• 0

bedrijfsovername - financieringsstructuur

Mijn compagnon en ik gaan een bedrijf overnemen, een webshop.

 

Situatie nu is ieder een holding BV die samen eigenaar van een werkmaatschappij BV zijn.

De holdings kopen samen het nieuwe bedrijf. Nieuwe bedrijf staat dus los van de huidige werkmaatschappij.

 

Overnamesom is 50k. De standaard structuur zou zijn dat iedere holding BV 25k betaalt aan de verkoper voor 50% van de aandelen van de nieuwe BV.

 

Wanneer het nieuwe bedrijf winst maakt, verdienen we de aankoop terug door dividend uitkering, of mangement fee. Er gaat dan dus wel VPB af.

 

Is er een structuur denkbaar waarbij we de aankoop kunnen financieren als een lening? Zodat het nieuwe bedrijf een lening aflost, in plaats van dividend uitkeert, en je zo de VPB ontwijkt.

 

Extra info: te kopen bedrijf bezit enkel een url, met content en een webshop. Geen personeel, huurcontracten, vastgoed, inventaris of voorraad.

Er is geen externe financiering nodig.

 

Alvast dank voor het meedenken.

Groet

Len

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De standaard structuur zou zijn dat iedere holding BV 25k betaalt aan de verkoper voor 50% van de aandelen van de nieuwe BV.

De webshop is nu al een BV?

 

Is er een structuur denkbaar waarbij we de aankoop kunnen financieren als een lening? Zodat het nieuwe bedrijf een lening aflost, in plaats van dividend uitkeert, en je zo de VPB ontwijkt.

Je wilt dus geld van de Webshop BV lenen om je holding de aandelen van de Webshop BV mee te kopen? Dan moet de holding aflossen bij de Webshop BV, niet andersom! Door de zakelijke renteopbrengsten in de Webshop BV stijgt de winst en daarmee de VPB juist. (In de holding leveren de rentelasten dan weer een winstverlaging op, maar dan is het bij elkaar nog steeds vestzak broekzak.)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hi Ron

Ja, iedere genoemde entiteit is een BV.

 

Ik wil niet per se geld lenen van de nieuwe webshop bv. Ik vraag me af of er een betere structuur/opzet denkbaar is.

 

Anders geformuleerd: Is de directe aankoop van de Webshop BV aandelen door de twee holdings de meest gunstige constructie, fiscaal gezien?

Dank

Link naar reactie
  • 0

Hallo Len,

 

Ik denk dat je bijna niet om de Vpb heen komt.

Het nieuwe bedrijf maakt immers winst, en gaat van die winst een lening aflossen. Dan kom je eerst langs het "Vpb-loket". Datzelfde is aan de orde als je winst van de nieuwe werkmij. afroomt d.m.v. managementfee.

 

Je kunt evt bezien of een fiscale eenheid binnen de huidige holdingstructuur een oplossing kan bieden (is dan afhankelijk van de resultaten van de bestaande ondernemingen), of dat evt een andere ondernemingsvorm (een vof, evt met eigen holding?) een gunstig effect kan hebben.

Hangt ook weer af van tijdsbesteding van jullie, e.d.

 

vrgr

Adrie

Link naar reactie
  • 0

Je kunt evt bezien of een fiscale eenheid binnen de huidige holdingstructuur een oplossing kan bieden

Bij ieder een 50% belang is een fiscale eenheid voor de VPB onmogelijk. En ook als je schuift kan er maar 1 aandeelhouder profiteren. Los daarvan: er zal toch ergens VPB betaald moeten worden?

 

of dat evt een andere ondernemingsvorm (een vof, evt met eigen holding?) een gunstig effect kan hebben.

Een VOF met je eigen holding? Wie is dan de andere vennoot?

 

Of bedoel je een VOF tussen beide holdings? Daarmee los je hooguit een BTW probleem over de op (voor bedrijven die geen BTW over management fee kunnen verrekenen bijvoorbeeld: ik het die constructie in het verleden zelf toegepast : VOF tussen beide holdings als bestuurder van de werkmij )

 

Maar bij een VOF is de Winst IB belast; lijkt me dat je dan verder van huis bent?

 

Dan houden we het simpel, directe aankoop door de holdings.

Dat lijkt me inderdaad het beste.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.