• 0

BTW-vraag over ondernemerklant in Engeland zonder BTW-nummer.

Hallo,

 

Naar aanleiding van een eerder topic van een mede-forum, besloten een eigen topic met mijn vraag te stellen.

 

Ik heb een klant in Engeland met KvK-nummer zonder BTW-nummer. Ik verhuur niet tastbare ICT-diensten aan deze klant.

 

Welke bedragen dien ik in de factuur te zetten? Daarmee bedoel ik bedrag excl./incl. BTW en welke BTW is van toepassing?

 

En hoe dien ik deze bedrag bij het opgeven in de omzetbelasting te noteren?

 

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan moet je dus BTW berekenen.

 

Als het elektronische diensten zijn dan wordt het UK BTW.

En anders gewoon NL BTW.

 

Geen idee wat jij onder "verhuur niet tastbare ICT-diensten" verstaat verder (klinkt nogal vaag).

 

Er zijn allerlei voorbeelden van elektronische diensten (in het kader van BTW) te vinden. Het wordt ook omschreven in Verordening nr. 282/2011/EG (art. 7).

 

Een concreet voorbeeld: de levering van gedigitaliseerde producten in het algemeen, daaronder begrepen software en wijzigingen of bijwerkingen van software.

 

 

Link naar reactie
  • 0

voor btw heffing ja of nee is het volstrekt irrelevant of je bent ingeschreven in de KvK of niet.

 

Enige wat telt is of je een (Europees) BTW nummer hebt.

Wij in Nederland kennen de kleine ondernemersregeling waarbij je wel btw moet heffen maar dat niet hoeft af te dragen.

 

In andere EU landen zijn er ook kleine ondernemersregelingen maar die werken anders.

In de UK is er een regeling dat als je verwachte jaaromzet onder de ca 80.000 pond blijft (ken de exacte limiet niet) dan ben je geen btw ondernemer. Dat betekent dat je niks rekent en niks terug kunt vragen en er kan dus bij export en import ook geen btw verlegd worden door die ondernemer of naar die ondernemer.

Het is dus heel goed mogelijk dat jou klant wel is ingeschreven als ondernemer maar geen btw ondernemer is.

 

Kortom zonder btw nummer reken je gewoon BTW over al je leveringen. want je mag alleen verleggen als er een btwnummer is voor die ondernemer. Welk tarief kan dan nog weer afhangen van type goederen of diensten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doe aan ICT-dienstverlening, dit betekent dus dat ik Engelse BTW dien toe te voegen.

 

Dat hangt er van af wat je doet. "ICT-dienstverlening" is nogal vaag.

 

Als je voor een UK afnemer (zonder BTW nummer) 'gewoon' als ingehuurde ICT'er (wat dat dan nou precies mag zijn) optreedt, dan zal je Nederlandse BTW verschuldigd zijn lijkt mij.

 

Je bent UK BTW verschuldigd (geen idee welk percentage overigens) als er sprake is van 'elektronische diensten' wat niet gelijk is aan 'ICT'.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verhuur IP-adressen. Ik neem aan dat dit onder digitale diensten valt.

 

Tja, dat zou heel goed kunnen natuurlijk.

 

Overigens heet het "elektronische diensten" i.v.m. de BTW.

Zo lang jij over digitale diensten blijft praten wordt het waarschijnlijk nog waziger allemaal.

 

Persoonlijk zou ik als ik in jouw schoenen stond bellen met de belastingtelefoon en doorvragen d.w.z. meteen naar een expert vragen en duidelijk aankaarten hoe hij/zij denkt over of "verhuur IP-adressen" een elektronische dienst is voor de omzetbelasting.

In de ogen van de NL fiscus dus, want daar heb je in de eerste instantie mee te maken.

 

Dan kom je misschien verder.

Link naar reactie
  • 0

Overigens heet het "elektronische diensten" i.v.m. de BTW.

Zo lang jij over digitale diensten blijft praten wordt het waarschijnlijk nog waziger allemaal.

Nee, hoor. Electronische en digitale diensten zijn namelijk niet hetzelfde! Digitale diensten is hoe de fiscus het in algemene zin zelf noemt. En electronische diensten zijn daar weer een onderdeel van. De dienst van TS is volgens mij namelijk geen electronische, maar mogelijk wel een digitale dienst.

 

Ik heb de indruk dat de Britse fiscus een iets uitgebreidere uitleg geeft over het verschaffen van digitale diensten. Als ik overigens alles zo lees, dan denk ik dat enkel het (tijdelijk) verschaffen van enkel een IP-adres misschien niet voldoet aan de criteria van een electronische dienst, maar wellicht wél aan die van een digitale (telecommunicatie)dienst. Maar even met 0800-0543 bellen kan natuurlijk nooit kwaad.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nee, hoor. Electronische en digitale diensten zijn namelijk niet hetzelfde!

 

Nee, natuurlijk is dat niet hetzelfde!

 

Het gaat hier over de vraag of de dienst in kwestie een elektronische dienst (art. 6h W.) is of niet.

 

Wat jij met 'digitale diensten' misschien bedoelt is hier eerlijk gezegd niet zo ter zake doende - met oog op of de BTW in NL of UK verschuldigd is dus.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier over de vraag of de dienst in kwestie een elektronische dienst (art. 6h W.) is of niet.

Ehm, nou nee. Dat maakte jij er van. Je wees vragensteller terecht over zijn vermeend verwarrende gebruik van het term "digitale diensten", terwijl zijn terminologie juist volledig in overeenstemming is met hoe de Belastingdienst dat zelf noemt. Jij begon erover dat je vond dat hij beter van "elektronische diensten" zou spreken, terwijl in dit verband juist gekeken moet worden naar (de ruimere groep) "digitale diensten". En dat verschil is in dit verband weer relevant, omdat de dienst van TS volgens mij juist géén elektronische, maar wél een digitale dienst is - en dus nog steeds het Britse tarief moet worden gehanteerd.

 

Wat jij met 'digitale diensten' misschien bedoelt is hier eerlijk gezegd niet zo ter zake doende - met oog op of de BTW in NL of UK verschuldigd is dus.

En IK bedoel niets met "digitale diensten"; de Belastingdienst doet dat! En wat de Belastingdienst vindt, lijkt me redelijk ter zake doende. Als je namelijk alleen zou kijken of er hier sprake is van een elektronische dienst is (Nee...), zou je kunnen concluderen dat dan het Nederlandse btw-tarief moet worden toegepast. Maar dat zou een verkeerde conclusie zijn, als het wél een (andersoortige) digitale dienst is!

 

Voor het toepassen van het Britse btw-tarief moet je namelijk niet kijken naar of er sprake is van een elektronische dienst, maar of er sprake is van een (ruimer gedefiniëerde) digitale dienst. Hoewel deze IP-adreshandel dus waarschijnlijk geen elektronische dienst is, lijkt het me wellicht toch een digitale (telecommunicatie)dienst. Voor deze specifieke "digitale dienst" moet de btw alsnog zó worden verwerken als voor "elektronische diensten"!

 

Voor de duidelijkheid: de term "digitale diensten" komt dus niet voor in de wet, maar refereert in colloquial terms aan de laatste drie diensten opgesomd in Artikel 6i (i t/m k) Wet OB.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

(...) en dus nog steeds het Britse tarief moet worden gehanteerd.

 

Persoonlijk denk ik dat hier (misschien) sprake is van een 'elektronische dienst'.

(en dat daarover UK BTW dus verschuldigd is.)

 

Het lijkt mij sterk dat er sprake is van een ander soort 'digitale dienst', zoals een 'telecommunicatie- en omroepdienst' (art. 6h W.) bijvoorbeeld.

(waar dan eventueel ook wel UK BTW over verschuldigd zou kunnen zijn.)

 

Wellicht is hier ook wel sprake van een 'gewone' ICT dienst, waar dan ook gewoon NL BTW over verschuldigd zou kunnen zijn.

 

Maar het punt lijkt mij dit:

Het is leuk en aardig om daar over te bomen, maar het standpunt van de fiscus is/kan belangrijk zijn. Vandaar dat mijn insteek zou zijn om te bellen en doorvragen.

 

Mij persoonlijk maakt het natuurlijk niets uit. Ik heb verder geen relaties die "IP adressen verhuren" en ik doe het zelf ook niet.

Maar toch zou ik gewoon bellen...

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Gisteren kreeg ik van de klant te horen dat hij een BTW-nummer heeft ontvangen. Dus nu zou ik de BTW zonder problemen naar de klant kunnen verleggen "VAT Reverse Charge".

 

Een factuur van juli waarvan de omzetbelasting nog niet van is opgegeven, daarin staat "VAT Reverse Charge" zonder de BTW-nummer. Kan ik de factuur aanpassen door de BTW-nummer van de klant toe te voegen en deze aangepaste factuur naar de klant mailen?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.