Ga naar inhoud
  • 0

ZZP'en en inkomstenbelasting

Beste (toekomstige)mede ondernemers,

Ik wil met de tijd gaan beginnen als ZZP'er in de ICT sector. Ik ben nu voornamelijk aan het inlezen over hoe de belastingen en aftrekposten in elkaar steken. Ik wil heel vriendelijk vragen of iemand hier een plasje over kan plegen, ik probeer in kaart te brengen of ik de inkomstenbelastingberekening goed begrijp.

Ik ga er in mijn berekening van uit dat ik een ondernemer ben voor de belastingdienst en dat ik 12 maanden lang 40u per week werk op basis van 75 euro per uur, ik snap dat dit erg optimistisch lijkt, maar het gaat me om te berekening:

Winst uit onderneming

Omzet = 75 euro per uur * 160 = € 12.000 * 12 maanden = € 144.000,-

Kosten (Laptop en toebehoren, verzekeringen, website etc) = € 5.000,-

Winst uit onderneming = € 144.000 - € 5.000 = € 139.000,-

Belastbaar inkomen berekenen

€ 139.000 winst uit onderneming

€ 7.280 zelfstandigenaftrek

€ 2.123 startersaftrek

----------- -

=

€ 129.597,- na zelfstandigen en startersaftrek

€ 18.143 MKB-winstvrijstelling (14 % van € 129.597)

----------- -

€ 111.454,- na MKB-winstvrijstelling

€ 5.100 hypotheekrente

----------- -

€ 106.354,- belastbaar inkomen

Onderverdelen in schalen

Op rekening: € 139.000 (feitelijk: btw is afgedragen, verzekeringen zijn betaald en inkopen zijn gedaan, dit is dus het "netto" uit onderneming)

Te belasten: € 106.354 (dit is NA de ondernemersaftrek, zelfst, starters, mkb (14%)- winstvrijstelling en hypotheekrenteaftrek) dit bedrag verdelen over de schalen:

Schaal 1 = 19922 = vol = 19922 * 0.3655 = 7281

Schaal 2 = 13792 = vol = 13792 * 0.4015 = 5537

Schaal 3 = 32705 = vol = 32705 * 0.4015 = 13131

Schaal 4 = rest = rest = 39935 * 0.5200 = 20766

-- +

totaal af te dragen aan inkomstenbelasting: = € 46.715,-

Netto winst na afdragen inkomstenbelasting is dan: € 139.000 - € 46.715 = € 92.285,00

Ik hoor graag of dit een juiste berekening is (in grove lijnen) of dat ik misschien iets over het hoofd zie.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

HausNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

of dat ik misschien iets over het hoofd zie.

in ieder geval mis ik bijdrage ZVW

En oa premie AOV (if any) breng je niet ten laste van het bedrijfsresultaat maar voer je op als aftrekpost in je aangifte. ( Het verschil is dan dat je ook over deze premie 14% MKB winstvrijstelling krijgt)

Verzekeringsadviseur voor ondernemers | AOV | Aansprakelijkheid | Cyber | Pensioen. 

Hulp nodig bij verzekeringen of wil je offertes?  → Contact

Link naar reactie
  • 0

Ik mis nog de heffingskortingen. Die verlagen de af te dragen inkomstenbelasting.

Daarnaast is de hypotheekrente niet tegen het 52%-tarief aftrekbaar, maar (in 2016) tegen (maximaal) 50,5%.

Misschien moet ook nog het eigen-woningforfait worden bijgeteld of is dit al in de € 5.100 verdisconteerd?

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Winst uit onderneming

Omzet = 75 euro per uur * 160 = € 12.000 * 12 maanden = € 144.000,-

Dat lijkt me te rooskleurig geschat: je kunt jaarlijks waarschijnlijk niet 1.920 uur (12 × 160) in rekening brengen. Daar moeten wat niet-declarabele uren af (voor bijvoorbeeld de administratie, je website, zelfstudie) en misschien wil je ook nog eens een week of twee op vakantie. Ergens tussen 1.400 en 1.600 uur is realistischer, aangenomen dat je bijna volcontinu opdrachten hebt.

Link naar reactie
  • 0

Je noemt laptop bij kosten. Afhankelijk van de aanschafwaarde zijn dat geen kosten maar investeringen en daar moet je op afschrijven. In totaal heb je de kosten nog bescheiden aangehouden en de opbrengsten nogal rooskleurig. Maar je geeft al aan dat het vooral om de berekening gaat.

Even mijn Excel sheet erbij gepakt (die geen rekening houdt met hypotheek en andere prive omstandigheden), het stof eraf geblazen, de tarieven voor 2016 ingevuld en voor deze berekening de FOR weggelaten (omdat je die niet noemt):

Ondernemerschap IB 2016 Bedrag
Winst voor belasting € 139.000
Zelfstandigenaftrek € 7.280
Startersaftrek € 2.123
Oudedagsreserve (FOR) € -
MKB-vrijstelling 14% € 18.144
Inkomen box 1 € 111.453
Belasting box 1 € 49.483
Algemene heffingskorting € -
Arbeidskorting € -
Inkomstenbelasting € 49.483
Zorgverzekering (ZVW) € 2.901
Besteedbaar netto jaarinkomen € 86.616

Je noemt voor de 2e en 3e schijf IB 40,15% maar dat moet 40,40% zijn. (Het was geloof ik ooit wel een voorstel om daar 40,15% van te maken, maar door de bezuinigingen werd het toch anders; op sommige sites staat dat nog verkeerd.)

Bij de berekening de standaard waarschuwing: reken jezelf niet rijk. Het lijkt alsof de ondernemer minder belasting betaalt en meer te besteden heeft dan iemand in loondienst, maar schijn bedriegt. De ondernemer heeft geen recht op doorbetaling of uitkering bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of werkeloosheid. Daar moet de ondernemer dus zelf nog voor sparen of zich (voor zover dat mogelijk is) verzekeren. Een richtlijn voor de kosten daarvan is niet te geven, maar ga er van uit dat een ondernemer per saldo minder besteedbaar inkomen overhoudt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Interim manager voor de overheid op het gebied van dienstverlening, bedrijfsvoering en informatievoorziening. Daarnaast ook als organisatieadviseur, trainer, coach en mediator in heel Nederland inzetbaar via Inflection.

Link naar reactie
  • 0

Wow een hoop reacties!

Allereerst bedankt allemaal voor de reacties.

@Norbert

De ZVW is er ook nog niet af inderdaad. AOV had ik inderdaad bij het bedrijfsresultaat verrekend, dit moet dus verrekend worden bij de inkomstenbelasting als aftrekpost?

@Anouk

KIA kan ik niet aan voldoen omdat ik niet zoveel investeer, dus dat valt voor mij af, maar bedankt voor de heads-up!

@Lex

Ik zal eens kijken naar de heffingskortingen, de hypotheekrente heb ik even heel basic berekend via een online tool en ook nog het verkeerde percentage gehanteerd :(

@Ward

Bedankt voor de realiteitscheck, uiteraard maak ik niet alle tijd vol en het gaat me eigenlijk ook even om de berekening in grote lijnen. Ik denk dat tussen de 1400 - 1600 uur realistischer is. Thanks!

@Ron

Ik dacht dat je als starter willekeurig mocht afschrijven, vooral met een relatief kleine investering? Maar het kan zijn dat ik dat fout gelezen heb!

hartelijk bedankt voor je uitgebreide berekening!

@Toolman

Dat is inderdaad een hele goede optie, een auto kopen vanuit het bedrijf, echter wil ik eerst met het OV of desnoods een particuliere simpele auto gebruiken.

Bedankt allemaal!

Uiteindelijk zal ik toch een belastingadviseur willen hebben om me hierin te steunen, maar ik probeer me op z'n minst een beetje in te lezen.

Groeten,

HausNL

Link naar reactie
  • 0

Wow een hoop reacties!

Allereerst bedankt allemaal voor de reacties.

Fijn dat je terugkoppelt en zo reageert; wordt zeer op prijs gesteld

(lees: veel leden betreuren het gemis aan terugkoppeling en een klein dankwoord bij veel vragen )

@Norbert

De ZVW is er ook nog niet af inderdaad. AOV had ik inderdaad bij het bedrijfsresultaat verrekend, dit moet dus verrekend worden bij de inkomstenbelasting als aftrekpost?

Inderdaad; de AOV-premie is aftrekbaar als "uitgave voor inkomensvoorziening".

Uiteindelijk zal ik toch een belastingadviseur willen hebben om me hierin te steunen, maar ik probeer me op z'n minst een beetje in te lezen.

beide heel verstandig!

Verzekeringsadviseur voor ondernemers | AOV | Aansprakelijkheid | Cyber | Pensioen. 

Hulp nodig bij verzekeringen of wil je offertes?  → Contact

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.