• 0

Productenlijst grootste supermarkten

Ik zit met het idee om een nieuwe boodschappen bezorg platform op te zetten. Een met een concept wat nog niet eerder is toegepast. Ik heb mijn idee al deels op papier uitgewerkt, het programmeer werk wil ik zelf gaan doen en ik heb al een opzetje. Nu rest mijn vraag waarvoor ik dit topic heb geopend.

 

Hoe kom ik aan een productenlijst van Nederlands grootste supermarkten? Ik heb al naar een API gezocht op Google, buiten Syndy.com kom ik niet echt veel tegen, bovendien bevat de API van Syndy niet de grote supermarkten waarnaar ik opzoek ben.

 

Moet ik hiervoor misschien contact opnemen met de supermarkt zelf? Ik ben wel sites tegen gekomen van mogelijke concurrenten in dezelfde niche(wel een totaal ander idee/aanpak) maar ik ga ze natuurlijk niet mailen om te vragen hoe zij daaraan zijn gekomen.

 

Productprijzen zijn niet essentieel bij mijn idee, een productlijst met een iets verouderde beprijzing, bijvoorbeeld een zak chips wat eerst 1,09 kost maar tegenwoordig 1,25 kost kan ik ook prima verwerken in mijn idee.

 

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij in de juiste richting willen sturen.

 

Alvast hartelijk dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zit met het idee om een nieuwe boodschappen bezorg platform op te zetten. Een met een concept wat nog niet eerder is toegepast. Ik heb mijn idee al deels op papier uitgewerkt, het programmeer werk wil ik zelf gaan doen en ik heb al een opzetje. Nu rest mijn vraag waarvoor ik dit topic heb geopend.

 

Ik vraag me af waarin jouw platform zal verschillen in het concept van bedrijven zoals AH Online, Hellofresh etc.

 

Hoe kom ik aan een productenlijst van Nederlands grootste supermarkten? Ik heb al naar een API gezocht op Google, buiten Syndy.com kom ik niet echt veel tegen, bovendien bevat de API van Syndy niet de grote supermarkten waarnaar ik opzoek ben.

Ik denk niet dat je online zomaar zult stuiten op een API.

 

Moet ik hiervoor misschien contact opnemen met de supermarkt zelf? Ik ben wel sites tegen gekomen van mogelijke concurrenten in dezelfde niche(wel een totaal ander idee/aanpak) maar ik ga ze natuurlijk niet mailen om te vragen hoe zij daaraan zijn gekomen.

 

Ik denk niet dat supermarkten zomaar een complete productenlijst zullen afgeven, maar je moet het vooral proberen!

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom ik aan een productenlijst van Nederlands grootste supermarkten?

(...)

Productprijzen zijn niet essentieel bij mijn idee, een productlijst met een iets verouderde beprijzing, bijvoorbeeld een zak chips wat eerst 1,09 kost maar tegenwoordig 1,25 kost kan ik ook prima verwerken in mijn idee.

Supermarkten zijn niet gebaat bij transparantie over hun assortiment en prijzen. Ze willen allemaal de indruk wekken het grootste assortiment te hebben en de laagste prijzen te hanteren, maar dat kan natuurlijk niet; er moet immers ook nog geld verdiend worden. Als startende bezorgservice de grote supermarkten opbellen om te vragen of je op een API mag inprikken kun je proberen, maar lijkt me daarom bij voorbaat kansloos. Al was het maar omdat de grote supermarkten hun eigen bezorgservice hebben.

 

Ik ben wel sites tegen gekomen van mogelijke concurrenten in dezelfde niche(wel een totaal ander idee/aanpak) maar ik ga ze natuurlijk niet mailen om te vragen hoe zij daaraan zijn gekomen.

Er is natuurlijk een "ijzeren assortiment" van de belangrijkste merkproducten die vrijwel elke supermarkt heeft. Daar is geen API voor nodig, maar een bezoekje aan de supermarkt met je schrijfblok. Dat is ook hoe het CBS en de Consumentenbond onderzoek doen naar het prijspeil bij supermarktketens. Door je assortiment te beperken kun je ook veel sneller inkopen in de winkel omdat je niet hoeft te zoeken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

[…] het programmeer werk wil ik zelf gaan doen […] Hoe kom ik aan een productenlijst van Nederlands grootste supermarkten?

Aangezien je zelf kunt programmeren, weet je dat het niet zo heel erg moeilijk is om een screen scraper of web harverster te bouwen die de sites van supermarkten frequenteert.

 

Als je een beetje brutaal handig bent, gebruik je de AutoComplete van een zoeksysteem om alles op te lijsten, bijvoorbeeld:

 

aa

ab

ac

• enzovoort

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij in de juiste richting willen sturen.
Niet wanneer je zelf niet/nauwelijks reageert op de reacties die je hier krijgt en alleen komt om een vraag te dumpen. Wat heb je met alle eerdere reacties gedaan?

 

Echt weer zo eentje die inderdaad ca. één keer per jaar een vraag dumpt, maar het daar ook bij laat. V®agevuurcolumn-materiaal!

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Pak een paar verschillende bierverpakkingen en wat frisdrankvarianten (blikje, fles(je), 6-pack en krat) en dan heb je toch vulling voor een demo?

 

Of bel eens met een partij als SRC

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jullie als ondernemers zouden toch als eerst moeten weten dat niet alle ideeën in goud veranderen. Ten tweede, jullie kiezen er zelf voor om te reageren, niemand die jou verplicht. Ik bepaal zelf wanneer ik ergens op wil reageren bedankt..

 

@Abdelkarim,

Bedankt voor je eerste reactie, ik weet dat mijn idee niet hetzelfde is als AH Online en Hellofresh de enige overeenkomst is dat we boodschappen bezorgen maar de manier waarop,snelheid en gemak is totaal anders.

 

Als je nog meer zinvolle reacties hebt dan zie ik ze graag tegemoet, maar anders raad ik je aan om je forumposts ergens anders op te hogen.

 

@Ron van der Kolk

Wat je nu hier schetst met een kladblok de supermarkten afgaan is mijn Plan B, ik ben blij dat dit dan geen gedachten was van mij. Een API leek mij alleen makkelijker. Bedankt voor je uitgebreide reactie.

 

@Ward,

Goeie tip! ik zal er naar kijken, mijn eerste gedachten/zoektocht was meer gericht op een API, maar mocht ik hier niet aan kunnen komen, dan zal ik de mogelijkheden hiervan onderzoeken. Bedankt voor de reactie.

 

@Highio,

Daar heb je gelijk in, mocht ik niks vinden dan zal dit ook de aanpak zijn. Van SRC heb ik nog nooit gehoord ik zal kijken of het iets voor mij is bedankt.

 

@RiVe

De kleding online doorverkoop idee is als enige overeind gebleven, door omstandigheden hebben we dit begin dit jaar weer kunnen oppakken. Ik doe dit samen met een kameraad.

 

We hebben besloten om zelf kledingstukken te maken, een merknaam is al bedacht en de eerste test shirtjes zijn al geproduceerd/bedrukt om de kwaliteit te testen. Binnenkort worden hier ook caps aan toegevoegd. We proberen eerst een aantal samples te maken van onze collectie.

 

@mmint & Hans van den Bergh

Voor jullie geldt wat ik aan het begin van deze post zei, graag vanaf nu ontopic a.u.b.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor jullie geldt wat ik aan het begin van deze post zei, graag vanaf nu ontopic a.u.b.

Even met de moderator-pet op: jij bepaalt niet of en hoe mensen mogen reageren.

 

Iedereen is vrij om te reageren, ik dus toch ook? Het is mijn topic en wil het graag ontopic houden, dat is toch niet te veel gevraagd beste moderator. Anders kunnen we even nog tientalen topics doornemen waarom x niet op y heeft gereageerd.

Link naar reactie
  • 0
Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij in de juiste richting willen sturen.

 

Dan is enige vorm van terugkoppeling op inhoudelijke reacties toch zeker wel gewenst als blijk van waardering. En puntsgewijze terugkoppeling geef je al in bovenstaande bericht, maar in eerdere draadjes ontbreekt dat als constatering.

 

Ik heb een idee of ik zit een beetje in dubio en dan? Daarmee kom je niet veel verder.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij in de juiste richting willen sturen.

 

Dan is enige vorm van terugkoppeling op inhoudelijke reacties toch zeker wel gewenst als blijk van waardering. En puntsgewijze terugkoppeling geef je al in bovenstaande bericht, maar in eerdere draadjes ontbreekt dat als constatering.

 

Ik heb een idee of ik zit een beetje in dubio en dan? Daarmee kom je niet veel verder.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Dat is geconstateerd en ik beloof beterschap, maar als het goed is heb je ook geconstateerd dat dit alleen voor mijn eerste twee topic's geldt en dat ik in mijn laatste topic netjes heb teruggekoppeld en heb gezegd denk dat ik er uit was en iedereen heb bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Top man, ik ben benieuwd hoe je met als vraag alleen een productlijst een bezorgplatform opzet.

 

Probeer eens wat te lezen over 'Lean' en 'MVP' of 'Proof of concept', meer kan ik er op basis van je huidige vraagstelling niet van maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Iedereen is vrij om te reageren, ik dus toch ook? Het is mijn topic en wil het graag ontopic houden, dat is toch niet te veel gevraagd beste moderator.

Wat jij on-topic vindt is niet altijd hetzelfde als wat anderen on-topic vinden. Daar waar jij de rol van moderator op je probeert te nemen door anderen te gaan vertellen dat ze dan maar niet moeten reageren is dat natuurlijk net zo hard van toepassing op jezelf.

 

Verder reageert iedereen hier in zijn/haar vrije tijd, dus ook als het even niet precies in je straatje past mag je nog steeds blij zijn met de reacties die je krijgt. En je zult merken dat als je mensen af gaat lopen katten de reacties zullen afnemen. Dus neem even gas terug, en blijf gewoon inhoudelijk.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor je eerste reactie, ik weet dat mijn idee niet hetzelfde is als AH Online en Hellofresh de enige overeenkomst is dat we boodschappen bezorgen maar de manier waarop,snelheid en gemak is totaal anders.

 

Snelheid en gemak spelen geen rol. Heb je van de overheid speciale bevoegdheden gekregen dat je sneller mag rijden dan de maximumsnelheden?

 

En wat zou je met gemak bedoelen? Speelt dat "gemak" alleen een rol in jouw concept?

 

Als je nog meer zinvolle reacties hebt dan zie ik ze graag tegemoet, maar anders raad ik je aan om je forumposts ergens anders op te hogen.

 

Zolang je maar voor een zinvolle topic zorgt. Jouw topic daarentegen....

 

Je wilt een bezorgservice beginnen en zoekt naar productlijsten van de grootste supermarkten. Die hebben echter een eigen bezorgservice. Wel slim van je om aan je grote concurrent te vragen om zijn productenlijst.

 

Misschien dat je maar terug moet gaan naar een van je vorige ideeën, anders wordt dit het vijfde jaar zonder actie.

Link naar reactie
  • 0

Top man, ik ben benieuwd hoe je met als vraag alleen een productlijst een bezorgplatform opzet.

 

Probeer eens wat te lezen over 'Lean' en 'MVP' of 'Proof of concept', meer kan ik er op basis van je huidige vraagstelling niet van maken.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ik zal wat extra toelichten, wat mijn idee in het kort is zonder alle kaarten op tafel te leggen. Dat de boodschappen bezorgt gaan worden door mensen uit je eigenbuurt. In het begin ligt de focus op de kleine week boodschappen tot 50 euro. De bestellers betalen bezorgkosten aan de bezorger. Hiervoor komt een puntensysteem waarin bezorgers met weinig bezorgervaring eerst voor kleine bedragen boodschappen mogen doen. Hoe meer ervaring hoe meer bezorgkosten de bezorgers gaan krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal wat extra toelichten, wat mijn idee in het kort is zonder alle kaarten op tafel te leggen. Dat de boodschappen bezorgt gaan worden door mensen uit je eigenbuurt. In het begin ligt de focus op de kleine week boodschappen tot 50 euro. De bestellers betalen bezorgkosten aan de bezorger. Hiervoor komt een puntensysteem waarin bezorgers met weinig bezorgervaring eerst voor kleine bedragen boodschappen mogen doen. Hoe meer ervaring hoe meer bezorgkosten de bezorgers gaan krijgen.

 

Het bezorgen lijkt me het minst spannende onderdeel: hoe ga je aan de producten komen, hoe sla je ze op, hoe distribueer je ze en hoe ga je je inkoop bederfelijke waren optimaliseren? In inkoop, opslag en distributie zitten de meeste uitdagingen, kosten en noodzakelijke schaalgrootte.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat de boodschappen bezorgt gaan worden door mensen uit je eigenbuurt. In het begin ligt de focus op de kleine week boodschappen tot 50 euro.

Dat onderstreept opnieuw mijn suggestie om niet een volledig assortiment van supermarkten te gebruiken maar je te beperken tot een veel kleiner en overzichtelijker assortiment.

 

In inkoop, opslag en distributie zitten de meeste uitdagingen, kosten en noodzakelijke schaalgrootte.

Het klinkt alsof het idee een internetplatform is waar mensen tegen betaling boodschappen voor elkaar kunnen doen. De enige inspanning van TS is dan de website. Van grootschalige inkoop, opslag en distributie is dan geen sprake.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt alsof het idee een internetplatform is waar mensen tegen betaling boodschappen voor elkaar kunnen doen. De enige inspanning van TS is dan de website. Van grootschalige inkoop, opslag en distributie is dan geen sprake.

Dan lijkt me die API's ook overbodig of onnodig complex. De klant weet zelf wel wat de lokale winkel wel en niet heeft : bovendien kunt je nooit rekening houden met alle lokale aanbiedingen, reclames etc terwijl de lokale klant dat wel doet. Laat de klant gewoon lekker zelf een boodschappenlijstje typen of ouderwets op papier en dan via een foto appen...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als het de bedoeling is dat via een online platform mensen tegen betaling boodschappen voor elkaar gaan doen, wie is dan verantwoordelijk in het geval dat de boodschapper niet komt opdagen of de verkeerde spullen meebrengt? Het platform of de boodschapper?

 

En is daar wel behoefte aan? Vraag me af wie de doelgroep is. Zorgbehoevenden? Daar brengt de hulpverlener of mantelzorger boodschappen voor mee. De drukke tweeverdiener? Die kunnen op steeds meer plaatsen tot laat in de avond een supermarkt binnenspringen. De buren? Die nemen bij een goede onderlinge verstandhouding boodschappen voor elkaar mee. Dus ik ben benieuwd.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe meer ervaring hoe meer bezorgkosten de bezorgers gaan krijgen.

En wie betaalt dat dan? het klinkt alsof het voor de consument duurder wordt naarmate hij een meer ervaren (boeit me niet) bezorger aan de deur krijgt.

 

Denk nog even goed na over het verdienmodel. Consumenten zijn bereid heel weinig te betalen voor gemak.

Hoe dan ook succes!

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert Bakker & Ron van der Kolk

 

Bedankt voor jullie reactie, wat Ron van der Kolk suggereert klopt er is daar geen sprake van.

 

Ik heb er over na zitten denken en ik begin ook steeds minder het nut van de API in te zien. Ik kan inderdaad beter beginnen met een klein assortiment, ik zat net zelf ook te denken om het assortiment gaande weg door gebruikers zelf uit te laten breiden. Hiervoor zal ik een team opzetten die toezicht zal houden over de producten. Door middel van Autocomplete kunnen de gebruikers vervolgens naar producten zoeken en een boodschappenlijstje opstellen.

 

@Patrick Keizer

 

Bedankt voor de reactie.

 

Als het de bedoeling is dat via een online platform mensen tegen betaling boodschappen voor elkaar gaan doen, wie is dan verantwoordelijk in het geval dat de boodschapper niet komt opdagen of de verkeerde spullen meebrengt? Het platform of de boodschapper?

 

De boodschappen worden pas betaald nadat ze bezorgt zijn en de besteller moet om zijn goede intentie te tonnen wel de bezorgkosten vooruit betalen. Een bezorger moet eenmalig ter registratie inschrijf kosten betalen om bezorger te kunnen worden. Een verkeerd item of een slecht product ontvangen? Mijn platform heeft als doel om niet te concurreren met de grote supermarkten maar om de gaten op te vullen die zij laten liggen. Ik kan uiteraard niet dezelfde service bieden als een verkeerd item wordt bezorgt.

 

Daarom ligt de focus op het puntensysteem waarbij er onderscheid gemaakt wordt tussen ervaren bezorgers die bijna foutloos te werk gaan en beginners waarvan je nog maar moet afwachten. Daarom is het ook de bedoeling dat beginners in het begin alleen tot een bepaald bedrag mogen bezorgen waardoor je als consument minder risico loopt.

 

En is daar wel behoefte aan? Vraag me af wie de doelgroep is. Zorgbehoevenden? Daar

 

Iedereen die van gemak houdt en door welke reden dan ook zelf niet wil/kan/geen zin heeft om in de rij te gaan staan.

 

 

@The Toolman,

 

Bedankt voor de reactie.

 

En wie betaalt dat dan? het klinkt alsof het voor de consument duurder wordt naarmate hij een meer ervaren (boeit me niet) bezorger aan de deur krijgt.

 

Dat is dan een keuze die je moet maken, voor meer zekerheid kiezen bij grotere bestelling of toch lekker goedkoop die broekie die net aan zijn 3de bezorgdienst bezig is waarbij er nog een limiet aan zijn bestedingbedrag zit.

 

Link naar reactie
  • 0

of toch lekker goedkoop die broekie die net aan zijn 3de bezorgdienst bezig is waarbij er nog een limiet aan zijn bestedingbedrag zit.

 

Ik vraag me af welke rechtspersoonstatus de bezorgers moeten hebben. Blijven het particulieren, waarvan de een moet accepteren dat hij voor een lagere bezorgkosten iets bezorgt dan een ander.

Moet hij de 'beloning' zelf bij bezorging in ontvangst nemen? Want anders wordt het al gauw loondienst.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.