• 0

Bedrijfsauto inruilen op privéauto

Beste forumleden,

 

Ik wil dit jaar nog een bedrijfsauto (Peugeot 207) inruilen op een nieuwe privéauto. De nieuwe auto komt niet op de (eenmans)zaak te staan maar op privé. Ik ben de eenmanszaak aan het afbouwen en wil volgend jaar definitief stoppen (pensioen). Ik heb geen bedrijfsauto meer nodig en de nieuwe privéauto wordt ook niet zakelijk gebruikt en er worden er dus ook geen kilometers (de € 0,19) op de zaak gedeclareerd.

 

Hoe kan ik dat boekhoudkundig oplossen?

 

Kan/mag ik de bedrijfsauto eerst boekhoudkundig naar privé halen (her-edikettering auto/privé onttrekking) en dan dezelfde dag privé inruilen op de nieuwe auto?

 

En kan ik dan als de waarde de inruilprijs van de dealer nemen als privé onttrekking? Deze is hoger dan de boekwaarde en het verschil komt dan bij de winst van dit jaar.

 

Of is er een andere (misschien “slimmere”) manier?

 

Dank voor adviezen en ideeën.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De opbrengst van de oude auto boek je inderdaad als zakelijke opbrengst (en af te dragen BTW). Als je de inruil laat lopen via je privé-bankrekening, dan gebruik je privé-opnamen als tegenrekening voor deze posten. Zou je de inruil betalen via je zakelijke bankrekening, dan boek je de kosten (inclusief BTW) van de nieuwe auto als privé-opname. Volgens mij begrijp je wel hoe dat werkt. :)

 

Misschien kan het handig zijn om de verkoop van je oude auto te laten samenvallen met de staking van je bedrijf. Wellicht dat je door de boekwinst als stakingswinst aan te merken nog wat extra aftrek kunt krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Kan/mag ik de bedrijfsauto eerst boekhoudkundig naar privé halen (her-edikettering auto/privé onttrekking) en dan dezelfde dag privé inruilen op de nieuwe auto?

De etikettering kun je alleen wijzigen in uitzonderlijke gevallen. Mogelijk is dat hier verdedigbaar, maar je wilt de auto toch verkopen dus het kan mijns inziens makkelijker.

 

Of is er een andere (misschien “slimmere”) manier?

Ja, de zakelijke auto zakelijk verkopen en de privé auto privé kopen. Als je de auto inruilt betekent dat in de praktijk dat de dealer niet een factuur maakt met een inruilbedrag erop maar twee facturen: een inkoopfactuur voor de zakelijke auto en een verkoopfactuur voor de privéauto. Dan is zakelijk en privé duidelijk gescheiden.

 

Die scheiding is echter niet volledig. Ik adviseer ook de privéfactuur goed te bewaren. Achteraf zou de inspecteur wellicht kunnen beweren dat je de inkomsten voor je onderneming hebt gedrukt doordat de inruilwaarde deels als korting in de privéfactuur zat verwerkt, waardoor de bedrijfsinkomsten kunstmatig laag zijn gehouden (en de fiscus belastingcenten misloopt). Voorbeeld: als je de zakelijke auto voor 2.500 euro hebt ingeruild terwijl de gangbare waarde op 10.000 euro lag, en je op je privéaankoop 7.500 euro korting (of gratis opties) gekregen, dan doet dat mogelijk wat wenkbrauwen fronsen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de adviezen.

 

Het is niet mijn opzet om de inkomsten van de onderneming hiermee te drukken en de inruilopbrengst van de oude bedrijfsauto wordt gelijk aan de waarde die in de ANWB koerslijst bij “inruil” staat vermeld. Het me dat dit belastingtechnisch dan geen problemen oplevert. Ik zal ook een uitdraai daarvan in de boekhouding bewaren zodat ik dat eventueel aan de belastingdienst kan tonen.

 

Derrek.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet mijn opzet om de inkomsten van de onderneming hiermee te drukken

Ik zeg ook niet dat zulks je intentie is; het gaat om het voorkomen van de indruk bij de Belastingdienst. Mogelijk probeert de dealer je ongewild en ongemerkt een dienst te bewijzen door het een beetje aan te passen.

 

de inruilopbrengst van de oude bedrijfsauto wordt gelijk aan de waarde die in de ANWB koerslijst bij “inruil” staat vermeld.

Duidelijker kan het bijna niet, knappe inspecteur die dan nog wat anders kan beweren lijkt me.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Die ANWB koerslijst is inderdaad prima basis.

 

Maar het moet mogelijk zijn om de transactie te splitsen.. De meeste dealers die ook met bedrijfswagens werken zijn gewend aan dit soort "constructies" waarbij ze een factuur met btw ontvangen voor de inruilauto en zij sturen een factuur voor de nieuwe (privé) afgenomen auto.

Dat is voor jou eenvoudiger te verwerken en geeft ook enige ruimte om je auto wat dichter bij de boekwaarde te houden, ik druk mij ook voorzichtig uit, want ook ik propageer niet om te sjoemelen, maar er ligt gewoon ruimte.

 

Bij inruil wordt er altijd vaak geschoven met de kortingen, de meeste particulieren willen graag een hoge prijs voor hun "nog perfect rijdende auto" ofwel emotionele waarde versus "harde dagwaarde". De zakelijke rijder wil graag dichter bij de (meestal) lagere boekwaarde om (grote) boekwinsten te voorkomen. De ANWB koerslijst is daarbij het kompas om niet te ver "uit koers" te raken.

 

Wat je moet proberen te voorkomen is dat de verkoper een deel van de korting op de nieuw waarde naar de inruilprijs schuift in de hoop jou te paaien met een goede inruilprijs..

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels zijn de plannen iets aangepast.

 

De nieuwe auto is besteld bij de dealer (afleveren eind november) en komt op privé.

Maar in plaats van inruilen van de oude auto wordt de bedrijfsauto overgenomen door (of verkocht aan) mijn dochter. Ik wil daarvoor de inruilprijs van de ANWB koerslijst nemen.

 

Dat betekent dat de zakelijke verkoop en privé aankoop gescheiden zijn.

Maar hoe kan is dat goed aanpakken?

 

Is het voldoende om mijn dochter vanuit de eenmanszaak een factuur te sturen waarna zij dan het totaalbedrag overmaakt naar de zakelijke rekening van mijn eenmanszaak?

 

Daarnaast een vraag m.b.t. de BTW.

 

De auto is 5 jaar geleden nieuw aangeschaft (met inruil) zonder de BTW terug te ontvangen.

Ik had toen (en heb nu nog) "vrijstelling van de administratieve verplichtingen voor de BTW" en mag daarom geen BTW op mijn facturen aan mijn cliënten zetten. Ik neem aan dat dit dan ook geldt voor de factuur van de auto aan mijn dochter.

 

Is dit juist?

 

Al vast dank.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is het voldoende om mijn dochter vanuit de eenmanszaak een factuur te sturen waarna zij dan het totaalbedrag overmaakt naar de zakelijke rekening van mijn eenmanszaak?

Ja, dat is voldoende. Je maakt er gewoon een volstrekt zakelijke transactie van. Je spreekt een (marktconforme) prijs af en brengt die in rekening. Vervolgens verdwijnt de auto van jouw balans. Het kan dan zijn dat je nog een boekwinst (of boekverlies) maakt op de verkoop.

 

De auto is 5 jaar geleden nieuw aangeschaft (met inruil) zonder de BTW terug te ontvangen.

Ik had toen (en heb nu nog) "vrijstelling van de administratieve verplichtingen voor de BTW" en mag daarom geen BTW op mijn facturen aan mijn cliënten zetten. Ik neem aan dat dit dan ook geldt voor de factuur van de auto aan mijn dochter.

Klopt. Als je de btw niet hebt teruggevraagd, dan is de auto dus een privéwagen voor de omzetbelasting. Nu je auto verkoopt, verkoop je die ook weer als privéwagen voor de omzetbelasting, terwijl je het juist als een auto van de zaak verkoopt voor de inkomstenbelasting. Inkomstenbelasting en omzetbelasting lopen dus een beetje langs elkaar heen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.