhoudingstarief?

 

...ben ik dan gek? Dit is kinderspel en heeft (nog) niks met realiteit te maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat je als hobby een paar auto's met winst hebt verkocht is prachtig. Maar als je dit als onderneming gaat doen dan zijn de kosten, risico's, regels enzovoorts opeens van een heel andere orde.

 

Er staan wat eenmalige kosten op het tweede tabblad van de Excelsheet. Ik denk dat dit al snel meer wordt, want als je begint zul je merken dat je om de haverklap naar de Office Center (e.d.) moet omdat je weer een paar mappen, printerpapier, postzegels, enveloppen, papierversnipperaar, pennen en weetikveelwatallemaal nodig hebt. En dan moet je nog even een website laten maken, een financieel adviseur inhuren, wat groene platen bestellen, mis je nog een paar torxe schroevendraaiers, wil je toch wat interieurfiltertjes en olie op voorraad hebben moet je bedrijfspandje toch nog een beetje mooier aangekleed voor de opening. Want heel Higherlevel komt dan een drankje halen, natuurlijk.

 

Je vroeg naar een kostenplaatje. Mijn standaardopmerking bij starters: focus je niet alleen op het kostenplaatje, maar vooral eens op het opbrengstenplaatje. Welke opbrengsten wil of moet je realiseren en wat moet je daar allemaal voor doen? Die acties leveren namelijk ook kosten op. Maak eens een totaal plaatje met alle variabele kosten ingevuld voor jouw situatie. Zet er dan ook de inkoopkosten bij voor die auto's en de kosten om die auto's verkoopklaar te maken. Houd er dan eens rekening mee dat je elke maand auto's inkoopt maar de eerste 3 tot 6 maanden nog niets verkoopt; hoeveel moet je dan precies financieren?

 

Nog veel belangrijker, als je dan zo aan het rekenen bent: hoeveel geld levert dat onder de streep precies op en hoeveel tijd gaat dat allemaal kosten met hoeveel mensen? Om het moeilijk te maken, als het hier gaat over margeauto's zitten er tussen inkoop en verkoop ook nog de BTW die je moet afdragen. Houd je er dan (na belasting) wel een acceptabel inkomen aan over? In een onderneming gaat al snel meer tijd zitten dan je verwacht.

 

De waterkosten zijn inderdaad een belangrijke punt, gezien de auto's schoongemaakt moeten worden.

Het schone water verkrijgen om ze mee te wassen is niet zo duur. Het vuile water legaal weer kwijtraken, dat kost pas een hoop geld! Informeer bij het Waterschap in jouw regio voor de waterschapsbelasting voor bedrijven.

 

Ik heb inmiddels een bedrijfsruimte kunnen vinden van 6,4 M x 27 M, dit maakt dus 175M2.

Informeer eens bij het ondernemersloket van je gemeente of (en onder welke voorwaarden) je hier een bedrijf mag hebben zoals je dat van plan bent. Je hebt mogelijk te maken met bestemmingsplannen en vergunningen. Ga er niet van uit dat het wel los zal lopen, maar controleer het.

 

Verkopen in onderdelen: De auto zal worden uitgeschreven uit het kentekenregister en zal in onderdelen verkocht worden. Geloof het of niet, maar dit zal meer opleveren dan de verkoopprijs van €2.500,-.

Ja, en het levert ook enorm veel extra werk op (demontage, rubricering, administratie, opslag, vele losse verkooptransacties, enz.). Is dat dan nog steeds wel zo voordelig als je denkt?

 

Nogmaals we zijn geen schadeherstelbedrijf, we doen uitsluitend aan verkoop. Het enige gereedschap dat we nodig hebben zijn een poetsbrug, hogedrukspuit, polijstmachines en poetsmiddelen.

Waar voeg je dan nog waarde toe? Als je auto's inkoopt in de categorie 2.500 euro dan vrees ik dat er vaak meer nodig is dan een beetje oppoetsen. Anders staan de klanten binnen de kortste keren weer voor je neus met een auto waar iets aan schort. Hopelijk staan ze daar dan nog in goede gezondheid. Vergeet je alsjeblieft niet dat als je de auto's professioneel gaat verkopen aan particulieren je verantwoordelijk bent voor de veiligheid? Je moet de wagens dus technisch nazien en waar nodig repareren voor je ze verkoopt.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

In maand 1/januari zie ik alleen een verhoogde post RDW-erkenning en verder niks...

 

...waarom reken je met een instandhoudingstarief?

 

De RDW-erkenningen bedragen in totaal €1.272,50 , waarvan €94,00 jaarlijks wordt betaald als instandhoudingstarief.

 

Dat het kinderwerk is?... ???

Link naar reactie
  • 0

Je vroeg naar een kostenplaatje. Mijn standaardopmerking bij starters: focus je niet alleen op het kostenplaatje, maar vooral eens op het opbrengstenplaatje. Welke opbrengsten wil of moet je realiseren en wat moet je daar allemaal voor doen? Die acties leveren namelijk ook kosten op. Maak eens een totaal plaatje met alle variabele kosten ingevuld voor jouw situatie. Zet er dan ook de inkoopkosten bij voor die auto's en de kosten om die auto's verkoopklaar te maken. Houd er dan eens rekening mee dat je elke maand auto's inkoopt maar de eerste 3 tot 6 maanden nog niets verkoopt; hoeveel moet je dan precies financieren?

 

Nog veel belangrijker, als je dan zo aan het rekenen bent: hoeveel geld levert dat onder de streep precies op en hoeveel tijd gaat dat allemaal kosten met hoeveel mensen? Om het moeilijk te maken, als het hier gaat over margeauto's zitten er tussen inkoop en verkoop ook nog de BTW die je moet afdragen. Houd je er dan (na belasting) wel een acceptabel inkomen aan over? In een onderneming gaat al snel meer tijd zitten dan je verwacht.

 

Goed punt! Naast een kostenplaatje heb ik ook een opbrengstenplaatje gemaakt:

 

Voorbeeld:

Laten we zeggen dat alles goed verloopt en het lukt ons om 10 auto's per maand te verkopen, dit zijn dus 120 auto's per jaar.

 

[*]De gemiddelde marge bedraagt geschat €500,- : 120 x €500 = €60.000,-

[*]De af te dragen BTW bedraagt dan €10.413,22

 

Hiermee houden we dus een netto-opbrengst van 60.000 - 10.413,22 = 49.586,78 over. Daar moeten dan nog uiteraard alle kosten weer vanaf, waardoor we overblijven met een eindresultaat van rond de €30.000,-. Omdat we dan ook nog met z'n tweeën zijn zullen we het eindresultaat altijd moeten delen door twee. In dit geval €15.000,- per persoon. Een goed begin voor het eerste jaar toch?

 

 

Het schone water verkrijgen om ze mee te wassen is niet zo duur. Het vuile water legaal weer kwijtraken, dat kost pas een hoop geld! Informeer bij het Waterschap in jouw regio voor de waterschapsbelasting voor bedrijven.

 

Dat zal ik uiteraard doen!

 

Ja, en het levert ook enorm veel extra werk op (demontage, rubricering, administratie, opslag, vele losse verkooptransacties, enz.). Is dat dan nog steeds wel zo voordelig als je denkt?

 

Klopt, maar ik denk dat ik nog steeds voordelig uit zal komen. Er zijn letterlijk honderden demontage bedrijven die de klanten de mogelijkheid bieden om zelf het terrein op te gaan en onderdelen te demonteren. Het resulteert in de meeste gevallen tot schade aan het voertuig, de klant heeft gepakt wat hij nodig had, maar in het proces heeft hij een ander onderdeel kapot gemaakt.

 

Mijn idee is om de auto aan te bieden voor onderdelen, en wanneer klanten komen opdagen heb ik het onderdeel al gedemonteerd en sta ik te wachten met een bakkie koffie ;D.

 

Waar voeg je dan nog waarde toe? Als je auto's inkoopt in de categorie 2.500 euro dan vrees ik dat er vaak meer nodig is dan een beetje oppoetsen. Anders staan de klanten binnen de kortste keren weer voor je neus met een auto waar iets aan schort. Hopelijk staan ze daar dan nog in goede gezondheid. Vergeet je alsjeblieft niet dat als je de auto's professioneel gaat verkopen aan particulieren je verantwoordelijk bent voor de veiligheid? Je moet de wagens dus technisch nazien en waar nodig repareren voor je ze verkoopt.

 

Het is niet de bedoeling dat we ons specifiek zullen richten op hoe goedkoop de prijs is. Ja ik wil handelen in de categorie 2.500 - 5.000, maar dat zal niet betekenen dat we niet naar kwaliteit kijken.

 

We hebben beide een opleiding Eerste Autotechnicus gedaan. We weten dus waar we mee te maken krijgen als we de motorkap openmaken. Zien we dat de auto een kleine mankement heeft, dan zullen we deze opsturen naar een van onze vrienden. Heeft de auto veel schade dan zullen we overwegen om deze auto niet te kopen. Dit zal ons te veel tijd kosten, het levert niets meer op en vormt een risico zowel voor mij en de klant.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zien we dat de auto een kleine mankement heeft, dan zullen we deze opsturen naar een van onze vrienden.

 

En die vrienden, voeren die de reparatie gratis uit? En het vervoer naar en van je vrienden is ook gratis? Die kosten moet je ook meenemen.

 

En als je er inderdaad in slaagt om 120 auto's te verkopen en je houdt bruto € 15.000 over, dat is bruto € 1.250 per maand, dan moet je over die € 15.000 ook nog belasting betalen. Staat dan alle tijd die je in je bedrijf steekt in verhouding tot de opbrengst?

 

Link naar reactie
  • 0

Patrick is me al dubbel voor.

 

Daar moeten dan nog uiteraard alle kosten weer vanaf, waardoor we overblijven met een eindresultaat van rond de €30.000,-. Omdat we dan ook nog met z'n tweeën zijn zullen we het eindresultaat altijd moeten delen door twee. In dit geval €15.000,- per persoon. Een goed begin voor het eerste jaar toch?

Stel dat je aanname over de kosten klopt, is die opbrengst na belasting voldoende inkomen voor een onderneming waar je waarschijnlijk veel meer dan fulltime mee bezig bent? Is dat het risico van het ondernemerschap waard?

 

Je zou kunnen zeggen dat het voor een eerste jaar goed is, maar welke verwachting heb je dan over opschalen in de jaren daarna? Ik denk dat je hiermee je handen al vol hebt, dus bij opschalen loop je tegen je eigen capaciteitsbeperking aan. Om over verkoopinspanning en verzadiging van de markt nog maar te zwijgen. Hebben jullie ook verkoopervaring bij een autobedrijf en is jullie ervaring dat de wagens daar vanzelf de deur uitvliegen?

 

Mijn idee is om de auto aan te bieden voor onderdelen, en wanneer klanten komen opdagen heb ik het onderdeel al gedemonteerd en sta ik te wachten met een bakkie koffie ;D.

Lekker, maar terwijl jij een uur bezig bent om dat ene ventilatieknopje van vijf euro uit het dashboard te peuteren en koffie te zetten kun je geen auto's kopen, oplappen of verkopen. Laat staan de administratie te doen. Je lijkt alleen te kijken naar de verkoopwaarde en de factor tijd te vergeten.

 

Zien we dat de auto een kleine mankement heeft, dan zullen we deze opsturen naar een van onze vrienden.

Die vrienden doen het vast niet voor niets. Zij hebben ook tijd, gereedschap en onderdelen nodig. Naast de kosten die dat oplevert, hoe ga je dat in de boekhouding verwerken? Zijn het ondernemers? Kan het gezien worden als verkapte loondienst? Enzovoorts... Je kunt ze niet af en toe een paar tientjes in hun handen douwen voor de moeite.

 

Heeft de auto veel schade dan zullen we overwegen om deze auto niet te kopen. Dit zal ons te veel tijd kosten, het levert niets meer op en vormt een risico zowel voor mij en de klant.

Natuurlijk moet je geen hopeloze auto's aanschaffen, maar omdat je tijd beperkt is kun je niet elke auto volledig onderzoeken. Elke aankoop is een risico waar kan blijken dat er toch is mis is. Ik weet niet hoe je elke maand 10 probleemloze auto's onder de 2.500 euro gaat vinden, maar dat inkopen gaat ook een hoop tijd kosten (een full time inkoper reizend met een aanhanger door heel de Benelux?)

 

Ik wil je niet ontmoedigen maar wel wat realiteitszin meegeven, al heb ik ook de wijsheid niet in pacht. Als hobby is auto's oplappen hardstikke leuk, want je hebt nauwelijks kosten en op de tijd letten hoeft ook niet want het is gewoon leuk. Het is dan een sport om alles zelf te doen en liever een paar uur te prutsen om een onderdeel te repareren dan het voor een paar tientjes te vervangen. Elke cent marge is pure winst en dat is een kick. Been there, done that. Wanneer het je werk wordt dan moet je toch echt op de kosten, tijdbesteding, btw, belasting, risico en al dat soort dingen letten.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou met jullie opleiding auto's concurerend gaan repareren. 10 uur.sleutelen levert minstens 500 euro op. Zit ook nog mogelijke winst op onderdelen. Als je dan tevreden klanten hebt kun je dezen mogelijk een nieuwe tweedehands auto verkopen met een ruimere winstmarge dan die 500 euro in jullie plan. Je hebt dan namelijk het vertrouwen al. Succes ermee.

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Bedankt allemaal voor jullie reacties en/of tips!

 

Dankzij jullie heb ik een heldere beeld gekregen van wat mij staat te wachten in de toekomst.

 

Ik zal al jullie reacties, opmerkingen en tips gebruiken om te verwerken in een soort ''Marktonderzoek''. Aan de hand daarvan zal ik me proberen te onderscheiden van alle andere garage's, dealers. Een moeilijke opgave zal het zeker worden, maar het is altijd het proberen waard!

 

 

Groeten,

 

Karim

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.