• 0

Al uittreden VOF?

Lang verhaal maar ik zal proberen het tot de essentiële punten te beperken.

 

Sinds 1,5 jaar ben 1 van de 2 vennoten van een horeca gelegenheid. Na verlies, een brand en ruzie onderling ben ik helemaal op en wil er asap uit. Nu is het zo dat de afhandeling van de verzekering nog loopt en ik bang ben dat als ik er nu uitstap, daar geen recht meer op heb. Is het zo dat als ik nu uittreed, recht heb op de uitkering van de verzekering? Dus dat de eindafrekening wordt berekend met die uitkering erbij?

 

De afhandeling verwacht ik binnen een paar maanden. De verzekering heeft al een voorstel gedaan maar de andere vennoot heeft besloten er meer uit te proberen te halen.

Tot die tijd lopen er veel schuldeisers te trekken.

 

Ook loopt er nog een huurcontract tot 2020. Wat is verstandig te doen want ik weet niet meer waar ik het moet zoeken?

Ik heb geprobeerd via gratis juridisch advies informatie in te winnen maar die geven beide geen duidelijkheid.

 

Graag advies en als daar meer informatie voor nodig is, kan ik dat natuurlijk mailen. Help!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Zoekende, allereerst welkom op Higherlevel, ook al is de aanleiding negatief

 

Lang verhaal maar ik zal proberen het tot de essentiële punten te beperken.

Mag ik dan beginnen met je daarmee te complimenteren: dat is goed gelukt terwijl het verhaal en de samenhang duidelijk is

 

Is het zo dat als ik nu uittreed, recht heb op de uitkering van de verzekering? Dus dat de eindafrekening wordt berekend met die uitkering erbij?

Ja, alleen heb je na uittreding geen invloed meer op de hoogte en het moment van de uitkering. Wees je daar dus héél goed van bewust!

 

En houdt er rekening mee dat als het bedrijf gestaakt wordt / niet wordt voortgezet, dit invloed heeft op de uitkeringen voor bedrijfsschade en/of opstal/huurdersbelangen (voor zover er een herbouw/herinvesteringsplicht in de polis is opgenomen).

 

De afhandeling verwacht ik binnen een paar maanden. De verzekering heeft al een voorstel gedaan maar de andere vennoot heeft besloten er meer uit te proberen te halen.

Tot die tijd lopen er veel schuldeisers te trekken.

Is er dan geen voorschot verstrekt of besproken?

 

Ook loopt er nog een huurcontract tot 2020. Wat is verstandig te doen want ik weet niet meer waar ik het moet zoeken?
Als de andere vennoot het bedrijf zelfstandig voorzet zal dat zeker verrekend worden / in mindering worden gebracht op jouw "aandeel". Laat je hierin begeleiden door een deskundige. Wordt het bedrijf niet doorgezet, dan zal de verhuurder de resterende termijnen invorderen: in dat geval ben je je schadepenningen snel weer kwijt... of raak je financieel nog meer in de problemen.

 

Ik heb geprobeerd via gratis juridisch advies informatie in te winnen maar die geven beide geen duidelijkheid. Graag advies en als daar meer informatie voor nodig is, kan ik dat natuurlijk mailen. Help!

 

Met het gevaar dat het al een gepasseerd station is: maar zou mediation wellicht nog een optie zijn? Een brand is een buitengewoon ingrijpende gebeurtenis, en dat er in de afwikkeling en stress daarvan verschillen van inzicht en ruzies ontstaan komt vaker voor. Een mediator kan bemiddelen in onderhandelingen zonder emotioneel (te) betrokken te zijn.

 

Mijn advies: niet zomaar uitstappen, eerst kijken wat er met professionele hulp/bemiddeling te bereiken valt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie Norbert.

 

Je advies is duidelijk, niet uittreden en op zoek naar een mediator om te kijken of we daar wat mee bereiken.

 

Uit je reactie haal ik dat ik, ook als ik uittreed, wel recht heb op de uitkering. Dat ik geen invloed kan uitoefenen is heel jammer maar ik heb ook geen invloed gehad op de keuze om niet akkoord te gaan met het voorstel dat er is gedaan. Alleen het moment van uitkering is natuurlijk wel van belang.

 

Er is trouwens wel al een voorschot uitgekeerd maar dat werd meteen door het minsaldo opgeslokt.

 

Link naar reactie
  • 0

Uit je reactie haal ik dat ik, ook als ik uittreed, wel recht heb op de uitkering.

In principe is er ten tijde van de brand een recht op uitkering ontstaan op de verzekeraar en toen was je nog vennoot. Maar zoals Norbert zegt is die uitkering door allerlei mitsen, maren en voorwaarden omgeven. De uitkering kan wel eens minder of nihil zijn als de onderneming ondertussen is gestaakt. Dan heb je wel rechten, maar op nul euro.

 

Het lijkt me, net als Norbert, wijs om je verzekeringsadviseur te raadplegen (of er een te zoeken) en ook de afhandeling van de VOF door een adviseur te laten behandelen. Ik zou ook adviseren niet op voorhand uit te treden, want dat kan grote gevolgen hebben en kun je niet zomaar terugdraaien.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het trouwens goed dat ook bij faillissement de uitkering van de verzekering kan vervallen of verminderen?

Deels:

 

[*]De vergoeding voor materiële schade zonder herbouw- of herinvesteringsplicht blijft van kracht, maar valt in de faillissementsboedel;

[*]De vergoeding voor materiële schade met herbouw- of herinvesteringsplicht (huurdersbelangen, verbouwingsverbeteringen, opstallen) wordt - afhankelijk van de voorwaarden - verlaagd of komt te vervallen als er niet wordt herbouw of geherinvesteerd.

[*]De vergoeding voor bedrijfsschade (vaste kosten en netto winst) komt te vervallen. Afhankelijk van voorwaarden en coulance is er misschien nog een gedeeltelijke verrekening huurpenningen mogelijk (vaste kost immers die had doorgelopen als er geen faillissement was) met de vordering verhuurder, maar alleen als je tijdig (dus vóór faillissement) overlegt met verzekeraar.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas is bemiddelen totaal mislukt en staan we scherper tegenover elkaar dan ooit. Ik heb totaal geen controle op wat er allemaal gebeurd en wil de vennoot een mail sturen waarin ik hem tot 31 december de tijd geef om met de verzekering te regelen of anders akkoord te gaan met het eerder gedane voorstel. Of in overleg te verkopen als er geinteresseerden zijn. Ik kan het emotioneel niet meer opbrengen en neem alle schulden voor lief maar zal dan 31 december uittreden. Als iemand een goed persoon weet die tegen niet al te hoge kosten kan helpen een einde te maken aan een vof en de vereffening hoor ik het graag.

 

Nu wil ik zeker weten dat de andere vennoot na 31 december, als er dus geen vof meer is, niet nog goodwill kan verkopen ofzo. Kan dit uberhaupt?

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels weer een paar maanden verder en via de rechter is de huurovereenkomst ontbonden. De zaak moet voor 29 maart leeg zijn. Aangezien ik geen contact met de andere vennoot wil, wordt dit lastig. Zijn er bedrijven die dit kunnen doen als mediator en kunnen zorgen voor eindbalans van de VOF?

Link naar reactie
  • 0

Zijn er bedrijven die dit kunnen doen als mediator en kunnen zorgen voor eindbalans van de VOF?

 

Dat is niet zo simpel, denk ik dan:

 

Een mediator heeft geen verstand van het opmaken van een slotbalans van een VOF.

 

Dus zou je een (goede!) boekhouder/accountant/adviseur moeten vinden die ook een beetje kan 'mediaten'.

Of je hebt twee partijen nodig.

 

Op zich zou je natuurlijk iemand kunnen inhuren om een slotbalans (plus resultaat met winstverdeling per vennoot) te maken en de stukken 'gewoon' te gebruiken voor je aangiften e.d.

 

Dan zou ik denken dat de stukken opgestuurd moeten worden naar "je ex" met de mededeling dat 'dit is het geworden dan' voor de afwikkeling tussen jullie.

Moet je waarschijnlijk dan zelf betalen, want ik kan mij niet voorstellen (maar wie weet...) dat je ex-vennoot mee gaat betalen.

 

Op zich gebeurt dit wel vaker in de praktijk zo. Als je ex-vennoot daar vervolgens niet mee eens is, dan moet hij zelf maar iets ondernemen.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Een mediator heeft geen verstand van het opmaken van een slotbalans van een VOF.

Dat ligt er maar aan wie de mediator is. Er zijn boekhouders en accountants die ook mediator zijn, en omgekeerd.

 

Zijn er bedrijven die dit kunnen doen als mediator en kunnen zorgen voor eindbalans van de VOF?

Ik zou het echter wel onverstandig vinden om beide activiteiten hier te combineren.

 

In het uitvoeren en afronden van de administratie zitten ook besluiten en oordelen, waardoor de neutraliteit van de persoon in het gevaar komt. Het combineren van mediation met uitvoerend werk heeft sowieso als gevaar dat een van de partijen zich benadeeld voelt. Een mediator is procesbegeleider en moet de uitvoering (cq. het opdrachtgeverschap) aan partijen overlaten. De vennoten zouden hier idealiter gezamenlijk opdrachtgever aan zowel de mediator als de boekhouder moeten zijn.

 

Daarnaast voelt het aan alle kanten alsof de eindbalans van de VOF haastwerk wordt en dus bijna alleen eenzijdig gemaakt kan worden in opdracht van vraagsteller. Eerdere mediationpogingen zijn zo te lezen mislukt, dus het lijkt me stug dat dit voor het einde van de maand wel gaat. Het doel van mediation is dat partijen onder begeleiding zelf het conflict uiteindelijk oplossen of op zijn minst bespreken, maar hier wil vraagsteller geen contact met de andere vennoot; dat is geen goede basis voor mediation. Een mediator is geen loopjongen m/v.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor mediation moeten partijen overeenstemming met elkaar bereiken over het aanwijzen van de mediator. Dat lijkt in deze zaak niet op korte termijn te gaan gebeuren.

 

Wat dan wel? Als de huurovk is ontbonden dan moet de VOF ontruimen. Die verplichting rust ook op jou als vennoot. Zorg dat een goed bedrijf wordt ingeschakeld voor het leeghalen van het gehuurde. Spreek af dat ze een goed verslag maken van wat ze doen, en bijv. van te voren foto's maken wat er allemaal staat en wordt opgeruimd. Verkoop eventuele overblijvende goederen aan derden en neem ze niet zelf over. Dan kan de andere vennoot daar later geen punt van maken.

 

Mbt slotbalans sluit ik me bij Ron en de anderen aan. Beetje zelfde verhaal: als jullie het niet samen doen en de ander niet in beweging komt, kan je het het beste zelf doen. Ruim het op, dan kost het geen energie meer. Maak er een zo duidelijk mogelijk en goed controleerbaar verhaal van - of laat dat doen. Houd er (mentaal) rekening mee dat jouw vennoot er later toch nog over gaat klagen.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

De zaak moet voor 29 maart leeg zijn.

...

Zijn er bedrijven die dit kunnen doen als mediator en kunnen zorgen voor eindbalans van de VOF?

Dus je zoekt geen mediator, maar een opkoper die ook kan boekhouden? Misschien moet je die twee dingen opsplitsen? Eerst leeg maken en dan verder afhandelen...

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is er beslag gelegd door de verhuurder in verband met de huurachterstand. Dus het leeghalen van het pand was geen probleem. Ik ontvang nog steeds diverse brieven/mails van deurwaarders en stop het eigenlijk snel weer weg. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Vandaag een aankondiging faillissementsverzoek op de mat. Is het het beste om dit af te wachten en te vragen of het omgezet kan worden naar Wsnp?

Ik ben ook bij gemeente geweest maar die gaven aan dat eerst alle belastingaangiften gedaan moeten zijn en de VOF financieel afgesloten zijn. Iemand advies?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Inmiddels is er beslag gelegd door de verhuurder in verband met de huurachterstand. Dus het leeghalen van het pand was geen probleem. Ik ontvang nog steeds diverse brieven/mails van deurwaarders en stop het eigenlijk snel weer weg. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Vandaag een aankondiging faillissementsverzoek op de mat. Is het het beste om dit af te wachten en te vragen of het omgezet kan worden naar Wsnp?

Ik ben ook bij gemeente geweest maar die gaven aan dat eerst alle belastingaangiften gedaan moeten zijn en de VOF financieel afgesloten zijn. Iemand advies?

'stop het eigenlijk snel weer weg' is een uitstekend recept om niet toegelaten te worden tot de WSNP. Uitschrijven bij de KvK en melden bij de schuldhulpverlening van de gemeente. Niet morgen, maar vandaag, want dankzij die faillissementsaanvraag tikt de klok!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al bij de gemeente geweest en die gaf aan dat ik pas schuldhulp kon aanvragen als het boekjaar 2016 is afgesloten en alles bij de belasting rond is. De boekhouder is daar nog mee bezig. Dus wat kan ik het beste doen? Zelf faillissement aanvragen of dat verzoek afwachten?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ben al bij de gemeente geweest en die gaf aan dat ik pas schuldhulp kon aanvragen als het boekjaar 2016 is afgesloten en alles bij de belasting rond is. De boekhouder is daar nog mee bezig. Dus wat kan ik het beste doen? Zelf faillissement aanvragen of dat verzoek afwachten?

Uitschrijven bij KvK, melden bij gemeente. Niks afwachten en zeker geen faillissement aanvragen. En als de gemeente weigert jouw verzoek in behandeling te nemen, maak je daar bezwaar tegen en vraag je een voorlopige voorziening bij de Rechtbank, om de gemeente te dwingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bijna een jaar verder en uitgeschreven bij de KvK, de gemeente geeft aan pas een aanvraag voor schuldhulpverlening in behandeling te kunnen nemen als de Belastingaangifte van 2016 en 2017 zijn gedaan. Met moeite via de gemeente een boekhouder gevonden die de job wilde doen, een gesprek met de andere vennoot gehad en alle aanwezige administratie bij elkaar gevoegd. Hopelijk wordt deze week de aangifte van 2016 afgerond. Er is al loonbeslag gelegd door de grootste schuldeiser (€140.000) en nu blijkt dat er nog een schuldeiser loonbeslag(€10.000) heeft gelegd bij mij.

Nu vraag ik me af of het zo kan zijn dat de andere vennoot de schuld heeft afgekocht en alsnog de hele schuld bij mij wordt verhaald?

Link naar reactie
  • 0
Ik ben al bij de gemeente geweest en die gaf aan dat ik pas schuldhulp kon aanvragen als het boekjaar 2016 is afgesloten en alles bij de belasting rond is. De boekhouder is daar nog mee bezig.
Een jaar later nog steeds bezig met 2016? Een boekhouder via de gemeente? ik volg het even niet.

 

Bijna een jaar verder en uitgeschreven bij de KvK, de gemeente geeft aan pas een aanvraag voor schuldhulpverlening in behandeling te kunnen nemen als de Belastingaangifte van 2016 en 2017 zijn gedaan.

[...]

Nu vraag ik me af of het zo kan zijn dat de andere vennoot de schuld heeft afgekocht en alsnog de hele schuld bij mij wordt verhaald?

Dat had de gemeente een jaar eerder ook al aangegeven. Wat bedoel je met afkopen? In een VOF zijn beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk. Valt er bij de één niets te halen, dan komen schuldeisers voor het hele bedrag bij de ander aankloppen. Hoe jullie dat vervolgens onderling rechttrekken is aan jullie zelf.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bij de gemeente aangeklopt voor schuldhulpverlening. Die gaven mij aan dat eerst de belastingaangifte gedaan moest zijn van 2016. Omdat de vorige boekhouder vrij laat aangaf dat hij de aangifte niet wilde doen, moest er toen nog gezocht worden naar een boekhouder die deze opdracht wilde aangaan. De gemeente heeft mij verwezen naar boekhouders waar zij vaker mensen heen verwijzen.

Deze heeft de opdracht aangenomen maar heeft zeker voor vertraging gezorgd dat er onderling ruzie is en de administratie niet op orde is. Inmiddels daar ook een boete voor ontvangen van de Belastingdienst.

 

Omdat het hele bedrag bij mij wordt verhaald, vroeg ik mij af of het juridisch mogelijk is dat de andere vennoot zijn aansprakelijkheid heeft afgekocht en de schuldeiser de gehele schuld bij mij verhaald?

Link naar reactie
  • 0
Omdat het hele bedrag bij mij wordt verhaald, vroeg ik mij af of het juridisch mogelijk is dat de andere vennoot zijn aansprakelijkheid heeft afgekocht en de schuldeiser de gehele schuld bij mij verhaald?

Ik herhaal: Wat bedoel je met afkopen? In een VOF zijn beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk. Valt er bij de één niets te halen, dan komen schuldeisers voor het hele bedrag bij de ander aankloppen. Hoe jullie dat vervolgens onderling rechttrekken is aan jullie zelf.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me een situatie voorstellen dat een van de vennoten een schuldeiser weet te overtuigen dat bij hem niet meer dan X euro is te halen en tot een overeenkomst komt dat de schuldeiser niet meer dan dat bedrag van hem krijgt. Het lijkt me nogal vergezocht.

 

Een schuldeiser is (immers) niet verplicht te proberen bij beide vennoten een gelijk bedrag bij je op te halen.

 

Voorbeeldsituatie: schuldeiser is familie van vennoot A. Om de goede vrede te bewaren, eist hij de volledige schuld op bij vennoot B. Als vennoot B betaalt, heeft vennoot B vervolgens een claim op vennoot A.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.