• 0

Subsidietoekenning VOF

Geachte lezer,

 

Onlangs ben ik samen met mijn bedrijfspartner een VOF gestart. Nu is het zo dat wij voor onze werkzaamheden veelal te maken hebben met fondsen en gemeentelijke subsidies. Zo ook nu hebben we een plan geschreven om re integratie te bevorderen. Dit plan is door diverse rondes en presentaties heen gekomen, waar nu de subsidievoorwaarden zijn bekend gemaakt (door de desbetreffende gemeente) blijkt dat ze alleen toekennen wanneer er sprake is van een rechtsvorm (non profit).

 

Wij zijn een VOF en nu opzoek naar meest voor de hand liggende oplossing (BV, Stichting, onder aannemerschap) om toch in aanmerking te komen voor deze subsidies en overige subsidies in de toekomst. Wellicht zien we iets over het hoofd? Iemand tips of ervaring met beschreven situatie?

 

Dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan heb je in principe keuze uit bv, nv, vereniging, cooperatie en onderlinge waarborgmaatschappij en stichting. Die vormen hebben allemaal zo hun voor- en nadelen.

 

Maar... wat voor eisen stelt deze gemeente nu precies?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst dank voor uw reactie.

 

De gemeente stelt diverse eisen, waarbij we aan de belangrijkste in deze constructie niet kunnen voldoen namelijk:

 

Subsidie voor het initiatief kan alleen worden toegekend aan een rechtspersoon. Daarnaast wordt gevraagd naar:

 

 Kopie statuten

 Inschrijving KvK

 Recent bankafschrift met IBAN-nummer.

 

Onze overwegingen gaan naar hoe wij op toch in aanmerking kunnen komen voor de subsidie, gezien ons plan is toekend. Voordat wij grote stappen ondernemen, BV/stichting etc. was ik eerst benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dergelijke kwesties en eventueel andere oplossingen zien dan ik nu doe.

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik "rechtsvorm (non profit)" lees, dan denk ik aan een non-profit organisatie zoals een stichting.

Dat lijkt dan ook te kloppen met het werkgebied "re-integratie".

 

En meestal zijn het (volgens mij) juist in dat soort situaties dat men een gemeentelijke subsidie kan krijgen.

Dan zou ik denken dat een commercieel re-integratie bedrijf sowieso niet in aanmerking komt voor deze subsidie.

 

En ik neem aan dat jullie een commerciële onderneming aan het opzetten zijn en geen 'liefdadigheidsinstelling'. Want anders past je vraag ook helemaal niet op Higherlevel (is voor ondernemers).

 

Maar dat moet ook allemaal blijken wanneer je de subsidievoorwaarden bekijkt.

Link naar reactie
  • 0

Onze overwegingen gaan naar hoe wij op toch in aanmerking kunnen komen voor de subsidie

Nou, door te voldoen aan wat blijkbaar een eis is: een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid.

 

Welke je kiest hangt van allerlei andere factoren af, maar dus niet van de subsidie; althans, je noemt geen andere door de gemeente gestelde eisen. Zonder verdere informatie is een beter antwoord dus niet te geven.

 

Dan zou ik denken dat een commercieel re-integratie bedrijf sowieso niet in aanmerking komt voor deze subsidie.

Dat is een aanname. Er zijn ook commerciële bedrijven die gemeentelijke subsidies ontvangen, ook op het gebied van re-integratie. Dat is ook niet verkeerd, zolang het doel maar wordt gehaald: mensen re-integreren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ook commerciële bedrijven die gemeentelijke subsidies ontvangen, ook op het gebied van re-integratie.

 

Ja, als werkgevers. Omdat zij iemand aannemen, laten re-integreren of dergelijke.

Althans zoals ik het ken (vandaar dat ik schrijf: "volgens mij").

 

Maar misschien zijn er ook re-integratie ondernemingen die subsidie ontvangen, hoewel dat mij eigenlijk concurrentievervalsing lijkt. Omdat er ook zat re-integratiebedrijven zijn die géén subsidie ontvangen namelijk.

 

Stel je zelf eens voor dat een concurrent van jou van de woongemeente een subsidie krijgt voor "Advies-interim-training-coaching-mediation activiteiten"...

En jij niet (neem ik aan). Kan je concurrent voor lekkere scherpe tarieven zijn diensten gesubsidieerd aanbieden, hoewel jij zelf de broek op moet houden.

 

Hoe dan ook: Lijkt mij sterk dat een gemeente hier aan mee kan/wil/mag werken.

 

En nogmaals: dat blijkt toch gewoon uit de subsidievoorwaarden (die hier totaal onbekend zijn verder).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Wat voor verdere informatie kan ik u geven om een meer compleet beeld te krijgen van de situatie? Wij zijn een jong bedrijf (VOF, bestaande uit twee eigenaren, dus onderneming, draaien inmiddels opdrachten in samenwerking met andere partijen) en hebben voorheen gewerkt voor een commercieel re integratie bedrijf (als met commercieel bedoeld wordt dat ze winst mogen maken, in de praktijk worden bij ons en werd bij hun vooral de omzet gebruikt om in loonkosten te betalen (+ uiteraard allerlei andere kosten die gemaakt worden bij het runnen van een bedrijf zoals verzekeringen, reiskosten, kantoorhuur etc. niet erg complex) Pure winst als dividend was en is bij ons ook geen sprake van.

 

Onlangs voor onszelf begonnen en nu op basis van een projectontwerp in aanmerking gekomen voor een subsidie die gemeentelijke doelen dient. De gemeente heeft zelf de toekenning verzorgt, alleen de voorwaarden zijn later aan gegadigden gemeld.

 

Wij zijn ons nu aan het oriënteren op een oplossing, om batterijen naar een BV, Stichting of onder aannemerschap of misschien nog een bedrijf oprichten. Snap dat dit geringe informatie is om wellicht mijn vraag te beantwoorden, door de KVK werd geadviseerd op zoek te gaan naar ondernemers die hier ervaring mee hebben. Higher Level werd hierbij genoemd.

 

mvg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.