Als kleine producent volg ik de ontwikkelingen in de foodsector met belangstelling. En dan met name de nieuwe initiatieven. Vorig jaar stak Hampton Creek zijn hoofd boven het maaiveld uit met het gelijk op grote schaal in de markt zetten van een mayonaisse zonder ei. Unilever vond dat niet leuk en dreigde met een rechtszaak, uiteindelijk is het niet zover gekomen en is het achter de schermen opgelost.
Hampton Creek was er wel in geslaagd om miljoenen van investeerders binnen te halen om de marktintroductie mogelijk te maken. Maar dat is naar nu blijkt niet helemaal op eerlijke gronden gegaan blijkens dit nieuwsbericht.
Ik vind het jammer om te zien dat een veelbelovende, startende producent in de jacht op geld om zo snel mogelijk een grote positie in het schap te verwerven, zich verlaagd tot dit soort acties. Er is markt voor veganistische sausen, dat is zeker. Maar die kun je ook in een rustiger tempo veroveren denk ik. Misschien heeft Hampton Creek zich laten verblinden door het start-up denken uit Silicon Valley en dit model willen implementeren in de foodsector. En op het moment dat men er achter kwam dat het niet werkte besloten om de werkelijkheid rooskleuriger in te kleuren.
Waarom ik deel? Omdat ik me afvraag waarom een startend bedrijf van de een op de andere dag markleidend wil zijn en waarom investeerders hierin meegaan? Is het schrijven van een mooi plan, onderbouwd met fictieve cijfers en het krijgen van aandacht van opiniemakers voldoende om miljoenen binnen te halen? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Hoe werken die mechanismen?
De Ketchupmaker
De Ketchupmaker
Als kleine producent volg ik de ontwikkelingen in de foodsector met belangstelling. En dan met name de nieuwe initiatieven. Vorig jaar stak Hampton Creek zijn hoofd boven het maaiveld uit met het gelijk op grote schaal in de markt zetten van een mayonaisse zonder ei. Unilever vond dat niet leuk en dreigde met een rechtszaak, uiteindelijk is het niet zover gekomen en is het achter de schermen opgelost.
Hampton Creek was er wel in geslaagd om miljoenen van investeerders binnen te halen om de marktintroductie mogelijk te maken. Maar dat is naar nu blijkt niet helemaal op eerlijke gronden gegaan blijkens dit nieuwsbericht.
Ik vind het jammer om te zien dat een veelbelovende, startende producent in de jacht op geld om zo snel mogelijk een grote positie in het schap te verwerven, zich verlaagd tot dit soort acties. Er is markt voor veganistische sausen, dat is zeker. Maar die kun je ook in een rustiger tempo veroveren denk ik. Misschien heeft Hampton Creek zich laten verblinden door het start-up denken uit Silicon Valley en dit model willen implementeren in de foodsector. En op het moment dat men er achter kwam dat het niet werkte besloten om de werkelijkheid rooskleuriger in te kleuren.
Waarom ik deel? Omdat ik me afvraag waarom een startend bedrijf van de een op de andere dag markleidend wil zijn en waarom investeerders hierin meegaan? Is het schrijven van een mooi plan, onderbouwd met fictieve cijfers en het krijgen van aandacht van opiniemakers voldoende om miljoenen binnen te halen? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Hoe werken die mechanismen?
Winnaar MVO-prijs Zeeuws-Vlaanderen 2018.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag