• 0

301-redirect links nuttig?

Hoi higherlevelers!

 

Sinds kort ben ik begonnen met wat linkjes naar een site te verzamelene maar ik kwam de volgende situatie tegen: backlinks met een gewone follow, backlinks met een rel="nofollow" maar ik kwam dus een derde categorie tegen: 301 redirect links. Die ziet er semantisch dan zo uit:

 

http://website-a.nl/redirect/http/website-b.nl/

 

Mijn vraag is nou; heeft zo'n 301 redirect link zin of nut? Wordt zo'n link wel als volwaardige backlink gezien door Google?

 

Ik heb al wat engelse fora afgestruind maar veel verder dan dat er 'wat waarde wordt meegegeven' kom ik niet. Weet een van jullie meer te vertellen hierover? 8)

 

[verandering: titel]

 

lachgas kopen in lachgas tank - voor soa test thuis - veilig en anoniem.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een goede Engelse bron:

 

https://moz.com/learn/seo/redirection

 

301 Moved Permanently

 

A 301 redirect is a permanent redirect which passes between 90-99% of link juice (ranking power) to the redirected page. 301 refers to the HTTP status code for this type of redirect. In most instances, the 301 redirect is the best method for implementing redirects on a website.

 

Dat is voor hetzelfde domein.

 

Voor andere domeinen:

 

Transferring content becomes more complex when an entire site changes its domain or when content moves from one domain to another. Due to abuse by spammers and suspicion by the search engines, 301s between domains sometimes require more time to be properly spidered and counted. For more on moving sites, see Achieving an SEO-Friendly Domain Migration: The Infographic.

 

 

Jouw vraag:

Mijn vraag is nou; heeft zo'n 301 redirect link zin of nut? Wordt zo'n link wel als volwaardige backlink gezien door Google?

 

Dat ligt eraan wat de context is waarin het gebruikt wordt en wat jij verstaat onder volwaardig backlink. De 301 wordt gebruikt voor het verwijzen naar content op een andere plek. Dus iemand linkt naar jouw domein via een domein waar jij geen controle over hebt en dat gaat via een 301?

 

Aangepast: beter antwoord

 

Link naar reactie
  • 0

Het is in ieder geval een heel vreemde manier van linken - vraag me af waarom men zoiets zou doen.

 

301 redirects zijn bedoeld om veranderde urls voor content mee af te handelen. Dat kan binnen hetzelfde domein, van met-www naar zonder-www, naar https en dergelijke.

 

Een toepassing waarbij je 301 redirects zou gebruiken tussen domeinen is als je van domein verhuist met dezelfde content. Dit komt niet heel veel voor, maar er zijn praktische situaties waarin het wel redelijk is, bijvoorbeeld bij een verandering van bedrijfsnaam, of het plaatsen van een sectie van een website onder een eigen domein.

Link naar reactie
  • 0

De waarde is inderdaad lager dan met een reguliere link. Het verschil is volgens mij echter klein. Dit is naar mijn mening terug te lijden naar de discussie dat 301 redirects geen verlies in pagerank leveren. Daar zijn ook nogal eens discussies over op internet te lezen.

 

Hier heb ik een tijdje terug allerlei artikelen en blog posts van Google over zitten door spitten. Hoe ik het begreep is, dat een 301 redirect qua waarde gelijk staat aan dat de oude pagina slechts 1 link bevat. De links op een pagina geven nooit 100% van de pagerank door, die de pagina zelf heeft. Dit zou rond de 85-90% zitten. Dus een 301 redirect naar een nieuwe pagina, geeft 85-90% van de 'link juice' door van de oude pagina, naar de nieuwe. Als je dus linkt naar een pagina en vandaar met een 301 redirect naar het uiteindelijke doel stuurt is die link 10-15% minder waard, dan een volledig rechtstreekse link.

Link naar reactie
  • 0

Het meeste daarvan gaat echter wel over 301 redirects binnen je eigen domein, ik vraag me af of dit ook van toepassing is op dit soort constructies.

 

Een issue is bijvoorbeeld dat de 'oude link' nooit geindexeerd is geweest. Normaliter heb je een situatie dat (dezelfde) content eerst op url A stond en nu op url B staat, feitelijk waar 301 redirects voor gemaakt zijn.

 

De combinatie van geen oude geindexeerde content en het overgaan naar een ander domein zou vreemde resultaten -kunnen- geven, al kom je daar niet zo eenvoudig achter.

 

Ergens zou ik die clicks op een andere manier tellen (javascript onclick event gebruiken oid), maar wellicht werkt dit ook prima - ze zullen het niet voor niets doen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de antwoorden, ik ben een stuk wijzer geworden!

 

Als ik de W3C link checker (https://validator.w3.org/checklink) gebruik dan schrijft hij de 301-redirect url wel om naar de oorspronkelijke URL, dus Google zou hem vast wel waarnemen.

 

Ook is het me duidelijk dat er 'linkjuice' overvloeit als het ware op de redirected URL. Maar ik vraag me nog steeds af of je bijvoorbeeld in de Google Webmaster Tools search console terug zou kunnen zien of er vanaf dat domein gelinked wordt.

 

Belangrijkste reden zal vermoedelijk inderdaad zijn om de outgoing clicks te meten.

lachgas kopen in lachgas tank - voor soa test thuis - veilig en anoniem.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn ervaring krijg je die inderdaad in Search Console wel te zien. Echter zie je in Search Console volgens mij nooit alles. Ik heb bijvoorbeeld ~800 advertenties op Marktplaats. In Search Console worden slechts 3 backlinks gezien. In werkelijkheid zouden dat er dus veel meer moeten zijn. Marktplaats is wel een goed voorbeeld van de die link structuur die hier omschreven wordt. Die werken precies ook met zo'n 301 redirect systeem. Dus het feit dat ik die er in zie staan, toont al dat Google het blijkbaar wel snapt.

Link naar reactie
  • 0

Bij alle websites zie je slechts een deel van de backlinks in het 'search console' terug komen. Bij Marktplaats adverteer ik nog maar een maand ongeveer. Daarvoor heb ik bijna een half jaar niet bij ze geadverteerd. Het zou dus zomaar kunnen, dat er daarom niet meer backlinks staan. Immers zijn de advertenties allicht nog niet allemaal door Google geïndexeerd en moeten ze ook nog een pagerank van ten minste 0 halen om de backlink mee te laten tellen.

 

Het feit is wel, dat Google sowieso backlinks met een 301 redirect er tussen kan zien. Google geeft wel dan het volgende in search console bij zo'n backlink aan:

 

 

[link verplaatst naar bijlage ivm opmaakproblemen forum]

Via_deze_tussenliggende_link.txt

Link naar reactie
  • 0

een 301 redirect van buiten een website naar jouw website levert ongeveer 85% van de waarde van een normale link. (De dampening factor).

 

Op het moment dat je aan het linkbuilden bent zou ik normaal gesproken heel raar opkijken als iemand mij een link aanbied waar een 301 in zit.

 

301 redirects kunnen natuurlijk wel ontstaan als je een oude website redirect naar een nieuwe.

 

Als je een redirect chain maakt, dus 4 of meer redirects achter elkaar zet zal google dit (Volgen google) zien als manipulatie en deze niet meenemen voor de waarde van de website.

 

 

Link naar reactie
  • 0

een 301 redirect van buiten een website naar jouw website levert ongeveer 85% van de waarde van een normale link. (De dampening factor).

 

Op het moment dat je aan het linkbuilden bent zou ik normaal gesproken heel raar opkijken als iemand mij een link aanbied waar een 301 in zit.

 

301 redirects kunnen natuurlijk wel ontstaan als je een oude website redirect naar een nieuwe.

 

Als je een redirect chain maakt, dus 4 of meer redirects achter elkaar zet zal google dit (Volgen google) zien als manipulatie en deze niet meenemen voor de waarde van de website.

 

 

 

 

Apart, dus deze video is niet meer relevant?

 

 

Is er ook een bron waar deze bewering door gesteund wordt?

 

Link naar reactie
  • 0

De vermindering van 'linkwaarde' via de 301-redirect verwijzing komt aan de andere kant weer ten goede qua SEO voor de pagina die de uitgaande link heeft. Hoe meer uitgaande links op de pagina, hoe minder waardevol al die verschillende links worden gezien. Zou het dus ook kunnen meespelen dat een 301-redirect wordt ingezet voor een zeker behoud van eigen pagina waarde?

lachgas kopen in lachgas tank - voor soa test thuis - veilig en anoniem.

Link naar reactie
  • 0

Zou het dus ook kunnen meespelen dat een 301-redirect wordt ingezet voor een zeker behoud van eigen pagina waarde?

Dat zou niet logisch zijn, want een "301 Moved Permanently" duidt meestal op een verouderde link. Dat is eerder een signaal dat de content die zo'n link aanbiedt eveneens verouderd is of op zijn minst slecht onderhouden wordt.

 

Waardeloze links zeggen niet alleen iets over de waarde van de bestemming, maar ook over de waarde van het vertrekpunt...

Link naar reactie
  • 0

Een 301 redirect is zeker aanbevolen voor het behouden van je linkwaarde. Een andere optie is om de beheerder te mailen en vragen of ze de nieuwe url willen plaatsen.

 

Mocht je site veranderd zijn moet je alle oude url redirecten naar de nieuwe urls. Dit is vrij standaard. Er gaat wel iets van de link juice af.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.