• 0

Mag mijn compagnon na splitsing handelsnaam v.o.f. houden als ik dat niet wil?

Ik heb besloten na 3 jaar uit een vof te stappen, compagnon gaat met bedrijf verder.

Omdat we de naam gezamenlijk hebben bedacht (was eigenlijk mijn idee) en de naam dus symbool staat voor onze samenwerking, wil ik graag dat hij de naam gaat veranderen. Hij zegt dat dat hem nu teveel onrust brengt, maar dat hij dat op termijn waarschijnlijk wel wil gaan doen. Ik wil dit liefst vastleggen in onze uittredingsovereenkomst. Hij hoeft van mij dan niet direct te doende naam aan te passen maar wil wel een termijn stellen (binnen een jaar), waardoor hij op korte termijn nog kan profiteren van onze samen opgebouwde naam. Maar stel dat hij er straks in z'n eentje een potje van maakt, dan wil ik daar niet de dupe van zijn, aangezien ik ook na m'n vertrek voor altijd aan deze bedrijfsnaam verbonden zal blijven...

 

Kan ik eisen dat hij de naam binnen een jaar (of wanneer hij besluit met iemand anders te gaan samenwerken) verandert?

 

Ben benieuwd naar jullie mening!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan ik eisen dat hij de naam binnen een jaar (of wanneer hij besluit met iemand anders te gaan samenwerken) verandert?

 

Je kunt het niet eisen als e.e.a. nu niet duidelijk in de VOF overeenkomst (if any) is vastgelegd

 

Maar je kunt het wel duidelijk gezamenlijk overeenkomen, waarna je het op grond van die overeenkomst kunt afdwingen.

 

Ik wil dit liefst vastleggen in onze uittredingsovereenkomst.

Tip als het echt belangrijk is voor je: laat deze vaststellingsovereenkomst dan bij notariële akte vastleggen. Daarmee sta je een stuk sterker bij eventuele toekomstige discussie.

 

( En uiteraard leg je ook direct vast dat de naam niet veranderd mag worden in iets dat er heel sterk op lijkt ; bijvoorbeeld het zelfde klinkt maar anders geschreven wordt )

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ons vof contract er maar even bij gepakt (had ik moeten doen voordat ik de vraag stelde... ;) )

 

Hierin staat:

Lid 3: Het recht van voortzetting houdt in om alleen of met anderen de activiteit (eventueel met de handelsnaam) van de vennootschap voort te zetten onder verplichting (tevens een recht) alle tot het vennootschapsvermogen behorende vermogensbestanddelen over te nemen, zich te laten toedelen of, wat de schulden betreft voor zijn rekening te nemen en aan de andere vennoot of diens rechtsopvolgers in geld uit te keren de waarde van diens aandeel in dit vermogen.

 

Ik denk dat ik even een goed gesprek hierover moet aangaan met compagnon...

Is het wat jullie betreft redelijk om hem toch te vragen de naam te veranderen?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb besloten na 3 jaar uit een vof te stappen, compagnon gaat met bedrijf verder.

Omdat we de naam gezamenlijk hebben bedacht (was eigenlijk mijn idee) en de naam dus symbool staat voor onze samenwerking, wil ik graag dat hij de naam gaat veranderen.

(...)

Kan ik eisen dat hij de naam binnen een jaar (of wanneer hij besluit met iemand anders te gaan samenwerken) verandert?

De handelsnaam is van de VOF en die bestaat niet meer. Wie er na beëindiging van de VOF eventueel recht heeft op het gebruik van de naam kunnen jullie zelf afspreken, als dat niet al bij voorbaat geregeld was in de vennootschapsovereenkomst. Als de ander de handelsnaam wil blijven gebruiken dan moeten jullie de handelsnaam op waarde schatten en meenemen in de onderlinge verrekening. Zo'n schatting is helaas al snel onderwerp van geschil.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar vragen kan natuurlijk altijd.

Inderdaad, zolang je maar beseft dat "voor wat, hoort wat" onverminderd van toepassing is. Het is een zakelijke onderhandeling. Meestal komt het er op neer dat je de compagnon in iets anders tegemoet moet komen, of er gewoon een bedrag tegenover staat

 

(Ik heb zelf in deze situatie gezeten; en de naam werd daarbij gewoon gewaardeerd op een X bedrag: in dit geval betekent dat dat het niet gebruiken / wijzigen van de naam gewaardeerd kan worden op een X bedrag )

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.