• 0

Accountant en boekhouder noodzakelijk?

Beste forum leden,

 

Ik ben René en zit nog in de oriëntatiefase om een eenmanszaak te beginnen (85% marge goederen).

Ik had vele vragen, maar dankzij o.a. dit forum zijn er al veel van mijn vragen beantwoord, of ben ik verder aan het uitzoeken.

In ieder geval dank daar voor.

 

Ik blijf met 2 vragen zitten;

 

1). Ik ga een opleiding volgen - Zelfstandig ondernemer MKB

Is het dan alsnog raadzaam om een accountant of boekhouder te nemen?

Op dit moment denk ik dat het niet nodig zou zijn, of denk ik dan te makkelijk en is het wel aan te bevelen?

Heb wel een lijstje met accountants en boekhouders die werken met de zelfde boekhoudprogramma die ik wil gaan nemen.

 

2). Misschien moet vraag 2 in een ander onderwerp?

Ik stel hem heel kort.

Ik ben nog geen ondernemer, maar wil wel vast inkopen (marge goederen van particulieren).

Dan zijn het dus privé inkopen, maar als ik ondernemer ga worden kan ik niet van zakelijk privé kopen.

Daardoor kan ik niet mijn inkoop van de omzet aftrekken en daar btw over betalen.

Ik betaal dan btw over het gehele verkoop bedrag, is daar een andere oplossing voor?

Of gewoon nog niet inkopen.

 

Graag jullie advies

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Vraag 1. Noodzakelijk, als in verplicht is het zeker niet, als jij met hulp van die opleiding voldoende basiskennis hebt en daarnaast een dosis gezond verstand kun je een heel eind komen.

 

Een accountant is voor de meeste (startende) eenmanszaken een overkill.

Een goede boekhouder kan zichzelf meestal wel terugverdienen door betere kennis van bestaande (fiscale) regelingen en ook efficienter werken. Je grootste uitdaging is het vinden van de juiste boekhouder waar het mee klikt en die een goede kennis heeft.

 

Een lijst van boekhouders die jou software gebruiken is een goed begin. Je kunt de boekhouder dan ook vooral als adviseur gebruiken, laat hem meedenken over de inrichting, laat hem elk kwartaal wat zaken controleren. Dan kun je de uitvoering zelf doen.

 

 

Vraag 2.

hier heb je duidelijk nog een gaatje in je btw kennis en kennis over de margeregeling.

Ook als je nu al inkoopt bij particulieren dan kun je straks de inkoopwaarde van die goederen in mindering brengen op je omzet, dan moet je nog wel weten (en aantonen) wat je betaald hebt.

Kortom hou goed bij wat je nu inkoopt. ALs je dan start heb je een lijst met goederen en de betaalde prijs. Dat kun je dan als soort prive storting inbrengen bij je bedrijf en als je goederen verkoopt

dan pas je de margeregeling voor gebruikte goederen toe en hoef je alleen btw af te dragen over het saldo tussen de omzet en de kosten, ofwel de marge.

 

Vergeet ook niet de inkoopverklaring als je voor meer dan 500 euro bij 1 particulier inkoopt.

 

Link naar reactie
  • 0

In het geval van de eenmanszaak stelt de administratie m.i. niet zoveel voor.

Zeker met een opleiding en goed boekhoudprogramma moet je een heel eind komen.

Zelfs BTW aangiftes zijn zelf goed te doen, mocht je goederen importeren kan het iets lastiger zijn.

Zou wel aanraden om een boekhouder eens mee te laten kijken en de IB aangifte zou ik zeker ook door een boekhouder laten doen, zeker met de regelingen die er zijn als startende ondernemer.

 

Verder kan je al je vragen ook hier kwijt natuurlijk ;)

 

Succes en groeten,

 

Marcel

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt vast voor jullie snelle antwoorden.

Vraag 1 is duidelijk, ik ga verder met het lijstje en eens een gesprek aan gaan met een accountant en een boekhouder.

 

Op vraag twee was ik net zo ver zoals jullie mij beantwoorden.

 

Het gaat dus om het aantonen dat ik die goederen inderdaad heb gekocht.

Een particulier zal mij niet snel een verklaring geven, hoe toon ik dat dan aan?

Ik neem aan dat ik nu nog niet zomaar een lijstje kan maken met datum inkoop?

Zo ja, dan ga ik dat nu bijhouden.

Als ik het niet kan aantonen zal het gezien worden als een donatie, dan kan ik de inkoop dus niet aftrekken van de omzet.

 

Koop ik spullen in doodmiddel van een factuur is het makkelijk aantoonbaar.

Maar de meeste marge goederen zijn zonder factuur.

Link naar reactie
  • 0
Ik ga een opleiding volgen - Zelfstandig ondernemer MKB - Is het dan alsnog raadzaam om een accountant of boekhouder te nemen? Op dit moment denk ik dat het niet nodig zou zijn, of denk ik dan te makkelijk en is het wel aan te bevelen?

 

Vergeet de cursus, lees dit boek vul het aan met een boek over (calimero)marketing en bestudeer de werkwijze van succesvolle concullega's. ;) Geheid dat je daar verder mee komt dan een cursus.

 

En die boekhouder? ja die is wel aan te bevelen. ondernemen is ook niet alles zelf doen. die tijd kan je beter gebruiken om omzet te maken en geld te verdienen. succes er mee.

 

Henkh, die sinds de start van zijn eerste bedrijf in 1984 al 32 jaar met dezelfde boekhouder werkt. Samen zijn we groot geworden. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het niet kan aantonen zal het gezien worden als een donatie, dan kan ik de inkoop dus niet aftrekken van de omzet.

 

niets wat jij in je bedrijf stopt zal als "donatie" worden gezien, het is volstrekt onnodig om goederen die je inbrengt voor 100% van de omzet tot de btw grondslag te moeten rekenen.

Elk goed wat je erin stopt heeft een dagwaarde, het makkelijkst is een inkoopwaarde maar het bewijs kent geen vormeisen, dus zo moeilijk is het niet, uiteraard is er sterker bewijs en matig bewijs. maar nogmaals zelfs als je niets kan bewijzen.. elk goed heeft een waarde dus kun je die redelijker wijs bepalen.

 

Maar als bewijs van wat je betaald hebt zijn er de volgende mogelijkheden

- Je kunt het per bank over maken naar de particulier met een goede omschrijving.

- je kunt de marktplaats advertentie met jou hoogste bod bewaren.

- je kunt op de dag van aankoop geld uit de muur trekken en dat boeken met de omschrijving voor welk goed je het hebt gebruikt.

- je leverancier (particulier) geeft je een betaalbewijsje..(kwitantie)

 

 

En wat die verklaring betreft.. als die particulier die niet wil geven en je koopt meer dan 500 euro. dan koop je daar als verstandige ondernemer dus niet bij die particulier.. het is nu eenmaal een vereiste, want daar loop je wel een risico..

De margeregeling voor gebruikte goederen is er om het probleem op te lossen dat er van de inkoop geen btw factuur is die nodig is om de btw als voorbelasting terug te vragen. Daarom is een regeling bedacht waarbij de ondernemer zijn inkoopkosten mag salderen met zijn omzet en alleen over de marge btw hoeft te rekenen. Populair gezegd maakt het de belastingdienst voor inkopen onder de 500 euro geen barst uit hoe je dat bewijst, je kunt gewoon marge regeling toepassen.

Als je wel meer dan 500 euro inkoopt dan wil de belastingdienst middels de inkoopverklaring meer zekerheid over de herkomst en btw status van de goederen. Dus daar moet je wel rekening mee houden.

 

Link naar reactie
  • 0

henkh@

 

Bedankt voor je advies, het ging mij om boekhouden, marketing en ondernemerschap nam ik gewoon mee omdat het in de opleiding zit.

Dan kan ik beter die €.350 euro voor die opleiding beter besteden aan een accountant of boekhouder.

Van het boek zal ik zeker gebruik maken.

 

Roel J@

 

Bedankt voor je advies en voorbeeld mogelijk heden, daar ga ik gebruik van maken.

Ik heb de marge regelingen goed doorgenomen en snapte het ook, dacht ik.

Totdat ik mijn voorbeeld voorlegde bij de belasting telefoon.

 

Toen was mij nog niet duidelijk op welke manier ik het zou kunnen aantonen.(inmiddels duidelijk)

 

Als nog geen ondernemer zijnde, dus privé aankopen worden gedaan die later in de onderneming gaan zal gezien worden als donatie. ( woorden van de belasting telefoon). Had ik ze toch 3 x moeten bellen.

 

Het is me helemaal duidelijk,

Ik ga aan de slag met het boek, geen extra opleiding, verder met me lijstje van accountants en boekhouders.

Verder zal ik alle inkopen op welke manier ook vastleggen.

En als ik de belasting telefoon ga raadplegen, zal ik ze 3 x bellen.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op een aantal goede tips:

 

Om wat meer van boekhouden te weten, raad ik de cursus BasisKennis Boekhouden (BKB) aan, bijvoorbeeld bij NHA.

 

Let erop bij het vinden van een boekhouder, dat deze ervaring heeft met de margeregeling. Niet elke collega heeft daar kaas van gegeten. Zo moet je bij een negatieve jaarmarge bij de belastingdienst een beschikking aanvragen, vergezeld van aansluitberekeningen.

 

Boekhoudprogramma's geven daarbij weinig tot geen ondersteuning. Vaak wordt daarnaast Excel gebruikt.

 

Zie ook (o.a.) dit topic.

 

Overigens neem ik geen nieuwe klanten meer aan. Ik probeer wat te minderen . . .

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor je advies, het ging mij om boekhouden, marketing en ondernemerschap nam ik gewoon mee omdat het in de opleiding zit.

Dan kan ik beter die €.350 euro voor die opleiding beter besteden aan een accountant of boekhouder.

Van het boek zal ik zeker gebruik maken.

Dat handboek kan je als verplichte kost beschouwen, maar ik ben niet van mening dat je dat geld beter aan een boekhouder kan besteden. Ik vind dat iedere ondernemer de basis ondernemersvaardigheden moet beheersen en basiskennis boekhouden hoort daar bij, al was het maar om te weten wat je boekhouder allemaal voor je doet en om je eigen boekhouding te begrijpen. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van je onderneming en voor zaken als belastingaangiftes.

 

Zelf heb ik veel plezier van de AOV-cursus die ik ooit gedaan heb. Alhoewel veel van de informatie mij al bekend was, vond ik het iedere euro waard. Niet alleen omdat alles nog eens gestructureerd onder de aandacht wordt gebracht, maar ook omdat ieder examen duidelijk maakte welke kennis ik goed genoeg beheerste. Oa. dank zij de cursus heb ik me later veel geld bespaard. Nu doe ik m'n boekhouding zelf (met hulp van een boekhoudprogramma), maar de eerste jaren heb ik alles wel laten controleren door een boekhouder.

 

Wanneer je wat verder rondkijkt op dit forum tref je vele topics van beginners die geen benul hadden van ondernemen. Ondanks dat op dit forum belangeloos veel hulp wordt geboden, denk ik dat je beter goed beslagen ten ijs kunt gaan. Dat scheelt later een hoop problemen...

 

Link naar reactie
  • 0

De opleiding die ik wilde gaan doen - Zelfstandig ondernemer MKB komt ook van NHA.

Daar zit basis cursus boekhouden in die je ook apart kan volgen.

Ik heb de folders allemaal hier liggen, van de week binnen gekregen.

Dan zou ik in plaats van MKB opleiding, basis boekhouden kunnen gaan doen.

 

Ik vind het zelf ook prettig als ik met een boekhouder of accountant praat dat ik een beetje weet waar ze het over hebben.

 

Ik heb vele topics gelezen en hou die ook al een tijdje bij, vandaar dat er al vele vragen zijn beantwoord zonder die te stellen. Boekhouder/ margeregeling hou ik inderdaad in de gaten en is ook een grote voorwaarde in de keuze die ik ga maken.

 

Eventuele aanbevelingen zou welkom zijn, al heb ik diverse al op een rijtje staan.

 

De AOV cursus komt redelijk overeen met die van MKB.

 

Ik lees veel topics, ook van beginnende ondernemers, en inderdaad denk ik zelf ook wel eens, oeps als dat maar goed gaat.

Je weet natuurlijk nooit of iets gaat lukken, maar ik ben zelf verzekerd omdat ik mezelf verplicht om eerst kennis op te doen. Ik wil goed van start gaan, dan verklein je de kans op mislukken.

 

Alle verplichte kost zie ik meer als kennis op doen, kennis op doen is in mijn ogen geld verdienen in de toekomst. En ik vind het allemaal leuk om die kennis op te doen, in mijn hoofd en op papier is het bedrijf al aan het groeien.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.